Grupy dyskusyjne   »   pl.soc.polityka   »   Jak rudy dure艅 sie膰 autostrad budowa艂

Jak rudy dure艅 sie膰 autostrad budowa艂

Data: 2011-06-06 22:23:21
Autor: Inc
Jak rudy dure艅 sie膰 autostrad budowa艂
Donald Tusk listopad 2007:

"Oceniamy, 偶e g艂贸wn膮 przyczyn膮 wolnego tempa budowy dr贸g i autostrad w Polsce przez ostatnich kilkana艣cie lat by艂y bariery prawne i proceduralne, brak decyzyjno艣ci poszczeg贸lnych urz臋dnik贸w odpowiedzialnych za te inwestycje i brak ci膮g艂o艣ci prowadzonych dzia艂a艅, niewydolne, z艂e zarz膮dzanie, cz臋sto o stricte biurokratycznym charakterze, i z regu艂y zbyt skromny bud偶et na budow臋 i remonty. Wyeliminujemy bariery proceduralne i prawne hamuj膮ce szybkie inwestycje infrastrukturalne. Chcemy zdecydowanie sprawniej kontynuowa膰 realizacj臋 zaplanowanych inwestycji i bardzo ambitnie b臋dziemy stawia膰 kolejne cele infrastrukturalne. Chcemy wykorzysta膰 wiedz臋 i do艣wiadczenie mened偶er贸w, kt贸rzy b臋d膮 potrafili - w du偶o wi臋kszym stopniu ni偶 dotychczas - wykorzysta膰 艣rodki unijne na budow臋 dr贸g w Polsce. Wszyscy wiemy, 偶e tych 艣rodk贸w jest wi臋cej ni偶 dotychczas potrafili艣my spo偶ytkowa膰, a wi臋c wszystko zale偶y od nas, od klasy i fachowo艣ci ludzi, kt贸rzy za to zarz膮dzanie wezm膮 si臋 z wi臋ksz膮 energi膮 i z wi臋ksz膮 kompetencj膮 ni偶 dotychczas."

Cztery lata p贸藕niej:

Wstrz膮saj膮ce informacje w sprawie A2. Wa偶n膮 inwestycj臋 powierzono firmie, kt贸ra ma nieustalon膮 siedzib臋 i jest niewyp艂acalna


Na koniec czerwca przygotowywany jest krytyczny dla rz膮du raport NIK na temat przygotowa艅 do EURO 2012 - informuje dziennik "Polska the Times". Podobno znajd膮 si臋 w nim informacje o nieprawid艂owo艣ciach nieznanych dot膮d opinii publicznej.

Poprzedni raport NIK z ubieg艂ego roku by艂 niezwykle krytyczny wobec sp贸艂ki PL.2012, kt贸rej zarzucono niegospodarno艣膰, nadmierny wzrost wydatk贸w i rozrost kadry kierowniczej. Kontrolerzy stwierdzili te偶 wtedy op贸藕nienia a偶 41 proc. inwestycji zwi膮zanych z Euro 2012.

Jak m贸wi informator "Polski the Times" tegoroczne wyniki kontroli b臋d膮 r贸wnie druzgocz膮ce.

Opr贸cz gigantycznych k艂opot贸w z uko艅czeniem na czas i bez usterek najwa偶niejszych stadion贸w, pojawi艂o si臋 zagro偶enie nieuko艅czenia wa偶nego odcinka autostrady A2 mi臋dzy Strykowem a Konotop膮. Jak podaje "Dziennik Gazeta Prawna":

     W tym tygodniu ma doj艣膰 do rozm贸w ostatniej szansy mi臋dzy Chi艅czykami a GDDKiA. Ale koniec mo偶e by膰 jeden. COVEC opu艣ci plac budowy kluczowej dla turnieju Euro autostrady mi臋dzy 艁odzi膮 a Warszaw膮. Tward膮 reakcj臋 zapowiedzia艂 premier Donald Tusk, a urz臋dnicy GDDKiA oficjalnie ju偶 poinformowali, 偶e w takim przypadku b臋d膮 dochodzi膰 od firmy astronomicznej kary w wysoko艣ci 741 mln z艂.

Zapowied藕 "twardej reakcji" premiera niczego ju偶 nie zmieni. To puste gesty bez znaczenia.

Chi艅ska firma nie dysponuje maj膮tkiem w tej wysoko艣ci. Wygra艂a przetarg w 2009 roku, przedstawiaj膮c gwarancje bank贸w na kwot臋 130 mln z艂. (kontrakt opiewa艂 na 1,3 mld z艂.).

Redakcja "DGP" zleci艂a wywiadowni gospodarczej Dun & Bradstreet prze艣wietlenie chi艅skiej firmy:

     Z analizy danych finansowych sp贸艂ki za rok 2009 wynika, 偶e radzi sobie ona s艂abo. Jej ocena wiarygodno艣ci finansowej jest poni偶ej 艣redniej dla ca艂ej bran偶y budowlanej w Chinach.

鈥 m贸wi Tomasz Starzyk z Dun&Bradstreet.

Kolejne informacje s膮 jeszcze bardziej pora偶aj膮ce. Okazuje si臋, 偶e ca艂y roczny obr贸t firmy matki wynosi oko艂o 4 miliard贸w juan贸w, czyli poni偶ej 2 mld z艂. To niewiele wi臋cej, ni偶 wynosi warto艣膰 dw贸ch odcink贸w A2, kt贸re Chi艅czycy zobowi膮zali si臋 wybudowa膰 za 1,3 mld z艂.

Redakcji "DGP"  nie uda艂o si臋 dodzwoni膰 pod chi艅skie numery podane na oficjalnej stronie. Nieznana jest siedziba firmy.

     To a偶 niewiarygodne, 偶e tak wa偶n膮 inwestycj臋 powierzono firmie, kt贸ra nic wcze艣niej w Europie nie zrobi艂a. Gdzie by艂 wtedy minister Cezary Grabarczyk i s艂u偶by, kt贸re mia艂y obowi膮zek dok艂adnie prze艣wietli膰 Chi艅czyk贸w?

鈥 komentuje w "DGP" Jerzy Polaczek, by艂y minister infrastruktury.

Minister infrastruktury Cezary Grabarczyk zapowiada艂, 偶e w 2012 r. w Polsce b臋dzie 1 tys. 605 km autostrad i 2 tys. 418 km dr贸g ekspresowych. Oznacza艂o to, 偶e trzeba wybudowa膰 ok. 900 km autostrad, kt贸re zapewni膮 dobre po艂膮czenie z Gda艅skiem, Warszaw膮, Wroc艂awiem czy Poznaniem, oraz 2 tys. 101 km dr贸g ekspresowych. Jak wynika z informacji Ministerstwa Infrastruktury, od pocz膮tku kadencji rz膮du PO-PSL do pocz膮tku maja br. podpisano umowy na budow臋 1854 km dr贸g, w tym na 781 km autostrad oraz 1073 km dr贸g ekspresowych, obwodnic i du偶ych przebud贸w dr贸g.


Najlepszy komentarz do ca艂ej sytuacji da艂 pan Marcin Herra, szef sp贸艂ki PL.2012, odpowiedzialnej za organizacj臋 EURO 2012 (zapami臋tajcie to nazwisko), kt贸ry powiedzia艂:

     Wbrew pozorom dla powodzenia Euro to, czy wybudujemy na czas wszystkie autostrady, nie ma kluczowego znaczenia.

Jak rudy dure艅 sie膰 autostrad budowa艂

Nowy film z video.banzaj.pl wi阠ej »
Redmi 9A - recenzja bud縠towego smartfona