Jak to jest z tym HCA....

Data: 2009-03-17 05:30:50
Autor: Leszczur
Jak to jest z tym HCA....
Chyba wszyscy czujemy, ze HCA nie jest jedynie wymyslem paranoikow.
Ostatecznie musi byc jakis powod ze wszyscy sie tak zabijaja o
przewage wlasnego boiska, tak?
Bartek pytal w innym watku jak to ujac statystycznie i jako przyklad
podalem roznice w tym jak roznie Jazz wypadaja w porownaniu ze swoimi
przeciwnikami w zaleznosci od tego czy graja u siebie czy na wyjezdzie
pod wzgledem ilosci oddawanych rzutow osobistych.
Okazalo sie, ze u siebie Jazz oddaja o 4,4 FTA wiecej od przeciwnikow,
a na wyjezdzie trend sie odwraca i oddaja ich o 3.5 mniej. Roznica
blisko 8 FTA jest na tyle duza ze postanowilem sprawdzic czy jest ona
czyms normalnym dla ligi czy moze raczej wyjatkiem dotyczacym jednego
klubu.
Czemu akurat ta statystyka? Powiedzmy, ze w przypadku fauli przy
rzutach i w efekcie osobistych - wiele zalezy nie tylko od
agresywnosci samych zawodnikow, ale rownie wiele zalezy od sedziow. A
konkretnie ich podatnosci na wplyw ze strony kibicow, ktory moglby
objawiac sie „gwizdaniem po gospodarsku”. Dodajmy, ze pod wzgledem
zaangazowania emcojonalnego kibicow - Utah jest w czolowce ligi.

Inne statystyki jak FG% tez moga byc przydatne (zwlaszcza gry
rozmawiamy o koncepcji „wlasnej klepki”), ale nie bede sie tym teraz
zajmowal.
Nie zamierzam tez za dlugo dyskutowac o tym czy HCA zalezy wylacznie
od sedziow, momentum, hot-hands, Marbury'ego czy wplywu
miesiaczkowania dziobakow w czasie pelni ksiezyca o ile znajduje sie
on w koniunkcji z Saturnem. Interesuje mnie czy ma znaczenie miejsce w
ktorym druzyna gra i czy daje jej przewage fakt, ze gra u siebie oraz
czy efekt ten jest wymierny.

Za material zrodlowy posluzyly mi dane z basketballreference.com za
ten sezon - wedlug stanu na 17.marca.09
Dla kazdej druzyny sprawdzilem splits pod wzgledem ilosci FTA ich
wlasnych oraz przeciwnikow z podzialem na mecze u siebie i na
wyjezdzie.
Dla kazdej statystyki policzylem srednia ligowa.
Dla kazdej z druzyn policzylem ich wlasny wspolczynnik HCAf (zeby
sprawdzic czy ktoras druzyna ma jeszcze wieksza dysproporcje niz
Jazz).
W efekcie otrzymalem 4 statystyki glowne oraz 30 pobocznych:

FTA1 – Osobiste druzyny X gry gra u siebie
FTA2 – Osobiste przeciwnikow gdy druzyna X gra u siebie
FTA3 – Osobiste druzyny X gdy gra na wyjezdzie
FTA4 – Osobiste przeciwnikow gdy druzyna X gra na wyjezdzie

FTA1-FTA2: srednia roznica w meczach u siebie (miedzy druzyna a
przeciwnikiem)
FTA3-FTA4: analogiczna srednia roznica w meczach na wyjazdach

Wspolczynnik HCA wynikajacy z rzutow osobistych (HCAf) to roznica
miedzy tym o ile wiecej osobistych oddaje druzyna grajaca u siebie w
stosunku do tego jak wypada pod analogicznym wzgledem na wyjazdach
(slowem jest to roznica roznic).

HCAf=(FTA1-FTA2)-(FTA3-FTA4)

Im wynik bedzie blizszy zera tym miejsce gry bedzie mialo mniejszy
wplyw na ilosc oddawanych osobistych.

Takie wyniki otrzymalem dla calej ligi:
FTA1 = 25.55
FTA2 = 23.87
FTA3 = 23.67
FTA4 = 25.76

HCAf=3.77
A zatem przecietna druzyna NBA doswiadcza roznicy w traktowaniu
wzgledem swoich przeciwnikow wynoszaca prawie 4 FTA w zaleznosci od
miejsca rozgrywania spotkania. Czy jest to dowod na istnienie HCA? IMO
bezsprzecznie tak. Przyjmujac srednia ligowa skutecznosc osobistych na
poziomie 77% to blisko 3 punkty roznicy.

A teraz – juz tak na marginesie – dwa slowa odnosnie samych druzyn. W
kolejnych kolumnach mamy:
klub, roznice w osobistych u siebie, roznice w osobistych na
wyjazdach, HCAf druzyny. Sortowane wedlug HCAf.

Team__Home_Away__HCAf
Bulls____3.8___-5_____8.8
Heat_____1.1___-7.5___8.6
Jazz_____4.4___-3.5___7.9
Blazers__6.0___-1.3___7.3
Nuggets__6.8____0.5___6.3
Magic____7.9____1.6___6.3
GSW____-1.5___-7.0___5.5
Kings___-1.5___-7.0___5.5
Hornets__2.5___-2.5___5.0
Pacers__-4.2___-8.9___4.7
Suns_____3.6___-1.1___4.7
Bucks___-2.2___-6.0___3.8
Thunder__3.5___-0.2___3.7
Cavs_____4.4____0.8___3.6
Rockets__5.0____1.4___3.6
Mavs_____0.7___-2.4___3.1
Clips___-0.7___-3.8___3.1
Wizards__0.4___-2.7___3.1
Bobcats__1.0___-1.7___2.7
Grizz____1.3___-1.3___2.6
Spurs____1.1___-1.4___2.5
Pistons_-1.9___-4.0___2.1
Raptors__2.8____0.8___2.0
Nets____-2.8___-4.6___1.8
Knicks___-0.7___-2.1___1.4
Hawks___4.4___3.3___1.1
Sixers___4.7___3.6___1.1
Wolves___-2___-2.8___0.8
Celtics___0.2___-0.4___0.6
Lakers___2.4___2.3___0.1

Okazuje sie ze druzyna najbardziej zalezna od wlasnego parkietu sa
Bulls (i troche mnie to zaskoczylo). Generalnie albo nie idzie im gra
na wyjazdach, albo sa bardzo nielubiani przez sedziow. Cokolwiek to
nie jest - wyniki zdaja sie to potwierdzac – Home Record 20-11, Away
10-26.

Heat zaleza rownie mocno: Home 24-11, Away 12-19 - majac przy okazji
drugi najwiekszy w lidze (po Pacers) deficyt FTA na wyjazdach.

Za to na przeciwnym koncu skali sa Lakers i Celtics, ktorym
najwyrazniej jest wszystko gdzie graja. Z ta roznica ze Lakers sa
faworyzowani przez sedziow*** i generalnie oddaja wiecej osobistych
tak u siebie jak i na wyjazdach – stad ten brak roznicy.
Za to Celtics juz chyba nie sa faworyzowani. Czyzby zatem wyniki
Finalow zalezaly od tego czy sedziowie beda gwizdali przewinienia
Celtow na Lakers? ;-)

Pozdro

L’e-szczur

*** - spokojnie, to tylko jedna z koncepcji. Moze Lakers rzeczywiscie
sa az tak dobrzy, ze nie musza wygrywac z pomoca sedziow? Naaaah –
kogo ja probuje oszukac – toz to wszystko spisek Sterna _-)

Data: 2009-03-17 06:25:00
Autor: sooobi
Jak to jest z tym HCA....
On 17 Mar, 13:30, Leszczur <leszc...@acn.waw.pl> wrote:
[...]

To tak zartobliwie pytalem, zeby nie bylo:)

pzdr

Data: 2009-03-17 06:36:56
Autor: L'e-szczur
Jak to jest z tym HCA....
On 17 Mar, 14:25, soo...@gmail.com wrote:
> [...]

> przewage wlasnego boiska, tak?
> Bartek pytal w innym watku jak to ujac statystycznie

To tak zartobliwie pytalem, zeby nie bylo:)

Niemniej jednak bylo z gatunku "plodnych". A rachunek i tak dostaniesz
- ostatecznie pytanie jest pytanie ;-P

Pozdro

L'e-szczur

Data: 2009-03-17 16:06:29
Autor: wiLQ
Jak to jest z tym HCA....
Leszczur napisal(a) posta, ktorego chcialbym skomentowac:

Team  Home Away  HCAf
Heat     1.1   -7.5   8.6

Hmm, ciekawe na ile jest w tym samospelniajacej sie przepowiedni... czy
Wade grajac na wyjezdzie moze mniej chetnie atakowac kosz bo moga mu
tego nie odgwizdac, wiec co sie bedzie poswiecal?

Za to na przeciwnym koncu skali sa Lakers i Celtics, ktorym
najwyrazniej jest wszystko gdzie graja.

To ciekawa obserwacja... gra lawki tak ladnie to wyrownuje?
Moze u starterow trzebaby to sprawdzic?

--
pzdr
wiLQ

Data: 2009-03-17 12:57:11
Autor: L'e-szczur
Jak to jest z tym HCA....
On 17 Mar, 16:06, wiLQ <N...@spam.com> wrote:
> [...]

Wade grajac na wyjezdzie moze mniej chetnie atakowac kosz bo moga mu
tego nie odgwizdac, wiec co sie bedzie poswiecal?

Chyba nie. FTA Dywana u siebie - 7.74. Na wyjezdzie  -6.64. To za
malo, zeby roznica w skali druzyny byla az tak duza.

> Za to na przeciwnym koncu skali sa Lakers i Celtics, ktorym
> najwyrazniej jest wszystko gdzie graja.

To ciekawa obserwacja... gra lawki tak ladnie to wyrownuje?

A moze generalny status druzyn? A moze dostaja lepszych (czyli mniej
podatnych na wplywy) sedziow?

Moze u starterow trzebaby to sprawdzic?

Prosze bardzo - ja nie mam sily.

Pozdro