Jak poprawic zasieg Huawei E173?

Data: 2011-07-18 10:31:58
Autor: Jacek Osiecki
Jak poprawic zasieg Huawei E173?
Witam,

W domku letniskowym zorganizowalem sobie hotspota zeby sie nie meczyc
z szukaniem zasiegu: modem huawei e173, antena 41.5cm z kablem 5m (wedlug
sprzedawcy wzmocnienie 9dbi, dokladniej taka: http://allegro.pl/i1653258162.html),
router tplink z obsluga tego huawei.
Nie jest zle, sygnal to UMTS/HSDPA i sila sygnalu 22%. Antena zamontowana na
szczycie domku (jakies 5m), ale nie bylo mozliwosci ustawienia jej pionowo -
jest raczej ustawiona pod katem okolo 15 stopni od poziomu (moze to istotne?)

No i niby nie jest zle, ale nie jest tez idealnie - np. czesto mi zrywa
sesje ssh, prawdopodobnie przez zmiany BTSow albo przelaczanie 3G/EDGE.
Co rozwazam:
 - zrobienie odpowiedniej poleczki pod szczytem domku by antena byla pionowo
 - skrocenie kabla do ok. 2m (tu chyba trzeba nowa podstawke kupic, bo do
   tej kabel jest wpuszczony na stale
 - kupno mocniejszej anteny, np. takiej: http://allegro.pl/i1672187426.html

Czy te czynnosci dadza faktycznie istotny zysk? A moze nie warto sie
szarpac, bo i tak lepiej nie bedzie a tylko wydam niepotrzebnie 100zl?
Myslalem ew. o jakiejs antenie kierunkowej, np. cos takiego:
http://allegro.pl/i1702354963.html - tylko czy to dobra droga? :)

Pozdrawiam,
--
Jacek Osiecki joshua@ceti.pl GG:3828944

Data: 2011-07-18 10:35:50
Autor: Jacek Osiecki
Dnia Mon, 18 Jul 2011 10:31:58 +0000 (UTC), Jacek Osiecki napisał(a):
[...]

A, jeszcze jedno - moze istotne: w modemie siedzi karta orangefree na
karte, moze ma to znaczenie ze wzgledu na obslugiwane typy polaczen?
I co do anteny kierunkowej - troche sie boje tego rozwiazania, bo:
 - jest bardziej widoczne niz taki maly czarny bacik i kusi zlodziei,
 - troche powieje, przestawi mi sie antenka o 1 stopien i nagle bedzie
   zero zasiegu? Jak to jest z ta kierunkowoscia? :)

Pozdrawiam,
--
Jacek Osiecki joshua@ceti.pl GG:3828944

Data: 2011-07-18 14:42:34
Autor: darnok
On 2011-07-18 12:31, Jacek Osiecki wrote:
Witam,

[...]

- pochylenie ma negtywny wplyw.
- ta antena jest kiepska, a napewno nie nadaje sie na plywajacy zasieg.
- kup antene kierunkowa i porzadnie przytwierdz.
- obrocenie o 1 stopien az tak drastycznie nie powinno popsuc (zalezy od charakterstyki anteny)
- skrocic kabel i zapewnic dobre polaczenia (zeby nie bylo luznych zlaczek)

kup antene przez internet, w razie czego masz 10 dni na zwrot bez powodu - jesli nie bedziesz zadowolony to przynajmniej nie utkniesz z antena klamotem.

--
darnok
"TRAGEdia: A ja TRUskawki CUkrem..."

Data: 2011-07-18 13:40:44
Autor: Jacek Osiecki
Dnia Mon, 18 Jul 2011 14:42:34 +0200, darnok napisał(a):
On 2011-07-18 12:31, Jacek Osiecki wrote:
[...]

[...]

- pochylenie ma negtywny wplyw.

A na ile negatywny? Ustawienie w pionie przyniesie raczej 1% zysku, czy 50%? :)
Chce wszystko zrobic za jednym razem, wystarczy jeden dzien walki z antenami
i drabinami...

- ta antena jest kiepska, a napewno nie nadaje sie na plywajacy zasieg.

Mowa o tej ktora mam (41cm) czy o tej 133cm ktora ewentualnie bym chcial
kupic?

- kup antene kierunkowa i porzadnie przytwierdz.

Hmm... czyli bardziej cos takiego typu:
  http://www.dipol.com.pl/antena_atk-log_gsm-dcs-umts-hsdpa__5_metrow_przewodu__gniazdo_fme_A7040.htm

czy raczej taka:

http://www.dipol.com.pl/antena_atk-16-2_ghz_umts_16_dbi_z__0_5m_przewodu__gniazdo_n_A7039.htm

Zastanawia mnie to, ze ta pierwsza ma tak kiepski zysk mimo ze jest znacznie
dluzsza od drugiej - jak rozumiem to jest koszt wielozakresowosci? W sumie
moge zaryzykowac postawienie na UMTS - w poblizu mam dwa nadajniki UMTS
orange...

- obrocenie o 1 stopien az tak drastycznie nie powinno popsuc (zalezy od charakterstyki anteny)
- skrocic kabel i zapewnic dobre polaczenia (zeby nie bylo luznych zlaczek)

Tu raczej musze sie zdac na fabryczne kabelki - jakos nie ufam swoim
zdolnosciom w tym zakresie :)

kup antene przez internet, w razie czego masz 10 dni na zwrot bez powodu - jesli nie bedziesz zadowolony to przynajmniej nie utkniesz z antena klamotem.

Pomysle o tym, choc rownie dobrze sprzedawca moze stwierdzic ze skoro
rozpakowana i ma slady montazu to nie przyjmie zwrotu :)

Pozdrawiam,
--
Jacek Osiecki joshua@ceti.pl GG:3828944

Data: 2011-07-18 19:12:53
Autor: Maciej Bebenek (news.onet.pl)
On 2011-07-18 12:31, Jacek Osiecki wrote:
[...]

Od 0 do 100%, w zależności chociażby od tego, czy odbierasz sygnał bezpośrednio, czy z odbicia.

Ta druga antena to jakiś przekręt jest. Jakim cudem antena o długości 130 cm ma odbierać fale o długości 14 cm? 8 * lambda? :-)

Z reguły antena prętowa służy tylko temu, żeby wyeliminować wpływ np. ręki przy modemie USB czy zakłóceń z komputera. W praktyce to, co zyskasz na wzmocnieniu anteny, stracisz na kablu.

Data: 2011-07-18 19:29:14
Autor: darnok
On 2011-07-18 15:40, Jacek Osiecki wrote:

[...]

Trudno okreslic jednoznacznie. Jak napisal MB, od 0 do 100%.

- ta antena jest kiepska, a napewno nie nadaje sie na plywajacy zasieg.

Mowa o tej ktora mam (41cm) czy o tej 133cm ktora ewentualnie bym chcial
kupic?

Obydwie sa do niczego w twojej sytuacji. Jesli zastosowanie tej mniejszej nie rozwiazalo problemu to ta duza tez nic nie pomoze - trzeba isc w antene kierunkowa.

[...]

Dlugosc to nie wszystko (wlasciwie rozmiar) ;-) liczy sie technika :)
Po pierwsze to rozne konstrukcje, a najwiekszy wplyw na szerokosc pasma.

Pierwsza bedzie bardziej odporna na niewielkie odchylenie czy niezbyt dokladne wcelowanie w BTSa. Druga ma wiazke bardziej kierunkowa, jak dobrze wcelowana odwzajemni sie lepszym poziomem sygnalu.

(ja bym kupil drabinkowa - bardziej uniwersalna)

[...]

Ok, ale mialem tu na mysli kwestie zeby nie tracic na kablu za duzo, ew. w odpowiednim punkcie zaplacic za fachowe zacisniecie zlaczek.

[...]

Rozpakowanie nie ma znaczenia, a slady montazu... po prostu obchodz sie z nia delikatnie :) i na poczatek zamocuj tymczasowo.

Data: 2011-07-20 08:13:10
Autor: Jacek Osiecki
Dnia Mon, 18 Jul 2011 19:29:14 +0200, darnok napisał(a):
On 2011-07-18 15:40, Jacek Osiecki wrote:
[...]

OK, od tego zacznę :)

[...]

To jeszcze takie pytanka o tę pierwszą:
1. Czy musi celować bezpośrednio w BTSa, czy też może brać sygnał z odbicia?
   Nie wiem czy na 100% mam bezpośredni widok na jeden z dwóch pobliskich
   BTSów Orange UMTS...
2. Czy pobliskie drzewa są poważną przeszkodą przy takiej antenie? Wycinka
   czy choćby ich skrócenie nie wchodzi w grę...

(ja bym kupil drabinkowa - bardziej uniwersalna)

Też raczej tę kupię, bo wyglądem przypomina telewizyjną - mniej zachęcająca
dla lokalnych kradziei ;)

Pozdrawiam,
--
Jacek Osiecki joshua@ceti.pl GG:3828944

Data: 2011-07-18 15:27:08
Autor: Amir
> [...]
jest raczej ustawiona pod katem okolo 15 stopni od poziomu (moze to istotne?)

zlokalizuj gdzie ten twoj BTS jest
podjedz bliskoniego
zobacz jak o tej samej porze bedzie dzialc internet
jak bedzie lepiej to zainwestuj w antenę i kabel
jak będzie tak samo to nie ma sensu.

Data: 2011-07-18 14:30:28
Autor: Jacek Osiecki
Dnia Mon, 18 Jul 2011 15:27:08 +0200, Amir napisał(a):
> [...]

podjedz bliskoniego
zobacz jak o tej samej porze bedzie dzialc internet
jak bedzie lepiej to zainwestuj w antenę i kabel

Tak jak pisalem - sygnal ma 22%, wiec jest co poprawiac :)
O maksymalny transfer sie nie martwie, nie potrzebuje tam szalenstwa -
natomiast wazniejsze jest dla mnie, by nie bylo problemu typu "zgubilo
zasieg i szuka nowego BTSa". W tym na pewno lepsza antena pomoze... zas
ja szukam optymalnej :)

Pozdrawiam,
--
Jacek Osiecki joshua@ceti.pl GG:3828944

Data: 2011-07-19 11:14:43
Autor: VSS
Jak poprawic zasieg Huawei E173?
W wiadomości:slrnj282su.s3q.joshua@tau.ceti.pl,
Jacek Osiecki <joshua@ceti.pl> nastukał:
Nie jest zle, sygnal to UMTS/HSDPA i sila sygnalu 22%. Antena

uzyj CDMA, na zadupiu działa rewelacyjnie, wyciągniesz do 3Mb.
weź router Axesstel MV400 http://www.bez-kabli.pl/viewtopic.php?t=21815 i wtedy zobaczysz co znaczy stabilne połączenie z siecią poza miastem. ja taki uzywam i jestem zadowolony. podpięty w samochodzie swobodnie robi mi za AP po wifi

 -- VSS

Data: 2011-07-20 08:00:35
Autor: Jacek Osiecki
Dnia Tue, 19 Jul 2011 11:14:43 +0200, VSS napisał(a):
[...]

Odpada, nie będę podpisywał drogiego kontraktu na 12 miesięcy...
OFree na kartę wychodzi niemalże za darmo - zwłaszcza jak się korzysta
z jakiegoś prepaida orange na który można potem przelewać środki :)

Pozdrawiam,
--
Jacek Osiecki joshua@ceti.pl GG:3828944

Data: 2011-07-20 10:13:23
Autor: Jacek Osiecki
Dnia Wed, 20 Jul 2011 08:00:35 +0000 (UTC), Jacek Osiecki napisał(a):
[...]

Choć w sumie... jeszcze pomyślę.
Jak to się zachowuje w terenie górzystym? Stary Centertel miał to do siebie
że działał niemal wszędzie - czy to właśnie ze względu na odporność sygnału
450MHz na różne zakłócenia i łatwość "omijania" przeszkód terenowych?

W sumie te pakiety w orange nie są jakieś zabójcze cenowo, szkoda że umowa
min. na 16 miesięcy i nie da się nie wziąć modemu... No i miłe że jest
Huawei E173s-2, powinien zadziałać z moim tplinkiem :) Muszę się dowiedzieć
czy da się wziąć na próbę.

Pozdrawiam,