Jak szybko i bezdotykowo zajechaæ silnik ZI i ZS

Data: 2014-03-02 17:06:40
Autor: Jacek
Jak szybko i bezdotykowo zajechaæ silnik ZI i ZS
Dnia Sun, 2 Mar 2014 16:38:27 +0100, Bugatti napisa³(a):

Czy kto¶ z Was ma z tym "do¶wiadczenie" ;) ?

Ja mam :) Kiedy mnie uczyli w woju jak je¼dziæ T34, zwracali uwagê ¿e jak
silnik siê przegrzewa to nale¿y zmieniæ bieg na ni¿szy. Powód jest dosyæ
oczywisty :)
--
Jacek

Data: 2014-03-02 17:32:02
Autor: WOJO
[...]
Hmm. Nie wszyscy mieli przyjemno¶æ powoziæ T34... :)
WOJO

Data: 2014-03-02 17:40:38
Autor: BartekK
Jak szybko i bezdotykowo zajechać silnik ZI i ZS
W dniu 2014-03-02 17:06, Jacek pisze:
Dnia Sun, 2 Mar 2014 16:38:27 +0100, Bugatti napisał(a):

Czy ktoś z Was ma z tym "doświadczenie" ;) ?

Ja mam :) Kiedy mnie uczyli w woju jak jeździć T34, zwracali uwagę że jak
silnik się przegrzewa to należy zmienić bieg na niższy. Powód jest dosyć
oczywisty :)
Nie dla wszystkich. T34 miał słabo-wydajną (na niskich obrotach) pompę wody, pędzoną z wału silnika. Bieg na niższy = wyższe obroty = wyższa wydajność pompy = wyższy przepływ chłodziwa przez silnik i przez chłodnice = lepsze chłodzenie.
Nie wszędzie to się sprawdzi, w niektórych pojazdach pompa ma wydajność "bardziej wypośrodkowaną"...

Data: 2014-03-02 18:13:23
Autor: Artur Maśląg
W dniu 2014-03-02 17:40, BartekK pisze:
[...]

Doświadczenia z T-34 niekoniecznie są sensownym odniesieniem do
zachowań jednostek eco oraz w ogóle do systemu chłodzenia w obecnych
silnikach samochodów osobowych.

Nie wszędzie to się sprawdzi, w niektórych pojazdach pompa ma wydajność
"bardziej wypośrodkowaną"...

Nie wiem co to jest wydajność "bardziej wypośrodkowana", ale przy
dziwnie uszkodzonym termostacie, w czasie jazdy w górach (silnik
4E-FE), temperatura silnika w czasie jazdy w temperaturach pod 40C
przy podjeździe pod górę na wysokich obrotach na 2/3 biegu spadała
z nominalnej i to dość istotnie.

Data: 2014-03-02 19:38:55
Autor: Tomek

Użytkownik "BartekK" <sibi@drut.org> napisał w wiadomości news:levnau$3hn$1node1.news.atman.pl...
[...]

Wyższy bieg to większe obciązenie silnika.
Ciepło generują nie obroty a moc oddawana na koła.
T.

Data: 2014-03-02 20:19:32
Autor: Tomasz Wójtowicz
W dniu 2014-03-02 19:38, Tomek pisze:

[...]

Ale przy stałej prędkości i takim samym nachyleniu moc jest stała niezależnie od prędkości obrotowej (pomijając straty na tarcie w silniku, które rosną z prędkością obrotową i przekładni, które maleją z maleniem momentu).

Data: 2014-03-02 21:59:22
Autor: RadoslawF
Jak szybko i bezdotykowo zajechaæ silnik ZI i ZS
Dnia 2014-03-02 20:19, U¿ytkownik Tomasz Wójtowicz napisa³:

Nie dla wszystkich. T34 mia³ s³abo-wydajn± (na niskich obrotach) pompê
wody, pêdzon± z wa³u silnika. Bieg na ni¿szy = wy¿sze obroty = wy¿sza
wydajno¶æ pompy = wy¿szy przep³yw ch³odziwa przez silnik i przez
ch³odnice = lepsze ch³odzenie.
Nie wszêdzie to siê sprawdzi, w niektórych pojazdach pompa ma
wydajno¶æ "bardziej wypo¶rodkowan±"...

Wy¿szy bieg to wiêksze obci±zenie silnika.
Ciep³o generuj± nie obroty a moc oddawana na ko³a.

Ale przy sta³ej prêdko¶ci i takim samym nachyleniu moc jest sta³a
niezale¿nie od prêdko¶ci obrotowej (pomijaj±c straty na tarcie w
silniku, które rosn± z prêdko¶ci± obrotow± i przek³adni, które malej± z
maleniem momentu).

A ch³odnica lepiej sch³adza p³yn przy wiêkszych prêdko¶ciach
ni¿ przy ni¿szych.

Pozdrawiam

-- -
Ta wiadomo¶æ e-mail jest wolna od wirusów i z³o¶liwego oprogramowania, poniewa¿ ochrona avast! Antivirus jest aktywna.

Jak szybko i bezdotykowo zajechaæ silnik ZI i ZS