Jak rodzi si臋 Z艁O

Data: 2016-01-21 13:10:29
Autor: zdumiony
Jak rodzi si臋 Z艁O
Po obj臋ciu przez Hitlera stanowiska kanclerza, niemieccy nazi艣ci b艂yskawicznie zdobyli pe艂n膮 w艂adz臋, likwiduj膮c opozycj臋 i niszcz膮c instytucje demokratyczne. 10 maja 1933 r. w wielu miastach zap艂on臋艂y stosy z ksi膮偶kami autor贸w uznanych za antyniemieckich.

80 lat temu nazi艣ci spalili ksi膮偶ki swoich "wrog贸w"
US NATIONAL ARCHIVES
Nazi艣ci pal膮 "nieprawomy艣lne" ksi膮偶ki
Tego wieczoru mistrz nazistowskich inscenizacji, minister propagandy Joseph Goebbels by艂 w swoim 偶ywiole. W centrum Berlina, na placu mi臋dzy Uniwersytetem Humboldt贸w a katolickim ko艣cio艂em 艣w. Jadwigi 10 maja 1933 roku na kr贸tko przed p贸艂noc膮 zap艂on膮艂 olbrzymi stos. Ubrani w mundury hitlerowskich oddzia艂贸w szturmowych SA studenci rzucali raz po raz w ogie艅 ca艂e nar臋cza ksi膮偶ek, skanduj膮c wyuczone na pami臋膰 has艂a.

"Przeciwko walce klasowej i materializmowi, za wsp贸lnot臋 narodow膮 i idealistyczn膮 postaw臋 wobec 偶ycia! Wydaj臋 na pastw臋 p艂omieni pisma Marksa i Kautsky'ego" - deklamowa艂 jeden z uczestnik贸w tego wydarzenia. W艣r贸d okrzyk贸w "przeciwko dekadencji i moralnemu upadkowi", przeciwko "zdrajcom i fa艂szowaniu historii", przeciwko "demokratyczno-偶ydowskiemu dziennikarstwu", "szkalowaniu uczestnik贸w I wojny 艣wiatowej" i "psuciu niemieckiego j臋zyka" na stosie l膮dowa艂y kolejne dzie艂a blisko stu niepokornych pisarzy, w艣r贸d nich Thomasa Manna, Zygmunta Freuda, Ericha Marii Remarque'a, Alfreda Doeblina i Ericha Kaestnera.

"Epoka radykalnego 偶ydowskiego intelektualizmu dobieg艂a ko艅ca" - tryumfalnie og艂osi艂 Goebbels, zwracaj膮c si臋 do "akademickich towarzyszy". Ten czyn - m贸wi艂 Goebbels - pokazuje ca艂emu 艣wiatu: "tutaj upada duchowy fundament Republiki Listopadowej (powsta艂ej w 1918 roku demokratycznej Republiki Weimarskiej - PAP), lecz z tych ruin zwyci臋sko odrodzi si臋 feniks nowego ducha". "P艂omienie strawi膮 stary 艣wiat, nowy (艣wiat) narodzi si臋 z p艂omieni naszych serc" - perorowa艂 doktor germanistyki i szef propagandy III Rzeszy. Do p贸艂nocy p艂omienie strawi艂y 25 tys. wolumin贸w.

Erich Kaestner, autor ksi膮偶ki dla m艂odzie偶y "Emil i detektywi", kt贸ry przypadkowo znalaz艂 si臋 w kilkudziesi臋ciotysi臋cznym t艂umie obserwuj膮cym palenie ksi膮偶ek, napisa艂 po latach o "odra偶aj膮cym spektaklu". Nad t艂umem ko艂ysa艂a si臋 zatkni臋ta na d艂ugiej 偶erdzi g艂owa urwana z pomnika 偶ydowskiego seksuologa Magnusa Hirschfelda. Pisarz prze偶y艂 chwil臋 grozy, gdy jedna z uczestniczek demonstracji rozpozna艂a go. "To Kaestner" - zawo艂a艂a, lecz SA-mani zaj臋ci byli podtrzymywaniem ognia.

Berli艅skie autodafe nie by艂o bynajmniej spontanicznym wybuchem nienawi艣ci do autor贸w uznawanych przez narodowych socjalist贸w za zdrajc贸w i przeciwnik贸w narodowych wielkich Niemiec, lecz ukoronowaniem zaplanowanej od dawna akcji "przeciwko antyniemieckiemu duchowi".

Wy偶sze uczelnie okaza艂y si臋 szczeg贸lnie podatne na brunatn膮 ideologi臋. Ju偶 w latach 20. Narodowosocjalistyczny Niemiecki Zwi膮zek Student贸w (NSDStB) pod kierownictwem Baldura von Schiracha, mianowanego po 1933 roku przez Hitlera "m艂odzie偶owym fuehrerem", domaga艂 si臋 wprowadzenia numerus clausus dla 偶ydowskich student贸w, drastycznego ograniczenia liczebno艣ci 呕yd贸w w艣r贸d pracownik贸w akademickich oraz utworzenia katedr nauki o rasach.

"Nic tak bardzo nie przekonuje mnie o prawdziwo艣ci naszej ideologii, jak sukcesy narodowych socjalist贸w na uczelniach" - pisa艂 w 1930 roku Hitler.

Dzia艂acze organizacji studenckiej Deutsche Studentenschaft oraz NSDStB rozpocz臋li na pocz膮tku kwietnia 1933 roku sporz膮dzanie list lewicowych i liberalnych autor贸w w celu usuni臋cia ich publikacji z uczelnianych bibliotek i program贸w.

Nazistowscy studenci 12 kwietnia opublikowali dwana艣cie tez programowych, zapowiadaj膮c oczyszczenie niemieckiego j臋zyka z "偶ydowskich nalecia艂o艣ci". "Naszym najniebezpieczniejszym przeciwnikiem jest 呕yd oraz ten, kto mu si臋 podporz膮dkowuje" - g艂osi艂a jedna z tez.

Na pocz膮tku maja studenci przeszukiwali biblioteki i ksi臋garnie konfiskuj膮c publikacje uznane przez nich za antyniemieckie. 10 maja wyznaczono na punkt kulminacyjny akcji. W艂adze organizacji studenckich nakaza艂y lokalnym stowarzyszeniom organizacj臋 uczelnianych wiec贸w, a po zapadni臋ciu zmroku poch贸d z pochodniami i spalenie nieprawomy艣lnych ksi膮偶ek. Transmisja radiowa z miejsca akcji zapewni艂a odpowiedni rozg艂os.

Berlin by艂 tego dnia tylko jednym z ponad 20 miast, w kt贸rych p艂on臋艂y stosy z ksi膮偶kami. Do podobnych spektakli dosz艂o w Monachium, Dre藕nie, Getyndze, Bonn, Frankfurcie nad Menem i Kr贸lewcu.

W kr臋gach niemieckiego mieszcza艅stwa poparcie dla dzia艂a艅, kt贸re intrepretowano jako "oczyszczanie niemieckiego ducha, by艂o relatywnie silne" - ocenia historyk Norbert Frei.

O wyczynach nazist贸w przypomina w Berlinie skromny pomnik, znajduj膮cy si臋 w miejscu, gdzie 80 lat temu p艂on膮艂 stos z ksi膮偶kami. Pod powierzchni膮 placu znajduje si臋 przykryte grubym szk艂em podziemne pomieszczenie z rega艂ami bez ksi膮偶ek. Na zamontowanej obok metalowej tabliczce wyryto proroczy cytat z poety Heinricha Heinego z 1820 roku - "To tylko preludium - tam, gdzie pali si臋 ksi膮偶ki, w ko艅cu pali si臋 te偶 ludzi".

http://gosc.pl/doc/1548890.80-lat-temu-nazisci-spalili-ksiazki-swoich-wrogow

-- -- -- -- -- -- -- -- -- --
Heine mia艂 racj臋, gdy kilka wiek贸w wcze艣niej powsta艂a zaraza Lutra zacz臋to pali膰 warto艣ciowe dzie艂a Tomasza z Akwinu jak r贸wnie偶 palono ludzi.

Data: 2016-01-21 14:33:24
Autor: Looksfer
Jak rodzi si臋 Z艁O
Dnia Thu, 21 Jan 2016 13:10:29 +0100, zdumiony napisa(a):

Po obj阠iu przez Hitlera stanowiska kanclerza, niemieccy nazi禼i b硑skawicznie zdobyli pe硁 w砤dz, likwiduj眂 opozycj i niszcz眂 instytucje demokratyczne. 10 maja 1933 r. w wielu miastach zap硂n瓿y stosy z ksi笨kami autor體 uznanych za antyniemieckich.

Poczekaj jeszcze troch to samo b阣ziesz mie w Polsce.

Data: 2016-01-21 18:07:08
Autor: silvio balconetti
Jak rodzi si臋 Z艁O

[...]

Akwinaty to bym tak bardzo nie bronil. O ile wiem jakos mu inkwizycja nie przeszladzala. Przed laty powstal film "Die Welle", o nauczycielu, ktory chcial przestrzec przed nazizmem i zrobil eksperyment, ktory wymknal sie kontroli. Wczesniej byl tez film "Das Experiment" (Eksperyment) o slynnym doswiadczeniu Zimbardo. Faszyzm i gwalt moga narodzic sie wszedzie, wystarczy im tylko stworzyc odpowiednie warunki.
Tu gdzie mieszkam co roku 9 listopada wladze miasta czcza rocznice "Kristalnacht", na starym miescie miedzy kostka brukowa znajduja sie plytki mosiezne u nazwiskami bylych zydowskich mieszkancow, jest tez "Uliczka zydowska" (Judengasse), a sasiednim miescie szczycacym sie z honorowego obywatela H.Kissingera jest muzeum zydowskie.
--
saluto
SB dr angelologii apokryficznej

Data: 2016-01-22 11:36:23
Autor: Marek
Jak rodzi si Z
W dniu czwartek, 21 stycznia 2016 18:07:11 UTC+1 u縴tkownik silvio balconetti napisa:

> [...]

Tu gdzie mieszkam co roku 9 listopada wladze miasta czcza rocznice "Kristalnacht", na starym miescie miedzy kostka brukowa znajduja sie plytki mosiezne u nazwiskami bylych zydowskich mieszkancow, jest tez "Uliczka zydowska" (Judengasse), a sasiednim miescie szczycacym sie z honorowego obywatela H.Kissingera jest muzeum zydowskie.

A czy m體i sie o tym, jak zydowskie organizacje wspolpracowaly z nazistami w   celu zmuszenia Zyd體 do emigracji do Palestyny ?

Data: 2016-01-22 22:08:36
Autor: silvio balconetti
Jak rodzi si臋 Z艁O

A czy m體i sie o tym, jak zydowskie organizacje wspolpracowaly z nazistami w   celu zmuszenia Zyd體 do emigracji do Palestyny ?

Ludzie maja inne problemy na glowie. Od lat trwa dyskusja nt. Nowej Szwabii (Neuschwabenland), terenow wschodniej Antarktydy, czesci przyznanego Norwegii Kraju Krolowej Maud, do ktorych przed wojna rozcily pretensje tez i Niemcy i w latach 1938/39 wyslaly tam ekspedycje badawcza. Powstala tam podobno wielka baza wojskowa, w ktorej po 1945 roku schronili sie czolowi nazisci wraz z wieloma oddzialami wojska. Od lat na terenach tych prowadza tajne operacje Amerykanie i Brytyjczycy, ktorzy chcac opanowac je uzywaja tam broni jadrowej. Na zycie w Nowej Szwabii pozwalaja liczne gorace zrodla, ktore dostaczaja ciepla i energii bazie wojskowej i osiedlom zamieszkalym przez elite III Rzeszy, ich potomkow i wojskowych.

https://de.wikipedia.org/wiki/Neuschwabenland

--
saluto
SB dr angelologii apokryficznej
"Szanowny Prezydencie. B硂gos砤wione 硂no, kt髍e Ciebie nosi硂 i piersi, kt髍e ssa砮" (Szczecin).

Data: 2016-01-22 13:37:22
Autor: Marek
Jak rodzi si Z
W dniu pi眛ek, 22 stycznia 2016 22:08:39 UTC+1 u縴tkownik silvio balconetti napisa:

> [...]
Ludzie maja inne problemy na glowie. Od lat trwa dyskusja nt. Nowej Szwabii (Neuschwabenland), terenow wschodniej Antarktydy, czesci przyznanego Norwegii Kraju Krolowej Maud, do ktorych przed wojna rozcily pretensje tez i Niemcy i w latach 1938/39 wyslaly tam ekspedycje badawcza. Powstala tam podobno wielka baza wojskowa, w ktorej po 1945 roku schronili sie czolowi nazisci wraz z wieloma oddzialami wojska. Od lat na terenach tych prowadza tajne operacje Amerykanie i Brytyjczycy, ktorzy chcac opanowac je uzywaja tam broni jadrowej. Na zycie w Nowej Szwabii pozwalaja liczne gorace zrodla, ktore dostaczaja ciepla i energii bazie wojskowej i osiedlom zamieszkalym przez elite III Rzeszy, ich potomkow i wojskowych.

I 縴j tam, poluj眂 na Milben i Springschwaenze ?

Data: 2016-01-22 20:18:55
Autor: zdumiony
Jak rodzi si臋 Z艁O
W dniu 21.01.2016 o 13:10, zdumiony pisze:
Po obj臋ciu przez Hitlera stanowiska kanclerza, niemieccy nazi艣ci
b艂yskawicznie zdobyli pe艂n膮 w艂adz臋, likwiduj膮c opozycj臋 i niszcz膮c

Na temat praw kobiet Hitler mia艂 dosy膰 jasne zdanie, kt贸re podkre艣la艂 wielokrotnie przy okazji najr贸偶niejszych wyst膮pie艅. "S艂owa o emancypacji s膮 jedynie wymys艂em 偶ydowskiego umys艂u, a ich tre艣膰 jest przepojona tym samym duchem" 鈥 g艂osi艂 F眉hrer podczas jednego z wiec贸w w 1934 roku. Nier贸wno艣膰 p艂ci by艂a tak samo naturalna jak nier贸wno艣膰 rasowa. W podobnym duchu wypowiada艂y si臋 inne organy pa艅stwowe, w tym tak偶e prasa organizacji m艂odzie偶owych. W gazetkach Hitlerjugend mo偶na by艂o przeczyta膰: "Nale偶y powstrzyma膰 w艣r贸d dziewcz膮t p臋d do nadmiernego pomna偶ania wiedzy na rzecz ich zdrowego rozwoju".

http://wiadomosci.onet.pl/prasa/panny-z-hitlerjugend/4kfqf

Jak rodzi si臋 Z艁O