Jak to było z pamięcią w DOS-ie?

Data: 2020-08-04 20:20:32
Autor: Atlantis
Jak to było z pamięcią w DOS-ie?
Swoją przygodę z pecetami zaczynałem już w czasach Windowsa 95,
automatycznego zarządzania pamięcią i urządzeń "plug and play", wiec nie
miałem nigdy okazji bliżej poznać DOS-a.

Ostatnio trochę eksperymentuję z komputerami retro 386 i 486, które
postanowiłem przywrócić do życia. 386 ma 8 MB RAM-u, 486 16 MB. Na
obydwu zainstalowany DOS 6.22. Z tego co zdążyłem obydwa zachowują się
bardzo podobnie - po zainstalowaniu paru sterowników, m.in. CD-ROM-u i
myszy (a w przypadku 486 także sterownika karty dźwiękowej SB16)
niektóre gry przy próbie uruchomienia zaczynają wywalać komunikat o
niewystarczającej ilości pamięci. Komunikat ten jeszcze częściej pojawia
się, jeśli próbuję odpalać programy z poziomu Norton Commandera.

Polecenie mem pokazuje, że na obydwu komputerach jest jeszcze sporo
wolnej pamięci. Szczególnie na 486 z 16MB nie powinno to stanowić
problemu. A jednak problem występuje.

Jak przez mgłę pamiętam, że w DOS-ie sprawa pamięci nie była taka
prosta, bo w grę wchodziły jeszcze różne typu RAM-u. Chyba nawet w tym
celu można było zmodyfikować config.sys/autoexec.bat w taki sposób, aby
przy starcie systemu można było wybrać jedną z kilku konfiguracji,
zwalniając trochę pamięci kosztem np. braku obsługi CD-ROMu, myszy lub
sieci.

Ktoś pamięta jak to dokładnie wyglądało?

I tak przy okazji: na ile przenośnym systemem był DOS? Jeśli np.
zainstaluję go na komputerze z 486DX i przeniosę do 486DX4, ewentualnie
modyfikując pliki konfiguracyjne z uwzględnieniem innych urządzeń, to
będzie działał prawidłowo?

Data: 2020-08-04 21:27:42
Autor: Olaf Frikiov Skiorvensen
Jak to było z pamięcią w DOS-ie?
Wcale nie przypadkiem, dnia Tue, 4 Aug 2020 20:20:32 +0200  doszła do mnie wiadomość  <5f29a6f0$0$523$65785112@news.neostrada.pl>  od Atlantis <marekw1986NOSPAM@wp.pl>  :
[...]

Internety pamiętają, prosty opis(takich opisów jest od groma):
http://pecetmania.pl/msdos/konfig/konfigur.php
Jak to zbyt mało, to memmaker może rozwiązać sprawę:
http://www.easydos.com/memmaker.html

[...]

Powinien zadziałać(EMM386 wymaga procesora =>x386).

Data: 2020-08-04 21:35:04
Autor: Adam
W dniu 2020-08-04 o 20:20, Atlantis pisze:
[...]

W config.sys:

DOS=HIGHG,UMB

a później sterowniki ładujesz przez:

DEVICEHIGH=sterownik.com

Tutaj uwaga:
czasami zdarzało się, że trzeba było zmienić kolejność ładowania sterowników, bo dla przykładowo niektórych już brakowało miejsca, więc ładowały się do pamięci podstawowej. Wtedy lepiej większy sterownik dawać do góry, a  mniejszy do podstawowej.

W autoexec.bat ładujemy:
LOADHIGH

[...]

DOS widzi 640kB.

Jak przez mgłę pamiętam, że w DOS-ie sprawa pamięci nie była taka
prosta, bo w grę wchodziły jeszcze różne typu RAM-u. Chyba nawet w tym

Nie tyle typ RAM jako taki, tylko zarządzanie - czyli m.in. UMB, HMA, EMS - już dokładnie nie pamiętam.

[...]

w config.sys sekcje

MENUITEM=KONF1,konfiguracja jakaś-tam
MENUITEM=INNA,konfiguracja inna

[COMMON]
rem to co zawsze

[KONF1]
rem tu sekcja dla konfiguracji jakiejś-tam

[INNA]
rem - dla innej

analogicznie w autoexec.bat:

IF %CONFIG%==KONF1 GOTO %CONFIG%
IF %CONFIG%==INNA GOTO %CONFIG%

:KONF1
rem - dla konfiguracji jakas-tam

:INNA
rem dla innej

Można było przechodzić poleceniem GOTO

przykładowo:

rem blablabla
rem blabla
GOTO KONIEC

:KONIEC
rem blablabbbb

[...]

DOS, a w zasadzie programy były absolutnie przenoszalne, o ile nie odwoływały się wprost do sprzętu.

A czasem odwoływały się. Prozaicznie: drukarki. Ale to nie problem.
Gorzej - dźwięk. Jeśli odwoływały się do kart dźwiękowych czy muzycznych, to w najlepszym przypadku brak bnyło dźwięku, w najgorszym pomagał klawisz reset i zmiana konfiguracji.

Jeszcze inaczej (np. niektóre moje programy) odwoływały się już bezpośrednio do bebechów, np. sprawdzając numer seryjny BIOSu.
Objeść to było trudne lub niemożliwe, ale takich programów była garstka.

Ogólna zasada: w Win 3.x i noeszych miałeś i masz konfigurację wspólna dla systemu.
W DOSie każdy program miał swoją własną konfigurację.

--
Pozdrawiam.

Adam

Data: 2020-08-05 12:41:21
Autor: Queequeg
Atlantis <marekw1986NOSPAM@wp.pl> wrote:

Ktoś pamięta jak to dokładnie wyglądało?

Tak, Adam już odpowiedział. Dodam tylko od strony programisty -- można było w trybie rzeczywistym korzystać np. z XMS przez HIMEM.SYS (lub XMSMMGR.EXE, lub inny manager). Udostępniał funkcje (przez przerwanie) do alokacji pamięci XMS, zwolnienia i transferu bufora między pamięcią podstawową i XMS.

[...]

Sam system tak, byle dopasować ewentualne drivery do peryferiów.

--
Wraca nawalona wrona z imprezy. Leci i kracze:
- Krrra, Krrra itd.

Jak to było z pamięcią w DOS-ie?