Data: 2012-05-15 15:27:51 | |
Autor: Jacek | |
Jak skręcić szprychy? | |
Jak prawidłowo skręcić szprychy w kole rowerowym?
Jakimi narzędziami trzeba dysponować, ktoś wie? |
|
Data: 2012-05-15 06:31:42 | |
Autor: ziulek | |
Jak skręcić szprychy? | |
W dniu wtorek, 15 maja 2012 15:27:51 UTC+2 użytkownik Jacek napisał:
Jak prawidłowo skręcić szprychy w kole rowerowym? Klucz do szprych z lepszego materiału - odpowiedni rozmiar, żeby nie obcinał nypli dostępny w większości sklepów z częściami rowerowymi, a jak ustawić prawidłowo koło (bicie góra-dół i na boki) poszukaj w sieci - pełno manuali. Pozdr |
|
Data: 2012-05-15 16:34:43 | |
Autor: whitey | |
Jak skręcić szprychy? | |
On 15/05/12 14:27, Jacek wrote:
Jak prawidłowo skręcić szprychy w kole rowerowym? rozumiem ze chodzi ci o wycentrowanie kola looknij jakie masz nyple, sa przewaznie w 3 rozmiarach, kup taki jak trzeba. po taniosci mozesz odwrocic go do gory kolami zaczepic na widelec kawalek paska zaciskowego jako przyrzadu pomiarowego i wycentrowac na tej podstawie tutaj masz wersje "extended" z uzyciem ich narzedzi ale pomiedzy wierszami doczytasz jakie sa rozmiary http://www.parktool.com/blog/repair-help/wheel-and-rim-truing albo tutaj http://sheldonbrown.com/wheelbuild.html albo uzyj googli jest pelno w necie opisow -- whitey |
|
Data: 2012-05-15 19:26:20 | |
Autor: Jacek | |
Jak skręcić szprychy? | |
whitey" napisał:
Jak prawidłowo skręcić szprychy w kole rowerowym? Powiem tak, Ja rowerem jeżdżę i nie znam się na szprychach. Ostatnio wymieniałem koła i jakoś tak się złożyło że kupiłem trzy komplety kół od trzech sprzedawców w których były nieprawidłowo po dokręcane szprychy, to znaczy kilka szprych było tak luźnych że odginałem je palcem bez wysiłku. Oczywiście koła zwróciłem, ale mam problem, bo koła jednak muszę kupić. Odniosłem wrażenie że po prostu część producentów po prostu skręca koła na oko i jak w miarę mocno te szprychy dokręcą to kupujący tego nawet nie zauważy, ale takie koło szybko się powygina. Dlatego się zastanawiam jak samemu takie koło prawidłowo skręcić i w jakie narzędzia do tego trzeba się zaopatrzyć. Nie wiem czy do równomiernego napięcia szprych trzeba mieć jakiś klucz dynamometryczny i jakie napięcie powinno być prawidłowe? Co do centrowania to kojarzy mi się to z wypaczeniem koła w trakcie używania a jak bym skręcał nowe to nowa obręcz jest na początku równa, tylko jak nierówno po napinam szprychy to po czasie obręcz się odkształci, więc jak od początku wszystkie szprychy będą równo napięte to koło się nie wycentruje, dobrze myślę? Oczywiście dzięki za linki, niestety nie mam czasu na tłumaczenie tak obszernego tekstu i wolał bym coś po polsku. Niestety sam nie potrafię nic znaleźć bo nie wiem za bardzo czego szukać, jakie hasła wklepywać. |
|
Data: 2012-05-15 20:02:51 | |
Autor: Bartosz 'Seco' Suchecki | |
Jak skręcić szprychy? | |
W dniu 2012-05-15 19:26, Jacek pisze:
whitey" napisał: [ciach]
Potrzebujesz klucza do nypli: Ja używam poniższych: http://static.rowerowy.com/GetFile/7535/klucz-co-nypli-park-tool.jpg Potrzebujesz też centrownicy: http://sklep.ottlik.pl/images/953876732.jpg Bez centrownicy nie ma szans na sprawne i szybkie /centrowanie/zaplecenie koła. Potem jeszcze, dla zapaleńców przyrząd do sprawdzania naciągu szprych: http://img2.cokupicstatic.pl/c_big2256819.jpg I w zasadzie masz gotowe piękne koło. Brakuje Ci tylko doświadczenie w zaplataniu. Ale po zapleceniu kilkunastu/kilkudziesięciu kół nabierzesz wprawy :-) Pozdrawiam Seco |
|
Data: 2012-05-16 09:15:31 | |
Autor: whitey | |
Jak skręcić szprychy? | |
On 15/05/12 19:02, Bartosz 'Seco' Suchecki wrote:
W dniu 2012-05-15 19:26, Jacek pisze: ej, no nie strasz czlowieka! ;-) -- whitey |
|
Data: 2012-05-16 10:13:02 | |
Autor: PaweL | |
Jak skręcić szprychy? | |
... Potem jeszcze, dla zapaleńców przyrząd do sprawdzania naciągu szprych: Właśnie, jak mocno powinny być napięte szprychy? Jak to się mierzy na oko? Bo mało kto używa przyrządu. Paweł |
|
Data: 2012-05-16 09:22:14 | |
Autor: whitey | |
Jak skręcić szprychy? | |
On 16/05/12 09:13, PaweL wrote:
... Potem jeszcze, dla zapaleńców przyrząd do sprawdzania naciągu szprych: zalezy do czego to kolo normalnie do turlania sie z dziecmi po lesie mozna bez zbednych przyrzadow zrobic "na oko", chociaz klucz do nypli to wg mnie podstawa. Inaczej strasznie duzo sie klnie i nawet browar nie pomaga. z kolei spotkalem mala firme (dwoch kolesi) na wystawie, ktorzy robili kola na zamowienie. Jak opowiadali o procedurze to dla mnie jak s-f brzmialo. -- whitey |
|
Data: 2012-05-16 21:44:43 | |
Autor: Bartosz 'Seco' Suchecki | |
Jak skr�ci� szprychy? | |
W dniu 2012-05-16 10:13, PaweL pisze:
... Potem jeszcze, dla zapaleďż˝cďż˝w przyrzďż˝d do sprawdzania naciďż˝gu szprych: Ĺapiesz dwie krzyĹźujÄ ce siÄ szprychy ponad krzyĹźem i Ĺciskasz prĂłbujÄ c je zbliĹźyÄ do siebie. Jakby zaostrzaÄ kÄ t krzyĹźa. Powinny byÄ na sztywno, twardo, ale nie na beton. MogÄ ustÄ piÄ na jakieĹ 1 mm w sumie, trudno to opisaÄ. JeĹźeli sÄ na miÄkko, przesuwajÄ siÄ na krzyĹźu wzglÄdem siebie - to znaczy, Ĺźe za maĹo napiÄte. Seco -- Szukam pracy: http://www.goldenline.pl/bartosz-suchecki |
|
Data: 2012-05-15 20:28:13 | |
Autor: ToMasz | |
Jak skręcić szprychy? | |
W dniu 15.05.2012 19:26, Jacek pisze:
Powiem tak, Ja rowerem jeżdżę i nie znam się na szprychach. to jesteś mało zorientowany, a sprzedawcy to jakieś młotki. Powinieneś kupić koła, pojeździć zanieść do _darmowego_ centrowania. od tego czasu możesz dopiero narzekać. Odniosłem wrażenie że po prostu część producentów po prostu skręca koła pi razy oko tak jest. Robią to maszyny. Jak koło pierwszy raz obciążysz, to "jęczy" napęd naciąga jedne szprychy, inne luzuje. Dlatego się zastanawiam jak samemu takie koło prawidłowo skręcić i w doświadczenie, nic więcej. jak idealnie równo naciągniesz szprychy, to raz koło będizesz miał nie w osi roweru, dwa, wyjdą Ci niedoskonałości obręczy Co do centrowania to kojarzy mi się to z wypaczeniem koła w trakcie(..) o ile Cię dobrze rozumiem, to zastanawiasz się nad idealnością wykonania kół? Nie są idealne. jak poustawiasz obręcze , same obręcze jedna na drugiej, i poświecisz latarką - spokojnie widać światło. Oczywiście nie są to szpary milimetrowe, ale 1mm na kole - już dobrze widać, ale jeszcze da się jechać. jak taką obręcz bezmyślnie naciągniesz - katastrofa. możesz zrobić test. sprawdź sobie jakie ma bicie wmiare wycentrowane koło. potem każdą szprychę przekręć raz w prawo. Skoro każdą - powinno zostać proste. nic bardziej mylnego. pojedzie tam, gdzie było najsłabsze. teraz spróbuj to samo koło - wszystkie szprychy raz w lewo - nie osiągniesz stanu wyjściowego ToMasz |
|
Data: 2012-05-16 09:32:31 | |
Autor: whitey | |
Jak skręcić szprychy? | |
On 15/05/12 18:26, Jacek wrote:
Powiem tak, Ja rowerem jeżdżę i nie znam się na szprychach. no niestety, recznie to tylko zaplataja. potem koles wrzuca w machine i juz http://www.youtube.com/watch?v=5lGKdRxdYKI http://www.youtube.com/watch?v=MZLMFiw5OLA Dlatego się zastanawiam jak samemu takie koło prawidłowo skręcić i w tutaj raczej mowisz o drozszych kolach. normalnie w serwisie ci poprawia kolo ktore sprzedali i po 100km "ma bicie", zalezy na ile kumaci ludzie w serwisie pracuja. Apropos ludzie czasami narzekaja na serwisy w Pl. Mieszkam w UK i generalnie jakosc uslug to jest dopiero zenada. Uogolniam troche ale jest w wiekszosci przypadkow smiech na sali i jeszcze trzeba zabulic za partactwo. Co do centrowania to kojarzy mi się to z wypaczeniem koła w trakcie nie bardzo. tak ladnie to tylko w programach 3d i autocadzie wychodzi. Rzeczywistosc jest delikatnie mowiac inna, im tansze kolo tym rzeczywistosc sie bardziej "odksztalca" mozna by rzec ;-) Oczywiście dzięki za linki, niestety nie mam czasu na tłumaczenie tak Zapomnialem o jednej waznej rzeczy, wiekszosc kol z lozyskami luznymi (konusy i kulki) fabrycznie jest skrecona za mocno. Dobrze by bylo miec wlasne klucze i sie nauczyc regulowac te lozyska, albo przy zakupie sprawdzic i poprosic zeby skorygowali. Palcami po prostu oske przekrecisz tam i spowrotem i sprawdzisz czy nie chodzi "kwadratowo" -- whitey |
|
Data: 2012-05-16 15:47:31 | |
Autor: Jacek | |
Jak skręcić szprychy? | |
whitey" napisał:
no niestety, recznie to tylko zaplataja. potem koles wrzuca w machine i juz Oczywiście dzięki wszystkim za odpowiedzi i wskazanie narzędzi, na przykład taka łapka do pomiaru napięcia szprych by była przydatna, niestety nie wiadomo gdzie ją kupić. Na pewno koła jakie ja kupowałem nie były ustawiane na maszynie. Ja znalazłem ciekawszy link z centrowania: http://www.youtube.com/watch?v=R93X32UrePI&feature=related Najciekawsze tam to są te manometry reagujące na nacisk bolca, ciekawe jak coś takiego się nazywa i gdzie to można dostać? Apropos ludzie czasami narzekaja na serwisy w Pl. Mieszkam w UK A co ja mam powiedzieć o PL gdzie kupuję nowe koła a tam część szprych jest zupełnie luźna? Najśmieszniejsze że to że niezależnie czy koło było za 50zł czy za kilkaset złotych a wada ta sama:( |
|
Data: 2012-05-16 14:58:27 | |
Autor: whitey | |
Jak skręcić szprychy? | |
On 16/05/12 14:47, Jacek wrote:
whitey" napisał: http://www.pklie.de/ za troche ponad tysiaka. Euro Apropos ludzie czasami narzekaja na serwisy w Pl. Mieszkam w UK ok nie licytujmy sie juz. lacze sie w bolu ;-) Najśmieszniejsze że to że niezależnie czy koło było za 50zł czy za ee no nie przesadzaj, za kilkaset zlotych? ile masz do wydanie napisz i znajdzie sie kilku ludzi ktorzy Ci napisza co mozesz kupic w tej cenie porzadnego. -- whitey |
|
Data: 2012-05-16 21:29:56 | |
Autor: Bartosz 'Seco' Suchecki | |
Jak skręcić szprychy? | |
W dniu 2012-05-16 15:47, Jacek pisze:
whitey" napisał: Wiadomo:-) http://www.velo.com.pl/produkty/?m=11&pk=%&id=2937 Urządzenie do pomiaru naprężenie szprych Park Tool Tm-1
Wskaźniki zegarowe faktycznie pozwalają wycentrować koło na najwyższym poziomie. Szczególnie przydają się przy kołach szosowych. Cieniutka oponka, duże ciśnienia nie wybaczają żadnych odchyłów "centrowności" góra-dół. A i bliskość klocków hamulcowych do obręczy nakazuje idealnie wycentrować koło. ZTCP właśnie velo jest dystrybutorem Park Tool na Polskę. A Park Tool robi naprawdę dobre i trwałe narzędzia serwisowe. Zazwyczaj jednak w zupełności wystarczą klasyczne "wąsy" centrownicy zbliżane do obręczy, wtedy widzisz w którą stronę wychyla się obręcz i możesz wychylenie skorygować. Koła MTB a już koła pod tarczówki więcej wybaczają ;-) Ale tak czy siak, nowe koło powinno być idealnie wycentrowane - zarówno bocznie jak i góra dół.
Dziwne rzeczy prawisz. Nie wiem gdzie trafiałeś na te koła, ale ja sobie nie przypominam, aby trafił na nowe, za luźno zaplecione koła. Może masz spaczone pojęcie na temat stopnia naprężenia szprych ;-) Albo jednak wolisz sobie sam zapleść. Wtedy potrzebujesz sprzętu za jakieś 2364 złote: Centrownicę za 1129 zł http://www.velo.com.pl/produkty/?m=11&pk=87&id=2634 Wskaźniki zegarowe za 619 zł http://www.velo.com.pl/produkty/?m=11&pk=87&id=2636 Klucze do nypli (czarny jak zaplatasz na DT) 31 zł http://www.velo.com.pl/produkty/?m=11&pk=87&id=646 Przyrząd do pomiaru naciągu szprych za 309 zł http://www.velo.com.pl/produkty/?m=11&pk=87&id=2937 Warto mieć przyrząd do pomiaru centryczności za 229 zł. http://www.velo.com.pl/produkty/?m=11&pk=87&id=2938 Przy stożkowych obręczach przyda się "śrubokręt" do nypli za 47 zł http://www.velo.com.pl/produkty/?m=11&pk=87&id=2638 Pozdrawiam -- Szukam pracy: http://www.goldenline.pl/bartosz-suchecki |
|
Data: 2012-05-16 22:58:48 | |
Autor: Jacek | |
Jak skręcić szprychy? | |
Bartosz 'Seco' Suchecki napisał:
Wiadomo:-) http://www.velo.com.pl/produkty/?m=11&pk=%&id=2937 Urządzenie do pomiaru naprężenie szprych Park Tool Tm-1 Te urządzenia ParktTool mają zaporowe ceny jak na PL, może w niemczech to uchodzi ale nie tutaj, te same narzędzia są prawie 10 razy droższe, może w serwisach to ma swoje uzasadnienie ale nie dla przeciętnego rowerzysty. Całkiem przyzwoitą centrownicę można dostać za 300zł, ale można ją zastąpić parą czujników zegarowych takich: http://allegro.pl/czujnik-zegarowy-0-10mm-najwyzsza-jakosc-0-01mm-i2321940071.html i wcale nie muszą kosztować 600zł, te kosztują 40zł za sztukę. Urządzenie do pomiary naprężenia szprych można zastąpić kluczem dynamometrycznym za max 100zł, dodać jeszcze klucz do szprych za dychę, parę czujników zegarowych za 80 zł i jedziemy!!! |
|
Data: 2012-05-16 23:10:54 | |
Autor: Bartosz 'Seco' Suchecki | |
Jak skręcić szprychy? | |
W dniu 2012-05-16 22:58, Jacek pisze:
Bartosz 'Seco' Suchecki napisał: Zdecydowanie serwis więcej wymaga, a parktool się sprawdza.
Bez centrownicy ani rusz. Musisz mieć "ramę", która utrzyma równo piastę i "wąsy" zbiegające się równo do środka aby wskazać centralnośc obręczy. Wskaźnik zegarowy możesz do tejże ramy przyczepić rzecz jasna. A wszytko musi być równiutko co do 1/10 mm a to jest już nie takie łatwe.
Można oczywiście i tak. Byle wszystko było precyzyjnie poskładane do kupy. Pozdrawiam i powodzenia. Seco |
|