Jak rocznica to rocznica

Data: 2009-09-01 20:41:38
Autor: awe
Jak rocznica to rocznica
http://www.poszukiwania.pl/portal/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=662

Alfabetyczny spis bitew Polskich .

Zebrał i ułożył Grzegorz Boczkowski

Zainteresowanie literaturą wpoiła mnie Matka, która sama bardzo dużo czytała, w wielu miejscach była i tak wiele wiedziała, że po latach przyprawia mnie to o podziw dla Niej.

Jako chłopiec czytałem dużo i wszystko, co wpadło mi do rąk. Dopiero później polubiłem beletrystykę i książki historyczne. Zawsze interesowała mnie historia Polski. Historia nasza to w dużej mierze bitwy, kampanie wojenne ,przecież nie zawsze przegrane czy też prowadzone niedołężnie. Mięliśmy swoje wielkie dni hwały w każdej epoce niezależnie od uwarunkowań polityczno gospodarczych.

Ciekawiło mnie jak wielki kraj liczący niemalże milion kilometrów kwadratowych i około 9 mil. mieszkańców w przeciągu niecałych czterystu lat potrafi się systematycznie kurczyć aż do całkowitego zaniku.

Jak w ogóle istniała ta Unia wielu narodów prawie bez wojska i zasobnego skarbu koronnego ?

Pod koniec osiemnastego wieku dochód Francji liczono na 360 mil. zł, Anglii 240, Turcji 180 a Polski zaledwie 13 mil, zł, Jak utrzymywało się państwo, którego zadłużenie skarbu koronnego z tytułu niewypłaconych żołdów wynosiło w roku 1659roku. 6 800 000 zł Jak jak to było jeśli już na początku naszej mocarstwowości koszty trzynastoletnie wojny [1454-1466] wynoszące 1300 000 zł. pochłonęły całkowity dochód skarbu królewskiego z 18 lat?
Jak to było , że w 1555 r. wydatek dla puszkarzy i woźniców obsługujących przez jeden miesiąc 232 działa wynosiłby aż 87 585 zł. Obliczył to skrupulatnie lennik korony książę pruski Albert Hohenzolern w swoim ''Kriegsordnungu''. Dla porównania w 1553 r. skarb królewski osiągnął z dochodów publicznych 72 000 zł. a jednocześnie 30 lat później wyprawa hetmana polnego litewskiego Krzysztofa Radziwiłła w 1581 r. której celem było sparaliżowanie moskiewskiej inicjatywy i ubezpieczenie wojsk Stefana Batorego przystępujących do oblężenia Pskowa w ciągu 78 dni [5 sierpnia-22 października] Radziwiłł przebył wśród nieustannych walk trasę wynoszącą w linii powietrznej 1400 km .[od Witebska do Rżewa i Staricy, przez Toropiec i Starą Russę nad jeziorem Ilmeń pod Psków w czasie wojen moskiewskich w pierwszym 20 leciu siedemnastego wieku łupieskie zagony lisowczyków dotarły do Uralu. Wojska polskie oblegały Zagorsk [upamiętnia to tablica w tamtejszym klasztorze.] Pod koniec Pierwszej Rzeczypospolitej liczebność armii polskiej w stosunku do wojsk Rosji, Prus i Austrii była groteskowo niska, 18 000 w Koronie i 6 000 w Litwie.
Za Fryderyka Drugiego państwo pruskie było w stanie wystawić 200 000. Austria dysponowała armią liczącą ok. 300 000. Rosja w czasach Katarzyny Drugiej wyprowadzała w pole już ponad 400 000 żołnierzy. W jaki więc sposób potrafiliśmy utrzymać się jako naród?
Biorąc to pod uwagę nachodzi mnie szalona myśl, że państwa ościenne celowo trzymały pewien obszar w środku Europy jako miejsce ćwiczeń dla własnych armii awansów dla swych synów, ścierania się różnych wpływów, jako miejsce uprawiania polityki europejskiej nie swoim kosztem
Chciałem wiedzieć gdzie leżą owe miejsca gdzie przelewano polską krew w wojnach słusznych czy też zaborczych. Ponieważ w latach 80-tych nie było w sprzedaży dokładnych map Rosji wykonałem taką mapę sam, bardzo niedokładną , raczej ideową z zasięgiem od Odry do Moskwy i trochę dalej. Moim zamiarem było zrobienie wykazu miejsc gdzie odbywały się bitwy. W swojej naiwności myślałem że jest to dla mnie do wykonania.
Żyjąc w warunkach oderwanych od innych źródeł wykorzystywałem wszystko, co było w domu lub dostępne za małe pieniądze. W wolnych chwilach przez kilka lat robiłem notatki o ludziach i miejscach gdzie Polacy walczyli w zwartych oddziałach pod własnym sztandarem, gdzie można dopisać przymiotnik; polski, polska, polskich . Pojedynczy żołnierze Polacy walczący pod różnymi szerokościami geograficznymi i w obcych armiach nie byli tu brani pod uwagę.
Kiedy myślałem że to już wszystkie miejsca przepisałem na czysto. Wraz z upływem czasu dowiadywałem się o dalszych i dalszych miejscach i miejscowościach. więc je dopisywałem zachowując chronologię. Znowu z czystopisu zrobił się brudnopis . przeczytałem gdzieś , że w samym Powstaniu Styczniowym było około 1500 bitew i potyczek , a także tyle samo w wojnie 1939 r. Doszedłem do wniosku, że to co usiłowałem zrobić jest wręcz nieskromne i zatrąca megalomanią historyczną.
Cała ta praca jest zresztą obecnie niepotrzebna, bo wszystko jest w internecie, a internet jest w domu. Przy niektórych miejscowościach występuje kilka lub kilkanaście nazwisk osób biorących udział w wydarzeniach. W nawiasach herby.
Zdaję sobie sprawę z nieudolności tej pracy, przeto ludzi zajmujących się tym tematem zawodowo przepraszam: amatorów zapraszam do zabawy i uzupełnień. Pinus

Jak rocznica to rocznica