Jak to jest z tym prawem unijnym?

Data: 2018-08-02 11:31:48
Autor: z
Jak to jest z tym prawem unijnym?
Tak wakacyjnie ale jednak edukacyjnie :-)

Jak powinna wyglądać hierarchia ważności aktów prawnych?
Dyrektywy unijne, polska konstytucja, polskie ustawy.
Co jest najważniejsze a co można olewać? ;-)

Data: 2018-08-02 03:57:15
Autor: jacekbialy80
Jak to jest z tym prawem unijnym?
Przepisy obecnej konstytucji RP są dosyć elastyczne, dlatego łatwo je naginać do potrzeb zarówno wewnętrznych jak i zewnętrznych.

Pozdrawiam
JB

Data: 2018-08-02 04:36:26
Autor: Bruno Brunowski
W dniu czwartek, 2 sierpnia 2018 11:31:50 UTC+2 użytkownik z napisał:
Tak wakacyjnie ale jednak edukacyjnie :-)

Jak powinna wyglądać hierarchia ważności aktów prawnych?
Dyrektywy unijne, polska konstytucja, polskie ustawy.
Co jest najważniejsze a co można olewać? ;-)

Ale ci Adrian wodę z mózgu zrobił.
Najważniejszym aktem prawnym na terenie RP jest Konstytucja. Wszystkie pozostałe akty prawne, włącznie z umowami międzynarodowymi muszą być z nią zgodne. Kto jak kto, ale pisiory powinny o tym pamiętać. W końcu za poprzedniej IV RP zmieniały konstytucję tak aby ta nie kolidowała z prawem UE.

W przypadku aktów prawnych niższego rzędu prawo unijne ma pierwszeństwo nad prawem krajowym.

--
Bruno

Data: 2018-08-02 18:41:59
Autor: u2
Jak to jest z tym prawem unijnym?
W przypadku aktów prawnych niższego rzędu prawo unijne ma pierwszeństwo nad prawem krajowym.

ciekawe brutek, potrafisz to udowodnić ?:)

--
General Skalski o zydach w UB :

tworza mowe nienawisci".

Data: 2018-08-02 10:41:26
Autor: Bruno Brunowski
W dniu czwartek, 2 sierpnia 2018 18:42:24 UTC+2 użytkownik u2 napisał:
> W przypadku aktów prawnych niższego rzędu prawo unijne ma pierwszeństwo nad prawem krajowym.

ciekawe brutek, potrafisz to udowodnić ?:)

Macie Kukuryźnik i się uczcie:
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=LEGISSUM%3Al14548
https://ipo.trybunal.gov.pl/ipo/view/sprawa.xhtml?sprawa=3826&dokument=97

--
Bruno

Data: 2018-08-02 20:01:40
Autor: u2
[...]

starocie brutek

pierwsza linka :

Ostatnia aktualizacja: 01.10.2010

druga linka :

WYROK
z dnia 11 maja 2005 r.

masz coś nowszego ?:)

Data: 2018-08-02 11:15:01
Autor: Bruno Brunowski
W dniu czwartek, 2 sierpnia 2018 20:01:40 UTC+2 użytkownik u2 napisał:

> Macie Kukuryźnik i się uczcie:
> [...]

Najwyraźniej od tego czasu nic się nie zmieniło. To się nazywa ciągłość prawna.

--
Bruno

Data: 2018-08-03 00:23:49
Autor: u2
[...]

zaraz zaraz brutek, ani pierwsza linka, ani druga nie podaje konkretnie co podlega prawu unijnego w Polsce, a co nie podlega, takie linki możesz sobie wieszać na balkonie:)

Data: 2018-08-02 22:25:20
Autor: Bruno Brunowski
W dniu piątek, 3 sierpnia 2018 00:23:50 UTC+2 użytkownik u2 napisał:

> [...]

zaraz zaraz brutek, ani pierwsza linka, ani druga nie podaje konkretnie co podlega prawu unijnego w Polsce, a co nie podlega, takie linki możesz sobie wieszać na balkonie:)

Kukuryźnik, wystarczy że konstytucja RP podaje. Art. 91 ust. 3 "Jeżeli wynika to z ratyfikowanej przez Rzeczpospolitą Polską umowy konstytuującej organizację międzynarodową, prawo przez nią stanowione jest stosowane bezpośrednio, mając pierwszeństwo w przypadku kolizji z ustawami."

--
Bruno

Data: 2018-08-03 12:39:28
Autor: u2
[...]

no widzisz brutek, a ty jakieś podejrzane linki podsuwasz, konstytucja mówi ogólnie, diabeł tkwi w szczególe, podaj konkrety brutek:)

Data: 2018-08-03 03:47:39
Autor: Bruno Brunowski
W dniu piątek, 3 sierpnia 2018 12:39:28 UTC+2 użytkownik u2 napisał:
> konstytucja RP podaje. Art. 91 ust. 3 "Jeżeli wynika to z ratyfikowanej przez Rzeczpospolitą Polską umowy konstytuującej organizację międzynarodową, prawo przez nią stanowione jest stosowane bezpośrednio, mając pierwszeństwo w przypadku kolizji z ustawami."

Dostałeś konkrety: odesłanie do konstytucji i prawa europejskiego.

Konstytucja RP podaje. Art. 91 ust. 3 "Jeżeli wynika to z ratyfikowanej przez Rzeczpospolitą Polską umowy konstytuującej organizację międzynarodową, prawo przez nią stanowione jest stosowane bezpośrednio, mając pierwszeństwo w przypadku kolizji z ustawami." "Także sędziowie krajowi muszą czuwać nad przestrzeganiem zasady pierwszeństwa. W związku z tym mogą stosować odesłanie prejudycjalne, jeśli mają wątpliwości co do stosowania zasady. W wyroku z 19 czerwca 1990 r. (Factortame) Trybunał Sprawiedliwości wskazał, że sąd krajowy w ramach pytania prejudycjalnego dotyczącego ważności normy krajowej musi niezwłocznie zawiesić stosowanie tej normy w oczekiwaniu na rozwiązanie preferowane przez Trybunał Sprawiedliwości oraz orzeczenia, jakie sąd wyda co do treści." https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=LEGISSUM%3Al14548 Na dokładkę możesz dostać pytania SN wraz z uzasadnieniem.

--
Bruno

Data: 2018-08-03 14:23:47
Autor: japanizer
On Friday, August 3, 2018 at 12:47:40 PM UTC+2, Bruno Brunowski wrote:
> [...]

Konstytucja RP podaje. Art. 91 ust. 3 "Jeżeli wynika to z ratyfikowanej przez Rzeczpospolitą Polską umowy konstytuującej organizację międzynarodową, prawo przez nią stanowione jest stosowane bezpośrednio, mając pierwszeństwo w przypadku kolizji z ustawami." "Także sędziowie krajowi muszą czuwać nad przestrzeganiem zasady pierwszeństwa. W związku z tym mogą stosować odesłanie prejudycjalne, jeśli mają wątpliwości co do stosowania zasady. W wyroku z 19 czerwca 1990 r. (Factortame) Trybunał Sprawiedliwości wskazał, że sąd krajowy w ramach pytania prejudycjalnego dotyczącego ważności normy krajowej musi niezwłocznie zawiesić stosowanie tej normy w oczekiwaniu na rozwiązanie preferowane przez Trybunał Sprawiedliwości oraz orzeczenia, jakie sąd wyda co do treści." https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=LEGISSUM%3Al14548 Na dokładkę możesz dostać pytania SN wraz z uzasadnieniem.

Dyskutujesz z rasowym debilem, u2.

Data: 2018-08-03 14:45:23
Autor: Bruno Brunowski
W dniu piątek, 3 sierpnia 2018 23:23:48 UTC+2 użytkownik japa...@japanizer.org napisał:

Dyskutujesz z rasowym debilem, u2.

Wiem. Kukuryźnik i tak nic z tego nie rozumie, ale jest szansa że  ktoś inteligentniejszy przeczyta i jakaś refleksja nadejdzie.

--
Bruno

Data: 2018-08-03 23:55:36
Autor: u2
Jak to jest z tym prawem unijnym?
Wiem. Kukuryźnik i tak nic z tego nie rozumie, ale jest szansa że  ktoś inteligentniejszy przeczyta i jakaś refleksja nadejdzie.

ano, japanizer aka Kukuruźnik to debil, nic z tego nie rozumie, cza poczekać na kogoś smarter:)

Data: 2018-08-03 23:25:54
Autor: u2
W dniu 03.08.2018 o 23:23, japanizer@japanizer.org pisze:
Dyskutujesz z rasowym debilem, u2.

e tam, wiadomo, że ty rasowy, ale kundelek:)

Data: 2018-08-03 15:43:17
Autor: u2
[...]

dawaj konkrety brutek, jak nie potrafisz to spadaj na drzewo:))))))))))

Data: 2018-08-02 11:34:18
Autor: u2
W dniu 02.08.2018 o 11:31, z pisze:
Dyrektywy unijne, polska konstytucja, polskie ustawy.
Co jest najważniejsze a co można olewać?

w Bolanda najważniejsza jest konstytucja, ale w codziennym życiu można ją olać, nie jest do niczego potrzebna:)

Data: 2018-08-05 20:14:34
Autor: the_foe
W dniu 2018-08-02 o 11:31, z pisze:
Tak wakacyjnie ale jednak edukacyjnie :-)

Jak powinna wyglądać hierarchia ważności aktów prawnych?
Dyrektywy unijne, polska konstytucja, polskie ustawy.
Co jest najważniejsze a co można olewać? ;-)

genaralnie kolejność jest następująca:
KRP
ustawy sejmowe
prawo unijne

ale...
jeśli prawo unijne jest na podstawie art 90, to jest ono stosowane zawsze przed ustawami, gdyż nastapiło "przekazanie organizacji międzynarodowej lub organowi międzynarodowemu kompetencji organów władzy państwowej w niektórych sprawach".
Obszary bezpośredniego stosowania prawa unijnego w Polsce, przed ustawami, definiuje Traktat założycielski UE.

--
@foe_pl

Data: 2018-08-05 20:17:35
Autor: u2
W dniu 05.08.2018 o 20:14, the_foe pisze:
Obszary bezpośredniego stosowania prawa unijnego w Polsce, przed ustawami, definiuje Traktat założycielski UE.

podaj te obszary ćwoku, obejrzałem przed chwilą dyskusję dwóch profesorów, na znienawidzonym przez the foł TVP Info i oni powiedzieli wyraźnie, że Polska jest suwerenna, a prawo unijne można o tyle stosować w Polsce o ile usprawnia polskie prawo, n.p. prawo drogowe.

Data: 2018-08-06 17:24:08
Autor: z
Jak to jest z tym prawem unijnym?
Zapoda ktoś konkretny zapis prawny bo ta nawalanka mnie już męczy.

Data: 2018-08-06 12:25:22
Autor: Bruno Brunowski
W dniu poniedziałek, 6 sierpnia 2018 17:24:10 UTC+2 użytkownik z napisał:
Zapoda ktoś konkretny zapis prawny bo ta nawalanka mnie już męczy.

Konstytucja RP podaje. Art. 91 ust. 3 "Jeżeli wynika to z ratyfikowanej przez Rzeczpospolitą Polską umowy konstytuującej organizację międzynarodową, prawo przez nią stanowione jest stosowane bezpośrednio, mając pierwszeństwo w przypadku kolizji z ustawami." "Także sędziowie krajowi muszą czuwać nad przestrzeganiem zasady pierwszeństwa. W związku z tym mogą stosować odesłanie prejudycjalne, jeśli mają wątpliwości co do stosowania zasady. W wyroku z 19 czerwca 1990 r. (Factortame) Trybunał Sprawiedliwości wskazał, że sąd krajowy w ramach pytania prejudycjalnego dotyczącego ważności normy krajowej musi niezwłocznie zawiesić stosowanie tej normy w oczekiwaniu na rozwiązanie preferowane przez Trybunał Sprawiedliwości oraz orzeczenia, jakie sąd wyda co do treści." https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=LEGISSUM%3Al14548 Pisiory na chwile obecną nie potrafią tego podważyć. Tu masz jedna z prób, czyli samozaoranie wiceministra Piebiaka: https://youtu.be/YBJzrUZdAfE

--
Bruno

Jak to jest z tym prawem unijnym?