Grupy dyskusyjne   »   pl.misc.samochody   »   Jak szybko i bezdotykowo zajecha膰 silnik ZI i ZS

Jak szybko i bezdotykowo zajecha膰 silnik ZI i ZS

Data: 2014-03-02 20:14:03
Autor: AZ
Jak szybko i bezdotykowo zajecha膰 silnik ZI i ZS
On 2014-03-02, Bugatti <niepodam@mail.pl> wrote:
Witajcie,

pytanie mo偶e nie lotne umys艂em ...ale nie wa偶ne ;)

W Top Gear tr贸jka jajog艂owych jecha艂a trzema samochodzikami: Fiesta 1.0 Ecoboost, Up(wykrzyknik) 1.0 i Sandero (chyba 0.9 tce). Ch艂opaki dostali okre艣lon膮 ilo艣膰 paliwa i chcieli je najwi臋cej zu偶y膰, poniewa偶 NIE chcieli dojecha膰 z Kijowa do Czarnobylu.

Nie rozumiem, dostali okreslona ilosc i chcieli jak najwiecej zuzyc?

Wi臋kszo艣c z nich jecha艂a na odci臋ciu na 1 lub 2 biegu. I nie przegrzali silnik贸w. Uwa偶am, 偶e to fake poniewa偶 jad膮c 10, g贸ra 20 minut ci膮gle na odci臋ciu na 1 biegu, przegrzeje si臋 i UPG p贸jdzie "w bok".

A co tutaj jest dziwnego? Jakos samochody na wyscigach sie nie przegrzewaja,
a realnie generuja spora moc zamiast jalowo krecic sie pod czerwonym polem.

--
Artur
ZZR 1200

Data: 2014-03-02 22:34:07
Autor: Bugatti
Jak szybko i bezdotykowo zajecha膰 silnik ZI i ZS
U偶ytkownik "AZ"  napisa艂 w wiadomo艣ci:
On 2014-03-02, Bugatti  wrote:
Witajcie,

pytanie mo偶e nie lotne umys艂em ...ale nie wa偶ne ;)

W Top Gear tr贸jka jajog艂owych jecha艂a trzema samochodzikami: Fiesta 1.0
Ecoboost, Up(wykrzyknik) 1.0 i Sandero (chyba 0.9 tce). Ch艂opaki dostali
okre艣lon膮 ilo艣膰 paliwa i chcieli je najwi臋cej zu偶y膰, poniewa偶 NIE chcieli
dojecha膰 z Kijowa do Czarnobylu.

Nie rozumiem, dostali okreslona ilosc i chcieli jak najwiecej zuzyc?

Dostali 2X (nie pami臋tam dok艂adnie czy 24 czy 26) litr贸w benzyny i mieli przejecha膰 z Kijowa do Czarnobylu. Bali si臋 promieniowania wi臋c postanowili tak jecha膰 aby nie dojecha膰 ;) Uda艂o si臋 tylko Hammond'owi - spali艂 1.0-litrowym Ecoboost'em co艣 ko艂o 17.8 MPG i silnik mu zgas艂.

Ale teraz po zastanowieniu stwierdzam, 偶e na pewno nie pa艂owali aut pod czerwone pole nie d艂u偶ej ni偶 1 minut臋. Poniewa偶 to Top Gear i nie mogi jecha膰 ca艂膮 tras臋 w jednym cyklu - maj膮 tylko kilkunastu ludzi do filmowania, 2 mo偶e 4 auta dla ekipy filmowej + helikopter. Sprawia to, 偶e po kilku(-nastu) przejechanych kilometrach zatrzymuj膮 si臋 WSZYSCY, po aby nakr臋ci膰 kolejne klatki epizodu. Zawsze tak jest przy ka偶dym wyje藕dzie. Pewnie tylko okr膮偶enia pomiarowe na torze przeje偶dzaj膮 realnie...

Wi臋kszo艣c z nich jecha艂a na odci臋ciu na 1 lub 2 biegu. I nie przegrzali
silnik贸w. Uwa偶am, 偶e to fake poniewa偶 jad膮c 10, g贸ra 20 minut ci膮gle na
odci臋ciu na 1 biegu, przegrzeje si臋 i UPG p贸jdzie "w bok".

A co tutaj jest dziwnego? Jakos samochody na wyscigach sie nie przegrzewaja,
a realnie generuja spora moc zamiast jalowo krecic sie pod czerwonym polem.

Ale samochody rajdowe i wy艣cigowe nie przeje偶dzaj膮 ca艂ego rajdu, toru na jednym biegu trzymaj膮c peda艂 ca艂y czas w pod艂odze. Zrobi膰 uk艂ad korbowo-t艂okowy pod silnik kt贸ry b臋dzie pracowa艂 przy sta艂ych rpm (np. generatory pr膮dotw贸rcze wykorzystujace silniki spalinowe*) to co innego ni偶 uk艂ad korbowo-t艂okowy do silnika o zmiennych obrotach poczas cyklu swej pracy.

* przyk艂ad:
Agregat pr膮dotw贸rczy Pezal o mocy 91kW nap臋dzany jest silnikiem Cummins 6BTA5.9-G2 (pojemno艣膰 5.88dm3), kt贸ry nap臋dza pr膮dnic臋 STA艁膭 pr臋dko艣ci膮 1500 obr.przy kt贸rej generuje 195 bhp. Do uk艂adu ch艂odzenia wchodzi 9.9 litr贸w p艂ynu ch艂odniczego. Gdyby taki silnik podkr臋ci膰 do 3000 obr.min to przypuszczam 偶e by si臋 po pewnym czasie rozlecia艂...nie chc臋 tutaj si臋 rozwodzi膰 po jakim czasie: czy po 1godzinie czy po 1 miesi膮cu, ale by si臋 rozlecia艂 je艣li nie pod wp艂ywem termiki, to pod wp艂ywem wysokich przyspiesze艅 mas wiruj膮cych (czyli uk艂adu korbowo-t艂okowego).
http://www.cummins.co.kr/new/images/product/ndata/C135D6/3.%206BTA5.9G2.pdf

-- Artur
ZZR 1200

Pozdr.
Bugatti

Data: 2014-03-02 22:22:21
Autor: AZ
Jak szybko i bezdotykowo zajecha膰 silnik ZI i ZS
On 2014-03-02, Bugatti <niepodam@mail.pl> wrote:

Dostali 2X (nie pami臋tam dok艂adnie czy 24 czy 26) litr贸w benzyny i mieli przejecha膰 z Kijowa do Czarnobylu. Bali si臋 promieniowania wi臋c postanowili tak jecha膰 aby nie dojecha膰 ;) Uda艂o si臋 tylko Hammond'owi - spali艂 1.0-litrowym Ecoboost'em co艣 ko艂o 17.8 MPG i silnik mu zgas艂.

Ach te pomysly z telewizyjnych programow...

Ale samochody rajdowe i wy艣cigowe nie przeje偶dzaj膮 ca艂ego rajdu, toru na jednym biegu trzymaj膮c peda艂 ca艂y czas w pod艂odze. Zrobi膰 uk艂ad korbowo-t艂okowy pod silnik kt贸ry b臋dzie pracowa艂 przy sta艂ych rpm (np. generatory pr膮dotw贸rcze wykorzystujace silniki spalinowe*) to co innego ni偶 uk艂ad korbowo-t艂okowy do silnika o zmiennych obrotach poczas cyklu swej pracy.

No nie - na torze sa dwa tryby jazdy - rozpedzanie albo hamowanie. Przeciez
silniki w samochodach sa dostosowane do zmiennych obrotow :-)

* przyk艂ad:
Agregat pr膮dotw贸rczy Pezal o mocy 91kW nap臋dzany jest silnikiem Cummins 6BTA5.9-G2 (pojemno艣膰 5.88dm3), kt贸ry nap臋dza pr膮dnic臋 STA艁膭 pr臋dko艣ci膮 1500 obr.przy kt贸rej generuje 195 bhp. Do uk艂adu ch艂odzenia wchodzi 9.9 litr贸w p艂ynu ch艂odniczego. Gdyby taki silnik podkr臋ci膰 do 3000 obr.min to przypuszczam 偶e by si臋 po pewnym czasie rozlecia艂...nie chc臋 tutaj si臋 rozwodzi膰 po jakim czasie: czy po 1godzinie czy po 1 miesi膮cu, ale by si臋 rozlecia艂 je艣li nie pod wp艂ywem termiki, to pod wp艂ywem wysokich przyspiesze艅 mas wiruj膮cych (czyli uk艂adu korbowo-t艂okowego).
http://www.cummins.co.kr/new/images/product/ndata/C135D6/3.%206BTA5.9G2.pdf

No ale on nie jest przystosowany do pracy z predkoscia obrotowa 3000. Skok
tloka 120mm to dosc sporo, male silniki maja polowe tego a nawet mniej :-)

--
Artur
ZZR 1200

Data: 2014-03-02 23:33:47
Autor: Tomasz Pyra
Jak szybko i bezdotykowo zajecha silnik ZI i ZS
Dnia Sun, 2 Mar 2014 22:34:07 +0100, Bugatti napisa(a):

* przyk砤d:
Agregat pr眃otw髍czy Pezal o mocy 91kW nap阣zany jest silnikiem Cummins 6BTA5.9-G2 (pojemno舵 5.88dm3), kt髍y nap阣za pr眃nic STA! pr阣ko禼i 1500 obr.przy kt髍ej generuje 195 bhp. Do uk砤du ch硂dzenia wchodzi 9.9 litr體 p硑nu ch硂dniczego. Gdyby taki silnik podkr阠i do 3000 obr.min to przypuszczam 縠 by si po pewnym czasie rozlecia...

Gdyby silnik w mojej Hondzie kt髍y kr阠i si do 8200rpm, rozp阣zi do
16400rpm to te by si rozlecia - i to pewnie nawet szybko.
Tylko o czym mia硂by to 秝iadczy?

nie chc tutaj si rozwodzi po jakim czasie: czy po 1godzinie czy po 1 miesi眂u, ale by si rozlecia je秎i nie pod wp硑wem termiki, to pod wp硑wem wysokich przyspiesze mas wiruj眂ych (czyli uk砤du korbowo-t硂kowego).

Podczas gdy silnik kr阠i si ze sta潮 pr阣ko禼i, te przyspieszenia s
niewielkie.

Najwi阫sze przyspieszenie uk砤du korbowo-t硂kowego jakie sobie wyobra縜m w
samochodzie wyst阷uj w sytuacji kiedy jad眂 z pr阣ko禼i obrotow 8200
naciskam hamulec blokuj眂 nap阣zane ko砤, a nast阷nie puszczam hamulec 縠by
odblokowa ko砤.
Silnik wtedy zatrzymuje si i ponownie jest rozp阣zany bardzo szybko - du縪
szybciej ni by砨y w stanie nap阣za/hamowa si sam.
Nawet zak砤daj眂 縠 odci阠ie realizowane jest na zamykaniu i otwieraniu
dop硑wu paliwa.

Skoro wtedy nic si nie rozlatuje, to przy odci阠iu, kt髍e dzia砤 du縪
delikatniej, nie ma szans sta si nic wi阠ej.

Data: 2014-03-03 00:40:20
Autor: Jacek
Jak szybko i bezdotykowo zajecha silnik ZI i ZS
Dnia Sun, 2 Mar 2014 23:33:47 +0100, Tomasz Pyra napisa(a):

nie chc tutaj si rozwodzi po jakim czasie: czy po 1godzinie czy po 1 miesi眂u, ale by si rozlecia je秎i nie pod wp硑wem termiki, to pod wp硑wem wysokich przyspiesze mas wiruj眂ych (czyli uk砤du korbowo-t硂kowego).

Podczas gdy silnik kr阠i si ze sta潮 pr阣ko禼i, te przyspieszenia s
niewielkie.

Najwi阫sze przyspieszenie uk砤du korbowo-t硂kowego jakie sobie wyobra縜m w
samochodzie wyst阷uj w sytuacji kiedy jad眂 z pr阣ko禼i obrotow 8200
naciskam hamulec blokuj眂 nap阣zane ko砤, a nast阷nie puszczam hamulec 縠by
odblokowa ko砤.

Czy wy przypadkiem nie musicie uzgodni dok砤dniej o jakich
przyspieszeniach m體icie?
--
Jacek

Jak szybko i bezdotykowo zajecha膰 silnik ZI i ZS

Nowy film z video.banzaj.pl wi阠ej »
Redmi 9A - recenzja bud縠towego smartfona