Jak rozliczyc darowizne na budowe od rodzicow ?

Data: 2010-03-21 18:27:46
Autor: Fantom
Jak rozliczyc darowizne na budowe od rodzicow ?
Witam
Rodzice i ja jestesmy posiadaczami dzialki w rownych czesciach.
Prowadze inwestycje (tylko ja) jako budowa domu na tej dzialce.
W jaki sposob rodzice moga mi przekazac jakas kwote (pomijajc temat
nieopodatkowanej kwoty od rodzicow z darowizny) na budowe tego domu, aby
oplacici jak najmniej podatkow ?
Dodatkowa darowizna ? Dodac jakis udzial w domu rodzicom ? Potraktowac
dodoatkowe poieniadze jako zagospodarowanie dzialki ?Czy jak ?

Fantom
ps. Juz to kiedys poruszylem. Wiem, ze mozna bylo zglosic i nie zaplacic od tego grosza. Niestety czas juz minal. Dlatego pytam co moge w tej sytuacji zrobic.

Data: 2010-03-23 21:23:56
Autor: Gotfryd Smolik news
On Sun, 21 Mar 2010, Fantom wrote:

Witam
Rodzice i ja jestesmy posiadaczami dzialki w rownych czesciach.

  Posiadanie nie daje w tym przypadku skutków podatkowych, liczy
się wyłącznie własność. Być może chciałeś napisać "współwłaścicielami",
ale z powyższego to nie wynika.
  Wyjaśnij najpierw status prawny, bo tak to można sobie pogdybać.

Prowadze inwestycje (tylko ja) jako budowa domu na tej dzialce.

  Mamy dedukować, że jesteś właścicielem (wyłącznym), czy
wręcz przeciwnie:

W jaki sposob rodzice moga mi przekazac jakas kwote

....mamy "inwestycję w obcym środku"? ;)

(pomijajc temat
nieopodatkowanej kwoty od rodzicow z darowizny)

  Chyba coś przeoczyłeś :)
  Darowizna w 1. grupie podatkowej dokonana notarialnie *lub*
przelewem bankowym *i* zgłoszona terminowo do US jest
zwolniona od podatku w całości (bez limitu).

Dodatkowa darowizna ?

  Najpierw wyjaśnij jaki jest status ziemi.
  Żeby nie wyszło, że najpierw rodzice darują Ci kwotę zwolnioną,
a potem US wywiedzie że:
- to nie była darowizna
  albo:
- wręcz przeciwnie, z uzyskanej darowizny zrobiłeś darowiznę
  zwrotną lub "nieodpłatne świadczenie" dla (współ)właściciela
  i podatek się należy

Dodac jakis udzial w domu rodzicom ?

  Napierw wyjaśnij jaki *JEST* status nieruchomości, bo na razie
podałeś bezużyteczne dane (co komu po wiedzy, kto jest
posiadaczem?)

ps. Juz to kiedys poruszylem. Wiem, ze mozna bylo zglosic i nie zaplacic od tego grosza. Niestety czas juz minal. Dlatego pytam co moge w tej sytuacji zrobic.

  Zaraz.
  To mamy kolejną możliwą wersję, że wcale nie pytasz o to o co pytasz,
tylko co zrobić skoro *już* miała miejsce darowizna?
  Ja tam doradcą podatkowym nie jestem, ale IMVHO bez jakiegoś jaśniejszego
opisu nijak nie da się dojść o co chodzi.

pzdr, Gotfryd

Data: 2010-03-23 22:09:19
Autor: Michal Jankowski
Gotfryd Smolik news <smolik@stanpol.com.pl> writes:

[...]

Sie obawiam, ze on chce uzyskac pokrycie jakimis kwitami srodkow,
ktore wydal na faktury rok czy dwa lata temu... 8-)

  MJ

Data: 2010-03-23 22:22:06
Autor: Fantom
[...]

Wlasnie odwrotnie :)
Mam przelewy od rodzicow i chcialbym je "zalegalizowac".
Moze byc darowizna lub nawet pozyczka lub inne sugerowane rozwiazanie.

Fantom

Data: 2010-03-24 02:05:23
Autor: Gotfryd Smolik news
On Tue, 23 Mar 2010, Fantom wrote:

Mam przelewy od rodzicow i chcialbym je "zalegalizowac".

  No przecież rodzice wpłacali na swój udział w budynku...
  Czegoś nie rozumiem? ;)

pzdr, Gotfryd

Data: 2010-03-24 08:35:34
Autor: Fantom
Jak rozliczyc darowizne na budowe od rodzicow ?
Mam przelewy od rodzicow i chcialbym je "zalegalizowac".

 No przecież rodzice wpłacali na swój udział w budynku...
 Czegoś nie rozumiem? ;)

A budowany budynek i dzialka to to samo ? Ja rozumiem, ze dzialka jest wspolwlasnoscia, ale budynek automatycznie tez ??Jestem wpisany we wszytskich papierach jako inwetsor (budujacy ten dom) - rodzice nie.

Fantom

Data: 2010-03-24 08:37:38
Autor: spp
W dniu 2010-03-24 08:35, Fantom pisze:
[...]

Dokłądnie tak.

Jestem wpisany we
wszytskich papierach jako inwetsor (budujacy ten dom) - rodzice nie.

Bez znaczenia.

--
spp

Data: 2010-03-24 10:10:14
Autor: Fantom
[...]

No super :(
To co teraz mam zrobic ? Rodzice maja mi dac po prostu swoja czesc dzialki jako darowizne, z tym automatycznie bedzie sie wiazalo, ze budynek tez jest caly moj ? I ta darowizna bedzie bez zadnych dodoatkowych oplat jak zglosze w terminie i juz ?

Fantom

Data: 2010-03-24 10:44:48
Autor: spp
W dniu 2010-03-24 10:10, Fantom pisze:

[...]

Część działki i ... budynku. Co do reszty masz rację - tak chyba będzie najprościej. :)
A opłaty? Zobacz taksy notarialne - tylko taka forma darowizny wchodzi w grę. :(

--
spp

Data: 2010-03-24 22:54:25
Autor: Gotfryd Smolik news
On Wed, 24 Mar 2010, Fantom wrote:

[...]

  Żeby-była-jasność: to nie jest tak, że ktoś kto postawił budynek
na czyimś terenie ma go "oddać za friko".
  Możliwości są z grubsza trzy:
- właściciel gruntu płaci za to, że ktoś mu zbudował, dostaje w darowiźnie
  albo coś w tym stylu; właściciel gruntu jest właścicielem budynku,
  ale to nie znaczy że budujący "ma spadać". Należy mu się wynagrodzenie
  "za wybudowanie" (wraz z kosztami)
- budujący idzie do sądu, wykazuje że budynek jest istotnie
  droższy niż grunt i na podstawie przepisu KC (sprawdź) domaga się
  przymusowej sprzedaży gruntu
- właściciel idzie do sądu, o ile budynek jest mało wart (i tu być
  może dopisać listę innych przyczyn - budowa bez zgody, mimo
  sprzeciwu właściciela itede) każe budynek zabrać ;)

To co teraz mam zrobic ? Rodzice maja mi dac po prostu swoja czesc dzialki jako darowizne,

  A tego nie wiem.
  Zakładając że to zrobią:

z tym automatycznie bedzie sie wiazalo, ze budynek tez jest caly moj ?

  Ano.
  Weź i czytaj:
http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Kodeks-cywilny-1_2_117.html
  Art.48
  No i art.231

  AFAIK jedynym "aktualnym" trybem przepisu szczególnego, o którym
mowa w art.48, pozwalającym na odrębną od gruntu własność
budynku, jest użytkowanie wieczyste.
  Są jeszcze zaszłości z czasów ... określmy je "stalinowskich",
powojennego socjalizmu, kiedy to też były różne wyjątki dotyczące
zasady "czyja ziemia tego budynki" oraz "nabycie nieruchomości
jest ważne tylko aktem notarialnym", ale *TERAZ* już tak się
nie da.

I ta darowizna bedzie bez zadnych dodoatkowych oplat jak zglosze
w terminie i juz ?

  Przeoczyłeś drobiazg: to, że US może zechcieć próbować ustalić, czy
"w międzyczasie" nie miały miejsca jakieś pożyczki i inne takie.
  Np. czy Ciebie było "stać" na swój wkład, czy jednak rodzice
coś pożyczali albo darowali (bądź przeciwnie).

  ZAKŁADAJĄC, że:
- rodzice mieli jakiś tam udział w działce
- rodzice wnieśli stosowny "wkład" w budowę
- Ty *RÓWNIEŻ* wniosłeś "wkład" w proporcji odpowiedniej do udziału
  w gruncie, być może do rozważenia jest również robocizna, ale nie
  mam pojęcia jak US się stawia do "wyceny"
....to i tak jest pytanie, czy jak ktoś chciałby się przyczepić,
czy może zacząc od "a na kogo są faktury" :[ (acz wydaje się, że
jak przepływ pieniędzy byłby proporcjonalny do udziału, można
się bronić czynnościami współwłaściciela wykonywanymi "na rzecz").

  Pozostaje sprawa główna:
- jakie były udziały współwłaścicieli (rodziców i Twoje)
- jak do nich ma się "wkład" majątkowy w budowę.
  O ile dobrze rozumiem, chodzi o jakieś *wcześniejsze* pieniądze,
dane przez rodziców. Pytanie: "dlaczego z tytułem darowizny
i dlaczego faktura nie jest na rodziców, skoro pan twierdzi,
że to był *ICH* zakup materiałów na budowę".

  Chyba *jednak* powinieneś poszukać dobrego doradcy podatkowego...

pzdr, Gotfryd

Data: 2010-03-25 18:03:26
Autor: Fantom
[...]

Tu nie chodzi o jakies problemy z rodzicami. Chodzi o to, jak mam sie stac w 100% wlascicielem calosci (dzialki i domu). I rodzice mi w tym "pomoga". Tylko zebyt zaraz sie nei okazalo, ze dzialka i "ich kawalek" domu jest tyle warty, ze jakas darowizna czy cos bedzie mnie kosztowala dodoatkowo kupe kasy (notariusz itp)

Fantom

Data: 2010-03-25 18:47:53
Autor: Piotrek
On 2010-03-25 18:03, Fantom wrote:
[...]

Istotnie tu nie chodzi o problemy z Rodzicami tylko o potencjalne problemy z urzędem skarbowym, który nie lubi jak mają miejsce różne dziwne, a co gorsza niezgłoszone/nieopodatkowane przepływy finansowe.

I dlatego Gotfryd zasugerował Ci, ażeby skonsultował całą sytuację z *dobrym* doradcą podatkowym. Zgaduję, że będzie to wielokrotnie tańsze niż ewentualne "kopanie się z koniem" albo co gorsza podatki, kary i grzywny nałożone na Was przez urząd skarbowy.

Piotrek

Data: 2010-03-25 22:24:45
Autor: Gotfryd Smolik news
On Thu, 25 Mar 2010, Fantom wrote:

Tu nie chodzi o jakies problemy z rodzicami.

  Piotrk wyjaśnił, IMO bardzo dobrze wyjaśnił.
  Drobny kiks w próbie "naprawy" sytuacji może ją pogorszyć.
  Dlatego, o ile nie zawadzi abyś miał "własną ideę" co zrobic, czyli
NAJPIERW sobie przygotował ścieżkę postępowania, z rozpisaniem np.
co, kto i kiedy np. kupił na potrzeby budowy, to POTEM wypada IMVHO:
- zweryfikować, czy doradca sam takie cóś wymyśli ;)
- znajdzie dziury
....a jeśli "a & ~b", to dopilnuje żeby "papiery" grały.

[...]

  O widzisz.
  Problemem notariusza wcale się nie zajmowałem :D (i tu uwaga - doradca
podatkowy też może się nie zająć, bo "nie od tego jest"... trzeba by
się spytać czy się orientuje)

pzdr, Gotfryd

Data: 2010-03-23 22:22:54
Autor: Fantom
[...]

Dokladnie - sa wspolwlascicielami dzialki. Inwestorem budowanego tam domu jestem tylko ja (z zona)

Fantom

Data: 2010-03-24 01:40:03
Autor: Gotfryd Smolik news
Jak rozliczyc darowizne na budowe od rodzicow ?
On Tue, 23 Mar 2010, Fantom wrote:

Dokladnie - sa wspolwlascicielami dzialki. Inwestorem budowanego tam domu jestem tylko ja (z zona)

1. Niemożliwe.
2. Niemożliwe.

  Ad 1: "czyja ziemia tego budynek".
  Czyli są współwłaścicielami budynku, w tym samym stopniu, w jakim
są współwłaścicielami gruntu.
  Powinni ponosić nakłady w stopniu odpowiadającym udziałowi w gruncie.
  "Wkład" w tej wysokości po prostu się *należy* i basta. Powinni go
wnieść! - i w tym, że "wpłacili swoją część" na zakup materiałów
i opłacenie robocizny nie widziałbym nic dziwnego :|
  Oczywiście prawo przewiduje taki przypadek, że ktoś stawia budynek
z własnych środków na czymś gruncie - wtedy właściciel gruntu
ma prawa do budynku, zaś "wkładający" - prawo do zwrotu nakładów.
  Sąd może orzec nakaz sprzedaży gruntu (zajrzyj do KC).

  Ad 2: "inwestor" to ten co inwestuje. To, kto formalnie został
wypisany na tabliczce, nie oddaje stanu faktycznego - sądząc
z opisu, to inwestorami są właśnie teście, to oni "dali kasę".

pzdr, Gotfryd

Jak rozliczyc darowizne na budowe od rodzicow ?