Jak regulujecie przednia przerzutke?

Data: 2017-07-27 19:50:28
Autor: ąćęłńóśźż
Jak regulujecie przednia przerzutke?
Dziś prawie doprowadzila mnie do pasji, może dlatego, że taki niski model (C101 bodajze, napęd 3 x8).
Śrubki skrajne OK, wyregulowałem tak, żeby łańcuch nie ocierał (choć jedna śrubka wkręcona prawie na maksa, druga wykręcona prawie do minimum - być może dlatego, że w tym rowerze zmniejszyłem mocno chain-line do bodajże 46 mm).
Ale co z linką?
Rzecz w tym, że po zrzuceniu biegu z przodu na najmniejsza tarczę, linka zaczyna być bardzo luźna (wzdłuż rury podsiodłowej lub nad rurą górną, bo tak jest prowadzona).
Luz wybrałem zaciskiem przy przerzutce, ale nie wiem, czy teraz nie będzie miało to wpływu na zmianę biegów.
Czemu służy regulacja linki przy manetce? Czy to tylko taka "mikroregulacja" luzu jak zaciskiem przy przerzutce?

Data: 2017-07-27 13:43:25
Autor: andrzej.ozieblo
W dniu czwartek, 27 lipca 2017 19:50:33 UTC+2 użytkownik ąćęłńóśźż napisał:
[...]

Regulacja przy manetce czy przerzutce robi to samo. Wydłużą lub skraca pancerz. Niekiedy jest tylko regulacja przy manetce. To są mikroregulacje, zasadnicza powinna być śrubą zaciskową linki przy przerzutce. Wybranie luzu może mieć znaczenie przy indeksacji. Coś mi się zdaje, że masz problem z długością osi suportu. Czyli zmianą chain line.

Data: 2017-07-27 15:20:48
Autor: Ignac
[...]

Na pokrętle regulacji zostawić ze 3 obroty i naciągnąć tą linkę w położeniu
łańcucha na najmniejszej tarczy, następnie przerzucić łańcuch na największą
zębatkę kasety z tyłu i doregulować wspomnianym pokrętłem położenie łańcucha
przy prowadnicy przerzutki przedniej, tak, aby łańcuch nie ocierał i był przy
niej najbliżej. Potem przerzucić łańcuch na średnią tarczę z przodu i sprawdzić jak zrzuca, ponownie na najmniejszą- łańcuch ma spadać zdecydowanie, po jednym obrocie korbami. Następnie zrzucić łańcuch z tyłu na najmniejszą zębatkę kasety
i sprawdzić, czy nie ociera o drugą stronę prowadnicy klatki przerzutki przedniej, aby to osiągnąć, można obrócić całą przerzutkę o 2-3 stopni wokół
rury pod siodłowej, ale pozostałe opisane wyżej warunki nie mogą się pogorszyć.
Jeśli powyższe warunki są spełnione, to masz wyregulowaną przerzutkę przednią
idealnie, a jeśli nie, to czeka Cię doktorat z doboru długości osi suportu.

I uwaga ogólna, jeśli ktoś kupuje nowy rower, a nie działa przerzutka przednia jak opisałem wyżej, to nie brać, no chyba, że dają za darmo.

Data: 2017-07-28 08:37:58
Autor: PeJot
W dniu 2017-07-27 o 19:50, ąćęłńóśźż pisze:
Dziś prawie doprowadzila mnie do pasji, może dlatego, że taki niski model (C101 bodajze, napęd 3 x8).

Długo eksploatowana ?

[...]

Może być luźna.

Jaka średnica mocowania ( poważnie pytam ) ?

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

-- -

Data: 2017-07-28 12:17:31
Autor: ąćęłńóśźż
Jak regulujecie przednia przerzutke?
Coś mi się zdaje, że masz problem z długością osi suportu.

Lub w ogóle ze zmianą napędu, z pamięci oryginalny był 28-38-48, a nowy jest chyba 26-36-46 (ale musiałbym policzyć ząbki).
Na moje oko klatka jest nieco za szeroka (od 7 rz.?).
Wyregulowałem śrubkami tak, żeby przy skrajnych położeniach łańcuch nie ocierał o klatkę. No i teraz nie zrzuca mi w dół. Czyli muszę śrubką przesunąć klatkę do środka, i jesdzcze nieco doregulować linkę.
Regulacja linki przy przerzutce jest bardzo niewygodna, bo się boję, że się zaraz linka pod śrubą zaciskową posiepie...
Macie jakiś patent, żeby linki (przerzutek, hamulcowe) nie siepały się pod śrubkami zaciskowymi??

Długo eksploatowana ?

Długo.
Już i tak przeinwestowałem w ten rower i nie chciałbym znowu szukać przedniej przerzutki 8-rzędowej, luzów raczej nie ma, bo owszem "długo", ale pewnie 90% czasu na środkowej tarczy, nie napracowała się.

Może być luźna.

To nie tylko denerwuje, ale o luźną linkę łatwo zaczepić (być może od tego się zaczęło, że podeszwą z wibramem zaczepiłem o linkę nad rurą?).

Jaka średnica mocowania ( poważnie pytam ) ?

Średnia ;-) W sensie rura podsiodłowa raczej cienka jak na aluminium, ale nie tak cienka, jak stalowa.

Data: 2017-07-28 07:53:50
Autor: Ignac
W dniu piątek, 28 lipca 2017 12:19:45 UTC+2 użytkownik ąćęłńóśźż napisał:
> [...]

Macie jakiś patent, żeby linki (przerzutek, hamulcowe) nie siepały się pod śrubkami zaciskowymi??

Linka w tym miejscu sam się przerywa. Ucinam linkę ok 10 cm nad tym "urywaniem  się" i z linki nie postrzępionej dorabiam brakujący fragment.
Obie linki łączę taką złączką po przełożeniu obu ich końców i jeszcze wkładam
tam ze 3 cm drut miedziany mocno skręcam całość tymi śrubkami. Oto złączka:
www.sklep.sellneo.pl/uniwersalna-zlaczka-elektryczna-2-torowa-230v-3a.html

Żeby sprawdzić czy łańcuch zrzuca ze średniej tarczy na najmniejszą, to nie możesz ograniczać wychylenia klatki przerzutki tymi śrubkami.
Wykręć je, lub przynajmniej tą jedną, która ogranicz wychylenie klatki na rurę pod siodłową i teraz naciągnij i zamocuj linkę i sprawdź przerzucanie.
I jeśli po zrzuceniu,lub przy braku takiej możliwości tarcze ocierają o klatkę to stara oś suportu jest za krótka do nowej korby. Natomiast, jeśli kupiłeś nowe, inne korby, to one z zasady nie będą
pasować, bo tarcze są osadzone głębiej, lub płycej na krzyżaku.
Ilość zębów tu nie ma żadnego znaczenia.

Data: 2017-07-28 18:50:56
Autor: ąćęłńóśźż
Jak regulujecie przednia przerzutke?
Zaczynamy iść trochę nie w tym kierunku, oryginalne pytanie brzmiało: do czego służą poszczególne cztery regulacje:
dwie śrubki na przerzutce, śruba zaciskająca linkę przy przerzutce i śruba pancerza linki przy manetce - pominąłem coś?

Do tego dochodzi: ustawienie przerzutki wzdłużrury podsiodłowej wyżej-niżej, oraz przerzutka o odpowiednim kącie (dla danego kąta ramy).

Oczywiście RTFM, ale gdzie wtedy przyjemność z rozmowy ;-) Poza tym chciałem nieco wyjść poza TFManual :-)

W sumie wygląda na to, że zrobiłem intuicyjnie SIS adjustment w punktach 1., 2. i 3.

"1. Low adjustment
First remove the Pro-Set alignment block . Next, set so that the clearance between the chain guide inner plate and the chain is 0-0.5 mm."

"2. Securing the inner cable
After taking up the initial slack in the cable, re-secure to the front derailleur."

"3. Top adjustment Set so that the clearance between the chain guide outer plate and the chain is 0-0.5 mm."

www.bike-rep.ru/images/PDF/SI-F910D-EN.pdf

natomiast nie wykonałem jeszcze punktu 4.:

"4. Adjustment of the intermediate chainring
When carrying out adjustment, set the chain to the largest sprocket, and at the front, set the chain to the intermediate chainring. Adjust using the outer casing adjustment barrel so that the clearance between the chain guide inner plate and the chain is 0-0.5 mm"

I na koniec mogę dostać dwa sprzeczne zalecenia (i to jest chyba istota mojego problemu):

* If shifting is difficult from the intermediate chainring to the smallest chainring - loosen the low adjustment screw counterclockwise (about 1/4 turn).

* If the chain falls to the bottom bracket side - tighten the low adjustment screw clockwise (about 1/2 turn).

A tu akurat za oknem leje ;-)

Data: 2017-07-28 16:34:22
Autor: PeJot
W dniu 2017-07-28 o 12:17, ąćęłńóśźż pisze:
Coś mi się zdaje, że masz problem z długością osi suportu.

Lub w ogóle ze zmianą napędu, z pamięci oryginalny był 28-38-48, a nowy jest chyba 26-36-46 (ale musiałbym policzyć ząbki).

Geometria klatki nie jest najważniejsza, ważne czy nowa korba ( zapewne ze starą osią suportową ) daje pożądaną linię łańcucha.

Na moje oko klatka jest nieco za szeroka (od 7 rz.?).
Wyregulowałem śrubkami tak, żeby przy skrajnych położeniach łańcuch nie ocierał o klatkę. No i teraz nie zrzuca mi w dół.

Jeżeli długo eksploatowana, zwyczajnie sprężyna powrotna może być zmęczona, klatka wyszurana no i jeszcze luzy na sworzniach. Do tego łańcuch zużyty i "miękki" bocznie a i zęby koronek nie najnowsze.

Jaka średnica mocowania ( poważnie pytam ) ?

Średnia ;-) W sensie rura podsiodłowa raczej cienka jak na aluminium, ale nie tak cienka, jak stalowa.

Z praktyki przerzutki na 31.8 i 34.cośtam raczej lubią dłuższe osie = długie linie łańcucha. Inaczej są jaja ze zrzucaniem.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

-- -

Data: 2017-07-28 16:48:31
Autor: ąćęłńóśźż
Jak regulujecie przednia przerzutke?
Przed moją regulacją dobrze zrzucał, aż za dobrze - łańcuch potrafił spaść z małej tarczy (przede wszystkim w sytuacji obracania pedałami do tyłu, np. pod światłami jak się przygotowujesz do szybkiego startu), no to mnie wzięło za "regulację"...
Wymieniając na nowy suport zmniejszyłem linię łańcucha o około 1,5 mm (z oryginalnych 47,5 mm do około 46 mm).
OIDP przed zmianą napędu łańcuch też podobnie potrafił spaść z małej tarczy i zaklinować się pomiędzy napędem a ramą, jak napisałem: głownie przy obróceniu pedałami wstecz.

Data: 2017-07-28 08:10:53
Autor: Ignac
W dniu piątek, 28 lipca 2017 16:47:54 UTC+2 użytkownik ąćęłńóśźż napisał:
[...]

Wystarczyło wydłużyć pancerz tak, aby to się nie robiło, i/lub wkręcić
śrubkę regulacyjną wychylenia klatki, aby ona zaledwie dotykała ogranicznika.
Powyższe, jedno i drugie miałeś źle ustawione.
Albo inaczej, śrubka ograniczająca była nie poprawnie wkręcona, a urywające
się poszczególne druciki linki wydłużały ją pod wpływem przerzucania i
klatka przerzutki pchała łańcuch poza tarczę.
Wymieniając na nowy suport zmniejszyłem linię łańcucha o około 1,5 mm (z oryginalnych 47,5 mm do około 46 mm).
Nie potrzebnie

Data: 2017-07-28 17:03:31
Autor: PeJot
W dniu 2017-07-28 o 16:48, ąćęłńóśźż pisze:
[...]

To już jest na prawdę mało i przerzutka przednia może nie dawać rady.

OIDP przed zmianą napędu łańcuch też podobnie potrafił spaść z małej tarczy i zaklinować się pomiędzy napędem a ramą, jak napisałem: głownie przy obróceniu pedałami wstecz.

A to z kolei pachnie za długim łańcuchem.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

-- -

Data: 2017-07-28 18:27:25
Autor: ąćęłńóśźż
Jak regulujecie przednia przerzutke?
Jest minimalnie (1 ogniwo) za krótki.

-- -- -
A to z kolei pachnie za długim łańcuchem.

Data: 2017-07-28 19:58:53
Autor: PeJot
W dniu 2017-07-28 o 18:27, ąćęłńóśźż pisze:
Jest minimalnie (1 ogniwo) za krótki.

-- -- -
A to z kolei pachnie za długim łańcuchem.

No to sprężyna w tylnej przerzutce kaput.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

-- -

Data: 2017-07-28 20:03:58
Autor: ąćęłńóśźż
Jak regulujecie przednia przerzutke?
Rura podsiodłowa mierzona suwmiarką ma 35 mm.

-- -- -
Jaka średnica mocowania?

Data: 2017-07-28 21:45:59
Autor: PeJot
W dniu 2017-07-28 o 20:03, ąćęłńóśźż pisze:
Rura podsiodłowa mierzona suwmiarką ma 35 mm.

To wręcz *wymaga* linii łańcucha 50 mm. Przerzutka nie jest w stanie dowolnie blisko przysunąć klatki do grubaśnej rury podsiodłowej. Regulacja śrubką "w dół" kiedyś się kończy, klatka opiera się konstrukcję przerzutki i koniec, a ponadto sprężyna powrotna pracuje rozwinięta, a więc nie ma siły na zrzucanie.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

-- -

Data: 2017-07-28 22:45:39
Autor: ąćęłńóśźż
Jak regulujecie przednia przerzutke?
Oryginalnie było 47,5 mm.
Regulacja w kierunku ramy jeszcze jest jakby co.
Na chwilę obecną kłopot jest taki, że łańcuch spada z najmniejszej zębatki (nie w czasie normalnej jazdy, lecz po zatrzymaniu przy ruszaniu), czyli zupełnie na odwrót, niż mówisz.
Mógłbym jeszcze kombinować z ustawieniem przerzutki góra- dół (na moje oko wymaga obnizenia o 1-1,5 mm na rurze podsiodłowej), ale poczekam już na nową XT.
Ta C101 to najbardziej zardzewiała część w rowerze (m.in. przez kilka lat zimowym).
Spod starej przerzutki zapewnie wyzionie gołe aluminium spod uszkodzonego lakieru, a nowa będzie w nieco innym miejscu, kłopot estetyczny - a może niepotrzebnie się martwię ;-)

-- -- -

Data: 2017-07-29 07:56:40
Autor: PeJot
Jak regulujecie przednia przerzutke?
W dniu 2017-07-28 o 22:45, ąćęłńóśźż pisze:
Oryginalnie było 47,5 mm.

Co nie znaczy że zgodnie ze specyfikacją producenta. Być może założono taką oś suportową jaka aktualnie zalegała na magazynie.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

-- -

Data: 2017-07-29 13:18:00
Autor: ąćęłńóśźż
Jak regulujecie przednia przerzutke?
Nie nie, to wg specyfikacji Shimano dla tamtego (połamanego już) oryginalnego napędu (Nexave czy jakoś tak), rower GF raczej przemyślany.
Zmieniając kwadrat na octalink miałem do wyboru zmiejszyć chain-line o 1,5 mm lub zwiększyć o 3,5 mm.

C101 to tania przerzutka i wg mnie ma widoczną wadę konstrukcyjną: w ostatniej fazie ruchu płytka dystansowa, która opiera się o śrubki regulacyjne w przerzutce dochodzi do tych śrubek ruchem (wektorem) nie wzdłuż osi (śrubek), a wręcz bardziej prostopadle do osi śrubek - regulacja tego jest trudna. Ale nie wiem, czy akurat ta wada jest problemem w spadaniu łańcucha. Poczekam, aż dojdzie nowa XT i czy pasuje, wtedy zdejmę C101 i wrócę do regulacji, żeby nie tracić czasu na g... .

-- -- -

Data: 2017-07-28 19:39:30
Autor: ąćęłńóśźż
Jak regulujecie przednia przerzutke?
Data: 2017-07-28 20:07:11
Autor: ąćęłńóśźż
Jak regulujecie przednia przerzutke?
Dobra, bo tania jak na LX, ale na mocowanie 31,8 mm niestety :-(

-- -- -
www.ebay.pl/itm/Shimano-Deore-LX-FD-M750-Front-Derailleur-31-8mm-Triple-9-Speed-Silver-/401337933542

Data: 2017-07-28 20:10:56
Autor: ąćęłńóśźż
Jak regulujecie przednia przerzutke?
Ta (Deore LX) w opisie jest 34,9mm i bottom-pull, ale ze zdjęcia wygląda na dual-pull :-o
Co myślicie?

Data: 2017-07-28 21:03:44
Autor: ąćęłńóśźż
Jak regulujecie przednia przerzutke?
Kupiłem tę Shimano Deore XT FD-M739 34.9mm top swing, o rodzaju ciągu opowiem jak dojdzie (czy ma tylko dolny jak w opisie, czy jednak podwójny jak na zdjęciu), a wiem że tu na grupie jest co najmniej jeden chart na oryginalne 8-rzędówki ;-))
www.ebay.pl/itm/401369006703
  a.. Speed: 8
  b.. Chainstay Angle: 66-69 degrees
  c.. Material: Steel
  d.. Type: Clamp 34.9mm
  e.. Color: Silver
  f.. Shimano Part # IFDM739DL6
New OEM: not in retail packaging

-- -- -
Ta w opisie jest 34,9mm i bottom-pull, ale ze zdjęcia wygląda na dual-pull :-o
Co myślicie?

Jak regulujecie przednia przerzutke?