Jak silny jest dolar w danym momencie?

Data: 2020-05-02 15:40:29
Autor: Zbynek Ltd.
Jak silny jest dolar w danym momencie?
Elo

Gdzie można znaleźć wartość dolara w danym momencie? I wartości historyczne.
Nie chodzi mi o kurs względem złotówki ani innej waluty. Najchętniej bym to widział w formie wykresu.
Domyślam się, że to jest związane ściśle z giełdą i wyceną przedsiębiorstw, ale jestem zielony w tym temacie.

Czy dla innych walut to jest podobne?
Np co czy kto decyduje o wartości jena czy rubla?

    Zbyszek
PGP key: 0xDCEF4E65

Data: 2020-05-02 06:54:59
Autor: Dawid Rutkowski
Jak silny jest dolar w danym momencie?
Zieloni miewają czasem zdumiewająco świeże i odkrywcze spojrzenia na - wydawałoby się - oklepane już ze wszystkim stron tematy, więc podrążę.
Jak nie kurs to jak widzisz tą "siłę"?
W tym, ile chlebków gruzińskich w piekarni na rogu kupisz za dolara?
Ile flaszek "kubańskiej"?
Czy jaką część firmy apple computer?

Kurs średni wynika z zawieranych transakcji kupna/sprzedaży. Ale też troszkę działa to na odwrót ;>
Ogólnie zaś obecne waluty opuerają się tylko na zaufaniu.

Data: 2020-05-02 20:54:59
Autor: Zbynek Ltd.
Dawid Rutkowski napisał(a) :
[...]

Nie chodzi mi o siłę nabywczą, a o to skąd wiadomo czy kupować jakąś konkretną walutę na lokatę kapitału. Chyba, że to tylko taki wyraz swojej wiary w moc tej waluty.

Kurs średni wynika z zawieranych transakcji kupna/sprzedaży. Ale też troszkę działa to na odwrót ;>

I chyba mam wyjaśnienie. Podaż - popyt i vice-versa.
Ale może nie do końca?
Jak USA ogłosiły zamknięcie wszystkiego na początku marca, to dolar mocno zapikował w dół, by potem dużo mocniej (po decyzji? FED-a) odbić do góry. W każdym razie w porównaniu do PLN.
Czyli rodacy wyprzedawali na gwałt zielone, by potem jeszcze gwałtowniej je skupować? Tak mi wychodzi :-)

    Zbyszek
PGP key: 0xDCEF4E65

Data: 2020-05-02 21:44:21
Autor: Zbynek Ltd.
Zbynek Ltd. napisał(a) :
Dawid Rutkowski napisał(a) :
[...]

Czyli taki owczy pęd? Bez przełożenia na wartości giełdowe spółek w USA?

    Zbyszek
PGP key: 0xDCEF4E65

Data: 2020-05-02 23:13:10
Autor: PiteR
Jak silny jest dolar w danym momencie?
in <news:5eadc217$0$17350$65785112news.neostrada.pl>
user Zbynek Ltd. pisze tak:

Nie chodzi mi o siłę nabywczą, a o to skąd wiadomo czy kupować jakąś konkretną walutę na lokatę kapitału. Chyba, że to tylko taki wyraz swojej wiary w moc tej waluty.

Czy taki wykres nie pomoże w decyzji?

https://www.xe.com/currencycharts/?from=CHF&to=PLN&view=2Y

--
Piotrek

Grosz do grosza i bedzie kokosza

Data: 2020-05-03 11:35:21
Autor: Zbynek Ltd.
user Zbynek Ltd. pisze tak:

[...]

Dzięki. No nie bardzo.
Chcę wiedzieć dlaczego jakaś waluta może drożeć/tanieć, a nie za ile mogę ją w danym momencie kupić/sprzedać. Nie potrzebuję znać jej historycznych kursów. Chyba tylko do porównania, że kurs USD/PLN nie pasuje mi z górkami i dołkami do Nasdaq Composite. Może gdzie indziej niż na tym ostatnim czynniku znajdę?
Przelicznik USD/PLN jest chyba rzeczą wtórną, w reakcji na notowania na giełdach spółek?

    Zbyszek
PGP key: 0xDCEF4E65

Data: 2020-05-03 14:33:15
Autor: PiteR
Jak silny jest dolar w danym momencie?
in <news:5eae906d$0$17345$65785112news.neostrada.pl>
user Zbynek Ltd. pisze tak:

Dzięki. No nie bardzo.
Chcę wiedzieć dlaczego jakaś waluta może drożeć/tanieć, a nie za ile mogę ją w danym momencie kupić/sprzedać. Nie potrzebuję znać jej historycznych kursów.

podałem ci dlaczego bo nazywa się CHF ;)

pytałeś też

skąd wiadomo czy kupować jakąś konkretną walutę na lokatę kapitału.

bo nazywa się CHF ;)

a ty coś ciągle o dolarach jakbyś chciał dolara dopasować.

Data: 2020-05-03 17:23:08
Autor: Zbynek Ltd.
user Zbynek Ltd. pisze tak:

[...]

Dzięki. A tak jakieś mam przyzwyczajenia do zielonego, ale nie widzę powodu by się przy nim upierać, jeżeli to byłoby bez sensu.

    Zbyszek
PGP key: 0xDCEF4E65

Data: 2020-05-04 12:51:14
Autor: J.F.
user Zbynek Ltd. pisze tak:
Nie chodzi mi o siłę nabywczą, a o to skąd wiadomo czy kupować jakąś konkretną walutę na lokatę kapitału. Chyba, że to tylko taki wyraz swojej wiary w moc tej waluty.

Zebyz to bylo wiadomo ... to by biedy na swiecie nie bylo :-)

cene zlota przyjac ? waha sie raczej bardziej, niz kurs dolara wzgledem innych walut :-)

[...]

Teoretycznie powinien wynikac z wymiany towarowej.
Jak za duzo importujemy, to trzeba nam walut, wiec drozeja, a jak za duzo eksportujemy, to inne waluty tanieja.

Niestety - CHF bym do tego worka nie mieszal, bo ich wymaina towarowa w skali swiata jest zadna :-)

Niestety, na to sie nakladaja:
-inwestycje zagraniczne, tzn zagraniczna firma stwierdza, ze u nas tania sila robocza, wiec buduje fabryke .. i przysyla euro/dolary ... a potem bedzie chciala je odebrac i to z zyskiem
-spekulanci, ktorych mam wrazenie sporo na polskim rynku. A jak oni oni wpadaja w panike i sprzedaja polskie spolki czy obligacje ... to i spolki tanieja, i dolar drozeje, bo oczywiscie
zaraz chca te zlotowki wymienic na cos pewniejszego.

J.

Data: 2020-05-03 05:45:28
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Jak silny jest dolar w danym momencie?

"Zbynek Ltd." 5eadc217$0$17350$65785112@news.neostrada.pl

Jak USA ogłosiły zamknięcie wszystkiego na początku marca,
to dolar mocno zapikował w dół, by potem dużo mocniej (po
decyzji? FED-a) odbić do góry. W każdym razie w porównaniu
do PLN.

Może i dolar zapikował w dół, i złotówka zapikowała
w dół, ale złotówka zapikowała w dół głębiej od dolara?

-=-

Od lat nie ma wyniszczającej wojny, więc może być deflacja.
(jest taka wojna, ale nie w Europie i w USA czy Kanadzie)
Ludzie są wypierani przez roboty, więc może być deflacja.
Nauka notuje szalone postępy, przez co produkcja szaleje,
więc może być deflacja. Nie każdy przedsiębiorca bierze
kredyty, więc może być deflacja, bo banki nie skreują forsy...

Ale rządzący dążą do inflacji! Do wysokich obrotów -- podatki biorą
się z obrotów... Podatkami politycy karmią siebie i wyrażają swe wizje...

-=-

O sile narodowej waluty decyduje narodowa gospodarka i polityka.
Polityka narodowa i zewnętrzna -- prezydent USA potrafi cudzą walutę
wzmocnić lub osłabić; prezydent Wenezueli wpływa na wenezuelską walutę,
a i ten wpływ nie jest zbyt duży.

-=-

 - Komu zależy na Destabilizacji USA? -- świrom, bo nieświry
        czerpią pełnymi garściami z tej stabilizacji.
 - Komu zależy na Destabilizacji FR? -- też głównie świrom.
 - Komu zależało na Stabilizacji PRL? -- chyba głównie ZSRR itp.
 - Komu zależy na Stabilizacji obecnej RP? -- różnie... ;)

Efektem narodowej polityki jest ogólna sytuacja narodowa, w tym stan
narodowej gospodarki, którego efektem jest ,,siła narodowej waluty''...

-=-

Pan Morawiecki może dużo mówić o potędze polskiej gospodarki, ale w istocie
Polacy jedzą z rąk UE i USA. Polacy międzywojenni też dużo i namiętnie mówili
o potędze RP, ale smutna wojna ukazała słabość i nieudolność tychże Polaków...

Mogę rozprawiać o swym bogactwie -- ale w sklepie dojdzie do konfrontacji...
Mogę długo i namiętnie nawijać o swej tężyźnie fizycznej -- ale rzeczywistość
mych słów nie potwierdzi, gdy zmierzę się z czymś, co wymaga fizycznego wysiłku...
Mogę nawijać o swej: wiedzy, inteligencji, zaradności życiowej, mądrości... Jeśli
otoczę się pochlebcami, którym będę płacił za pochlebstwa, być może moje tezy ;)
znajdą i uznanie, szacunek i potwierdzenie w ocenie powszechnej, ale... Ale
rzeczywistość niekoniecznie potwierdzi me słowa... Rzeczywistość weryfikuje
skutecznie i uczciwie...

Ponoć Bóg mówi o sobie -- jestem prawdą, drogą i  życiem.

Ktoś, kto gardzi prawdą -- gardzi Bogiem.
[twierdząc przed sądem chociażby, że 'plus dwie dioptrie to tyle samo
co minus dwie dioptrie' w świecie, w którym ćwierć dioptrii czyni różnicę,
czyli w świecie, w którym tolerancja nie przekracza ćwiartki dioptrii]

-=-

Polska gospodarka jest słaba w zestawieniu z gospodarką Niemiec, Francji, USA...
Złotówka musiała zapikować w dół po przemowach Morawieckiego...

W PRli złotówka cieszyła się znikomym zaufaniem Polaków.
Walutą stabilną był właśnie dolar amerykański, później marka zachodnioniemiecka...

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.     )\._.,-- ....,'``.
(,-.`._,'(  coma |\`-/|  .'O`-'      .,; o.'      eneuel@gmail.com      '.O_'   /,   _.. \   _\  (`._ ,.

Data: 2020-05-02 16:04:27
Autor: Jacek Maciejewski
Dnia Sat, 02 May 2020 15:40:29 +0200, Zbynek Ltd. napisał(a):

Nie chodzi mi o kurs względem złotówki ani innej waluty.

Kurs jest zawsze względem innej waluty, więc nie o to ci chodzi. Być
może chodzi ci o siłę nabywczą dolara. A to z kolei zależy od "koszyka"
i kraju. A może chodzi ci o cenę złota w dolarach? Jak widzisz, nie
wiemy czego chcesz.
--
Jacek
I hate haters.

Data: 2020-05-02 21:09:03
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Jak silny jest dolar w danym momencie?

"Jacek Maciejewski" 1bd7hsn88eqip$.1nvos1um9xp3e.dlg@40tude.net

może chodzi ci o siłę nabywczą dolara. A to z kolei zależy od "koszyka"

Są też różne dolary -- choćby amerykańsi i kanadyjski,
ale także sztuczne, których banki nie emitują...
   https://pl.wikipedia.org/wiki/Dolar_mi%C4%99dzynarodowy

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.     )\._.,-- ....,'``.

Data: 2020-05-05 11:39:12
Autor: Szymon
W dniu 2020-05-02 o 15:40, Zbynek Ltd. pisze:

Gdzie można znaleźć wartość dolara w danym momencie? I wartości historyczne.

stooq.pl
Bardzo dobra strona. Podaje kursy średnie wielu instrumentów finansowych - waluta, ale też np. złota, ropy itd.

Do rozważenia też:
investing.com
tradingview.com

Nie chodzi mi o kurs względem złotówki ani innej waluty. Najchętniej bym to widział w formie wykresu.

Zawsze jeden instrument jest kwotowany do drugiego. A zatem zawsze masz do czynienia z parą.

Domyślam się, że to jest związane ściśle z giełdą i wyceną przedsiębiorstw, ale jestem zielony w tym temacie.

Nie zawsze. Czynników wpływających na cenę jest wiele. Waluty są ze sobą skorelowane.

Czy dla innych walut to jest podobne?

Różnie.

Np co czy kto decyduje o wartości jena czy rubla?

Nie ma na to pytanie jednoznacznej odpowiedzi. Zbyt wiele czynników na to wpływa.

Ciekawostka... Gdy ropa była lekko powyżej 20$ w 2014/15 to rubel kosztował 4,8 grosza. Dziś ropa jest poniżej 20$, ale rubel stoi po 5,6.

Podobnie jak zazwyczaj, gdy $ rósł to złoto spadało i odwrotnie. Historycznie doszukiwano się korelacji... Teraz jedno i drugie rośnie. Historia spowodowała, że sporo osób umoczyło...

Ale możesz łatwo dostrzec powiązania (nie mylić z historią), czyli korelacje. Na przykład... Euro kosztuje 4,50, eurodolar 1,1, zatem USD/PLN MUSI być po 4,09.

Albo: dolar jest po 4,10. Eurodolar po 1,08, zatem euro MUSI po 4,428.

Data: 2020-05-08 23:29:38
Autor: Arek
Szymon napisał(a) w wiadomości: ...
[...]

Można pokusić się o średnią ważoną względem jakiegoś
"koszyka" walut i/lub surowców.

Domyślam się, że to jest związane ściśle z giełdą i wyceną
przedsiębiorstw, ale jestem zielony w tym temacie.

Nie zawsze. Czynników wpływających na cenę jest wiele. Waluty są ze sobą
skorelowane.

 Np. 2 strefy walutowe a wiekszość obrotów mniejszej jest
z tą wiekszą. I spokój w polityce i na rynkach. Wtedy
waluta mniejszej podąża (w pewnym stopniu) za walutą
większej. Odwrotnie też ale w dużo mniejszym stopniu.
Analogia: Księżyc krąży wokół Ziemii (niekoniecznie
w równej odległości) ale pływy jednak są.
  Dlatego złotówka teoretycznie będzie bardziej podążała
za EUR niż USD...
  W 2015 poratowano stabilność ukraińskiej hrywny
również swapem z PLN. A że gospodarce Ukrainy bliżej
do polskiej niż innych gwarantów to przez kilkanaście
miesięcy UAH niemal pezyspawała się do PLN.

[...]

Polityka banków centralnych, Polityka gospodarcza władz,
struktura gospodarki, geopolityka, oraz rynek, czyli emocje,
np. spowodowane pandemią.

Ciekawostka... Gdy ropa była lekko powyżej 20$ w 2014/15 to rubel
kosztował 4,8 grosza. Dziś ropa jest poniżej 20$, ale rubel stoi po 5,6.

  Co zrobiono ze złotówką od 2015, kto rządził w Polsce i jak...
Porównać RUB do innych walut.
  Teoretycznie w czasach zapaści gosp. waluty państw
"surowcowych" (ropa, gaz, węgiel) powinny spadać (RUB, NOK,
AUD). Ale to też jest zakłócone bo np. Austalia nieźle sobie
radzi z pandemią a Ekwador po prostu używa USD.
  Ciekawie wyglądały notowania palladu i rodu - składniki
katalizatorów (benzyniaków, w dieslach platyna).
Najpierw bańka podsycana wyklęciem Diesli w Unii i aferą
spalinową VW a potem wstrząsy i zjazd w związku z pandemią.

Podobnie jak zazwyczaj, gdy $ rósł to złoto spadało i odwrotnie.

Złoto na giełdach wyceniane w USD więc oczywiste.

Historycznie doszukiwano się korelacji... Teraz jedno i drugie rośnie.
Historia spowodowała, że sporo osób umoczyło...

  W czasach niepewności popyt na USD i Au przeważa nad
innymi czynnikami. (jeszcze inaczej wygląda gdy chodzi o złoto
w metalu a inaczej gdy złoto "papierowe" czyli kontrakty na złoto).
  Podczas wojny z Irakiem w tymże państwie bardziej od swojej
ceniono walutę głównego wroga...

Arek

Data: 2020-05-24 01:26:34
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Jak silny jest dolar w danym momencie?

"Arek" 5eb5cf14$0$31099$65785112@news.neostrada.pl

[...]

Pływy wywołuje zmiana odległości?
Księżyc i Ziemia krążą wokoło wspólnego środka
masy -- czy podobnie jest z walutami i gospodarkami?

Złoto na giełdach wyceniane w USD więc oczywiste.

Coś jest inaczej wyceniane? ;)

--