Jak przenieść RAID 0 ?

Data: 2013-02-25 00:32:54
Autor: Marek
Jak przenieść RAID 0 ?
Witam,

Składam nowy komputer. Wszystko będzie w nim inne. Chciałbym zachować jednak macierz 2 dysków w RAID 0 (SATA-2). Nie są to dyski systemowe. Czy można je jakoś przenieść bez utraty danych?

Marek

Data: 2013-02-25 08:33:03
Autor: jureq
Jak przenie¶æ RAID 0 ?
Dnia Mon, 25 Feb 2013 00:32:54 +0100, Marek napisał(a):

Składam nowy komputer. Wszystko będzie w nim inne. Chciałbym zachować
jednak macierz 2 dysków w RAID 0 (SATA-2). Nie są to dyski systemowe.
Czy można je jakoś przenieść bez utraty danych?

A jakie kontroler w starym i nowym?

Zasadniczo nigdy nie miałem problemu z kontrolerami softwarowymi czyli najpopularniejszymi intelowskimi chipsetami ICH-n. Po prostu przekładasz dyski, ustawiasz w BIOS na RAID i ma działać.

Data: 2013-02-25 10:03:30
Autor: Marek
Jak przenieść RAID 0 ?
W dniu 2013-02-25 09:33, jureq pisze:

A jakie kontroler w starym i nowym?

Stary to Marvell na płycie:
http://www.gigabyte.pl/products/page/mb/ga-p55a-ud3r_10/

A nowa płyta to:

http://pl.asus.com/Motherboards/AMD_AM3Plus/SABERTOOTH_990FX/

Korzystam z kontrolerów na płycie.

Marek

Data: 2013-02-25 11:55:45
Autor: Michal
Jak przenieść RAID 0 ?
W dniu 2013-02-25 10:03, Marek pisze:
[...]

Czyli z Marvella na JMicrona lub AMD950 - nie widzÄ™ szans przeniesienia
host-RAID. Mam podobną zagwozdkę, bo też host-RAID0 4x1TB skutecznie zniechęca mnie do zmiany płyty z opartej na AMD710 na AMD950 (też 990FX, ale w obrębie SB od AMD). Parę miesięcy temu zadałem tu pytanie o to, podobnie jak w serwisach itp - nikt nie wie, a sam jakoś nie mam zamiaru sprawdzać, bo nie mam gdzie tymczasowo zgrać 4 TB danych.

--
/MB

Data: 2013-02-25 12:02:55
Autor: Marek
Jak przenieść RAID 0 ?
W dniu 2013-02-25 11:55, Michal pisze:

Czyli z Marvella na JMicrona lub AMD950 - nie widzÄ™ szans przeniesienia
host-RAID.

Czyli RAID-0 to nie jest standard komunikacji IO, którego producenci mieliby się trzymać a jedynie tylko sposób organizacji danych?

Kopię danych niby mam ale to zawsze mnóstwo czasu z przywracaniem. Jeśli nie można inaczej, to trudno. Wyczyszczę te dyski.

Marek

Data: 2013-02-25 12:25:59
Autor: Michal
Jak przenieść RAID 0 ?
W dniu 2013-02-25 12:02, Marek pisze:

[...]

Z tym że implementacje poszczególnych producentów różnią się na tyle, że marne szanse przeniesienia.

Kopię danych niby mam ale to zawsze mnóstwo czasu z przywracaniem. Jeśli
nie można inaczej, to trudno. Wyczyszczę te dyski.

Zrób kopie, przy okazji selekcję co warto zatrzymać w backupie a co stanowią zapychacze z którymi możesz się pożegnać (mnóstwo tego na każdym HDD) i spróbuj podpiąć macierz, 99% że nie zostanie rozpoznana.
Niemniej jednak pochwal się rezultatem - sam jestem tego ciekawy i obym się mylił.

--
/MB

Data: 2013-02-25 17:17:54
Autor: Marek
Jak przenieść RAID 0 ?
W dniu 2013-02-25 12:25, Michal pisze:

     Zrób kopie, przy okazji selekcjÄ™ co warto zatrzymać w backupie a co
stanowią zapychacze z którymi możesz się pożegnać (mnóstwo tego na
każdym HDD) i spróbuj podpiąć macierz, 99% że nie zostanie rozpoznana.
Niemniej jednak pochwal siÄ™ rezultatem - sam jestem tego ciekawy i obym
się mylił.

W środę dam znać. Powinienem mieć już komplet podzespołów. Pewnie i tak dane szlag trafi ale na wszelki wypadek spytam: czy jeśli zamienimy 2 identyczne dyski miejscami w RAID-0, to czy RAID się posypie?

Marek

Data: 2013-02-25 19:35:07
Autor: Michal
Jak przenieść RAID 0 ?
W dniu 2013-02-25 17:17, Marek pisze:

W środę dam znać. Powinienem mieć już komplet podzespołów. Pewnie i tak
dane szlag trafi ale na wszelki wypadek spytam: czy jeśli zamienimy 2
identyczne dyski miejscami w RAID-0, to czy RAID siÄ™ posypie?

AFAIR przy tym kombinowaniu z kablami SATA nawet mi się to zdarzyło
i obie macierze zostały poprawnie wykryte (RAID0), ale to może zależeć też od konkretnego biosu płyty głównej - raczej nie eksperymentowałbym z dyskami zawierającymi dane. Jak masz tylko dwa w macierzy, to dobrze np: okleić jedną (zazwyczaj pierwszą) z taśm SATA podłączoną do pierwszego HDD kawałkiem kolorowej taśmy izolacyjnej - w ten sosób przy przekładaniu dysków/kabli trudniej o inną kolejność podłączenia.

P.S.
Nie daj się zbałamucić, że HostRAID = SoftRAID. Po coś jest ten kod w biosie umożliwiający spinanie macierzy - choćby po to, aby łatwo zainstalować system na wolumenie ustawionym w macierz. A to że WindowsXP i starsze nie za dobrze sobie radzą z host RAID, czy większość dystrybucji linuksa ma z nimi problemy (choć powoli się to zmienia - nowsze wersje PartedMagic zazwyczaj rozpoznają host RAID z automatu).

--
/MB

Data: 2013-02-25 21:35:19
Autor: Marek
Jak przenieść RAID 0 ?
W dniu 2013-02-25 19:35, Michal pisze:

AFAIR przy tym kombinowaniu z kablami SATA nawet mi się to zdarzyło
i obie macierze zostały poprawnie wykryte (RAID0), ale to może zależeć
też od konkretnego biosu płyty głównej - raczej nie eksperymentowałbym z
dyskami zawierajÄ…cymi dane.

Ja nie oznaczyłem kabli, wypiąłem je z dysków na chwilę, zadzwonił telefon a po rozmowie nie pamiętałem który jest który :-D Zbladłem na myśl, że zaraz dane w kosmos wyślę. :-D Nic takiego nie stało się na szczęście. Stąd moje pytanie.

[...]

Tak zrobiÄ™.

[...]
nowsze wersje PartedMagic zazwyczaj rozpoznajÄ… host RAID z automatu).

Miałem W7 zainstalowany na RAID0 i szczerze mówiąc nawet nie zastanawiałem się co powoduje, że dysk jest widoczny. W BIOSie ten dysk (de facto 2 dyski) można ustawić w kolejności bootowania więc to też nie wywołało myślenia, że to system operacyjny ma jedyną władzę nad spiętymi dyskami. Żyłem w przekonaniu, że RAID na płycie jest sprzętowy skoro dysk zachowuje się jak zwykły.

Marek

Data: 2013-02-28 12:41:40
Autor: Marek
Jak przenieść RAID 0 ?

[...]

Zgodnie z przewidywaniami zawartość dysków nie przetrwała. W trakcie zakładania tablicy pojawiło się ostrzeżenie, że zostanie zainicjowany sektor rozruchowy dysków. Sporo kopiowania mnie to kosztowało.

Przy okazji: jeśli chodzi o organizację RAID na płycie Asusa Sabertooth 990FX R2.0 to katastrofa. Ta płyta ma 8 portów SATA 3 lecz tylko pozornie. Gdy zdefiniuje się RAID jakikolwiek, to 4 porty są rezerwowane a dwa można ustawić albo jako RAID albo jako IDE więc tracą użyteczność. Nagrywarkę DVD tam wrzuciłem. Tylko dwa porty oznaczone jako ASMEDIA mamy dostępne w trybie AHCI. Nie wspominając o tym, że dysk SSD na Marvelu szybciej czytał dane niż na tym porcie.

Wydajność samego RAID0 jest znacząco większa niż Marvel oferował. Transfery w obie strony już przy plikach 16MB sięgają maksimum ok 290M przy 2 dyskach.

Marek

Data: 2013-02-28 13:06:44
Autor: Michal
Jak przenieść RAID 0 ?
W dniu 2013-02-28 12:41, Marek pisze:

Zgodnie z przewidywaniami zawartość dysków nie przetrwała. W trakcie
zakładania tablicy pojawiło się ostrzeżenie, że zostanie zainicjowany
sektor rozruchowy dysków. Sporo kopiowania mnie to kosztowało.

Niestety przy takich zmianach chipsetu miałeś na to 99% szans.
Sam jestem ciekaw, jakby macierz zachowała się przy zmianie SB z AMD710 na AMD950 stosowanym w płytach na AMD970/990.

Przy okazji: jeśli chodzi o organizację RAID na płycie Asusa Sabertooth
990FX R2.0 to katastrofa. Ta płyta ma 8 portów SATA 3 lecz tylko
pozornie. Gdy zdefiniuje siÄ™ RAID jakikolwiek, to 4 porty sÄ… rezerwowane

Sabertooth to dość rozbudowana mobo i ma dodatkowy kontroler SATA 3.0 na Asmedii (te 2 porty szare i 2 czerwone), którego nie znaam i się nie wypowiadam.

a dwa można ustawić albo jako RAID albo jako IDE więc tracą użyteczność.

Absolutnie nie. To że jak ustawisz RAID możesz wybierać między RAID a legacy IDE nie powoduje że tracą one użyteczność. Jeśli nie ustawisz tych portów w aktywnej macierzy dyski podłączone do nich spokojnie działają w trybie single jako normalne dyski (wręcz zalecane, bo po ustawieniu RAID są w trybie AHCI, a nie legacy IDE). W niczym to nie przeszkadza, bo pozbyto się w AMD950 głupiej przypadłości serii AMD 700 powodującej, że po ustawieniu w RAID nie można było odczytać normalnie danych SMART. Tak więc wszystko jest OK, tylko ustawienia RAID w BIOSie są myląco nazwane).

Nagrywarkę DVD tam wrzuciłem. Tylko dwa porty oznaczone jako ASMEDIA
mamy dostępne w trybie AHCI. Nie wspominając o tym, że dysk SSD na
Marvelu szybciej czytał dane niż na tym porcie.

Podepnij po prostu pod AMD950 i nie sygeruj się nazwą - będą pracowały w AHCI i wydajniej niż na tym niezbyt udanym chipsecie Asemdii czy Marvella.

Wydajność samego RAID0 jest znacząco większa niż Marvel oferował.
Transfery w obie strony już przy plikach 16MB sięgają maksimum ok 290M
przy 2 dyskach.

To już coś, ale naprawdę fajnie pracuje się jak system jest na SSD, a większe paczki danych czytają się/zapisują z rzeczywistą szybkością >=500 MB/s przy RAID0 na 4+ HDD - jak masz duży RAMdysk rzędu 8-14 GB zrzucanie z niego obrobionych danych na taką macierz w pierwszej chwili powoduje opad szczęki, przynajmniej jak dla użytkownika domowego, bo duże macierze w serwerach od dawna tak mają.
Potem jak przychodzi coś zapisać na komputerze z 1 HDD przez pierwszą chwilę ma się wrażenie że dysk/kontroler jest uszkodzony "bo tak wolno".

--
/MB

Data: 2013-02-28 13:56:55
Autor: Marek
Jak przenieść RAID 0 ?
W dniu 2013-02-28 13:06, Michal pisze:

     Absolutnie nie. To że jak ustawisz RAID możesz wybierać miÄ™dzy RAID
a legacy IDE nie powoduje że tracą one użyteczność. Jeśli nie ustawisz
tych portów w aktywnej macierzy dyski podłączone do nich spokojnie
działają w trybie single jako normalne dyski (wręcz zalecane, bo po
ustawieniu RAID sÄ… w trybie AHCI, a nie legacy IDE). W niczym to nie
przeszkadza, bo pozbyto się w AMD950 głupiej przypadłości serii AMD 700
powodującej, że po ustawieniu w RAID nie można było odczytać normalnie
danych SMART. Tak więc wszystko jest OK, tylko ustawienia RAID w BIOSie
sÄ… mylÄ…co nazwane).

A to mi szczęka opadła. Czyli jeśli dobrze zrozumiałem: ustawiamy te dwa pory jako RAID ale ich nie konfigurujemy jako RAID to działają jako zwykłe AHCI? Mam tam DVD podpięte, włączyłem RAID i faktycznie jest widoczny ten napęd normalnie. Jak sprawdzić czy jest tam faktycznie AHCI ustawiony?

     Podepnij po prostu pod AMD950 i nie sygeruj siÄ™ nazwÄ… - bÄ™dÄ…
pracowały w AHCI i wydajniej niż na tym niezbyt udanym chipsecie Asemdii
czy Marvella.

Zaraz podepnę tam dysk systemowy. Powiedz mi czy pozostałe porty też są do wykorzystania? Przypomnę, że mam ich 6 (nie licząc 2 szarych - Asmedia). Porty 0 i 1 to RAID0, 2-3 puste, 4-5 to te przełączalne pomiędzy IDE a RIAID, o których rozmawiamy.

Przy okazji mam 2 inne pytania bo widzę, że znasz tą płytę.

1. Co to takiego UEFI RAID? Używam Legacy ROM bo tylko przy tej opcji udało mi się uruchomić macierz dysków - był dostęp do narzędzia konfiguracyjnego.

2. Czy wiesz jak można zaktualizować BIOS? Mi się to nie udaje żadnym ze sposobów. Gdy pobiorę najnowszą wersję 1503 z:
http://pl.asus.com/Motherboards/AMD_AM3Plus/M5A99FX_PRO_R20/, zapiszę na USB, wejdę do BIOSu i stamtąd użyję aktualizacji, to wywala mi błąd weryfikacji. Nie działa też windowsowy tool - nie łączy się z serwerem - już nie wspomnę, ze wkurza alertem o tym, że obroty wentylatora poniżej 600 rpm (a tak ma być).

Marek

Data: 2013-02-28 14:35:17
Autor: Marek
Jak przenieść RAID 0 ?
No to zrobiłem eksperyment. Windows nie ruszył gdy dysk był na porcie RAID. Być może reinstalacja byłaby wymagana lub dorzucenie jakiegoś sterownika - tego nie wiem. Gdy port jest w trybie IDE - system działa ale dysk traci na wydajności. Czytałem, że SSD na tym kontrolerze powinien być podpięty aby rozwinął skrzydła. Póki co jednak nie udaje się to. Jakieś sugestie?

Data: 2013-02-28 15:10:36
Autor: Michal
Jak przenieść RAID 0 ?
W dniu 2013-02-28 14:35, Marek pisze:

[...]
siÄ™ to. JakieÅ› sugestie?

A zmieniałeś na 1 wartość
HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\Msahci
przed restartem i zmianÄ… trybu?

--
/MB

Data: 2013-02-28 15:35:19
Autor: Marek
Jak przenieść RAID 0 ?
W dniu 2013-02-28 15:10, Michal pisze:

A zmieniałeś na 1 wartość
HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\Msahci
przed restartem i zmianÄ… trybu?

Nie wiedziałem o tym. Ponadto nie mam takiego klucza nawet. Ciąg dalszy w drugim komentarzu aby nie mnożyć wątków.

Marek

Data: 2013-02-28 15:53:04
Autor: Piotr B. \(pb2004\)
Jak przenieść RAID 0 ?
Użytkownik "Michal"  napisaÅ‚ w wiadomoÅ›ci grup dyskusyjnych:kgnovn$n9o$2@mx1.internetia.pl...

[...]

Jeśli już to należy ustawić wartość 0. 1 to system_start a tu musi być boot_start. Ponadto klucz to niekoniecznie msahci. W Windows 8 jest storahci.

--
Piotr Borkowski

Data: 2013-02-28 19:49:28
Autor: Andrzej Lawa
Jak przenie¶æ RAID 0 ?
W dniu 28.02.2013 15:53, Piotr B. (pb2004) pisze:

A zmienia³e¶ na 1 warto¶æ
HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\Msahci
przed restartem i zmian± trybu?

Je¶li ju¿ to nale¿y ustawiæ warto¶æ 0. 1 to system_start a tu musi byæ
boot_start. Ponadto klucz to niekoniecznie msahci. W Windows 8 jest
storahci.

Po raz kolejny stwierdzam, ¿e "g³êboka konfiguracja" windowsów jest porypana ;)

Dlaczego nie mogli zrobiæ ³adnych i czytelnych tekstowych plików konfiguracyjnych??

--
¦wiadomie psuj±cy kodowanie i formatowanie wierszy
s± jak sraj±cy z lenistwa i g³upoty na ¶rodku pokoju.

Data: 2013-02-28 20:24:28
Autor: Piotr B. \(pb2004\)
Jak przenie¶æ RAID 0 ?
U¿ytkownik "Andrzej Lawa"  napisa³ w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:512fa6b8$1@news.home.net.pl...

[...]

To jest bardziej porypane:
echo X > /proc/co¶tam/co¶tam/co¶tam

--
Piotr Borkowski

Data: 2013-02-28 20:45:52
Autor: Andrzej Lawa
Jak przenie¶æ RAID 0 ?
W dniu 28.02.2013 20:24, Piotr B. (pb2004) pisze:

To jest bardziej porypane:
echo X > /proc/co¶tam/co¶tam/co¶tam

Dlaczego? Wysy³asz polecenie do jakiego¶ systemowego procesu. Bez konieczno¶ci pisania/szukania programu.

Poza tym ja pisa³em o konfiguracji, a nie sterowaniu.

Dla ustalenia uwagi: konfiguracji wczytywanej przez system podczas startu.

Data: 2013-03-01 13:49:19
Autor: Piotr B. \(pb2004\)
Jak przenie¶æ RAID 0 ?
U¿ytkownik "Andrzej Lawa"  napisa³ w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:512fb3f0$1@news.home.net.pl...

W dniu 28.02.2013 20:24, Piotr B. (pb2004) pisze:

To jest bardziej porypane:
echo X > /proc/co¶tam/co¶tam/co¶tam

Dlaczego?

Bo rejestr przy tym jest logiczny i uporz±dkowany.

Poza tym ja pisa³em o konfiguracji, a nie sterowaniu.

Dla ustalenia uwagi: konfiguracji wczytywanej przez system podczas startu.

Ja tak¿e. W taki porypany sposób trzeba konfigurowaæ choæby zaawansowane zarz±dzanie energi± poprzez skrypty w /etc/pm/power.d/powersave. A to nie jest ¿adna jak to uj±³e¶ g³êboka konfiguracja.

--
Piotr Borkowski

Data: 2013-03-01 14:25:49
Autor: Andrzej Lawa
Jak przenie¶æ RAID 0 ?
W dniu 01.03.2013 13:49, Piotr B. (pb2004) pisze:

Ja tak¿e. W taki porypany sposób trzeba konfigurowaæ choæby zaawansowane
zarz±dzanie energi± poprzez skrypty w /etc/pm/power.d/powersave. A to
nie jest ¿adna jak to uj±³e¶ g³êboka konfiguracja.

Z ciekawo¶ci: jakie zaawansowane zarz±dzanie energi± masz na my¶li?

Ja tam nigdy nie zmienia³em nic poza czasem do usypiania, reakcj± na zamkniêcie ekranu czy naci¶niêcie przycisku...

Data: 2013-03-01 15:28:19
Autor: Piotr B. \(pb2004\)
Jak przenie¶æ RAID 0 ?
U¿ytkownik "Andrzej Lawa"  napisa³ w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:5130ac5d$1@news.home.net.pl...

[...]

Nie mam ju¿ Linuksa na laptopie ale to by³o podobne do np. tutaj[1] opisanego przyk³adu.

1. http://crunchbang.org/forums/viewtopic.php?id=11954
--
Piotr Borkowski

Data: 2013-03-01 15:48:14
Autor: Andrzej Lawa
Jak przenie¶æ RAID 0 ?
W dniu 01.03.2013 15:28, Piotr B. (pb2004) pisze:

Nie mam ju¿ Linuksa na laptopie ale to by³o podobne do np. tutaj[1]
opisanego przyk³adu.

1. http://crunchbang.org/forums/viewtopic.php?id=11954

Ach, i wszystko jasne - kombinacje które dla mnie s± zbêdne (mój prywatny ma³y netbook trzyma ponad 8 godzin na standardowych ustawieniach, a wiêkszy s³u¿bowy - ponad 5).

Dlatego nigdy takich sposobów regulacji nawet nie szuka³em ;)

Data: 2013-03-01 16:36:02
Autor: Piotr B. \(pb2004\)
Jak przenie¶æ RAID 0 ?
U¿ytkownik "Andrzej Lawa"  napisa³ w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:5130bfae$1@news.home.net.pl...

[...]

Pod Windowsem by³o ¶rednio oko³o 2 godziny d³u¿ej bez podobnych ustawieñ.

--
Piotr Borkowski

Data: 2013-03-01 10:16:40
Autor: Marek
Jak przenieść RAID 0 ?
W dniu 2013-02-28 15:53, Piotr B. (pb2004) pisze:

Jeśli już to należy ustawić wartość 0. 1 to system_start a tu musi być
boot_start. Ponadto klucz to niekoniecznie msahci. W Windows 8 jest
storahci.

No i faktycznie u mnie jest storahci. Jednakże jest to cała wielka struktura a nie tylko pojedyncza wartość.

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\storahci]
"ImagePath"=hex(2):53,00,79,00,73,00,74,00,65,00,6d,00,33,00,32,00,5c,00,64,00,\
 72,00,69,00,76,00,65,00,72,00,73,00,5c,00,73,00,74,00,6f,00,72,00,61,00,68,\
   00,63,00,69,00,2e,00,73,00,79,00,73,00,00,00
"Type"=dword:00000001
"Start"=dword:00000000
"ErrorControl"=dword:00000003
"Group"="SCSI Miniport"
"Tag"=dword:00000058
"DisplayName"="@mshdc.inf,%storahci_ServiceDescription%;Microsoft Standard SATA AHCI Driver"
"Owners"=hex(7):6d,00,73,00,68,00,64,00,63,00,2e,00,69,00,6e,00,66,00,00,00,00,\
   00

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\storahci\Parameters]
.... tu kilka wpisów
[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\storahci\Parameters\Device]
.... od groma wpisów
[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\storahci\Parameters\PnpInterface]
[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\storahci\Enum]

Gdzie zatem ustawiamy 0 czy 1 ?

Marek

Data: 2013-03-01 13:59:30
Autor: Piotr B. \(pb2004\)
Jak przenieść RAID 0 ?
Użytkownik "Marek"  napisaÅ‚ w wiadomoÅ›ci grup dyskusyjnych:kgprls$l36$1@node1.news.atman.pl...

[...]

Jest już prawidłowo ustawiony na 0. Sprawdź we właściwościach kontrolera raid w devmgmt.msc jaka usługa sterownika go obsługuje. I dla niej sprawdź powyższą wartość. Ponieważ to jest NTG fut: pl.comp.os.ms-windows.winnt.

--
Piotr Borkowski

Data: 2013-02-28 15:09:32
Autor: Michal
Jak przenieść RAID 0 ?
W dniu 2013-02-28 13:56, Marek pisze:

A to mi szczęka opadła. Czyli jeśli dobrze zrozumiałem: ustawiamy te dwa
pory jako RAID ale ich nie konfigurujemy jako RAID to działają jako
zwykłe AHCI?

Z testów które robiłem na Asusie M4A77TD PRO na AMD710 tak jest i bez problemu drugi system działał na HDD ustawionym w BIOS jako rai, ale nie włączonym do macierzy - działał jako normalny AHCI. Do Sabertootha dopiero się przymierzam, ale Asus AFAIK kontynuuje te rozwiązania z portami.

Mam tam DVD podpięte, włączyłem RAID i faktycznie jest widoczny ten napęd normalnie.
> Jak sprawdzić czy jest tam faktycznie AHCI ustawiony?

Akurat DVD na tym nic nie zyskuje i może być podłączony do dowolnego portu, w tym Asmedii, bo nie wykorzystuje zalet AHCI.

[...]

O ile Asus czegoś nie wymyślił to tak- wcześniej wykorzystywałem na M4A77TD PRO wszystkie 5 wewnętrznych SATA w AHCI (ustawione jako RAID) mając tylko 2 dyski w macierzy, a pozostałe 3 normalnie.

Przy okazji mam 2 inne pytania bo widzę, że znasz tą płytę.

Mam poprzednią - przymierzałem się do niej i badałem sprawę, ale biorąc pod uwagę przygody zserwisem asusa następna będzie raczej Asrocka, najlepiej 990FXExtreme4 jak jeszcze gdzieś uda się ją dorwać.

1. Co to takiego UEFI RAID? Używam Legacy ROM bo tylko przy tej opcji
udało mi się uruchomić macierz dysków - był dostęp do narzędzia
konfiguracyjnego.

Nie mam pojęcia, ale zgaduję że pewnie ustawienia RAID jak zwykle, tyle że z klikanym interfejsem graficznym UEFI i zniesieniem bariery 2TB na dysk systemowy dla zwykłego BIOSU (z tego względu m.in. podzieliłem macierz na 2 podmacierze po 2TB by były bootowalne bez UEFI.

http://pl.asus.com/Motherboards/AMD_AM3Plus/M5A99FX_PRO_R20/, zapiszÄ™ na
[...]

I bardzo dobrze, bo byś uwalił płytę.
O ile dobrze odczytałem pierwszy post masz Sabertootha, a pobierasz dla Innego modelu. Twoja mobo i biosy dla niej są tu:

http://pl.asus.com/Motherboards/AMD_AM3Plus/SABERTOOTH_990FX_R20/

--
/MB

Data: 2013-02-28 15:49:40
Autor: Marek
Jak przenieść RAID 0 ?
W dniu 2013-02-28 15:09, Michal pisze:

     Z testów które robiÅ‚em na Asusie M4A77TD PRO na AMD710 tak jest i
bez problemu drugi system działał na HDD ustawionym w BIOS jako rai, ale
nie włączonym do macierzy - działał jako normalny AHCI. Do Sabertootha
dopiero siÄ™ przymierzam, ale Asus AFAIK kontynuuje te rozwiÄ…zania z
portami.

No to zebrałem ciekawe doświadczenie. Podłączyłem drugi dysk SSD do tego portu. Co prawda z zainstalowanym systemem ale nie powinno to rzutować. Dysk został wykryty jako możliwy do przyłączenia do RAID. Czy zadziałała opcja wyłączenia IDE i ustawienia RAID w to miejsce.

Komputer wystartował na dysku #1 a potem zacząłem robić benchmark dla dysku #2. (AS SSD). No i Windows 2x wykrzaczył się w połowie testów. Niebieski ekran.

Przełączyłem dysk #2 do tej samej grupy portów (szare) co #1 i tu bez problemów benchmarki poszły (wyniki podobne jak na porcie "sypiącym się")

Mam tam DVD podpięte, włączyłem RAID i faktycznie jest widoczny ten
napęd normalnie.
 > Jak sprawdzić czy jest tam faktycznie AHCI ustawiony?

     Akurat DVD na tym nic nie zyskuje i może być podÅ‚Ä…czony do
dowolnego portu, w tym Asmedii, bo nie wykorzystuje zalet AHCI.

Napęd może nie zyskuje ale ja zyskuję wiedzę, że port połowicznie działa w takiej konfiguracji z powyższym zastrzeżeniem.

I bardzo dobrze, bo byś uwalił płytę.

Kurde, przemęczenie :-(

Marek

Data: 2013-03-08 09:55:33
Autor: Marek
Jak przenieść RAID 0 ?
[...]

Mam odpowiedź z supportu Asusa w tej sprawie.

"Dziekuje za kontakt ze wsparciem technicznym firmy ASUS.

Niestety z uwagi na architekture płyty nie może mieć pan zdefiniowanego macierza i równoczesnie używać pojedyńczego dysku na tym samym kontrolerze."

Tekst zostawiam bez zmian :-) Tak więc jeśli używasz 2 dysków w RAID 0, to reszta portów staje się bezużyteczna. Albo masz szybki SSD albo stosujesz RAID na tej płycie. Porażka...

Marek

Data: 2013-03-08 11:37:57
Autor: Andrzej Lawa
Jak przenieść RAID 0 ?
W dniu 08.03.2013 09:55, Marek pisze:

Tekst zostawiam bez zmian :-) Tak więc jeśli używasz 2 dysków w RAID 0,
to reszta portów staje się bezużyteczna. Albo masz szybki SSD albo
stosujesz RAID na tej płycie. Porażka...

Piknie. I m.in. dlatego wolÄ™ normalny, programowy RAID ;)

Data: 2013-03-08 14:37:01
Autor: Marek
Jak przenieść RAID 0 ?
W dniu 2013-03-08 11:37, Andrzej Lawa pisze:

Piknie. I m.in. dlatego wolÄ™ normalny, programowy RAID ;)

Całkowicie programowy? Z dyskami na zwykłych portach AHCI bez odpalania kontrolera RAID? Jak to się robi? Poleciłbyś jakiś soft?

Czy dyski tak zorganizowane zyskują możliwość przenoszenia między systemami (np. z komputera na inny komputer w obrębie W8 albo z W7 na W8 itp)?

Marek

Data: 2013-03-08 15:05:46
Autor: Andrzej Lawa
Jak przenieść RAID 0 ?
W dniu 08.03.2013 14:37, Marek pisze:
[...]

mdadm działa pięknie... ale niestety nie ma dla Windows.

Czy dyski tak zorganizowane zyskują możliwość przenoszenia między
systemami (np. z komputera na inny komputer w obrębie W8 albo z W7 na W8
itp)?

Ponownie: działa (mogę przenosić na inną maszynę, dołączać do innego działającego systemu), ale Windows tego nie ma. Chyba że jako wirtualna maszyna.

Data: 2013-03-08 18:26:41
Autor: Piotr B. \(pb2004\)
Jak przenieść RAID 0 ?
Użytkownik "Andrzej Lawa"  napisaÅ‚ w wiadomoÅ›ci grup dyskusyjnych:khcr7q$pk7$1@node2.news.atman.pl...

[...]

Dyski dynamiczne i striped volume jest na Windowsach od 2000 roku.

--
Piotr Borkowski

Data: 2013-03-08 23:36:56
Autor: Marek
Jak przenieść RAID 0 ?
W dniu 2013-03-08 18:26, Piotr B. (pb2004) pisze:

Dyski dynamiczne i striped volume jest na Windowsach od 2000 roku.

Czy procedura opisana tu:
http://technet.microsoft.com/en-us/library/cc732422.aspx#BKMK_WINUI

pozwoli mi na zbudowanie RAID0 z 2 dysków? Jeśli tak, to czy po reinstalacji Windows jestem w stanie uzyskać dostęp do danych? Wolałbym uniknąć ryzyka utraty danych podczas takiej operacji...

Marek

Data: 2013-03-09 10:00:47
Autor: Marek
Jak przenieść RAID 0 ?
Uzupełnię moją wypowiedź:

Chciałbym uniknąć sytuacji, w której awaria systemu będzie równoznaczna z utratą danych na dysku RAID0 zorganizowanym jako striped volume. W ciągu pół roku miałem już 2 awarie wymagające postawienia systemu od zera (W8).

Marek

Data: 2013-03-09 10:18:44
Autor: Tasiorsa
Jak przenieść RAID 0 ?
W dniu 2013-03-09 10:00, Marek pisze:
Uzupełnię moją wypowiedź:

Chciałbym uniknąć sytuacji, w której awaria systemu będzie równoznaczna
z utratÄ… danych na dysku RAID0 zorganizowanym jako striped volume. W
ciągu pół roku miałem już 2 awarie wymagające postawienia systemu od
zera (W8).

A jakbys postawil win 8 wyposazyl powiedzmy bazowo, zrobil sobie ta partycje stripped i zrobil backup systemu np. Acronic True Image Home to mysle ze w razoe padu po odtworzeniu Windows by nie zauwazyl ze byl przywracany - nie jako stawiany od nowa

Krzysiek

Data: 2013-03-09 15:00:37
Autor: Marek
Jak przenieść RAID 0 ?
W dniu 2013-03-09 10:18, Tasiorsa pisze:
[...]

Tzn mi chodzi o to, że system ma być na innym dysku (SSD) a dane na RAID 0. Wtedy gdy padnie system, to dane pozostaną nietknięte. Obawiam się, że przy RAIDzie software'owym padnięcie systemu na jednym dysku oznacza utratę danych na innych. Owszem, robię kopię bezpieczeństwa na dysku sieciowym ale przywracanie danych trwa wieki. A padliwość systemu jest spora... W sumie 2 czy 3 razy w ciągu pół roku mi się to przytrafiło.

Tak na marginesie - nawet wolę unikać przywracania systemu z backupu gdyż zawsze jest tak, że system postawiony od nowa pracuje sprawniej. Niektórzy podważają ten fakt niczym nie popierając go. Tymczasem przedwczoraj dokonałem pomiarów. Reinstalowałem nie najnowszy komputer na XP, na którym nie instaluje się żadnych programów - zawsze ta sama aplikacja księgowa pracuje na nim i nic więcej. No i czas uruchamiania się systemu sięgał 10 minut, po reinstalacji ok. 1 min. Robiłem to już wielokrotnie z takim samym efektem.

Marek

Data: 2013-03-09 15:31:06
Autor: marfi
Jak przenie¶æ RAID 0 ?
W dniu 2013-03-09 15:00, Marek pisze:
siê systemu siêga³ 10 minut, po reinstalacji ok. 1 min. Robi³em to ju¿
wielokrotnie z takim samym efektem.

Próbowa³e¶ kiedy¶ xbootmgr?

--
marfi

Data: 2013-03-10 14:47:27
Autor: Marek
Jak przenie¶æ RAID 0 ?
W dniu 2013-03-09 15:31, marfi pisze:

Próbowa³e¶ kiedy¶ xbootmgr?

Nigdy nie bawi³em siê w softwareowy RAID. Dlatego w³a¶nie podpytujê w co wej¶æ warto.

Marek

Data: 2013-03-09 20:11:49
Autor: Piotr B. \(pb2004\)
Jak przenieść RAID 0 ?
Użytkownik "Marek"  napisaÅ‚ w wiadomoÅ›ci grup dyskusyjnych:khdp69$nv1$1@node2.news.atman.pl...

[...]

Tak. Striped volume to inna nazwa raid0.

Jeśli tak, to czy po reinstalacji Windows jestem w stanie uzyskać dostęp do danych? Wolałbym uniknąć ryzyka utraty danych podczas takiej operacji...

W maszynie wirtualnej WinPE z Windows 7 widzi normalnie zawartość woluminu rozłożonego utworzonego przez XP. Zakładam więc że zainstalowany Windows, który obsługuje dyski dynamiczne i jest minimum w tej samej wersji co system, który utworzył wolumin, będzie także widział.

--
Piotr Borkowski

Data: 2013-03-10 15:00:23
Autor: Marek
Jak przenieść RAID 0 ?
W dniu 2013-03-09 20:11, Piotr B. (pb2004) pisze:

[...]

Reasumując: pada mi dysk C z systemem. Wkładam nowy dysk, instaluję system. Volumin poprzednio (przed upadkiem) zdefiniowany jako striped na dwóch innych dyskach będzie automatycznie widoczny jak zwykły dysk z poprzednio zapisanymi danymi? Nie muszę wykonywać żadnych dodatkowych czynności?

Marek

Data: 2013-03-10 17:46:39
Autor: Michal
Jak przenieść RAID 0 ?
W dniu 2013-03-10 15:00, Marek pisze:

"Dziekuje za kontakt ze wsparciem technicznym firmy ASUS.

Niestety z uwagi na architekture płyty nie może mieć pan zdefiniowanego macierza i równoczesnie używać pojedyńczego dysku na tym samym kontrolerze."

Nie byłbym tego taki pewny. Jak pisałem - na M4A77TP PRO to działa i nie sądzę by na 990FX z podobnym SB AMD950 to zepsuli. Co do supportu Asusa - oni tego nie sprawdzają w praktyce, tylko mają jakąś tam bazę odpowiedzi i wklejają najbezpieczniejszą - jak nie mają 100% pewności to z definicji "nie da się" (kiedyś męczyłem support asusa o raid na mojej mobo i też pisali że się nie da, a rzeczywistość jednak co innego skazuje). Jak masz czas na testy testy i teraz z konieczności zbackupowane dane to sam sprawdź.

[...]

Jak masz SSD bootowalny to nie widzę problemu, zwłaszcza mając jego backup by zachować UUID dla wolumenu itp. No chyba że MS już kompletnie oszalał i wykosił tą funkcjonalność w Win8 o którym piszesz (majstrowali tam przy pulach dyskowych). Kolejny powód by trzymać się od Win8 z daleka do kiedy można.

--
/MB

Data: 2013-03-10 19:42:09
Autor: Piotr B. \(pb2004\)
Jak przenieść RAID 0 ?
Użytkownik "Marek"  napisaÅ‚ w wiadomoÅ›ci grup dyskusyjnych:khi3lp$t3d$1@node2.news.atman.pl...

[...]

Prawdopodobnie dyski z woluminem będą oznaczone jako foreign[1]. Wtedy z menu kontekstowego tak oznaczonego dysku w diskmgmt.msc będziesz musiał wybrać Import Foreign Disks[1].

1. nie wiem jak to jest przetłumaczone w polskiej wersji systemu.
--
Piotr Borkowski

Data: 2013-03-11 00:01:10
Autor: Marek
Jak przenieść RAID 0 ?
W dniu 2013-03-10 19:42, Piotr B. (pb2004) pisze:
[...]

A tak, już się spotkałem z czymś takim wcześniej. Wiem o co chodzi. Dziękuję :-)

Marek

Data: 2013-02-25 09:50:11
Autor: Andrzej Lawa
Jak przenieść RAID 0 ?
W dniu 25.02.2013 00:32, Marek pisze:
[...]

Umm... RAID-0? Dane ci niemiłe?

To po pierwsze. Po drugie aby być w temacie grupy musiałby to być RAID sprzętowy - a wtedy po prostu przekładasz kontroler razem z dyskami i voila.

W przeciwnym przypadku - spytaj się na właściwej grupie.

Aha - RAID w BIOSach wielu nowych płyt głównych tak na prawdę nie jest sprzętowy, obsługiwany przez płytę.

--
Åšwiadomie psujÄ…cy kodowanie i formatowanie wierszy

Data: 2013-02-25 10:17:21
Autor: Marek
Jak przenieść RAID 0 ?
W dniu 2013-02-25 09:50, Andrzej Lawa pisze:

Umm... RAID-0? Dane ci niemiłe?

Ueee tam... od 2 lat jadÄ™ bezawaryjnie. Przesadzasz :-)
Cierpliwość nie jest moją zaletą a backup komputera załatwia temat.

To po pierwsze. Po drugie aby być w temacie grupy musiałby to być RAID
sprzętowy - a wtedy po prostu przekładasz kontroler razem z dyskami i
voila.

Poruszałem ten temat na grupie. Trudno o wydajny kontroler sprzętowy. Brak jest na rynku na konkretnych chipsetach, które dla dysków SSD coś by wniosły. Z kolei urządzenie za 1000zł byłoby przegięciem. Więc jedynie wygodę przenoszenia zyskałbym. Ponieważ nie robię tego często, to i taki zysk jest problematyczny.

W przeciwnym przypadku - spytaj się na właściwej grupie.

Czyli ?

Aha - RAID w BIOSach wielu nowych płyt głównych tak na prawdę nie jest
sprzętowy, obsługiwany przez płytę.

Niby tak. Jednakże z drugiej strony patrzałem jak wygląda obciążenie CPU przy transferze danych na mojej starej płycie:

http://www.gigabyte.pl/products/page/mb/ga-p55a-ud3r_10/

Szczerze mówiąc były nieznaczne: w granicach błędu obserwacji. Miałem kiedyś sprzętowy kontroler i nie obserwowałem na nim spektakularnych efektów.

Marek

Data: 2013-02-25 10:28:15
Autor: Andrzej Lawa
Jak przenieść RAID 0 ?
W dniu 25.02.2013 10:17, Marek pisze:
W dniu 2013-02-25 09:50, Andrzej Lawa pisze:

Umm... RAID-0? Dane ci niemiłe?

Ueee tam... od 2 lat jadÄ™ bezawaryjnie. Przesadzasz :-)

Taaak... A człowiek, który spadł z wysokiego budynku, w połowie lotu może stwierdzić, że "póki co jakoś leci" ;->

Cierpliwość nie jest moją zaletą a backup komputera załatwia temat.

Do robienia kopii zapasowych trzeba mieć większą cierpliwość ;)

[ciach]

W przeciwnym przypadku - spytaj się na właściwej grupie.

Czyli ?

A jaki masz system operacyjny? Tam siÄ™ pytaj.

[...]

A niby jak ma wyglądać? Zapisujesz jednocześnie na jednym dysku, leci to transferami DMA, a programowe rozrzucenie dysku logicznego po dwóch fizycznych nie wymaga wiele wysiłku od oprogramowania.

--
Åšwiadomie psujÄ…cy kodowanie i formatowanie wierszy

Data: 2013-02-25 11:40:57
Autor: Marek
Jak przenieść RAID 0 ?
W dniu 2013-02-25 10:28, Andrzej Lawa pisze:

Do robienia kopii zapasowych trzeba mieć większą cierpliwość ;)

No coś Ty! Nawet nie zauważam kiedy one się dokonują - wiem tylko, że codziennie o 16 bo tak kiedyś ustawiłem :-) Moje wygodnictwo nie zna granic :-) Mało tego, nawet trzymam wersję plików ileś tam wstecz bez żadnego mojego zaangażowania :-)

A jaki masz system operacyjny? Tam siÄ™ pytaj.

Sprawy sprzętowe nie są poruszane na grupie dotyczącej OS. Możemy przyjąć do rozważań dalszych, że nie mam żadnego systemu bo wydaje mi się, że temat jest niezależny od niego.

A niby jak ma wyglądać? Zapisujesz jednocześnie na jednym dysku, leci to
transferami DMA, a programowe rozrzucenie dysku logicznego po dwóch
fizycznych nie wymaga wiele wysiłku od oprogramowania.

No to tym bardziej nie ma o co kopii kruszyć. Szkoda kasy na hardware'owe rozwiązania.

Marek

Data: 2013-02-25 13:13:04
Autor: Andrzej Lawa
Jak przenieść RAID 0 ?
W dniu 25.02.2013 11:40, Marek pisze:

Sprawy sprzętowe nie są poruszane na grupie dotyczącej OS. Możemy
przyjąć do rozważań dalszych, że nie mam żadnego systemu bo wydaje mi
się, że temat jest niezależny od niego.

Masz racjÄ™: wydaje ci siÄ™.

Ile razy mam powtarzać, że twój RAID jest *programowy* i jako taki zależy od systemu operacyjnego??

Jak ja uruchamiam tę pseuroRIADową opcję w BIOS to mój system i tak widzi dyski, które na prawdę są podpięte. I żadnego dysku utworzonego przez kontroler RAID.

Jakby to był RAID sprzętowy, to KAŻDY system widziałby tylko "dysk" utworzony przez kontroler RAID.

--
Åšwiadomie psujÄ…cy kodowanie i formatowanie wierszy

Data: 2013-02-25 17:08:15
Autor: Marek
Jak przenieść RAID 0 ?
W dniu 2013-02-25 13:13, Andrzej Lawa pisze:

Jakby to był RAID sprzętowy, to KAŻDY system widziałby tylko "dysk"
utworzony przez kontroler RAID.

Szczerze mówiąc taki efekt właśnie mam. Zmieniłem system operacyjny a nowy widzi te dyski tak jak poprzedni. Dane nie uległy destrukcji.

Jeśli RAID jest programowy i zależy wyłącznie od systemu operacyjnego ,jak piszesz , to dlaczego mogę się spodziewać utraty danych po przeniesieniu dysków na inny komputer z tym samym OS? Po co w BIOSie jest funkcja budowania macierzy dyskowej skoro to wyłącznie system tworzy?

Marek

Data: 2013-02-25 17:53:42
Autor: Andrzej Lawa
Jak przenie¶æ RAID 0 ?
W dniu 25.02.2013 17:08, Marek pisze:
W dniu 2013-02-25 13:13, Andrzej Lawa pisze:

Jakby to by³ RAID sprzêtowy, to KA¯DY system widzia³by tylko "dysk"
utworzony przez kontroler RAID.

Szczerze mówi±c taki efekt w³a¶nie mam. Zmieni³em system operacyjny a
nowy widzi te dyski tak jak poprzedni. Dane nie uleg³y destrukcji.

Je¶li RAID jest programowy i zale¿y wy³±cznie od systemu operacyjnego

No niestety nie wy³±cznie. Nie przy tym rozwi±zaniu.

,jak piszesz , to dlaczego mogê siê spodziewaæ utraty danych po
przeniesieniu dysków na inny komputer z tym samym OS? Po co w BIOSie
jest funkcja budowania macierzy dyskowej skoro to wy³±cznie system tworzy?

Bo to jest taka proteza "nie-wiadomo-co" czyli po prostu "chwyt marketingowy" ;)

Jak dla mnie jedno z dwojga: albo mam kontroler RAID, który daje systemowi (ka¿demu!) logiczne dyski widoczne jako normalne (i nie muszê siê martwiæ o ¿adne "sterowniki", które tak na prawdê robi± programowo RAID), albo robiê RAID w systemie i mam w nosie sprzêt.

Data: 2013-02-26 09:04:49
Autor: Maciek "Babcia" Dobosz
Jak przenie¶æ RAID 0 ?
Dnia 2013-02-25, o godz. 13:13:04
Andrzej Lawa <alawa_news@lechistan.SPAM_PRECZ.com> napisa³(a):

Jakby to by³ RAID sprzêtowy, to KA¯DY system widzia³by tylko "dysk" utworzony przez kontroler RAID.

Nie jest to prawda - tak do¶æ dawno temu. Mam a jednej ze stacji
roboczych sprzêtowy kontroler PEx Adaptec-a do 4 dysków SAS/SATA.
Spiêta jest tam macierz RADI5 na 4 dyskach. Dla systemów (Win7 i
RedHat6) Widoczny jest zarówno sam wolumin jaki i poszczególne dyski. A
kontroler jest _wy³±cznie_ sprzêtowy. jak Ciê to interesuje to mogê
jutro zerkn±æ na dok³adny model kontrolera.

Zdrówko

Data: 2013-02-26 10:32:11
Autor: Andrzej Lawa
Jak przenie¶æ RAID 0 ?
W dniu 26.02.2013 09:04, Maciek Babcia Dobosz pisze:

[...]

A ciekawostka... U mnie 3 ró¿ne maszyny z trzema ró¿nymi kontrolerami - jak chodzi RAID to widoczne s± tylko te logiczne dyski posk³adane przez kontroler.

Mo¿e to jaka¶ opcja, na któr± nie zwróci³em uwagi?

Data: 2013-02-26 10:44:26
Autor: Maciek "Babcia" Dobosz
Jak przenie¶æ RAID 0 ?
Dnia 2013-02-26, o godz. 10:32:11
[...]

Stare kontrolery dzia³a³y tak jak piszesz. Natomiast ten jest
stosunkowo nowy - ma jakieæ 2 lata. Sprawdzi³em przed chwila na
serwerze z p³yt± TYAN dostarczonym ~miesi±c temu i jeszcze nie
pracuj±cym produkcyjnie - ta sama sytuacja. Widaæ i wolumin i same
dyski.

Mo¿e to jaka¶ opcja, na któr± nie zwróci³em uwagi?

Raczej nie - kontroler jest w³a¶ciwie w domy¶lnej konfiguracji. Na
maszynie w której jest wykorzystywany nie liczy siê prêdko¶æ
zapisu/odczytu a ci±g³o¶æ dostêpu do stosunkowo niewielkich danych wiec
nie by³o tam nic kombinowane.

Podejrzewam ¿e bierze siê to st±d ¿e w chwili obecnej s± dostêpne
ró¿nego rodzaju narzêdzia programowe pozwalaj±ce w sposób zaawansowany
zarz±dzaæ dyskami podpiêtymi pod nowoczesne kontrolery bez przerywania
pracy systemu. Mimo ze same kontrolery s± sprzêtowe i do dzia³ania nie
wymagaj± ¿adnego softu/sterowników to mo¿na nimi zarz±dzaæ tak¿e w taki
sposób.

Choæ w sumie - je¶li chodzi o mirror - to ja jako¶ wolê mdadm zamiast
kontrolerów sprzêtowych. ;-)

Zdrówko

Data: 2013-02-25 14:58:09
Autor: Dawid
Jak przenieść RAID 0 ?
W dniu 2013-02-25 11:40, Marek pisze:
[...]

Z tym bubkiem nie dyskutuj i tak nie wytłumaczysz.
Wyczyść te dyski i od nowa.

Data: 2013-02-25 17:11:20
Autor: Marek
Jak przenieść RAID 0 ?
W dniu 2013-02-25 14:58, Dawid pisze:

Z tym bubkiem nie dyskutuj i tak nie wytłumaczysz. Wyczyść te dyski i
od nowa.

Chyba tak właśnie zrobię, choć raz udało mi się dyski przenieść między
systemami operacyjnymi ale w obrębie tego samego kontrolera. Miałem cichą nadzieję, że między kontrolerami też się da ...

Marek

Data: 2013-02-25 13:35:11
Autor: BUNIEK
Jak przenieść RAID 0 ?

Umm... RAID-0? Dane ci niemiłe?

Ueee tam... od 2 lat jadÄ™ bezawaryjnie. Przesadzasz :-)
Taaak... A człowiek, który spadł z wysokiego budynku, w połowie lotu może stwierdzić, że "póki co jakoś leci" ;->

Demonizujesz trochÄ™ to ryzyko  - a od zabezpieczenia danych jest backup. A w przypadku dysków magnetycznych Raid-0 to jedyny sposób na wzrost wydajnoÅ›ci.
Używam RAID-0 i w komputerze domowym(3x500GB) jak również w serwerze w domu(2x 2TB). I chwale sobie, raid-0 poleciaÅ‚ 1 raz, byÅ‚ zbudowany ze starych dysków  4 x ATA 200GB w tym czasie wymieniÅ‚em pojedynczy dysk w laptopie 2 razy bo siÄ™ mu padÅ‚o miaÅ‚em go od nowoÅ›ci jeden i drugi.
Backupy robią się na RAID-1. ze wszystkich komputerów w sieci.

I póki co jakoś leci.

:)

Buniek

Data: 2013-02-25 13:39:39
Autor: Andrzej Lawa
Jak przenieść RAID 0 ?
W dniu 25.02.2013 13:35, BUNIEK pisze:

Demonizujesz trochÄ™ to ryzyko  - a od zabezpieczenia danych jest backup.
A w przypadku dysków magnetycznych Raid-0 to jedyny sposób na wzrost
wydajności.

Przy odczycie RAID-1 tak samo ładnie poprawia wydajność. Przynajmniej porządny.

Z zapisem oczywiście gorzej - wszak musi zapisać dwa razy - ale z odpowiednim buforem nie powinien to być problem.

--
Åšwiadomie psujÄ…cy kodowanie i formatowanie wierszy

Data: 2013-02-25 14:02:08
Autor: BUNIEK
Jak przenieść RAID 0 ?
[...]

Tak sprzętowy i tez nie zawsze i zazwyczaj jest ograniczony do 2 dysków.
Poza tym zakładając RAID-0 nie tracę pojemności co tez jest celem w moim przypadku.

Z zapisem oczywiście gorzej - wszak musi zapisać dwa razy - ale z odpowiednim buforem nie powinien to być problem.

Prawdopodobnie nie byłoby problemu. ale w warunkach domowych zazwyczaj się dużo czyta.

Soft RAID1 Timing buffered disk reads: 374 MB in  3.01 seconds = 124.13 MB/sec
Soft RAID0 Timing buffered disk reads: 806 MB in  3.01 seconds = 267.93 MB/sec

Te same dyski cześć jest w raid1 cześć w raid0

Buniek.

Data: 2013-02-25 14:58:04
Autor: Andrzej Lawa
Jak przenieść RAID 0 ?
W dniu 25.02.2013 14:02, BUNIEK pisze:

Przy odczycie RAID-1 tak samo ładnie poprawia wydajność. Przynajmniej
porzÄ…dny.

Tak sprzętowy

Programowy też.

i tez nie zawsze i zazwyczaj jest ograniczony do 2 dysków.

mdadm nie

Poza tym zakładając RAID-0 nie tracę pojemności co tez jest
celem w moim przypadku.

Twój wybór ;)

Ale może faktycznie nieco przesadzam - nawet mój domowy komputer chodzi w mirroringu...

[...]

Czyli sam mirroing nieźle przyśpieszy poprawiając bezpieczeństwo.

[...]

Hmmm... Zrobię eksperyment ponownie, ale jak ostatnio sprawdzałem wyniki były porównywalne - dwukrotnie lepsze niż "gołego" dysku.

--
Åšwiadomie psujÄ…cy kodowanie i formatowanie wierszy

Data: 2013-02-26 11:39:33
Autor: BUNIEK
Jak przenieść RAID 0 ?
[...]

W przypadku odczytu liniowego RAID-0 prawdopodobnie zawsze będzie szybszy, natomiast w przypadku gdy np 2 procesy(równoległy dostęp do dysku) Beda chciały czytać to możliwym jest ze zostanie to rozdzielone na 2 dyski tu wydajność może być podobna.

Hymn nawet potwierdziły to moje testy.

Potwierdziły to moje testy, raid 1 - 2 procesy hdparm suma transferów oscylowała w okolicy wydajności RAID-0 tj 250 MB/s

Buniek

Data: 2013-02-25 12:21:58
Autor: Michal
Jak przenieść RAID 0 ?
W dniu 2013-02-25 09:50, Andrzej Lawa pisze:

Umm... RAID-0? Dane ci niemiłe?

Powtarzanie pierdół. Od bezpieczeństwa danych są backupy (system, danych itp. na innych nośnikach, w chmurze itp - nie w jednym egzemplarzu kopii zapasowej. Zresztą - używasz HDD czy SSD? Dane Ci nie miłe? Też padają, podobnie jak RAID na nich oparty. Twardziele co nie robią backupów, powinni przerzucić się na kamienne tablice i pismo klinowe.
Dwa to, że host RAID, w tym RAID0 jest na dziś stosunkowo odporny. Przerabiałem to w praktyce, w ciągu ostatniego roku jedna z 6 taśm SATA okazała się uszkodzona, powodując znikanie macierzy z systemu w trakcie pracy, resety z odcinaniem zasilania do wszystkich 6 napędów, nawet w trakcie pracy/opóźnonego zapisu. Dane zbackupowane i stawiałem na awarię kontrolera na mobo albo zasilacza, bo niektóre urządzenia USB też dziwnie się zachowywały (w końcu za nie odpowiada ten sam chipset), ewnetualnie problemy z zasilaczem z 2 mocnymi liniami 12V, ale stosunkowo słabą 5V (jednak bez przesady by nie mogła uciągnąć kilku HDD). Okazało się jednak, że chińczyk dla dodatkowego 0,01$ potrafi spier*ć nawet najprostszą rzecz. Wymieniane były taśmy - od standardowych czerownych bez zatrzasków, na żółte kątowe i proste z zatrzaskami + firmowe czarne Asusa od mobo. Pomogło dopiero dokupienie w miejsce żółtej zatrzaskowej kolejnej czarnej zatrzaskowej od Asrocka (dostawca pewnie ten sam co Asus) i ustało jak ręką odjął. Potem sprawdzałem specjalnie taśmy nawet pod lupą - zero uszkodzeń mechanicznych.
Tak więc tam macierz naprawdę sporo przeszła - więcej niż powinna i na przestrzeni roku i niezliczonych resetów, w tym w trakcie pracy zero problemów, nie licząc dopychania taśm. A że któryś dysk może paść - tak samo jak może paść HDD nie spięty w żaden RAID, a robienie w domowych warunkach RAID1, 5 czy 10 to IMHO przesada w większości zastosowań - od tego są backupy, a RAID w domu robi się zazwyczaj by zwiększyć liniowy transfer danych, wspierając go małym SSD na system. Tak - to teraz będę miał już co najmniej 2 obozy wrzeszczących wrogów - przeciwników RAID
i SSD jednocześnie :>

To po pierwsze. Po drugie aby być w temacie grupy musiałby to być RAID
sprzętowy - a wtedy po prostu przekładasz kontroler razem z dyskami i
voila.

W warunkach domowych RAID sprzętowy - bez sensu, zresztą nie ma na rynku praktycznie rozwiązań na PCI-E za rozsądne pieniądze do robienia RAID. Zamiast powtarzać ogólniki daj link do sensownego rozwiązania :>
Przy współczesnych CPU wielordzeniowych po ~4GHz narzut RAID0 jest znikomy, a RAID5/10 nikt praktycznie nie robi w warunkach domowych. Host RAID wypełnił tą lukę i tu spisuje się nieźle - największa jego wada to właśnie problemy z przenoszeniem danych, ale to na szczęście robi się stosunkowo rzadko.

W przeciwnym przypadku - spytaj się na właściwej grupie.

Teraz to Ty go odsyłasz na niewłaściwą grupę. Co innego gdyby pytał o LVM pod windows czy PRAWDZIWY soft RAID robiony pod linuksem itp. (czyli przez system jako taki). Ale on pyta o host-RAID, różniący się od pełnego sprzętowego głównie tym, że nie ma dedykowanego DSP. Odsyłanie takiej osoby na inną grupę jest w tej sytuacji tak samo niewłaściwe jak przy problemach z taką np: AudigySE/Extreme Audio, host-based modemami itp. - wszystkim co wykorzystuje CPU zamiast odrębnego DSP, które przy dzisiejszych mocach wielordzeniowych CPU powoli stają się rozwiązaniami typowo profesjonalnymi, w czym zresztą MS "pomaga" jak w przypadku zabicia stosu dźwięku w NT do 6.0 w górę.

--
/MB

Data: 2013-02-25 13:26:08
Autor: Andrzej Lawa
Jak przenieść RAID 0 ?

W dniu 25.02.2013 12:21, Michal pisze:

> Powtarzanie pierdół.

KÅ‚amiesz.

> Od bezpieczeństwa danych są backupy (system, danych
> itp. na innych nośnikach, w chmurze itp - nie w jednym egzemplarzu
> kopii zapasowej.

Pewnie, ale odtwarzanie z takiej kopi zapasowej TRWA.

I podczas tego odtwarzania dane są zasadniczo NIEDOSTĘPNE.

> Zresztą - używasz HDD czy SSD? Dane Ci nie miłe? Też padają,
> podobnie jak RAID na nich oparty. Twardziele co nie robią backupów,

W praktyce padnięcie dwóch jednocześnie jest na tyle mało prawdopodobne, że pomijalne w rozważaniach.

> powinni przerzucić się na kamienne tablice i pismo klinowe.
> Dwa to, że host RAID, w tym RAID0 jest na dziś stosunkowo odporny.

Odporny? Nie pitol bredni - RAID-0 to tzw. "stripping" i bloki sÄ… rozrzucone po wielu dyskach. Pada jednej - znika WSZYSTKO.

[ciach]

> W warunkach domowych RAID sprzętowy - bez sensu, zresztą nie ma na
> rynku praktycznie rozwiązań na PCI-E za rozsądne pieniądze do
> robienia RAID.

Nie o tym piszÄ™.

> Zamiast powtarzać ogólniki daj link do sensownego rozwiązania :>

To zapłać.

> [...]
> Host RAID wypełnił tą lukę i tu spisuje się nieźle - największa jego
> wada to właśnie problemy z przenoszeniem danych, ale to na szczęście

Ale to jest PROGRAMOWY RAID obsługiwany przez system!

> [...]
> itp. (czyli przez system jako taki). Ale on pyta o host-RAID,
> różniący się od pełnego sprzętowego głównie tym, że nie ma

O czym ty bredzisz?? Gdzie w RAID masz "cyfrowe przetwarzanie sygnału"??

Masz zwykłe cyfrowe pakiety - całe DSP odbywa się w samym dysku!

--
Åšwiadomie psujÄ…cy kodowanie i formatowanie wierszy

Data: 2013-02-25 13:36:47
Autor: Michal
Jak przenieść RAID 0 ?
W dniu 2013-02-25 13:26, Andrzej Lawa pisze:

KÅ‚amiesz.

To zapłać.

O czym ty bredzisz??

Albo zaczniesz pisać normalnie, albo będziesz dyskutować sam ze sobą.

Przemyśl to - taka postawa do niczego nie prowadzi. Jak czytam takie głupie zaczepki, to przestaję się dziwić dlaczego niezbyt lotni ochroniarze zareagowali na nie parę lat temu w znany sobie sposób
- po prostu dali Ci po nosie, po czym płakałeś na ten temat na pół PL internetu. Keyboard warriorem w kapciach bardzo łatwo być :>

--
/MB

Data: 2013-02-25 14:54:29
Autor: Andrzej Lawa
Jak przenieść RAID 0 ?
W dniu 25.02.2013 13:36, Michal pisze:

[...]

Przyganił durny kocioł garnkowi....

--
Åšwiadomie psujÄ…cy kodowanie i formatowanie wierszy

Data: 2013-02-25 22:41:09
Autor: ggs
Jak przenieść RAID 0 ?
"Marek" <precz@spamowi.com> wrote in message news:kge7vc$969$1node1.news.atman.pl...
[...]

Sprobowalbym sklonowac jakims HDD managerem (acronis , ghost itp)

Ostatnio stosowalem taki zabieg przenoszÄ…c Matrix Raid Intela ( dysk C RAID0, dysk D RAID1) na dwupartycjowy RAID1 z nVidii. Oczywiscie nie w sposob direct 1:1 ale poprzez image.

Dla systemu obojetne na czym sobie siedzi byle sterownik byl i dzialal.

Widze to tak :

Zrzucasz caly raid0 do obrazu na starej plycie , obraz oczywiscie na innym dysku.
Na nowym sprzecie po skonfigurowaniu RAIDu przywracasz .

System zapewne nie wstanie wiec LiveXP z Hiren's boota i opcja fix_ide.cmd - super sprawa i powinien sie podniesc.

Problem moze byc jednak z iloscia danych , z tego co czytam ponizej  4 TB to jednak sporo i  tylko z tego powodu moze byc problem. Zawsze mozna pokopiowac duze pliki na osobne dyski na czas tej operacji.

Data: 2013-02-25 22:45:08
Autor: ggs
Jak przenieść RAID 0 ?
"ggs" <ggs_@_konto.pl> wrote in message news:kgglpg$l71$1news.task.gda.pl...
[...]

Zaraz zaraz , no jezeli to nie dyski systemowe i cyt.:  "Wszystko bÄ™dzie w nim inne" czyli nowy raid0 tez bedzie inny to jaki tu problem ? Uruchomic obie maszyny i skopiowac po sieci.
Karty GB wiec  pare godzin i po krzyku.

Jak przenieść RAID 0 ?