Jak to jest z przedawnieniem odsetek?

Data: 2009-12-03 09:22:45
Autor: Podatnik
Jak to jest z przedawnieniem odsetek?

  Czy odsetki przedawniają się tak samo jak należność główna, czy inaczej?
Jeśli faktura z umowy sprzedaży została opłacona z opóźnieniem (przedawnienie
2 lata), to czy odsetki również przedawnią się po 2 latach od terminu
płatności należności głównej? Słyszałem że różne sądy różnie podchodzą do tego
zagadnienia (a to że tak samo jak należność główna, a to że jest to
świadczenie okresowe, więc 3 lata itp.)   Znacie jakieś ciekawe orzeczenia sądów na ten temat?

Data: 2009-12-03 09:37:16
Autor: Olgierd
Dnia Thu, 03 Dec 2009 09:22:45 +0000, Podatnik napisał(a):

[...]

Zdecydowanie 3-letni okres przedawnienia.

--
pozdrawiam serdecznie, Olgierd

Data: 2009-12-03 10:50:58
Autor: Liwiusz
Olgierd pisze:
[...]

   Jak dużo stawiasz na swoje zdanie? :)

"Tak było do wydania przez Sąd Najwyższy uchwały z dnia 17 czerwca 2003 r. (sygn. akt III CZP 37/2003). Sąd Najwyższy uznał wówczas, że roszczenie o odsetki za opóźnienie w zapłacie ceny wynikającej z umowy sprzedaży zawartej w zakresie działalności przedsiębiorstwa sprzedawcy przedawnia się z upływem lat dwóch. Za nieracjonalną uznał sytuację, w której roszczenie o świadczenie główne ulega przedawnieniu w terminie krótszym niż roszczenie o odsetki. Takie rozwiązanie jest trudne do zaakceptowania także z tego względu, że krótsze terminy przedawnienia, osłabiając ochronę interesów wierzyciela, mają na celu zmusić go do szybkiego realizowania przysługujących uprawnień - napisano w uzasadnieniu."

"Pogląd o dwuletnim przedawnieniu należnych przedsiębiorcy odsetek przy umowie sprzedaży został potwierdzony w wyroku Sądu Najwyższego z dnia 28 kwietnia 2004 r. (sygn. akt V CK 399/03)."

"Jeżeli dłużnik podniesie uzasadniony zarzut przedawnienia dochodzonego od niego roszczenia, odsetki za opóźnienie mogą być naliczone tylko za czas do chwili przedawnienia roszczenia - uchwała Sądu Najwyższego z dnia 10 listopada 1995 r., sygn. akt III CZP 156/95. "

Choć są też odmienne orzeczenia.

Cytaty za http://www.bankier.pl/firma/windykacja/article.html?article_id=1246224

--
Liwiusz

Data: 2009-12-03 09:57:55
Autor: Olgierd
Dnia Thu, 03 Dec 2009 10:50:58 +0100, Liwiusz napisał(a):

Zdecydowanie 3-letni okres przedawnienia.

   Jak dużo stawiasz na swoje zdanie?

"Tak było do wydania przez Sąd Najwyższy uchwały z dnia 17 czerwca 2003
r. (sygn. akt III CZP 37/2003).
(...)
[...]

W znanych mi sprawach, mimo zarzutów pozwanych, sądy przyjmowały pogląd, że odsetki to świadczenie podlegające 3-letniemu okresowi przedawnienia.

--
pozdrawiam serdecznie, Olgierd

Data: 2009-12-03 11:01:25
Autor: Liwiusz
Olgierd pisze:
[...]

   W jakim mieście? Czy były składane apelacje?

--
Liwiusz

Data: 2009-12-03 10:06:52
Autor: Olgierd
Dnia Thu, 03 Dec 2009 11:01:25 +0100, Liwiusz napisał(a):

[...]

Były. Miasto to Wrocław na ten przykład, wydziały zarówno gospodarcze jak i cywilne.

--
pozdrawiam serdecznie, Olgierd

Data: 2009-12-03 11:08:08
Autor: Liwiusz
Olgierd pisze:
[...]

   Jak widać problem jest wybitnie niejednoznaczny, a szkoda.

--
Liwiusz

Data: 2009-12-03 11:11:49
Autor: Andrzej Lawa
Liwiusz pisze:

[...]

Czyli mimo orzeczenia SN - nadal można liczyć na to, że np. rachunki
telefoniczne przedawnią się (w zależności od humory sędziego) po 2
latach, a nie po 3?

To jest chory system... Pomijając taki detal, że 2 lata to termin
zupełnie wystarczający :-P ale ta losowość wyroków to patologia.

Data: 2009-12-03 10:57:20
Autor: Olgierd
Dnia Thu, 03 Dec 2009 11:11:49 +0100, Andrzej Lawa napisał(a):

[...]

To nie jest chory system. Pomijając ten konkretny przypadek i ogólną zasadę, że jednak nie mamy w Polsce systemu common law -- a także fakt, że nie raczyłeś zauważyć, że nie mamy "orzeczenia SN" lecz *różne orzecznictwo SN* -- zdarza się, że instancje z premedytacją wydaje wyroki contra lege, które później sądy powszechne na szczęście chcą i potrafią ignorować.

Najlepszy przykład to chyba orzeczenie TK w sprawie "trzynastek" dla samorządowców, gdzie sądy na szczęście zignorowały wskazówki Trybunału.

--
pozdrawiam serdecznie, Olgierd

Data: 2009-12-03 17:00:38
Autor: Andrzej Lawa
Olgierd pisze:

[...]

Reasumując: jeden wielki burdel. Każdy sędzia robi co chce - i to jest
znakomita pożywka dla korupcji.

Data: 2009-12-03 11:33:13
Autor: Tomek
Dnia 03-12-2009 o 11:11:49 Andrzej Lawa  <alawa_news@lechistan.spam_precz.com> napisał(a):

To jest chory system... Pomijając taki detal, że 2 lata to termin
zupełnie wystarczający :-P ale ta losowość wyroków to patologia.

Nieprawda, ja dostałem pozew wniesiony 31. sierpnia 2009,
podczas gdy wymagalność (swoją drogą nieistniejącej) należności
była 30. sierpnia 2006 :) Także jak widać i 3 lata nie wystarczają..

--
Tomek

Data: 2009-12-03 11:40:42
Autor: Andrzej Lawa
Tomek pisze:

[...]

Jak oni zwlekali, to ich problem :-P

Podnieść zarzut przedawnienia i voila - jeszcze płacą koszta sądowe.

Data: 2009-12-03 18:38:27
Autor: op23
Jak to jest z przedawnieniem odsetek?

Użytkownik "Andrzej Lawa" <alawa_news@lechistan.SPAM_PRECZ.com>

[...]

Kiedy sąd powinien odrzucić taki pozew.

Data: 2009-12-04 01:41:29
Autor: Gotfryd Smolik news
On Thu, 3 Dec 2009, op23 wrote:

[...]

  Jak to "powinien odrzucić"?
  Czy może Twoje zdanie miało brzmieć "kiedy?" (znaczy być pytaniem).
  Poproszę o uzasadnienie.
(roszczenie przedawnione NIE PRZESTAJE być roszczeniem wymagalnym,
co ma parę miłych i niemiłych cech, zależnie po której stronie
się siedzi).

pzdr, Gotfryd

Data: 2009-12-03 18:35:51
Autor: op23
Jak to jest z przedawnieniem odsetek?

Użytkownik "Tomek" <tomekziel@op.pl>

[...]

Nikt nie broni wnoszenia pozwów tylko sąd powinien je odrzucać bez podnoszenia przedawnienia przez stronę.

Data: 2009-12-03 18:40:50
Autor: Andrzej Lawa
op23 pisze:

[...]

Też prawda. Jaki sens jest klepać wyroki, przeciwko którym i tak z
przyczyn formalnych można wnieść skuteczny sprzeciw? Liczenie na
frajerów? Tylko jaki interes ma w tym sąd? Oni tam dostają premię od
każdego papierka?

Data: 2009-12-03 19:29:51
Autor: Liwiusz
Andrzej Lawa pisze:
op23 pisze:

[...]

   Zasada jest taka, że to pozwany ma wnosić zarzuty, a nie ma myśleć za niego sąd.

   Należy również pamiętać, że może dochodzić do przerwania biegu przedawnienia.

--
Liwiusz

Data: 2009-12-03 19:51:34
Autor: Andrzej Lawa
Liwiusz pisze:

[...]

Ale przedawnienie roszczenia jest z mocy ustawy - i kto jak kto, ale
sędzia powinien te przepisy znać i jakoś nie widzę przeciwwskazań do
odrzucenia pozwu przez sąd z przyczyn formalnych.

  Należy również pamiętać, że może dochodzić do przerwania biegu
przedawnienia.

To powód powinien o tym wspomnieć.

Data: 2009-12-03 20:02:14
Autor: kuba
Andrzej Lawa pisze:
Liwiusz pisze:

[...]

Przedawnienie to nie jest kwestia formalna w procesie.

A wiesz, że podniesienie zarzutu przedawnienia może być nadużyciem prawa i w związku z tym nie zostać uwzględnione przez sąd?

--
kuba
www.fashioncorner.pl

Data: 2009-12-03 20:35:21
Autor: Tomek
Dnia 03-12-2009 o 20:02:14 kuba <pan_dziendobry@o2.pl> napisał(a):

Andrzej Lawa pisze:
Liwiusz pisze:

[...]

W jakich przypadkach?

--
Tomek

Data: 2009-12-03 21:32:22
Autor: kuba
Tomek pisze:

A wiesz, że podniesienie zarzutu przedawnienia może być nadużyciem prawa i w związku z tym nie zostać uwzględnione przez sąd?

W jakich przypadkach?

Np. jak dłużnik zwodzi wierzyciela, mówiąc, że zapłaci, a tak naprawdę chce doprowadzić do przedawnienia.

--
kuba
www.fashioncorner.pl

Data: 2009-12-03 21:47:04
Autor: Tomek
Dnia 03-12-2009 o 21:32:22 kuba <pan_dziendobry@o2.pl> napisał(a):

Tomek pisze:

[...]

Ale to jest (chyba) uznanie długu, nic dziwnego że sąd to odrzuca.

--
Tomek

Data: 2009-12-03 23:16:48
Autor: Andrzej Lawa
kuba pisze:
Tomek pisze:

[...]

Ale to nie jest "nadużycie prawa" tylko zwyczajne przerwanie biegu
przedawnienia.

Data: 2009-12-04 10:10:42
Autor: kuba
Andrzej Lawa pisze:
kuba pisze:
Tomek pisze:

[...]

Hmm, w sumie chyba racja. Taki przykład zapamiętałem z Radwańskiego i się nad tym poważnie nie zastanawiałem. Będę musiał to przemyśleć.

--
kuba
www.fashioncorner.pl

Data: 2009-12-03 19:59:36
Autor: kuba
Andrzej Lawa pisze:
op23 pisze:

[...]

Kiedyś przedawnienie było brane pod uwagę z urzędu. Ten model został zmieniony i za obecnym stanem rzeczy przemawiają mocne argumenty.

Jeden z klasycznych przykładów jest taki: ktoś pozywa lekarza o odszkodowanie zarzucając mu błąd w sztuce. Gdyby przedawnienie było brane pod uwagę z urzędu lekarz nie mógłby wykazać, że błędu nie popełnił. W obecnym stanie prawnym ma możliwość wyboru, czy zasłonić się   przedawnieniem (co może mieć negatywny odbiór społeczny), czy bronić się co do meritum sprawy.

--
kuba
www.fashioncorner.pl

Data: 2009-12-03 11:26:26
Autor: przypadek
On 3 Gru, 19:59, kuba <pan_dziendo...@o2.pl> wrote:
Andrzej Lawa pisze:

> [...]

popełnił. W obecnym stanie prawnym ma możliwość wyboru, czy zasłonić się
  przedawnieniem (co może mieć negatywny odbiór społeczny), czy bronić

A to lekarz nie moze w tym procesie zaslonic sie przedawnieniem, za to
wytoczyc własny, o ochronę dóbr osobistych?

Data: 2009-12-03 20:29:30
Autor: kuba
przypadek pisze:

A to lekarz nie moze w tym procesie zaslonic sie przedawnieniem, za to
wytoczyc własny, o ochronę dóbr osobistych?

A to każde niezasadne wytoczenie powództwa jest naruszeniem dóbr osobistych?

--
kuba
www.fashioncorner.pl

Data: 2009-12-03 11:30:27
Autor: przypadek
On 3 Gru, 20:29, kuba <pan_dziendo...@o2.pl> wrote:
przypadek pisze:

> A to lekarz nie moze w tym procesie zaslonic sie przedawnieniem, za to
> wytoczyc własny, o ochronę dóbr osobistych?

A to każde niezasadne wytoczenie powództwa jest naruszeniem dóbr osobistych?

Nie niezasadne wytoczenie powództwa tylko twierdzenie, jakoby lekarz
popełnił błąd w sztuce, jeśli nie popełnił.

Data: 2009-12-03 20:44:57
Autor: kuba
przypadek pisze:

[...]

Twierdzisz tak, nawet jeśli zarzut błędu sztuce został postawiony w pozwie, w akceptowalnej formie, powództwo nie jest oczywiście bezzasadnie ani podjęte w celu zniesławienia czy szykanowania?

--
kuba
www.fashioncorner.pl

Data: 2009-12-03 11:57:41
Autor: przypadek
On 3 Gru, 20:44, kuba <pan_dziendo...@o2.pl> wrote:
przypadek pisze:

> [...]

pozwie, w akceptowalnej formie, powództwo nie jest oczywiście
bezzasadnie ani podjęte w celu zniesławienia czy szykanowania?

Nie twierdzę. Nie znam się :)

Data: 2009-12-03 21:02:33
Autor: kuba

przypadek pisze:
[...]

Słyszałem o wyrokach, stwierdzających że bezpodstawne wytoczenie powództwa jest naruszeniem dóbr osobistych, ale nie stawiałbym absolutnie znaku równości między "bezpodstawne" a "niezasadne". Byłbym w ogóle bardzo ostrożny w tym temacie...

--
kuba
www.fashioncorner.pl

Data: 2009-12-03 23:39:07
Autor: op23
Jak to jest z przedawnieniem odsetek?

Użytkownik "kuba" <pan_dziendobry@o2.pl>

[...]

Zmienił się kodeks ?

Data: 2009-12-04 10:01:00
Autor: kuba
Jak to jest z przedawnieniem odsetek?
op23 pisze:

Zmienił się kodeks ?

W okresie 1964-1990 przedawnienie było brane pod uwagę z urzędu.

--
kuba
www.fashioncorner.pl

Data: 2009-12-04 00:16:26
Autor: Andrzej Lawa
kuba pisze:

Kiedyś przedawnienie było brane pod uwagę z urzędu. Ten model został
zmieniony i za obecnym stanem rzeczy przemawiają mocne argumenty.

Jakie?

[...]

Nieco pokręcona argumentacja. Przede wszystkim to ten, co pozywa
musiałby wykazać, że błąd w sztuce faktycznie miał miejsce - i to w
wykonaniu tego konkretnego podmiotu.

Bez porządnego udokumentowania takie coś też powinno zostać z automatu
oddalone - przynajmniej do uzupełnienia.

Poza tym litości - jeśli ktoś w ciągu 10 lat nie zgłosił nigdzie żadnych
pretensji...

Zawsze procedura mogłaby dać możliwość także pozwanemu/oskarżonemu (bo
właściwie błąd w sztuce to pod paragraf karny powinien podpaść) po
automatycznym uwzględnieniu przedawnienia do dalszego drążenia sprawy. A
jak komuś byłoby wszystko jedno (a pewnie tak byłoby dla większości
ludzi, zwłaszcza w przypadku "najpopularniejszych" historii z bankami i
dostawcami mediów) to jaką miałby oszczędność fatygi! Sąd też.

Data: 2009-12-03 19:30:36
Autor: kuba
Tomek pisze:
[...]

A jesteś pewny, że 30 sierpnia 2006? Bo jeżeli płatność była do 30, to wymagalność jest 31.

--
kuba
www.fashioncorner.pl

Data: 2009-12-03 20:00:01
Autor: Tomek
Dnia 03-12-2009 o 19:30:36 kuba <pan_dziendobry@o2.pl> napisał(a):

Tomek pisze:
[...]

Ja nie, ale powód jest :)

--
Tomek

Data: 2009-12-03 16:17:41
Autor: wombi
Olgierd pisze:
[...]

Nawet po siódemkowej uchwale z 2005 r.?

III CZP 42/04
Ustanowiony w art. 118 k.c. termin przedawnienia roszczeń o
świadczenia okresowe stosuje się do roszczeń o odsetki za opóźnienie także
wtedy, gdy roszczenie główne ulega przedawnieniu w terminie określonym w
art. 554 k.c. Roszczenie o odsetki za opóźnienie przedawnia się jednak
najpóźniej z chwilą przedawnienia się roszczenia głównego.

http://prawo.money.pl/orzecznictwo/sad-najwyzszy/uchwala;siedmiu;sedziow;sn;izba;cywilna,ic,iii,czp,42,04,6614,orzeczenie.html

Data: 2009-12-03 19:29:21
Autor: kuba
wombi pisze:

[...]

To ja myślałem, że ta linia orzecznicza nie jest już przez nikogo kwestionowana, a tu Olgierd wyskoczył ;)

--
kuba
www.fashioncorner.pl

Data: 2009-12-04 06:37:48
Autor: stern
OT linie orzecznicze było: [Jak to jest z przedawnieniem odsetek?]
kuba pisze:

To ja myślałem, że ta linia orzecznicza nie jest już przez nikogo kwestionowana, a tu Olgierd wyskoczył ;)

Ja kiedyś błędnie myślałem, że nie można dochodzić ustalenia przysługuje roszczenie dalej idące, a tu SR pisze w uzasadnieniu, że stroną może ustalić to czego chce w innym procesie, ale sądowi to nie przeszkadza wydać wyrok w sprawie o ustalenie. ;)

pozdr.

Data: 2009-12-07 14:28:21
Autor: Liwiusz
Olgierd pisze:
[...]

   Kolejne orzeczenia do skomentowania: odsetki przedawniają się po 2 latach, jeśli należność główna nie została spłacona, lub po 2 latach, jeśli należność główna nie została spłacona:

SN V CK 655/04
"roszczenie o odsetki przedawnia się najpóźniej z chwilą przedawnienia roszczenia głównego. Pogląd ten dotyczy sytuacji, kiedy roszczenie główne uległo przedawnieniu, nie znajduje natomiast zastosowania do takich stanów, w których roszczenie główne wygasło przed upływem terminu przedawnienia, na przykład na skutek wykonania"

III CK 619/04
"w przypadku gdy roszczenie główne wygasło na skutek jego zapłaty przed upływem terminu przedawnienia, do przedawnienia roszczeń o odsetki za opóźnienie w spełnieniu świadczenia głównego stosuje się ustanowiony przez art. 118kc dla roszczeń o świadczenia okresowe trzyletni termin przedawnienia także wtedy, gdy termin przedawnienia roszczenia głównego już upłynął."

--
Liwiusz

Jak to jest z przedawnieniem odsetek?