Jak rudy oszust zaorał polskie rolnictwo

Data: 2011-06-08 14:07:01
Autor: Marek
Jak rudy oszust zaorał polskie rolnictwo
On Jun 7, 5:59 am, Inc <g...@lljl.pl> wrote:
Donald Tusk listopad 2007:

"Program rządu w sprawach wsi i rolnictwa oparty
został na pięciu filarach. Pierwszy z nich to
aktywna polityka wobec Komisji Europejskiej.
Zdecydowanie opowiadamy się za utrzymaniem
uproszczonego systemu dopłat rolniczych jako
fundamentu wspólnej polityki rolnej, który przez
lata dobrze służył polskiemu rolnictwu. Nie ma
żadnych racjonalnych przesłanek do podnoszenia przez
Polskę kwestii zniesienia dopłat bezpośrednich.
Konsekwentnie natomiast dążyć będziemy do
wykorzystania wszystkich środków wspólnej polityki
rolnej, aby poprawiły się warunki życia rolników, a
polskie produkty mogły skutecznie konkurować i
dobrze się sprzedawać na światowych rynkach."

Cztery lata później:

1. Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi Marek Sawicki
rozesłał ostatnio listy do polskich europosłów, w
którym apeluje do nich o podjęcie pilnych działań w
sytuacji kiedy zagrożona jest przyszłość naszego
rolnictwa.

Apel ten jest związany z przyjęciem przez Komisję
Rolnictwa Parlamentu Europejskiego raportu
niemieckiego europosła Alberta Dess'a dotyczącego
przyszłości unijnego rolnictwa po roku 2013. Nie ma
w nim niestety postulatu wyrównania poziomu dopłat
bezpośrednich w starych i nowych krajach członkowskich.

Jedynym europosłem z Polski, który głosował
przeciwko temu raportowi był Janusz Wojciechowski z
PiS , choć członkami Komisji Rolnictwa są jeszcze
posłowie Jarosław Kalinowski i Czesław Sikorski z
PSL i Wojciech Olejniczak z SLD.

Prawie jednogłośne przyjęcie tego raportu przez
Komisję Rolnictwa PE przesądza, że zostanie on
przyjęty w podobnym kształcie także przez Parlament
Europejski, co oznacza ,że na forum tej instytucji
sprawa wyrównania dopłat bezpośrednich po roku 2013
przez Polskę i wszystkie nowe kraje członkowskie,
zostanie ostatecznie przegrana.

2. Apelowanie przez Ministra Sawickiego do polskich
europosłów następuje przynajmniej o pół roku za
późno, bo to mniej więcej wtedy powstawały założenia
do tego raportu europosła Dess'a.

Ponieważ ten parlamentarzysta jest członkiem
największej frakcji w PE- Europejskiej Partii
Ludowej, do której należą europosłowie z PO i PSL ,
to właśnie wtedy ci posłowie mogli forsować
umieszczenie postulatu wyrównania dopłat,
korzystając ze wsparcia należących do tej frakcji,
posłów z nowych krajów członkowskich.

Nic takiego się niestety nie stało, Minister Sawicki
nie był wtedy aktywny, nie byli aktywni posłowie z
PO i PSL i skutek jest taki, że na etapie głosowania
całego raportu przez PE nie ma szans na
przepchnięcie poprawek, które w zasadniczy sposób
zmieniałyby jego kształt.

Ba Minister Sawicki na forum Rady Ministrów
Rolnictwa UE w dniu 17 marca tego roku, sam podpisał
się pod komunikatem, przygotowanym przez prezydencję
węgierską, w którym wykreślono jednolite płatności
obszarowe po roku 2013.

Został zresztą za to pochwalony publicznie przez
Ministra Rolnictwa Francji Bruno Le Meire, który
wyraził uznanie dla Polski, że po raz pierwszy
zgodziła na wykreślenie zwrotu "flat rate" czyli
jednolitej stawki płatności w całej UE z dokumentu
dotyczącego kształtu rolnictwa po roku 2013.

3. Problem wyrównania dopłat bezpośrednich pomiędzy
startymi i nowymi państwami członkowskimi z punktu
widzenia przyszłości polskiego rolnictwa jest jego
być albo nie być.

Gdy znoszona jest ochrona celna unijnego rynku
płodów rolnych i wyrównują się koszty wytwarzania w
nowych i starych krajach członkowskich, utrzymywanie
sytuacji w której hektar użytków rolnych w Niemczech
wspiera się kwotą 350 euro, a w Polsce kwotą tylko
190 euro, jest na dłuższą metę nie do wytrzymania
dla naszego rolnictwa.

Sumarycznie chodzi o kwotę przynajmniej 1,1 mld euro
rocznie więcej na dopłaty bezpośrednie, na które do
tej pory otrzymujemy blisko 3 mld euro rocznie,
podczas gdy porównywalne obszarowo z naszym włoskie
rolnictwo, blisko 6 mld euro rocznie.

Faktycznie więc mamy do czynienia z dwoma różnymi
poziomami finansowania rolnictwa w starych i nowych
krajach członkowskich i niestety wszystko wskazuje
na to, że tak samo będzie po roku 2013.

4. Minister Sawicki nie dostrzegał tego problemu
przez 3 lata swojego urzędowania, nie przekonał do
forsowania wyrównania dopłat na forum Rady UE , ani
Premiera Tuska ,ani Prezydenta Komorowskiego,
wreszcie nie przekonał rządu do wprowadzenia tego
postulatu do priorytetów polskiego przewodnictwa w Unii.

Spóźnił się także z inspirowaniem swoich kolegów
europarlamentarzystów z PO i PSL ,aby pilnowali tej
kwestii podczas prac Komisji Rolnictwa PE, wreszcie
sam podpisał się pod wykreśleniem jednolitej stawki
płatności na hektar z dokumentu sygnowanego przez
ministrów rolnictwa wszystkich krajów członkowskich.

W tej sytuacji pisanie teraz listów do
europarlamentarzystów aby bronili polskiego
rolnictwa kiedy sprawa wyrównania dopłat wydaje się
przegrana jest albo zachowaniem schizofrenicznym
albo minister poszukuje nerwowo alibi, przed
nachodzącymi wyborami parlamentarnymi.

Bo jeżeli polscy rolnicy dowiedzą się kto w tej
sprawie zawalił, to nie tylko sam Minister Sawicki
może mieć kłopoty z dostaniem się do Parlamentu ale
takie kłopoty może mieć cała jego formacja.

Zbigniew Kuźmiuk

Ciekawe, czy dzialacze PSL sie znowu "Wyzywia i Obronia" ?

Dla chlopow chyba wazniejszy jest KRUS, niz doplaty.
Z krusu korzysta kazdy, a z doplat - ci mali - tylko minimalnie.

Data: 2011-06-08 23:31:32
Autor: u2
W dniu 2011-06-08 23:07, Marek pisze:
Ciekawe, czy dzialacze PSL sie znowu "Wyzywia i Obronia" ?

Dla chlopow chyba wazniejszy jest KRUS, niz doplaty.
Z krusu korzysta kazdy, a z doplat - ci mali - tylko minimalnie.

Qrwa niemiecki trollu, arab ty czy co ?

Data: 2011-06-08 23:33:28
Autor: u2
W dniu 2011-06-08 23:31, u2 pisze:
[...]

Co ty qrwa pierdolisz o KRusie >? Zal tobie rolnikoow z marszalkowskiej ??

Data: 2011-06-10 07:35:16
Autor: Marek
On 8 Cze, 23:33, u2 <u...@o2.pl> wrote:

> Qrwa niemiecki trollu, arab ty czy co ?

Co ty qrwa pierdolisz o KRusie >? Zal tobie rolnikoow z marszalkowskiej ??

Co sie dopierdalasz ?
Tobie sie KRUS podoba ?
Podoba ci sie to, ze 1/4 polskiego spoleczenstwa placi 100, a reszta
1000 skladki ( KRUS/ZUS) ?
Na dodatek chlopi dostali ziemie od panstwa za darmo, a kazdy inny
musi swoj warsztacik sam budowac.

Data: 2011-06-10 16:54:52
Autor: Leprechuan
Jak rudy oszust zaoral polskie rolnictwo

Uzytkownik "Marek" <mwisniewski2008@googlemail.com> napisal w wiadomosci news:3a8616e1-5826-45b8-af8a-cbd1ad3d86f0m21g2000yqc.googlegroups.com...

Zielinski to wiesniak wiec pasozyt! ;)

BomBel

Data: 2011-06-10 17:17:50
Autor: jadrys
W dniu 2011-06-10 16:35, Marek pisze:

[...]

Tylko rolnicze spółdzielnie producenckie (kołchozy, PGRy czy kibuce, - jak zwał tak zwał) maja ekonomiczną rację bytu. Samo utrzymanie i dochodowość rolnictwa w prywatnych rękach to utopia.

Data: 2011-06-10 17:27:39
Autor: u2
[...]

KRUS wymyslily cwaniaczki z Marszalkowskiej, aby nie placic haraczy panstwu.

Prawdziwi rolnicy placa niski KRUS, a w zamian dostaja dziadowskie
swiadczenia emerytalne.

Data: 2011-06-09 09:56:40
Autor: Leprechaun

Użytkownik "u2" <u_2@o2.pl> napisał w wiadomości news:4defea36$0$2457$65785112news.neostrada.pl...
[...]

Jarek, nie bluzgaj! Nie jesteś w  domu!

BomBel

Jak rudy oszust zaorał polskie rolnictwo