Jak to jest z tym tempomatem?

Data: 2011-02-19 08:40:49
Autor: Mateusz
Jak to jest z tym tempomatem?
On 18 Lut, 18:26, RadekNet <ra...@rejsy-czartery.com> wrote:
No wlasnie ... jak to jest z tym tempomatem? W trasie (autostrada)
rzeczywiscie samochod spali mniej niz kiedy gaz trzyma zmeczony kierowca?

Jeździłem z tempomatem i trzeba się do niego przyzwyczaić. Na trasę ?
zdecydowanie nie dla mnie. Obojętnie czy jechałem 100 czy więcej to po
pewnym odcinku trochę zasypiałem. Nie wyobrażam sobie jazdy dodatkowo
z tempomatem w takich okolicznościach. Poza tym, masz sytuację w
której zbliżasz się do wzniesienia. Tak jak koledzy napisali -
tempomat będzie starał się za wszelką cenę utrzymać prędkość a to już
ni jak ma się do kosztów zużycia paliwa. Wolę zawsze dodać trochę gazu
przed wzniesieniem, żeby potem nie robić redukcji chociażby i pokonać
górkę z rozpędu (taki nawyk mam z jazdy rowerowej ;)) Pewnie mogę się
mylić, ale jest szansa, że auto mniej spali na gazie przed
wzniesieniem niż jakbym wdepnął już podjeżdżając. Komputer, który
steruje tempomatem raczej nie ma zaimplementowanych takich
algorytmów ;)

Niektórzy się baaardzo podniecają powiem Wam. Mam znajomego, który
kupił szpetną fabię nówkę w kombi niedawno i też ma tempomat. Może z
poziomu kierownicy zmieniać prędkość jakimiś magicznymi guziczkami ;)
masakra normalnie ;) ale gość uszczęśliwiony niesamowicie ;)

Data: 2011-02-19 18:13:38
Autor: Krzysztof 45
Jak to jest z tym tempomatem?
Mateusz napisał(a):
[...]
A w czym problem nie wyłączając tempomatu dodać gazu, zwiększyć
prędkość, a potem noga z gazu?
Tempomat sam wróci do zadanej prędkości po zdjęciu nogi z gazu.
Oczywiście mówię o sytuacji, gdzie nie trzeba redukować biegów.
Taka sama sytuacja jest przy wyprzedzaniu.
--
Krzysiek

Data: 2011-02-19 14:50:20
Autor: Mateusz
Jak to jest z tym tempomatem?
On 19 Lut, 18:13, Krzysztof 45 <mekarWYTNI...@vp.pl> wrote:

A w czym problem nie wy czaj c tempomatu doda gazu, zwi kszy
pr dko , a potem noga z gazu?
Tempomat sam wr ci do zadanej pr dko ci po zdj ciu nogi z gazu.
Oczywi cie m wi o sytuacji, gdzie nie trzeba redukowa bieg w.
Taka sama sytuacja jest przy wyprzedzaniu.

Wiesz, gdybym tak mógł jeszcze coś takiego zrobić... Jeździłem
nissanem maximą (z manualem) z pierwszej generacji - przy akcji typu
dodanie gazu albo hamowanie (to drugie raczej uzasadnione) tempomat po
prostu się wyłączał. Myślałem, że jest to standardowa procedura...

Data: 2011-02-20 00:37:48
Autor: AL
Jak to jest z tym tempomatem?
W dniu 2011-02-19 23:50, Mateusz pisze:
[...]

tepomat sie wylaczy, gdy nacisniesz pedal sprzegla lub hamulca, badz ..... wylaczysz go swiadomie na manetce :)
Nie spotkalem sie z tempomatem, ktory by sie wylaczal po nacisnieciu pedalu gazu(*).  Ale nie twierdze, ze takich nie ma.

(*)Inna sprawa jak wlaczysz tempomat w tryb limitera predkosci (nie kazdy tempomat ma taka funkcje) - wowczas w sytuacjach awaryjnych masz pod pedalem gazu dod. przelacznik (kick down). Wdusisz pedal gazu na maksa (np. w sytuacjach awaryjnych) i ten tryb tempomatu (limiter) sie wylacza.

--
pozdr
Adam (AL)

Data: 2011-02-20 14:24:38
Autor: ąćęłńóśźż
Jak to jest z tym tempomatem?
Po naciśnięciu gazu (i to bez kick-down) samochód przyspieszy.
Po puszczeniu gazu wróci do prędkości określonej wcześniej przez tempomat.

-- -- -

Data: 2011-02-20 16:03:42
Autor: AL
Jak to jest z tym tempomatem?
W dniu 2011-02-20 15:24,  ąćęłńóśźż pisze:
Po naciśnięciu gazu (i to bez kick-down) samochód przyspieszy.
Po puszczeniu gazu wróci do prędkości określonej wcześniej przez tempomat.

przeczytaj co napisalem - raz jeszcze i uwaznie.

Tempomat mozesz miec w dwoch opcjach:
a/ tempomatu (regulatora predkosci) - i chyba Twoj tempomat ma tylko taka funkcje, co wnioskuje po Twoich wypowiedziach. I tu pelna zgoda: naciskasz gaz i auto przyspiesza, puszczasz i wraca do predkosci zaprogramowanej w tempomacie.

b/ limitera predkosci - ustalasz predkosc _nie do przekroczenia_ - kierowca operuje sam pedalem gazu, ale limiter uwaza, by zadana predkosc na prostej rownej drodze nie zostala przekroczona (pedal reaguje na gaz tylko do ustawionej pr.max).  Jednak w sytuacjach awaryjnych kierowca moze wcisnac pedal do dechy przelamujac opor pedalu gazu na dole (kick down) i przyspieszyc - wowczas nastepuje  aut. wylaczenie tempomatu (limitera) a kierowca uzyskuje pelne wladanie nad pedalem gazu.
Ta opcja 'limitera predkosci' przydaje sie np. w krajach, gdzie przekroczenie predkosci nawet o 5km/h jest surowo karane (kraje sandynawskie).
Ja mam dodatkowo mozliwosc zaprogramowania predkosci alarmowej, po przekroczeniu ktorej wlacza sie sygnal przypominajacy o tym fakcie (bardzo denerwujacy) - ale to nie ma nic wspolnego z tempomatem (ta funkcja jest w tym aucie nawet wowoczas, gdy brak w nim zamontowanego tempomatu)

p.s.
Sa jeszcze tempomaty adaptacyjne - ale nie o tych tutaj rozmawiamy (zreszta nigdy nie mialem z takim do czynienia wiec sie nie wypowiadam).

--
pozdr
Adam (AL)

Data: 2011-02-20 17:00:41
Autor: Kuba \(aka cita\)
Jak to jest z tym tempomatem?

Użytkownik "AL" <adam@skads.tam> napisał w wiadomości news:ijrage$j6q$1inews.gazeta.pl...
Sa jeszcze tempomaty adaptacyjne - ale nie o tych tutaj rozmawiamy (zreszta nigdy nie mialem z takim do czynienia wiec sie nie wypowiadam).

a co to?
Chyba, ze masz na mysli aktywne tempomaty.. to nie tłumacz.

--
Pozdrawiam Kuba (aka cita)
www.cita.pl

Data: 2011-02-20 17:05:06
Autor: AL
Jak to jest z tym tempomatem?

[...]

a co sie bede rozpisywal - sam se poczytaj
http://www.przyjaznamotoryzacja.pl/Uczestnicy-programu/Honda/Aktualnosci/ACC-Adaptive-Cruise-Control-tempomat-adaptacyjny

a reszte wujek google podpowie

--
pozdr
Adam (AL)

Data: 2011-02-20 17:31:04
Autor: Kuba \(aka cita\)
Jak to jest z tym tempomatem?

Użytkownik "AL" <adam@skads.tam> napisał w wiadomości news:ijre3h$ac$1inews.gazeta.pl...

[...]

pierwszy raz widze nazwe adaptacyjny, zamiast aktywny, człowiek cały czas sie uczy  - ale kit z tym, o to samo chodzi.

--
Pozdrawiam Kuba (aka cita)
www.cita.pl

Data: 2011-02-20 18:08:40
Autor: AL
Jak to jest z tym tempomatem?

[...]

http://www.autocentrum.pl/technika/adaptacyjny-tempomat/

- znajdziesz w ciezarowkach juz od paru lat
np: http://www.volvotrucks.com/trucks/poland-market/pl-pl/trucks/safety/preventing_accidents/pages/ACC_maintain_the_gap.aspx
http://www.mantruckandbus.pl/pl/Lkw_/Produktdetails/UNUSED_Tempomat_adaptacyjny_%28ACC%29.jsp?openAsPopup=true
http://www.scania.pl/trucks/safety-driver-support/driver-support-systems/acc/

i spotkalem sie z takim okresleniem tego skrotu na wielu stronach/katalogach wielu producentow popularnych samochodow osobowych.
Natomiast slowo 'aktywny' to glownie na roznych forach jest uzywany.

> człowiek cały czas sie uczy - ale kit z tym, o to samo chodzi.

zgadza sie

--
pozdr
Adam (AL)