Jak przyszła emerytura?

Data: 2016-07-18 14:28:28
Autor: z
Jak przyszła emerytura?
Powiedzmy że pracuję całe życie na umowę o dzieło ;-)
W związku z tym nie odkładam na emeryturę składek.
Czy dostanę jakieś świadczenie czy nie?
Socjalne czy coś ten deseń?

Data: 2016-07-18 14:36:32
Autor: Liwiusz
Jak przyszła emerytura?
W dniu 2016-07-18 o 14:28, z pisze:
Powiedzmy że pracuję całe życie na umowę o dzieło ;-)
W związku z tym nie odkładam na emeryturę składek.
Czy dostanę jakieś świadczenie czy nie?
Socjalne czy coś ten deseń?

Emerytury nie. A co do socjalnego - to już zależy od tego, czy do czegoś będziesz się łapał na tamtejszą chwilę.

--
Liwiusz

Data: 2016-07-18 15:00:37
Autor: z
Jak przyszła emerytura?
W dniu 2016-07-18 o 14:36, Liwiusz pisze:

Emerytury nie. A co do socjalnego - to już zależy od tego, czy do czegoś
będziesz się łapał na tamtejszą chwilę.

A jak jest na chwilę obecną?

Data: 2016-07-18 15:18:47
Autor: Liwiusz
Jak przyszła emerytura?
W dniu 2016-07-18 o 15:00, z pisze:
W dniu 2016-07-18 o 14:36, Liwiusz pisze:

Emerytury nie. A co do socjalnego - to już zależy od tego, czy do czegoś
będziesz się łapał na tamtejszą chwilę.

A jak jest na chwilę obecną?

A to zależy. Podaj swoje dochody, ich źródła, stan rodzinny, majątkowy, może się łapiesz na jakiś zasiłek celowy, tudzież 500+.

--
Liwiusz

Data: 2016-07-18 15:56:15
Autor: z
Jak przyszła emerytura?
W dniu 2016-07-18 o 15:18, Liwiusz pisze:
A to zależy. Podaj swoje dochody, ich źródła, stan rodzinny, majątkowy,
może się łapiesz na jakiś zasiłek celowy, tudzież 500+.

Znaczy się płacić KRUS jak opiniotfuurcy i celebryci się opłaca bo te 800 zł zawsze dostanę? :-)

Data: 2016-07-18 16:30:58
Autor: Liwiusz
Jak przyszła emerytura?
W dniu 2016-07-18 o 15:56, z pisze:
[...]

Do KRUSu trzeba coś więcej, niż tylko płacić. Ale jeśli inne warunki spełniasz, to w KRUSie jest rzeczywiście lepszy stosunek wpłat do wypłat niż w ZUS.

--
Liwiusz

Data: 2016-07-18 16:53:46
Autor: z
Jak przyszła emerytura?
W dniu 2016-07-18 o 16:30, Liwiusz pisze:
w KRUSie jest rzeczywiście lepszy stosunek wpłat do wypłat
niż w ZUS.

A stawka minimalnej emerytury jest po co?

http://www.kadry.abc.com.pl/czytaj/-/artykul/od-1-marca-2016-r-beda-obowiazywac-nowe-kwoty-najnizszych-emerytur-i-rent

Jeśli ktoś miał choćby krótkotrwały epizod w Zusie to dostanie te 882 zł
bo na więcej sobie nie uskładał?

Data: 2016-07-18 17:20:26
Autor: rg
Jak przyszła emerytura?
Mon, 18 Jul 2016 16:53:46 +0200, w
<578ced7b$0$12550$65785112@news.neostrada.pl>, z <z@z.pl> napisał(-a):

Jeśli ktoś miał choćby krótkotrwały epizod w Zusie to dostanie te 882 zł
bo na więcej sobie nie uskładał?

Nie, te czasy się skończyły :)

Data: 2016-07-18 17:39:31
Autor: J.F.
Jak przyszła emerytura?
Użytkownik "rg"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:dtspob94qt4n55aepq82fbe0dje11eiacc@4ax.com...
Mon, 18 Jul 2016 16:53:46 +0200, w
Jeśli ktoś miał choćby krótkotrwały epizod w Zusie to dostanie te 882 zł
bo na więcej sobie nie uskładał?
Nie, te czasy się skończyły :)

Skonczyly ?
http://www.emeryturyirenty.pl/artykul,1701,3949,emerytura-bez-wzgledu-na-dlugosc-stazu-pracy.html

Z jednej strony - nalezy sie, z drugiej - nie wiadomo ile sie nalezy.

Za to ... epizod w ZUS to moze byc chyba zasilek dla bezrobotnych.

J.

Data: 2016-07-18 18:08:10
Autor: z
Jak przyszła emerytura?
W dniu 2016-07-18 o 17:39, J.F. pisze:
[...]

"Przy krótkim okresie ubezpieczenia trudno zatem spodziewać się wysokiej emerytury. Wprawdzie ustawodawcy przewidzieli najniższą gwarantowaną kwotę tego świadczenia, jednak mogą na nią liczyć wyłącznie świadczeniobiorcy, którzy legitymują się okresem składkowym i nieskładkowym wynoszącym odpowiednio:

co najmniej 25 lat - w przypadku mężczyzn"

To by oznaczało że muszę mieć okres składkowy/nieskładkowy 25 lat
Dobrze kombinuję że wlicza się w to bezrobocie, wojsko, studia, szkołę średnią chyba już nie?

Aby i tak dostać te 880 zł? bez względu na zgromadzone składki?

Data: 2016-07-18 21:18:57
Autor: J.F.
Jak przyszła emerytura?
Użytkownik "z"  napisał w wiadomości grup
[...]

O ile rozumiem, to troche tak - 880 zl sie nalezy, a ZUS "splaszcza" wyplaty - kto zarabial duzo, ten doplaci do tych, co zarabiali malo.

Ale jak widzisz - prog przyznania tej "gwarantowanej minimalnej" emerytury jest jednak dosc wysoki - 25 lat pracy czy placenia.
Kto tyle nie wyrobil, to nie wiem jak mu policza, ale chyba bedzie bez doplaty.

http://www.zus.pl/default.asp?p=4&id=391
I grozi zero, albo prawie nic.

J.

Data: 2016-07-19 02:00:42
Autor: Budzik
Jak przyszła emerytura?

[...]

Jak do tego licza się umowy zlecenia? Czy tylko umowa o prace?
A moze chodzi o miesiace w ktorych były opłacone jakiekolwiek składki, niezaleznie, z jakiego tytułu?

Data: 2016-07-19 08:57:48
Autor: Danusia
Jak przyszła emerytura?

Użytkownik "Budzik" <budzik61@poczta.o.n.e.t.pl.nie.spam.oj> napisał w wiadomości news:XnsA64A2348C872Dbudzik61pocztaonetpl127.0.0.1...

[...]

Oczywiście że chodzi o składki bez względu o tytuł z jakiego są płacone.

Aktualnie przepisy przewidują emerytury dla osób które urodziły sie przed 1949r wypłacane z ZUS, emerytury przejściowe (10 lat) w których część jest wypłacana z ZUS wg. starych zasad, a część wg. nowych i część z OFE, oraz emerytury tylko wg nowych zasad dla kobiet urodzonych po 1954r i mężczyzn po 1958r z konta kapitałowego ZUS i OFE.

Stara emerytura dla mężczyzny to kryterium wieku (65 lat+),  lat pracy - opłacania składek min 25 lat i stosunek uzyskiwanego wynagrodzenia do średniej krajowej.

Emerytura przejściowa to część obliczana jak dla starej i część kapitałowej (zarówno z ZUS jak i OFE). Aktualnie kapitałowa przysługuje gdy wysokość zgromadzonego kapitału przekracza 20 krotność zasiłku pielęgnacyjnego.

Ze względu na wiek mężczyźni jeszcze nie kwalifikują sie do emerytury wg. nowych zasad.

Zgodnie z prawem najniższa emerytura przysługuje osobom pobierającą starą emeryturę, lub przejściową.
Osoby nie spełniające warunków przyznania emerytury (wiek, minimalny staż pracy, minimalna kwota zgromadzona na kapitałowym koncie emerytalnym, mają prawo ubiegać się o zasiłek z MOPS (finansowy, mieszkaniowy, bony na obiady) pod warunkiem że są zameldowani w danym mieście, dzielnicy.

pozdrawiam

Data: 2016-07-19 08:49:05
Autor: szerszen
Jak przyszła emerytura?
On Mon, 18 Jul 2016 21:18:57 +0200
"J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote:

O ile rozumiem, to troche tak - 880 zl sie nalezy, a ZUS "splaszcza" wyplaty - kto zarabial duzo, ten doplaci do tych, co zarabiali malo.

Spłaszcza to mało powiedziane. Znany mi przypadek: aktualnie przeproacowane 19 lat. Najniższe zarobki około 800-900 w latach 90tych od tamtej pory w górę i obecne około 7500 brutto od około 2 lat, prognozowana emerytura przy utrzymaniu ich przez najbliższe 25 lat to niecałe 1600. Generalnie śmiech na sali. --
pozdrawiam
szerszeń

Data: 2016-07-19 13:46:35
Autor: J.F.
Jak przyszła emerytura?
Użytkownik "szerszen"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:20160719084905.803bff7f922c7d8651773004@tlen.pl...
[...]

A zarobki przed dwoma laty ?
Bo IMO - cos tu sie ZUS pomylil, moze usrednil zarobki.

Bo od 7500 to powinno byc 19.52% skladki = 1464 zl, przez 25 lat jeszcze skladane, a potem przez ~19 wyplacane - to nawet bez wczesniejszych lat wychodzi ~1900zl/mc.

Moze wczesniej byly kiepskie zarobki, moze mlody jestes i licza, ze dluzej pozyjesz, moze OFE nie wliczyli do tego.

Przy czym zauwaz, ze to jest liczenie proporcjonalne do zarobkow, w starym portfelu byla czesc minimalna i czesc zalezna od zarobkow/dlugosci - to splaszczalo.
W nowym tez chca minimum gwarantowac, wiec znow ktos musi doplacic ...

J.

Data: 2016-07-19 14:14:43
Autor: szerszen
Jak przyszła emerytura?
On Tue, 19 Jul 2016 13:46:35 +0200
"J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote:

A zarobki przed dwoma laty ?

przed dwoma laty jakieś 5000 brutto
przed 10ciom jakieś 3000-3500, i rosło do dzisiaj

Bo IMO - cos tu sie ZUS pomylil, moze usrednil zarobki.

nie wiem co zrobili, takie prognozy na papierze przysłali ;)

Moze wczesniej byly kiepskie zarobki, moze mlody jestes i licza, ze dluzej pozyjesz, moze OFE nie wliczyli do tego.

Z ofe już kilkadziesiąt tysięcy zajumali, reszte zawiną niebawem, a najdalej na kilka lat przed emeryturą

szerszeń

Data: 2016-07-19 14:50:18
Autor: m
Jak przyszła emerytura?
On 19.07.2016 13:46, J.F. wrote:
> [...]

Bo od 7500 to powinno byc 19.52% skladki = 1464 zl, przez 25 lat jeszcze skladane, a potem przez ~19 wyplacane - to nawet bez wczesniejszych lat wychodzi ~1900zl/mc.

Nie przez 25 składane i 19 wypłacane tylko odwrotnie. I nie wiem skąd Ci
wychodzi 1900zł/mc z samych 2 lat pensji 7500.

Mi wychodzi że przy założeniu że pensja rosła liniowo od 800 do 7500
przez 19 lat, to przy założeniu 3% inflacji i comiesięcznej indeksacji
do tej inflacji - skumulowany kapitał to 230 tys. Nie chce mi się liczyć
ile będzie wynosić miesięczna renta z tego po podzieleniu przez 25 przy
założeniu że kapitał nadal pracuje, ale na oko 1900zł/mc jest wartością
realną.

p. m.

Data: 2016-07-19 16:08:16
Autor: J.F.
Jak przyszła emerytura?
Użytkownik "m"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:578e21d7$0$15195$65785112@news.neostrada.pl...
On 19.07.2016 13:46, J.F. wrote:
> [...]

Nie przez 25 składane i 19 wypłacane tylko odwrotnie. I nie wiem skąd Ci
wychodzi 1900zł/mc z samych 2 lat pensji 7500.

Nie 2 lat, tylko 25 lat przyszlych. A w zasadzie to powinno byc nawet 27 lat, bo 2 juz pewne.

J.

Data: 2016-07-20 18:45:33
Autor: Kviat
Jak przyszła emerytura?
W dniu 2016-07-18 o 18:08, z pisze:
To by oznaczało że muszę mieć okres składkowy/nieskładkowy 25 lat
Dobrze kombinuję że wlicza się w to bezrobocie, wojsko, studia, szkołę
średnią chyba już nie?

Coś mi się kojarzy, że jakiś czas temu do okresu zatrudnienia liczyła się szkoła zawodowa i technikum (czyli szkoła średnia), "ogólniak" już nie.
Ale nie wiem, czy przypadkiem to się liczyło jako staż pracy tylko do wyliczenia przysługującego urlopu. Może też liczą do okresu nieskładkowego?

Pozdrawiam
Piotr

Data: 2016-07-21 07:53:48
Autor: Tomasz Kaczanowski
Jak przyszła emerytura?
W dniu 2016-07-20 18:45, Kviat pisze:
[...]

Liczyło się jako staż pracy (ogólniak też), ale nie wiem, czy nie jako okres nieskładkowy - możliwe, że wcześniej w tych przyzakładowych zawodówkach i technikach liczyli okres składkowy (ze względu na praktyki)

--
Kaczus
http://kaczus.ppa.pl/promocje

Data: 2016-07-21 14:25:30
Autor: z
Jak przyszła emerytura?
W dniu 2016-07-21 o 07:53, Tomasz Kaczanowski pisze:
Liczyło się jako staż pracy (ogólniak też), ale nie wiem, czy nie jako
okres nieskładkowy - możliwe, że wcześniej w tych przyzakładowych
zawodówkach i technikach liczyli okres składkowy (ze względu na praktyki)

O właśnie 5 lat technikum z praktykami :-)
Dzięki

Data: 2016-07-19 19:16:05
Autor: Animka
Jak przyszła emerytura?
[...]

Jak nie placil składek na emeryturę do ZUS to emerytury raczej nie ma Niezaleznie od tego ile lat pracował.

Za to ... epizod w ZUS to moze byc chyba zasilek dla bezrobotnych.

J.

--
animka

Data: 2016-07-18 19:49:43
Autor: Wojciech Bancer
Jak przyszła emerytura?
On 2016-07-18, z <z@z.pl> wrote:

[...]

[...]

To zdaje się dla tych co się legitymują odpowiednim okresem ubezpieczeniowym,
a nie dla wszystkich.

--
Wojciech Bańcer
wojciech.bancer@gmail.com

Data: 2016-07-19 14:37:07
Autor: Stokrotka
Jak przyszła emerytura?

[...]

Nie wystarczy , że udokumentuje, że robił co może , i nie było dla niego roboty, czyli, że był zarejestrowany odpowiednio długo w PUP. To odpowiednio długo nie jest bardzo długie. No i oczywiście, że nie dali mu w PUPie pracy.

--
(tekst bez: ó, ch, rz i -ii)

Data: 2016-07-18 14:49:28
Autor: Stokrotka
Jak przyszła emerytura?

Powiedzmy że pracuję całe życie na umowę o dzieło ;-)
W związku z tym nie odkładam na emeryturę składek.
Czy dostanę jakieś świadczenie czy nie?
Socjalne czy coś ten deseń?

Według prawa dostniesz , zgdonie z konstytucją, że państwo dba o każdego obywatela do śmierci, czy coś w tym stylu, tyle co najniższa emerytura, o ile nie zmieni się prawo i nie zmusi cię do płacania podatku (zakładam , że wszystko dzieje się legalnie).
Według sądu: jak trafisz, i jaka będzie wtedy tymczasowa propaganda.

--
(tekst bez: ó, ch, rz i -ii)

Data: 2016-07-25 12:11:08
Autor: J.F.
Jak przyszła emerytura?
Użytkownik "z"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:578ccb6d$0$15199$65785112@news.neostrada.pl...
Powiedzmy że pracuję całe życie na umowę o dzieło ;-)
W związku z tym nie odkładam na emeryturę składek.
Czy dostanę jakieś świadczenie czy nie?
Socjalne czy coś ten deseń?

A propos

http://www.msn.com/pl-pl/finanse/najpopularniejsze-artykuly/coraz-wi%C4%99cej-emerytur-ni%C5%BCszych-ni%C5%BC-880-z%C5%82-kogo-dotyczy-problem-biednej-staro%C5%9Bci/ar-BBuhgp4

"W ostatnich pięciu latach liczba seniorów z minimalnymi świadczeniami z ZUS spadła o 44 tys. Nie ma się jednak z czego cieszyć: coraz więcej osób otrzymuje wypłaty poniżej gwarantowanego teoretycznie poziomu 880 zł
od 2011 r. liczba świadczeń niższych od minimalnych wzrosła z 23 tys. do ponad 76 tys. Wzrost przekroczył więc 200 proc."

Do grona emerytów dołączają już osoby, które objął nowy, wprowadzony pod koniec lat 90. system. W nim zaś rośnie grupa tych, którzy ani nie odłożyli odpowiedniej sumy, ani nie mają odpowiedniego stażu pracy, by uzyskać minimalne świadczenie (dziś to ok. 880 zł miesięcznie). Taki stan rzeczy to efekt wprowadzonej w 1999 r. zasady, że z każdej wpłaconej składki musi być po osiągnięciu wieku emerytalnego wyliczone świadczenie. I to bez względu na staż pracy. - Dzieje się tak, nawet jeśli ktoś wpłacił jedną czy dwie składki. Stąd biorą się emerytury po 24 grosze - wyjaśnia Aleksandra Wiktorow, rzecznik finansowy i była prezes ZUS.

Sytuacja dzisiejszych najbiedniejszych seniorów jest o tyle korzystna, że w poprzednim systemie część z nich w ogóle nie kwalifikowałaby się do otrzymania jakiegokolwiek świadczenia, nawet groszowego: obowiązywał bowiem wymóg 15-letniego stażu pracy kobiet i 20-letniego mężczyzn."

Hm, 24 grosze co miesiac, to nie jest chyba korzystniejsza sytuacja :-)

Tak wiec - czas odkladac na starosc i/lub placic skladki do ZUS...

J.

Data: 2016-07-26 16:54:33
Autor: re
Jak przyszła emerytura?

Użytkownik "J.F."

[...]

-- -
Ja bym odkładał na "średniość" bo starości możemy nie dożyć a trudność w zatrudnieniu dotknie nas wcześniej.

Jak przyszła emerytura?