Jak to jest dokładnie z podatkiem od wzbogacenia i vat p rzy zakupie auta od firmy?

Data: 2009-05-09 01:13:19
Autor: Maciek C
Jak to jest dokładnie z podatkiem od wzbogacenia i vat p rzy zakupie auta od firmy?
    Witam Wszystkich! Mam pytanie. Jest następująca sytuacja. Osoba A kupuje nowe auto na firmę, oczywiście z kratką, odlicza VAT od powiedzmy 50000zł.... ZA 5 lat sprzedaje ten samochód za 15000zł osobie prywatnej B, wystawia jej FV. I teraz pytanie czy osoba sprzedająca (A) odprowadza vat od owych 15000zł a osoba kupująca mając FV nie musi już płacić podatku od wzbogacenia w US?
Dzisiaj ktoś próbował mi wmówić, że owa osoba prywatna (kupujący od firmy) może mieć jakieś kłopoty z US i ten może chcieć dopłaty różnicy podatku vat... Jak dla mnie to totalna bzdura, ale mogę się mylić. Napiszcie prosze jak to jest :)

Maciej C.

Data: 2009-05-09 11:09:15
Autor: Gotfryd Smolik news
On Sat, 9 May 2009, Maciek C wrote:

[...]

  Za prosto byś chciał.

0. To jest NTG :>
  Post powinien iść na .prawo.podatki (po to jest tamta grupa)

A.
1. Podatek od wzbogacenia był ostatnio tak dawno, że tylko najstarsi
  górale pamiętają ;)
  PRL faktycznie przyznawało, że wymiana banknotów emitowanych przez
  NBP na inne wartości materialne jest "wzbogaceniem" :>
(współczesne rządy uważają że inflacja to takie nic)
2. Teraz tę rolę pełni PCC - podatek od czynności cywilnoprawnych,
  formalnie opodatkowuje się co innego, skutek ten sam
3. W przypadku kiedy transakcja sprzedaży ruchomości *podlega* pod
  VAT, PCC nie ma. I wystarczy podleganie - nie liczy się czy jest
  opodatkowana VAT czy zwolniona.
  W tym przypadku PCC nie ma.

B. Z samym VAT jest drobne zamieszanie, nieistotne dla sprawy PCC.
  Niemniej może wyniknąć sprawa wykazania (lub nie) podatku do zapłacenia
(lub zwolnienia z VAT), ale jest to *drugorzędne* i jest to sprawa
*sprzedawcy*. Przy zakupie na os. fizyczną bez DG tej osoby problem
nie dotyczy.

Dzisiaj ktoś próbował mi wmówić, że owa osoba prywatna (kupujący od firmy)

  Acha. Czyli przedsiębiorca kupuje od innego przedsiębiorcy na przykład ;)
(to ironia jakby kto pytał - przedsiębiorca, jak się to czasami określa
skrótowo - "firma", jak najbardziej jest PRYWATNĄ osobą! - chcesz
powiedzieć, że kiedy prowadzący DG występuje jako "firma" to jest
nieprywatny???)
  Ale dobra - przyjmijmy, że chodzi o to iż ktoś kupuje dla celów
OSOBISTYCH (które są podzbiorem celów PRYWATNYCH) :)

może mieć jakieś kłopoty z US i ten może chcieć dopłaty różnicy podatku vat... Jak dla mnie to totalna bzdura, ale mogę się mylić.

  Jak kupujący ma fakturę i umyślnie nie brał udziału w jakimś
przekręcie, to IMO totalna bzdura.
  Z pomysłami pt. "a ja chcę jeszcze o VAT więcej" moze co najwyżej
wyskoczyć *sprzedawca*, jak coś poplątał, liczyć nie umie i po
sprzedaży obudził się z wnioskiem że "kowalski sprzedał drożej".
  Ale to kupującego nie wzrusza (chroni go zarówno ustawa o cenach
jak i definicja podatku VAT).

pzdr, Gotfryd

Jak to jest dokładnie z podatkiem od wzbogacenia i vat p rzy zakupie auta od firmy?