Data: 2014-03-02 16:38:27 | |
Autor: Bugatti | |
Jak szybko i bezdotykowo zajechać silnik ZI i ZS | |
Witajcie,
pytanie może nie lotne umysłem ...ale nie ważne ;) W Top Gear trójka jajogłowych jechała trzema samochodzikami: Fiesta 1.0 Ecoboost, Up(wykrzyknik) 1.0 i Sandero (chyba 0.9 tce). Chłopaki dostali określoną ilość paliwa i chcieli je najwięcej zużyć, ponieważ NIE chcieli dojechać z Kijowa do Czarnobylu. Większośc z nich jechała na odcięciu na 1 lub 2 biegu. I nie przegrzali silników. Uważam, że to fake ponieważ jadąc 10, góra 20 minut ciągle na odcięciu na 1 biegu, przegrzeje się i UPG pójdzie "w bok". Czy ktoś z Was ma z tym "doświadczenie" ;) ? Pozdr. Bugatti |
|
Data: 2014-03-02 17:06:40 | |
Autor: Jacek | |
Jak szybko i bezdotykowo zajechać silnik ZI i ZS | |
Dnia Sun, 2 Mar 2014 16:38:27 +0100, Bugatti napisał(a):
Czy ktoś z Was ma z tym "doświadczenie" ;) ? Ja mam :) Kiedy mnie uczyli w woju jak jeździć T34, zwracali uwagę że jak silnik się przegrzewa to należy zmienić bieg na niższy. Powód jest dosyć oczywisty :) -- Jacek |
|
Data: 2014-03-02 17:32:02 | |
Autor: WOJO | |
Jak szybko i bezdotykowo zajechać silnik ZI i ZS | |
Ja mam :) Kiedy mnie uczyli w woju jak jeździć T34, zwracali uwagę że jakHmm. Nie wszyscy mieli przyjemność powozić T34... :) WOJO |
|
Data: 2014-03-02 17:40:38 | |
Autor: BartekK | |
Jak szybko i bezdotykowo zajechaÄ silnik ZI i ZS | |
W dniu 2014-03-02 17:06, Jacek pisze:
Dnia Sun, 2 Mar 2014 16:38:27 +0100, Bugatti napisaĹ(a):Nie dla wszystkich. T34 miaĹ sĹabo-wydajnÄ (na niskich obrotach) pompÄ wody, pÄdzonÄ z waĹu silnika. Bieg na niĹźszy = wyĹźsze obroty = wyĹźsza wydajnoĹÄ pompy = wyĹźszy przepĹyw chĹodziwa przez silnik i przez chĹodnice = lepsze chĹodzenie. Nie wszÄdzie to siÄ sprawdzi, w niektĂłrych pojazdach pompa ma wydajnoĹÄ "bardziej wypoĹrodkowanÄ "... -- | BartĹomiej KuĹşniewski | sibi@drut.org GG:23319 tel +48 696455098 http://drut.org/ | http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338173 |
|
Data: 2014-03-02 18:13:23 | |
Autor: Artur MaĹlÄ g | |
Jak szybko i bezdotykowo zajechaÄ silnik ZI i ZS | |
W dniu 2014-03-02 17:40, BartekK pisze:
W dniu 2014-03-02 17:06, Jacek pisze: DoĹwiadczenia z T-34 niekoniecznie sÄ sensownym odniesieniem do zachowaĹ jednostek eco oraz w ogĂłle do systemu chĹodzenia w obecnych silnikach samochodĂłw osobowych. Nie wszÄdzie to siÄ sprawdzi, w niektĂłrych pojazdach pompa ma wydajnoĹÄ Nie wiem co to jest wydajnoĹÄ "bardziej wypoĹrodkowana", ale przy dziwnie uszkodzonym termostacie, w czasie jazdy w gĂłrach (silnik 4E-FE), temperatura silnika w czasie jazdy w temperaturach pod 40C przy podjeĹşdzie pod gĂłrÄ na wysokich obrotach na 2/3 biegu spadaĹa z nominalnej i to doĹÄ istotnie. |
|
Data: 2014-03-02 19:38:55 | |
Autor: Tomek | |
Jak szybko i bezdotykowo zajechaÄ silnik ZI i ZS | |
UĹźytkownik "BartekK" <sibi@drut.org> napisaĹ w wiadomoĹci news:levnau$3hn$1node1.news.atman.pl... W dniu 2014-03-02 17:06, Jacek pisze: Nie dla wszystkich. T34 miaĹ sĹabo-wydajnÄ (na niskich obrotach) pompÄ wody, pÄdzonÄ z waĹu silnika. Bieg na niĹźszy = wyĹźsze obroty = wyĹźsza wydajnoĹÄ pompy = wyĹźszy przepĹyw chĹodziwa przez silnik i przez chĹodnice = lepsze chĹodzenie. WyĹźszy bieg to wiÄksze obciÄ zenie silnika. CiepĹo generujÄ nie obroty a moc oddawana na koĹa. T. |
|
Data: 2014-03-02 20:19:32 | |
Autor: Tomasz WĂłjtowicz | |
Jak szybko i bezdotykowo zajechaÄ silnik ZI i ZS | |
W dniu 2014-03-02 19:38, Tomek pisze:
Ale przy staĹej prÄdkoĹci i takim samym nachyleniu moc jest staĹa niezaleĹźnie od prÄdkoĹci obrotowej (pomijajÄ c straty na tarcie w silniku, ktĂłre rosnÄ z prÄdkoĹciÄ obrotowÄ i przekĹadni, ktĂłre malejÄ z maleniem momentu). |
|
Data: 2014-03-02 21:59:22 | |
Autor: RadoslawF | |
Jak szybko i bezdotykowo zajechać silnik ZI i ZS | |
Dnia 2014-03-02 20:19, Użytkownik Tomasz Wójtowicz napisał:
Nie dla wszystkich. T34 miał słabo-wydajną (na niskich obrotach) pompę A chłodnica lepiej schładza płyn przy większych prędkościach niż przy niższych. Pozdrawiam -- - Ta wiadomość e-mail jest wolna od wirusów i złośliwego oprogramowania, ponieważ ochrona avast! Antivirus jest aktywna. http://www.avast.com |
|
Data: 2014-03-02 20:14:03 | |
Autor: AZ | |
Jak szybko i bezdotykowo zajechaÄ silnik ZI i ZS | |
On 2014-03-02, Bugatti <niepodam@mail.pl> wrote:
Witajcie,Nie rozumiem, dostali okreslona ilosc i chcieli jak najwiecej zuzyc? A co tutaj jest dziwnego? Jakos samochody na wyscigach sie nie przegrzewaja, a realnie generuja spora moc zamiast jalowo krecic sie pod czerwonym polem. -- Artur ZZR 1200 |
|
Data: 2014-03-02 22:34:07 | |
Autor: Bugatti | |
Jak szybko i bezdotykowo zajechaÄ silnik ZI i ZS | |
UĹźytkownik "AZ" napisaĹ w wiadomoĹci:
On 2014-03-02, Bugatti wrote: Dostali 2X (nie pamiÄtam dokĹadnie czy 24 czy 26) litrĂłw benzyny i mieli przejechaÄ z Kijowa do Czarnobylu. Bali siÄ promieniowania wiÄc postanowili tak jechaÄ aby nie dojechaÄ ;) UdaĹo siÄ tylko Hammond'owi - spaliĹ 1.0-litrowym Ecoboost'em coĹ koĹo 17.8 MPG i silnik mu zgasĹ. Ale teraz po zastanowieniu stwierdzam, Ĺźe na pewno nie paĹowali aut pod czerwone pole nie dĹuĹźej niĹź 1 minutÄ. PoniewaĹź to Top Gear i nie mogi jechaÄ caĹÄ trasÄ w jednym cyklu - majÄ tylko kilkunastu ludzi do filmowania, 2 moĹźe 4 auta dla ekipy filmowej + helikopter. Sprawia to, Ĺźe po kilku(-nastu) przejechanych kilometrach zatrzymujÄ siÄ WSZYSCY, po aby nakrÄciÄ kolejne klatki epizodu. Zawsze tak jest przy kaĹźdym wyjeĹşdzie. Pewnie tylko okrÄ Ĺźenia pomiarowe na torze przejeĹźdzajÄ realnie... WiÄkszoĹc z nich jechaĹa na odciÄciu na 1 lub 2 biegu. I nie przegrzaliA co tutaj jest dziwnego? Jakos samochody na wyscigach sie nie przegrzewaja, Ale samochody rajdowe i wyĹcigowe nie przejeĹźdzajÄ caĹego rajdu, toru na jednym biegu trzymajÄ c pedaĹ caĹy czas w podĹodze. ZrobiÄ ukĹad korbowo-tĹokowy pod silnik ktĂłry bÄdzie pracowaĹ przy staĹych rpm (np. generatory prÄ dotwĂłrcze wykorzystujace silniki spalinowe*) to co innego niĹź ukĹad korbowo-tĹokowy do silnika o zmiennych obrotach poczas cyklu swej pracy. * przykĹad: Agregat prÄ dotwĂłrczy Pezal o mocy 91kW napÄdzany jest silnikiem Cummins 6BTA5.9-G2 (pojemnoĹÄ 5.88dm3), ktĂłry napÄdza prÄ dnicÄ STAĹÄ prÄdkoĹciÄ 1500 obr.przy ktĂłrej generuje 195 bhp. Do ukĹadu chĹodzenia wchodzi 9.9 litrĂłw pĹynu chĹodniczego. Gdyby taki silnik podkrÄciÄ do 3000 obr.min to przypuszczam Ĺźe by siÄ po pewnym czasie rozleciaĹ...nie chcÄ tutaj siÄ rozwodziÄ po jakim czasie: czy po 1godzinie czy po 1 miesiÄ cu, ale by siÄ rozleciaĹ jeĹli nie pod wpĹywem termiki, to pod wpĹywem wysokich przyspieszeĹ mas wirujÄ cych (czyli ukĹadu korbowo-tĹokowego). http://www.cummins.co.kr/new/images/product/ndata/C135D6/3.%206BTA5.9G2.pdf -- Artur Pozdr. Bugatti |
|
Data: 2014-03-02 22:22:21 | |
Autor: AZ | |
Jak szybko i bezdotykowo zajechaÄ silnik ZI i ZS | |
On 2014-03-02, Bugatti <niepodam@mail.pl> wrote:
Ach te pomysly z telewizyjnych programow... No nie - na torze sa dwa tryby jazdy - rozpedzanie albo hamowanie. Przeciez silniki w samochodach sa dostosowane do zmiennych obrotow :-) No ale on nie jest przystosowany do pracy z predkoscia obrotowa 3000. Skok tloka 120mm to dosc sporo, male silniki maja polowe tego a nawet mniej :-) -- Artur ZZR 1200 |
|
Data: 2014-03-02 23:33:47 | |
Autor: Tomasz Pyra | |
Jak szybko i bezdotykowo zajechać silnik ZI i ZS | |
Dnia Sun, 2 Mar 2014 22:34:07 +0100, Bugatti napisał(a):
* przykład: Gdyby silnik w mojej Hondzie który kręci się do 8200rpm, rozpędzić do 16400rpm to też by się rozleciał - i to pewnie nawet szybko. Tylko o czym miałoby to świadczyć? nie chcę tutaj się rozwodzić po jakim czasie: czy po 1godzinie czy po 1 miesiącu, ale by się rozleciał jeśli nie pod wpływem termiki, to pod wpływem wysokich przyspieszeń mas wirujących (czyli układu korbowo-tłokowego). Podczas gdy silnik kręci się ze stałą prędkością, te przyspieszenia są niewielkie. Największe przyspieszenie układu korbowo-tłokowego jakie sobie wyobrażam w samochodzie występują w sytuacji kiedy jadąc z prędkością obrotową 8200 naciskam hamulec blokując napędzane koła, a następnie puszczam hamulec żeby odblokować koła. Silnik wtedy zatrzymuje się i ponownie jest rozpędzany bardzo szybko - dużo szybciej niż byłby w stanie napędzać/hamować się sam. Nawet zakładając że odcięcie realizowane jest na zamykaniu i otwieraniu dopływu paliwa. Skoro wtedy nic się nie rozlatuje, to przy odcięciu, które działa dużo delikatniej, nie ma szans stać się nic więcej. |
|
Data: 2014-03-03 00:40:20 | |
Autor: Jacek | |
Jak szybko i bezdotykowo zajechać silnik ZI i ZS | |
Dnia Sun, 2 Mar 2014 23:33:47 +0100, Tomasz Pyra napisał(a):
nie chcę tutaj się rozwodzić po jakim czasie: czy po 1godzinie czy po 1 miesiącu, ale by się rozleciał jeśli nie pod wpływem termiki, to pod wpływem wysokich przyspieszeń mas wirujących (czyli układu korbowo-tłokowego). Czy wy przypadkiem nie musicie uzgodnić dokładniej o jakich przyspieszeniach mówicie? -- Jacek |
|
Data: 2014-03-02 20:14:15 | |
Autor: Tomasz Pyra | |
Jak szybko i bezdotykowo zajechać silnik ZI i ZS | |
Dnia Sun, 2 Mar 2014 16:38:27 +0100, Bugatti napisał(a):
Większośc z nich jechała na odcięciu na 1 lub 2 biegu. I nie przegrzali silników. Uważam, że to fake ponieważ jadąc 10, góra 20 minut ciągle na odcięciu na 1 biegu, przegrzeje się i UPG pójdzie "w bok". Zależy jaki samochód - tzn. stosunek mocy do wielkości chłodnicy. Są samochody które lubią się przegrzać (np. Civic VTi, czy Cinquecento 1.1), a są takie które mają wielką chłodnicę i póki wentylator będzie sprawny to się nie przegrzeją. |
|
Data: 2014-03-02 20:44:38 | |
Autor: Bugatti | |
Jak szybko i bezdotykowo zajechać silnik ZI i ZS | |
Tomaszu i inni,
może nie jasno się wyraziłem ale nie chodzi tylko o wydajność termiczną układu chłodzenia i odporności silnika na termikę. Przy jeździe na czerwonym polu, ale przez stały okres czasu obciążenie jest małe ale przyspieszenia w układzie rozrządu (i korbowo-tłokowym) - ogromne. Więc 10 minut jazdy non stop na odcince powinno te silniki w Top Geart zniszczyć, no chyba (co bardzo prawdopodobne) kręcili je tylko przez kilkanaście sekund, dla potrzeb sekwencji, które zmontowali przy montażu filmu ;) Pozdr. Bugatti |
|
Data: 2014-03-02 22:21:45 | |
Autor: Tomasz Pyra | |
Jak szybko i bezdotykowo zajechać silnik ZI i ZS | |
Dnia Sun, 2 Mar 2014 20:44:38 +0100, Bugatti napisał(a):
Tomaszu i inni, Bez przesady, odcięcie (w zależności od sposobu realizacji) to albo po prostu wyregulowanie obrotów na maksymalnych za pomocą elektronicznej przepustnicy, albo odcinanie paliwa. Obroty trochę falują, ale bez przesady z tymi przyspieszeniami. Więc 10 minut jazdy non stop na odcince powinno te silniki w Top Geart zniszczyć, no chyba (co bardzo prawdopodobne) kręcili je tylko przez kilkanaście sekund, dla potrzeb sekwencji, które zmontowali przy montażu filmu ;) Nie ma powodu żeby coś się miało zniszczyć. Obciążeniowo silnik jest dostosowany do ciągłej pracy z mocą maksymalną, a podczas jazdy na odcięciu na I biegu, moc średnia jest dużo niższa. A te przeciążenia to też nie jest żaden problem - silnik jest przystosowany zarówno do przyspieszania z maksymalną prędkością jak i hamowania. Zmiany przyspieszenia nie są żadnym szczególnym stresem dla konstrukcji, natomiast zmiany prędkości towarzyszące odcięciu nie są szybsze niż przy zwykłych przygazówkach. |
|
Data: 2014-03-02 22:46:26 | |
Autor: Bugatti | |
Jak szybko i bezdotykowo zajechać silnik ZI i ZS | |
Użytkownik "Tomasz Pyra" napisał w wiadomości:
Obroty trochę falują, ale bez przesady z tymi przyspieszeniami. .... Nie ma powodu żeby coś się miało zniszczyć. Jeśli twierdzisz, że nie ma powodu żeby się coś miało się zniszczyć to udowodnij Nam to stwierdzenie doświadczalnie. Kamerka na statyw przed otwartą maskę, bieg jałowy, cegła na gaz na 30 minut, i to wszystko na twoim TypeR czy Vectrze C czy na innym autku jaki posiadasz - zgadzasz się ? ;-) ;-) Zmiany przyspieszenia nie są żadnym szczególnym stresem dla konstrukcji, Są. Nie chce tutaj pisać to co zostało już napisane - Niewiarowski Kazimierz "Tłokowe silniki spalinowe", tom 1 i 2, 1983 Pozdr. Bugatti |
|
Data: 2014-03-02 23:21:40 | |
Autor: Tomasz Pyra | |
Jak szybko i bezdotykowo zajechać silnik ZI i ZS | |
Dnia Sun, 2 Mar 2014 22:46:26 +0100, Bugatti napisał(a):
Nie ma powodu żeby coś się miało zniszczyć. No ale jak bardzo chcesz, to możesz zawsze postawić coś podobnie wartościowego i wtedy zrobimy eksperyment :) Dla Vectry nie będzie to absolutnie żaden problem, bo odcięcie realizowane jest przepustnicą. Taki silnik utrzymuje po prostu stałe 6500 obrotów nawet nie szarpie - dokładnie tak jakbyś włączył tempomat. A te obroty to nie jest żaden problem dla silnika nawet na wyższych biegach. Tu masz chwilkę jak to wygląda: http://www.youtube.com/watch?v=fyZ4SZtPXKo Myślę że wszystkie współczesne silniki (z przepustnicą sterowaną elektronicznie) będą się zachowywać podobnie. Jazda na odcięciu, to może być problem np. w aucie z gaźnikiem w którym odcięcie zrealizowane będzie na odcięciu zapłonu. Wtedy silnik będzie przepompowywał paliwo, które spali się w wydechu (na katalizatorze) i niewykluczone że w końcu go przegrzeje, podpali i doprowadzi do pożaru - coś jak Dźidek w BMW. Więc jeżeli jazda na odcięciu ma się odbić niekorzystnie na samochodzie, to raczej w ten sposób niż inny. Jeśli chodzi o falowanie obrotów spowodowane odcinaniem paliwa/zapłonu, jest to zryw - druga pochodna po prędkości, wartość która sama z siebie nie generuje żadnych sił które mogłyby uszkodzić coś w silniku. Jazda sportowa polegająca na jeżdżeniu przez 80% czasu z gazem w podłodze przy niezbyt dużych średnich prędkościach jest dla silnika gorsza, bo jest dużo większa szansa że nie wyrobi się układ chłodzenia, albo przegrzeje się olej. Zmiany przyspieszenia nie są żadnym szczególnym stresem dla konstrukcji, Jeśli autorzy tej książki pisali o ryzyku takiej jazdy, to myślę że mogli mieć na myśli ówczesne silniki, w których ograniczenie obrotów maksymalnych (jeśli jakieś było) to realizowane w inny sposób niż dziś. |
|
Data: 2014-03-03 08:31:22 | |
Autor: Miroo | |
Jak szybko i bezdotykowo zajechać silnik ZI i ZS | |
W dniu 2014-03-02 22:46, Bugatti pisze:
Są. Nie chce tutaj pisać to co zostało już napisane - Niewiarowski A co ten człowiek mógł wiedzieć o silnikach, skoro wtedy nie było grup newsowych i for(ów)?! Że nie wspomnę o wikipedii. :) Pozdrawiam |
|
Data: 2014-03-03 09:50:27 | |
Autor: Adam Wysocki | |
Jak szybko i bezdotykowo zajechać silnik ZI i ZS | |
Tomasz Pyra <hellfire@spam.spam.spam> wrote:
Obroty trochę falują, ale bez przesady z tymi przyspieszeniami. Pewnie chodzi o przyspieszenia tłoków, które cały czas muszą się rozpędzać, zatrzymywać, zmieniać kierunek, rozpędzać... -- Fiat Siena 1.6 HL 1998 r. & Suzuki GSX 1300R Hayabusa 2000 r. PMS+ PJ S+ p++ M- W P++: X+++ L+ B M+ Z+++ T w+ CB+++ http://motogof.tumblr.com/ |
|
Data: 2014-03-03 10:11:25 | |
Autor: AZ | |
Jak szybko i bezdotykowo zajechaÄ silnik ZI i ZS | |
On 2014-03-03, Adam Wysocki <gof@somewhere.invalid> wrote:
Tomasz Pyra <hellfire@spam.spam.spam> wrote:Czyli to co robia caly czas ;-) -- Artur ZZR 1200 |
|
Data: 2014-03-03 13:53:39 | |
Autor: Adam Wysocki | |
Jak szybko i bezdotykowo zajechać silnik ZI i ZS | |
AZ <artur.zabronski@gmail.com> wrote:
Pewnie chodzi o przyspieszenia tłoków, które cały czas muszą się rozpędzać, zatrzymywać, zmieniać kierunek, rozpędzać... No tak, tylko jakby szybciej :) -- Fiat Siena 1.6 HL 1998 r. & Suzuki GSX 1300R Hayabusa 2000 r. PMS+ PJ S+ p++ M- W P++: X+++ L+ B M+ Z+++ T w+ CB+++ http://motogof.tumblr.com/ |
|
Data: 2014-03-03 13:57:54 | |
Autor: AZ | |
Jak szybko i bezdotykowo zajechaÄ silnik ZI i ZS | |
On 2014-03-03, Adam Wysocki <gof@somewhere.invalid> wrote:
No tak jak przy przegazowce :-)Pewnie chodzi o przyspieszenia tĹokĂłw, ktĂłre caĹy czas muszÄ siÄ rozpÄdzaÄ, zatrzymywaÄ, zmieniaÄ kierunek, rozpÄdzaÄ... -- Artur ZZR 1200 |
|
Data: 2014-03-03 14:28:03 | |
Autor: Adam Wysocki | |
Jak szybko i bezdotykowo zajechać silnik ZI i ZS | |
AZ <artur.zabronski@gmail.com> wrote:
No tak, tylko jakby szybciej :)No tak jak przy przegazowce :-) Ale nie przegazowujesz non stop przez... ileś minut... chyba :) Przy przegazówce jest nagła zmiana prędkości i wtedy po dupie dostaje rozrząd. -- Fiat Siena 1.6 HL 1998 r. & Suzuki GSX 1300R Hayabusa 2000 r. PMS+ PJ S+ p++ M- W P++: X+++ L+ B M+ Z+++ T w+ CB+++ http://motogof.tumblr.com/ |
|
Data: 2014-03-03 14:51:07 | |
Autor: AZ | |
Jak szybko i bezdotykowo zajechaÄ silnik ZI i ZS | |
On 2014-03-03, Adam Wysocki <gof@somewhere.invalid> wrote:
AZ <artur.zabronski@gmail.com> wrote:No nie, ale czesto sie rozpedzasz. A czemu to ma dostawac po dupie rozrzad? -- Artur ZZR 1200 |
|
Data: 2014-03-04 09:19:42 | |
Autor: Adam Wysocki | |
Jak szybko i bezdotykowo zajechać silnik ZI i ZS | |
AZ <artur.zabronski@gmail.com> wrote:
Ale nie przegazowujesz non stop przez... ileś minut... chyba :)No nie, ale czesto sie rozpedzasz. Ja? W życiu, czydzieści jeżdżę ;) Przy przegazówce jest nagła zmiana prędkości i wtedy po dupie dostaje rozrząd.A czemu to ma dostawac po dupie rozrzad? Konkretnie chodziło mi o pasek, który musi przenieść siłę wystarczającą do dużej zmiany prędkości wałka rozrządu w krótkim czasie. Oczywiście kwestia względna, pasek w dobrym stanie nie strzeli. Ale taki, który ma już za dużo nalatane, może. -- Fiat Siena 1.6 HL 1998 r. & Suzuki GSX 1300R Hayabusa 2000 r. PMS+ PJ S+ p++ M- W P++: X+++ L+ B M+ Z+++ T w+ CB+++ http://motogof.tumblr.com/ |
|
Data: 2014-03-03 15:54:34 | |
Autor: J.F | |
Jak szybko i bezdotykowo zajechać silnik ZI i ZS | |
Użytkownik "Adam Wysocki" napisał w wiadomości
AZ <artur.zabronski@gmail.com> wrote: No tak, tylko jakby szybciej :)No tak jak przy przegazowce :-) Ale nie przegazowujesz non stop przez... ileś minut... chyba :) Przy przegazówce jest nagła zmiana prędkości i wtedy po dupie Nie caly rozrzad, tylko pasek. A biorac pod uwage ze walek cienki, inercje ma mala, zas opory ruchu duze, to mysle ze bardzo nie dostaje. Mocniej chyba dostaje przy redukcji biegow, gdy obroty najpierw spadaja, a potem musza gwaltownie wzrosnac. J. |
|
Data: 2014-03-03 15:13:37 | |
Autor: J.F | |
Jak szybko i bezdotykowo zajechać silnik ZI i ZS | |
Użytkownik "Adam Wysocki" napisał w wiadomości
AZ <artur.zabronski@gmail.com> wrote: No tak, tylko jakby szybciej :)Pewnie chodzi o przyspieszenia tłoków, które cały czas muszą sięCzyli to co robia caly czas ;-) I o to chodzi - przy 6000rpm i powiedzmy 4cm promienia mamy jakies 1500g, i nagle masa tloka zaczyna generowac kilkaset kg sily. Falowanie obrotow to przy tym drobny pikus. J. |
|
Data: 2014-03-02 21:24:23 | |
Autor: tá´ | |
Jak szybko i bezdotykowo zajechać silnik ZI i ZS | |
Bugatti wrote:
Czy ktoĹ z Was ma z tym "doĹwiadczenie" ;) ? Nic nie stoi na przeszkodzie, Ĺźeby silnika nie daĹo siÄ przegrzaÄ w zakresie zaĹoĹźonych parametrĂłw pracy. SzczegĂłlnie, gdy jest to silnik sterowany elektronicznie. -- ssá´Ę q sá´ ÇÉuÉÉšouÉá´ |
|
Data: 2014-03-03 00:04:27 | |
Autor: ToMasz | |
Jak szybko i bezdotykowo zajechać silnik ZI i ZS | |
Czy ktoś z Was ma z tym "doświadczenie" ;) ? widziałem kilka - kilkanaście rozwalonych silników, ale żaden nie umarł przez za wysokie obroty. słyszałem że silnik diesla może się rozbiegać, w sensie przekroczyć maksymalne obroty. Uczono nas jak sobie z tym radzić, ale historia taka jak o Yeti. Niby jest, a nikt nie widział. silniki spalinowe, wtywarzają moc która przekazywana jest na koła. duża część tej mocy jest tracona - zamienia się na ciepło. Ale ile mocy silnik wytworzy, a z nią proporcjonalnie ciepła? To w niewielkim stopniu zalezy od obrotów, w większym od rzeczywistego zapotrzebowania. inaczej mówiąc, jazda 40km/h na 4 biegu powoduje spalenie 4 litrów paliwa, jazda 40km/h na 1 biegu będzie mniej ekonomiczna, może nawet dwukrotnie, ale nie 10 krotnie. Biorąc pod uwagę że wyższe obroty powodują szybsza pracę pompy oleju i paliwa - silniki powinny przetrwać takie traktowanie. Któryś kolega wspominał tutaj generator. ja pracowałem czasami przy silnikach napędzający pompy instalacji przeciwpożarowych. Tam silnik miał wystartować zimny, wejść na obroty i działać przez godzinę na maksa. Tyle że na maksa to nie było do odcięcia, bo go pompa ograniczała. Zaniedbane, umierały (albo słabły, nie miały wydajności) takie silniki podczas zwykłych okresowych testów. Potem (po remoncie albo wymianie) ja im montowałem ogrzewanie, albo takie "półlitrowe wtryskacze oleju" uruchamiane podczas startu. Nam taki silnik nigdy nie padł, mimo że wył jak opętaniec, (wszyscy musieli miec zatyczki) a kolektor wydechowy zawsze świecił od ciepła. Silniki: iveco i "ulubiony" na tej grupie, szczególnie wśród posiadaczy jeepów/chryslerów VM motori :) ToMasz |
|
Data: 2014-03-03 00:36:27 | |
Autor: Tomasz Pyra | |
Jak szybko i bezdotykowo zajechać silnik ZI i ZS | |
Dnia Mon, 03 Mar 2014 00:04:27 +0100, ToMasz napisał(a):
Czy ktoś z Was ma z tym "doświadczenie" ;) ? Nie no - to to jest akurat jak najbardziej możliwe. Jeśli chodzi o rozbiegnięcie się silnika diesla, to popularna przyczyna to awaria łożyska turbospręzarki która powoduje przepompowanie dużej ilości oleju silnikowego do sprężarki. Łopatki sprężarki robią mieszankę napędzającą silnik bez żadnej kontroli. Jeśli chodzi o skutki przekroczenia maksymalnych obrotów, to wystarczy pechowy miss-shift (na skutek złego ruchu drążkiem zmiana biegu II->I, zamiast II->III) podczas przyspieszania, silnik dostaje prawie 2x maksymalnych obrotów i to często wystarczy żeby się tłoki zderzyły z zaworami. Może w różnych "branżach" robimy, ale ja już parę silników wykończonych zbyt wysokimi obrotami widziałem :) |
|
Data: 2014-03-03 07:41:14 | |
Autor: ToMasz | |
Jak szybko i bezdotykowo zajechać silnik ZI i ZS | |
Jeśli chodzi o rozbiegnięcie się silnika diesla, to popularna przyczyna to sprawa oczywista. tyle że na 10 silników uszkodzonych inaczej, nie widziałem ani jednego rozbieganego. Jeśli chodzi o skutki przekroczenia maksymalnych obrotów, to wystarczy i sam podałeś rozwiązanie ja zajechać silnik! więc da się, nie trzeba trzymać "na odcięciu" ToMasz |
|
Data: 2014-03-03 08:00:48 | |
Autor: Budzik | |
Jak szybko i bezdotykowo zajechać silnik ZI i ZS | |
Użytkownik Bugatti niepodam@mail.pl ...
Witajcie, Wydawałoby się, ze najszybciej zuzyje sie paliwo gwałtownie przyspieszajc i hamujac do 0 i tak w kółko... |
|
Data: 2014-03-03 22:42:07 | |
Autor: Tomasz Pyra | |
Jak szybko i bezdotykowo zajechać silnik ZI i ZS | |
Dnia Mon, 3 Mar 2014 08:00:48 +0000 (UTC), Budzik napisał(a):
Czy ktoś z Was ma z tym "doświadczenie" ;) ? Szybciej skończą się hamulce :-) |
|
Data: 2014-03-03 23:00:47 | |
Autor: Budzik | |
Jak szybko i bezdotykowo zajechać silnik ZI i ZS | |
Użytkownik Tomasz Pyra hellfire@spam.spam.spam ...
Hmm? Hamowac przeciez nie trzeba super gwałtowanie.Czy ktoś z Was ma z tym "doświadczenie" ;) ? |
|
Data: 2014-03-03 08:44:41 | |
Autor: J.F. | |
Jak szybko i bezdotykowo zajechać silnik ZI i ZS | |
Dnia Sun, 2 Mar 2014 16:38:27 +0100, Bugatti napisał(a):
Większośc z nich jechała na odcięciu na 1 lub 2 biegu. I nie przegrzali silników. Uważam, że to fake ponieważ jadąc 10, góra 20 minut ciągle na odcięciu na 1 biegu, przegrzeje się i UPG pójdzie "w bok". Przez to odciecie ilosc paliwa moze byc ograniczona. A chlodzenie kto wie - moze i wydajne z wiatrakiem. Czy ktoś z Was ma z tym "doświadczenie" ;) ? Mnie sie udalo zagotowac wode jadac ok 40km/h z wiatrem. wiatr mial podobna predkosc, wiec w efekcie jakby nie chlodzil. J. |
|
Data: 2014-03-03 08:37:28 | |
Autor: AZ | |
Jak szybko i bezdotykowo zajechaÄ silnik ZI i ZS | |
On 2014-03-03, J.F. <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote:
A wiatrak gdzie?Czy ktoĹ z Was ma z tym "doĹwiadczenie" ;) ? -- Artur ZZR 1200 |
|
Data: 2014-03-03 11:34:12 | |
Autor: J.F | |
Jak szybko i bezdotykowo zajechaÄ silnik ZI i ZS | |
UĹźytkownik "AZ" napisaĹ w wiadomoĹci
On 2014-03-03, J.F. <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote: Mnie sie udalo zagotowac wode jadac ok 40km/h z wiatrem. Nie pomogl. A to stara dacia byla, wiatrak sie krecil caly czas. Byc moze zawiodl wlasnie wyzszy bieg i niskie obroty - a wiec i niskie obroty wiatraka. J. |
|
Data: 2014-03-03 11:32:36 | |
Autor: Artur Maśląg | |
Jak szybko i bezdotykowo zajechać silnik ZI i ZS | |
W dniu 2014-03-03 08:44, J.F. pisze:
Czy ktoś z Was ma z tym "doświadczenie" ;) ? Ciekawe, u mnie nawet jak stoję, chłodzenie działa i zagotować się nic nie chce. No, ale ja mam sprawne samochody:P |
|
Data: 2014-03-03 12:14:19 | |
Autor: J.F | |
Jak szybko i bezdotykowo zajechać silnik ZI i ZS | |
Użytkownik "Artur Maśląg" napisał w wiadomości
W dniu 2014-03-03 08:44, J.F. pisze: Ciekawe, u mnie nawet jak stoję, chłodzenie działa i zagotować sięCzy ktoś z Was ma z tym "doświadczenie" ;) ?Mnie sie udalo zagotowac wode jadac ok 40km/h z wiatrem. Na postoju nie, ale pojedz 40 km/h, gdzie gaz jednak wiekszy, ciagnac za soba 500m liny (niezbyt duze obciazenie), i koniecznie rowno z wiatrem. W druga strone, z 60kG sily hamujacej na haku, nawet wolniej, ale pod wiatr, problemow nie bylo. J. |
|
Data: 2014-03-03 12:41:06 | |
Autor: Artur Maśląg | |
Jak szybko i bezdotykowo zajechać silnik ZI i ZS | |
W dniu 2014-03-03 12:14, J.F pisze:
Użytkownik "Artur Maśląg" napisał w wiadomości Tak szczerze to nie widzę podstaw by miało to być jakieś zagrożenie. Już przeczytałem, że robiłeś to starą dacią, która miała wentylator na stałe. Nawet nie wiem czym tam było sprzęgło wentylatora, czy było to zrobione zupełnie na sztywno. W druga strone, z 60kG sily hamujacej na haku, nawet wolniej, ale pod Najwyraźniej homologacja była tylko na jazdę pod wiatr. |
|
Data: 2014-03-03 13:04:06 | |
Autor: J.F | |
Jak szybko i bezdotykowo zajechać silnik ZI i ZS | |
Użytkownik "Artur Maśląg" napisał w wiadomości
W dniu 2014-03-03 12:14, J.F pisze: Tak szczerze to nie widzę podstaw by miało to być jakieś zagrożenie.Na postoju nie, ale pojedz 40 km/h, gdzie gaz jednak wiekszy, ciagnac zaMnie sie udalo zagotowac wode jadac ok 40km/h z wiatrem.Ciekawe, u mnie nawet jak stoję, chłodzenie działa i zagotować się Ja tez nie widzialem, ale tak po prostu wyszlo. Już przeczytałem, że robiłeś to starą dacią, która miała wentylator na Na sztywno. W druga strone, z 60kG sily hamujacej na haku, nawet wolniej, ale podNajwyraźniej homologacja była tylko na jazdę pod wiatr. Miliony tych pojazdow jezdzily i po Francji (to jest Renault 12) i po Turcji i problemow nie bylo. Ja tez jezdzilem szybko, wolno, pod gore i nie bylo problemow. A jednak na polu zawiodly ... ale to przeciez samochod, nie traktor. J. |
|
Data: 2014-03-03 13:22:58 | |
Autor: Artur Maśląg | |
Jak szybko i bezdotykowo zajechać silnik ZI i ZS | |
W dniu 2014-03-03 13:04, J.F pisze:
Użytkownik "Artur Maśląg" napisał w wiadomości(...) Miliony tych pojazdow jezdzily i po Francji (to jest Renault 12) i po Otóż to, jak używałeś jako samochodu to problemu nie było. A jednak na polu zawiodly ... ale to przeciez samochod, nie traktor. No właśnie, nie traktor. Ja tam w roli traktora używałem kiedyś warszawy, a nie dacii i dawała radę, nawet przy wyrywaniu karp ;) |
|
Data: 2014-03-03 13:32:41 | |
Autor: J.F | |
Jak szybko i bezdotykowo zajechać silnik ZI i ZS | |
Użytkownik "Artur Maśląg" napisał w
W dniu 2014-03-03 13:04, J.F pisze: (...)Mnie sie udalo zagotowac wode jadac ok 40km/h z wiatrem. Miliony tych pojazdow jezdzily i po Francji (to jest Renault 12) i po Otóż to, jak używałeś jako samochodu to problemu nie było. Tym niemniej jak widac - jak sie chce i sa sprzyjajace warunki, to mozna. Lekki wiaterek, odpowiednia droga, 40km/h na dwojce i grzejemy, mimo ze samochod zasadniczo dobrze sie sprawuje w klimacie goracym :-) J. |
|
Data: 2014-03-03 13:40:20 | |
Autor: Artur Maśląg | |
Jak szybko i bezdotykowo zajechać silnik ZI i ZS | |
W dniu 2014-03-03 13:32, J.F pisze:
Użytkownik "Artur Maśląg" napisał w Warunki dość specyficzne, ale jak ktoś się postara... Wiesz, jak się uprzesz to w zasadzie wszystko da się zepsuć. Dzidka pamiętasz? Lekki wiaterek, odpowiednia droga, 40km/h na dwojce i grzejemy, mimo ze Z całą pewnością mnóstwo osób tak robiło i nie było kłopotów. Tylko bez liny... |
|
Data: 2014-03-03 14:09:43 | |
Autor: J.F | |
Jak szybko i bezdotykowo zajechać silnik ZI i ZS | |
Użytkownik "Artur Maśląg" napisał w wiadomości
W dniu 2014-03-03 13:32, J.F pisze: Otóż to, jak używałeś jako samochodu to problemu nie było.Tym niemniej jak widac - jak sie chce i sa sprzyjajace warunki, to mozna. Warunki dość specyficzne, ale jak ktoś się postara... sam widzisz. Lekki wiaterek, odpowiednia droga, 40km/h na dwojce i grzejemy, mimo ze Z całą pewnością mnóstwo osób tak robiło i nie było kłopotów. Lina stanowila niewielkie obciazenie, w koncu ja przeciez zwijalem na beben - recznie. J. |
|
Data: 2014-03-04 06:01:10 | |
Autor: Marek Dyjor | |
Jak szybko i bezdotykowo zajechać silnik ZI i ZS | |
J.F. wrote:
Dnia Sun, 2 Mar 2014 16:38:27 +0100, Bugatti napisał(a): wentylator ci wysiadł w bryce? |