Grupy dyskusyjne   »   pl.rec.lotnictwo   »   Jak szukano MH370

Jak szukano MH370

Data: 2014-03-25 20:08:25
Autor: Big Jack
Jak szukano MH370
Za http://technologie.gazeta.pl/internet/1,104530,15679409,Jak_brytyjska_firma_Inmarsat_zdolala_wysledzic_gdzie.html#TRNajCzyt

Informacja o tragicznym końcu lotu MH370 ogłoszona przez premiera Malezji opatrzona była dość enigmatyczną wzmianką o tym, że pozycję samolotu udało się określić dzięki analizie "nigdy dotąd nie stosowanej w śledztwach tego rodzaju". Co tak naprawdę kryje się za tym dziwnym stwierdzeniem?
Za tą tajemniczą metodą stoi firma Inmarsat, która współpracowała z brytyjską Komisją Badania Wypadków Lotniczych. Inmarsat dysponuje 12 satelitami umieszczonymi na orbicie geostacjonarnej Ziemi. Oznacza to, że umieszczone na wysokości 35 786 km satelity znajdują się stale nad tym samym punktem planety. Początkowo ich zadaniem było utrzymywanie komunikacji ze statkami znajdującymi się na morzu, jednak z czasem zaczęto świadczyć również inne usługi związane z telekomunikacją.

Największym problemem w odnalezieniu malezyjskiego samolotu był fakt, że wkrótce po starcie został w nim wyłączony (lub uległ awarii) transponder - urządzenie, które pozwala na identyfikacje maszyny i przekazuje na bieżąco parametry jej lotu. Okazuje się jednak, że samolot nie zamilkł całkowicie. Choć zniknął z cywilnych radarów, to przez długie godziny wysyłał jeszcze krótkie sygnały, których celem była synchronizacja pokładowych zegarów z atomowymi zegarami satelitów.

Sygnały te odbierał jeden z satelitów znajdujący się nad Oceanem Indyjskim należący do sieci Inmarsat i to właśnie specjaliści z tej firmy podjęli się arcytrudnego zadania odtworzenia ostatniego położenia maszyny. Udało się ustalić, że samolot po opuszczeniu malezyjskiej strefy powietrznej leciał jeszcze przez przynajmniej pięć godzin. To jednak za mało, by poszukiwania miały sens - obszar obejmował znaczną część kuli ziemskiej. Doprecyzowano wyniki uzyskując dwa łuki wskazujące możliwe ostatnie położenie samolotu. Nadal były one jednak ogromne, sięgały bowiem od południowych obszarów Oceanu Indyjskiego po Indonezję oraz od wybrzeży Chin po Azję Centralną.

Na tym etapie specjaliści Inmarsatu musieli sięgnąć po zaawansowaną matematykę i analizę ogromnych ilości danych. Jak wyjaśnił The Telegraph Chris McLaughlin, wiceprezes Inmarsatu:

Skupiliśmy się na efekcie Dopplera, który wywołuje zmianę częstotliwości fal wraz z ruchem satelity na jego orbicie. Dało nam to przewidywaną ścieżkę lotu na trasie północnej i południowej.
Taka analiza polegała na określeniu zmiany w częstotliwości króciutkiego sygnału nadawanego przez samolot i odtworzeniu na tej podstawie kierunku lotu maszyny. By zwiększyć precyzję pomiaru porównano wynik dla lotu MH370 z zarejestrowanymi sygnałami pochodzącymi z samolotów, których trasy były dokładnie znane.

Analiza trwała długo, ponieważ Inmarsat musiał opracować zupełnie nowy model matematyczny i potwierdzić jego skuteczność. Kolejne przybliżenia pozycji przekazywano malezyjskim władzom, jednak dopiero wczoraj otrzymany wynik przesądzał o wyborze południowej trasy. Zestawienie tych danych z informacjami o szybkości lotu pozwoliło zawęzić obszar poszukiwań do zaledwie 3 procent południowego łuku.

Oceanograf Simon Boxall z University of Southampton powiedział BBC:

Inmarsat musiał zacząć od zera. Badania, które prawdopodobnie zajęłyby normalnie około roku udało im się przeprowadzić w kilka tygodni, a nie są to obliczenia, które zwykle się prowadzi. Musieli przejrzeć wszystkie zapisane sygnały i nagrania, a potem przetworzyć je wielokrotnie by określić skąd nadchodził sygnał samolotu. Technicznie rzecz biorąc to naprawdę zdumiewające.
Zapewnienia premiera Malezji znajdują więc potwierdzenie - zastosowana metoda jest zupełnie nowa, a opracowane na jej potrzeby algorytmy nie były dotąd stosowane. Nowością jest przetworzenie w bardzo krótkim czasie ogromnych ilości danych, wyłowienie pojedynczego sygnału i określenie na jego podstawie precyzyjnego (jak na te warunki) położenia nadajnika.


--
Big Jack
         //////     GG: 660675
        ( o  o)
    -- ooO-( )-Ooo-

Data: 2014-03-25 21:33:57
Autor: nowyr
Jak szukano MH370

"Big Jack" <aaaaa@bbbbb.zz> wrote in message news:lgsk79$pt$1node2.news.atman.pl...
Za http://technologie.gazeta.pl/internet/1,104530,15679409,Jak_brytyjska_firma_Inmarsat_zdolala_wysledzic_gdzie.html#TRNajCzyt


Mnie to śmierdzi. Może tyle dni potrzebowali żeby napisać wiarygodną bajeczkę, którą trudno zakwestionować.
Skoro wyłączono ACARS, a on dalej nadawał, a co gorsze może był inny nadajnik, skrycie zamontowany przez producenta, o którym nie wiedzieli ani linia ani kraj to podpada to pod PRISM. Ukryte funkcje szpiegujące kupującego bez jego wiedzy. Ciekawe czy znają dokładną pozycję i teraz ściemniają?

Data: 2014-03-26 19:36:58
Autor: Mikolaj Machowski
Jak szukano MH370
nowyr napisał:

"Big Jack" <aaaaa@bbbbb.zz> wrote in message news:lgsk79$pt$1node2.news.atman.pl...
Za http://technologie.gazeta.pl/internet/1,104530,15679409,Jak_brytyjska_firma_Inmarsat_zdolala_wysledzic_gdzie.html#TRNajCzyt


Mnie to śmierdzi. Może tyle dni potrzebowali żeby napisać wiarygodną bajeczkę, którą trudno zakwestionować.
Skoro wyłączono ACARS, a on dalej nadawał, a co gorsze może był inny nadajnik, skrycie zamontowany przez producenta, o którym nie wiedzieli ani linia ani kraj to podpada to pod PRISM. Ukryte funkcje szpiegujące kupującego bez jego wiedzy. Ciekawe czy znają dokładną pozycję i teraz ściemniają?
Nie sądzę, oficjalne wyjaśnienie trzyma się kupy. Jeśli idzie się
w teorie spiskowe to raczej sygnały z transpondera przechwyciły satelity
szpiegowskie USA/UK a 2 tygodnie zajęło odtajnienie danych
i scrossowanie ich z danymi Inmarsatu. Co nadal nie daje zbyt wysokiej
precyzji.

m.

Data: 2014-03-28 22:43:45
Autor: Dariusz K. Ładziak
Jak szukano MH370
Użytkownik Mikolaj Machowski napisał:

Nie sądzę, oficjalne wyjaśnienie trzyma się kupy. Jeśli idzie się
w teorie spiskowe to raczej sygnały z transpondera przechwyciły satelity
szpiegowskie USA/UK a 2 tygodnie zajęło odtajnienie danych
i scrossowanie ich z danymi Inmarsatu. Co nadal nie daje zbyt wysokiej
precyzji.

A niby jak satelity mają przechwycić sygnał z _transpondera_ jeżeli ów transponder nie znajduje się w zasięgu jakiegokolwiek radaru wtórnego? Rozumiesz w ogóle znaczenie nazwy "transponder"? Wiesz jak działa radar wtórny i jaka moc ma jego nadajnik?

--
Darek

Data: 2014-03-26 20:49:04
Autor: /dev/SU45
Jak szukano MH370


Mnie to śmierdzi. Może tyle dni potrzebowali żeby napisać wiarygodną
bajeczkę, którą trudno zakwestionować.
Skoro wyłączono ACARS, a on dalej nadawał,

Kolejny smoleńszczak?

Wyłączono nie nadajnik, ale transmisję. I szły tylko pingi.

Data: 2014-03-27 15:08:46
Autor: nowyr
Jak szukano MH370

"/dev/SU45" <nie.ma.zupelnie@w.pl> wrote in message news:53332f30$0$2377$65785112news.neostrada.pl...

Wyłączono nie nadajnik, ale transmisję. I szły tylko pingi.

No właśnie cały w tym kłopot, że nie dokładnie wiadomo co wyłączono.

Jak szukano MH370

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona