Grupy dyskusyjne   »   pl.misc.samochody   »   Jak to jest z tymi LED-ami?

Jak to jest z tymi LED-ami?

Data: 2012-09-20 11:42:41
Autor: tο
Jak to jest z tymi LED-ami?
Czy pojawiły się wreszcie jakieś sensowne LED-owe zamienniki tradycyjnych P21W i P5/21W? Chodzi mi oczywiście o zbliżoną jasność do oryginału. Jeśli tak, to jak je rozpoznać w morzu LED-owego chłamu?

PS. Tak, chciałbym zamontować w moim Polonezie Trucku Royu. :))

--
ssᴉʅq sᴉ ǝɔuɐɹouɓᴉ

Data: 2012-09-20 17:00:24
Autor: Filip
Jak to jest z tymi LED-ami?
W dniu 2012-09-20 13:42, tο pisze:

Czy pojawiły się wreszcie jakieś sensowne LED-owe zamienniki tradycyjnych
P21W i P5/21W?

Tak.

Chodzi mi oczywiście o zbliżoną jasność do oryginału.

Pfff!

Jeśli tak, to jak je rozpoznać w morzu LED-owego chłamu?

Nie pacz na chińskie śmietniki.

PS. Tak, chciałbym zamontować w moim Polonezie Trucku Royu. :))

Super.

Data: 2012-09-20 15:23:46
Autor: tο
Jak to jest z tymi LED-ami?
Filip wrote:

Czy pojawiły się wreszcie jakieś sensowne LED-owe zamienniki
tradycyjnych P21W i P5/21W?

Tak.

Chodzi mi oczywiście o zbliżoną jasność do oryginału.

Pfff!

Jeśli tak, to jak je rozpoznać w morzu LED-owego chłamu?

Nie pacz na chińskie śmietniki.

PS. Tak, chciałbym zamontować w moim Polonezie Trucku Royu. :))

Super.

Jak próbujesz trollować to postaraj się być oryginalny i zabawny, bo póki co wychodzi Ci to żałośnie. :)

--
ssᴉʅq sᴉ ǝɔuɐɹouɓᴉ

Data: 2012-09-20 18:16:10
Autor: huri_khan
Jak to jest z tymi LED-ami?
Dnia 20 Sep 2012 15:23:46 GMT, tο napisa(a):


Jak prbujesz trollowa to postaraj si by oryginalny i zabawny, bo pki co wychodzi Ci to aonie. :)


aosny to jeste ty i twj polonez. Znowu ldujesz w KF-ie


--
[Pozdrawiam] [huri-khan][GG 177094]
[SY]  [Cruze 1,8 LT]

Data: 2012-09-20 16:25:19
Autor: tο
Jak to jest z tymi LED-ami?
huri_khan wrote:

Żałosny to jesteś ty i twój polonez. Znowu lądujesz w KF-ie

No proszę, kolejny głupek, tym razem chwalący się wszem i wobec czyje posty filtruje, jakby to kogokolwiek poza nim interesowało. :D

--
ssᴉʅq sᴉ ǝɔuɐɹouɓᴉ

Data: 2012-09-20 20:49:28
Autor: dddddd
Jak to jest z tymi LED-ami?
W dniu 2012-09-20 18:25, tο pisze:
huri_khan wrote:

Żałosny to jesteś ty i twój polonez. Znowu lądujesz w KF-ie

No proszę, kolejny głupek, tym razem chwalący się wszem i wobec czyje
posty filtruje, jakby to kogokolwiek poza nim interesowało. :D


przefiltruj go za karę do katalogu "nabija kabzę zachodnim koncernom" ;)

--
Pozdrawiam
Lukasz

Data: 2012-09-20 20:02:57
Autor: tο
Jak to jest z tymi LED-ami?
dddddd wrote:

przefiltruj go za karę do katalogu "nabija kabzę zachodnim koncernom" ;)

Pewnie dlatego jest taki pobudzony. Wydał mnóstwo pieniędzy na auto zaprojektowane przez księgowych, przepełnione zawodną elektroniką i zazdrości mi mojego Poloneza Trucka Roya!

--
ssᴉʅq sᴉ ǝɔuɐɹouɓᴉ

Data: 2012-09-22 10:10:08
Autor: Gotfryd Smolik news
Jak to jest z tymi LED-ami?
On Thu, 20 Sep 2012, Filip wrote:

W dniu 2012-09-20 13:42, t pisze:

Chodzi mi oczywicie o zblion jasno do oryginau.

Pfff!

  Czemu?
  Nie chce olepia ;)

pzdr, Gotfryd

Data: 2012-09-20 21:22:11
Autor: BartekK
Jak to jest z tymi LED-ami?
W dniu 2012-09-20 13:42, tο pisze:
Czy pojawiły się wreszcie jakieś sensowne LED-owe zamienniki tradycyjnych
P21W i P5/21W? Chodzi mi oczywiście o zbliżoną jasność do oryginału.
Jeśli tak, to jak je rozpoznać w morzu LED-owego chłamu?
Innych niż chińskie nie znajdziesz, nie ma co liczyć że jakiś np osram wypuści taki wynalazek. Problemem jest przede wszystkim sprawa umieszczenia źródła światła oraz homologacji lampy (co ze sobą jest związane). W ledzie źródło światła = rozporszone stado ledów, więc źródło jest rozproszone i świeci w różnych kierunkach różnie. W żarówce (do której oprawa/lampa była homologowana) jest krótki drucik w dokładnie ustalonym punkcie względem klosza, więc lampa świeci tyle i tam, gdzie projektant zaprojektował. Przy ledzie - nie ma o tym mowy.


W kempingu miałem lampki oświetlenia wnętrza (czyli ogniskowa, homologacje itp mnie nie interesują) właśnie na żarówkę P21W - i usiłowałem coś ledowego tam wstawić. Przerabiałem różne wynalazki:
- stado przeźroczystych małych ledzików (3 lub 5mm) jak http://www.hq-auto-lighting.co.uk/images/1156-BA15S-P21W-24LEDs.jpg - w ogóle zapomnij, świeci kierunkowo (więc w oczy razi) ale sumarycznie po rozproszeniu przez klosz już bardzo marnie.
- 3 lub 4 duże struktury led w wspólnym aluminiowym korpusie http://nokautimg4.pl/p-cd-e4-cde436191c3862e5aff533cb27eb8103500x500/zarowka-led-4xhp-p21w-p5w-ba15s-kolor-bialy.jpg albo http://www.jlstuning.com/image/cache/data/LED/image037-1024x768.jpg - świeci lepiej, ale nadal słabo, a grzeje się jak fix, po kilku godzinach świecenia - padały pojedyncze struktury i zaczynały migać.
- najlepiej wypadały żarówki składające się z dużej liczby ledów SMD typu 5050 - coś jak tu http://sklep.ledix24.pl/133-196-large/zarowka-led-ba15s-1156-p21w-24x-led-smd-12v.jpg - ważne tylko, by brać te co mają maks 3szt na wysokość, a nie 4! bo chińczyk jest upośledzony elektrycznie, i przy 4 ledach łączonych w szereg daje jedynie rezystor 20ohmów. Co ma prawo działać jako-tako w 20'C i przy 12V zasilania, a przy 13.8V zasilania i 40'C kończy się spaleniem ledów... Ale przecież było napisane że jest na 12v, więc co za reklamacje?! :)

ALE - nadal taka "żarówka" (w moim przypadku 21 ledów 5050) daje lekko ciemniejsze oświetlenie niż zwykła żarówka 21W. Tyle że pobiera znacznie mniej prądu (w kempingu z akumulatorem jest to istotne), światło jest "zimniejsze", co mi akurat pasowało.
Do zastosowań motoryzacyjnych - na pewno nie nadaje się.

--
| Bartłomiej Kuźniewski
| sibi@drut.org  GG:23319  tel +48 696455098  http://drut.org/
| http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338173

Data: 2012-09-20 21:56:25
Autor: tο
Jak to jest z tymi LED-ami?
BartekK wrote:

ALE - nadal taka "żarówka" (w moim przypadku 21 ledów 5050) daje lekko
ciemniejsze oświetlenie niż zwykła żarówka 21W.

A taka:
http://moto.allegro.pl/py21w-led-127xsmd-kolor-pomaranczowy-kierunkowskaz-
i2592461592.html

127 SMD (chociaż małych) to chyba sporo?

Albo taka:
http://moto.allegro.pl/py21w-3w-high-power-led-bau15s-kierunki-pomaran-fv-
i2595605292.html

3W power led, według różnych źródeł to niby odpowiednik seryjnej 30-35 W

Tyle że pobiera znacznie
mniej prądu (w kempingu z akumulatorem jest to istotne), światło jest
"zimniejsze", co mi akurat pasowało. Do zastosowań motoryzacyjnych - na
pewno nie nadaje się.

Dlaczego na pewno? Nie wierzę, że przy obecnej technologii nie da się zrobić LED-a świecącego podobnie do starej P21W. Jak kiedyś z ciekawości porównywałem małe W5W, to wychodziło, że powiedzmy 10 SMD da już porównywalną, jak nie lepsza, jasność i takie coś już jak najbardziej istnieje. :)

Oczywiście nie zamierzam montować czegokolwiek, co świeci gorzej od seryjnej, ale to można bardzo dokładnie sprawdzić (np. fotografując przy tej samej ekspozycji lampę pod różnym kątem z żarówką tradycyjną i LED). To nie światła mijania, żeby istotny był idealnie taki sam rozkład światła (oślepianie). Jeśli natężenie będzie podobne pod różnym kątem, to już ok. Kwestia chłodzenia też nie będzie raczej problemem, bo chce je zastosować raczej tylko w kierunkowskazach.

--
ssᴉʅq sᴉ ǝɔuɐɹouɓᴉ

Data: 2012-09-21 09:29:54
Autor: BartekK
Jak to jest z tymi LED-ami?
W dniu 2012-09-20 23:56, tο pisze:
ALE - nadal taka "żarówka" (w moim przypadku 21 ledów 5050) daje lekko
ciemniejsze oświetlenie niż zwykła żarówka 21W.

A taka:
http://moto.allegro.pl/py21w-led-127xsmd-kolor-pomaranczowy-kierunkowskaz-i2592461592.html
127 SMD (chociaż małych) to chyba sporo?
Sporo ledów, ale światła może wcale nie być tak sporo. Żółte/aber-green/pomarańczowe ledy nie mają takich sprawności jak białe i niebieskie (a ostatnio - i zielone już zaczynają pojawiać się z wysokimi sprawnościami)
Podstawowy problem chińskiego wykonania - zrobić jak najtaniej. I przy takich zlepkach ledowych objawia się to tym, że zastosowane diody są najtańsze możliwe (jakiś odpad?), ale trzeba zrobić by jasno świeciły - więc się je "przekręca" zbyt dużym prądem (co związane jest z ich przegrzewaniem się, zwłaszcza w zamkniętym kloszu), oraz brak jest jakiegokolwiek układu stabilizacji ich prądu. Wg. chińskiej elektroniki - wystarczy kilka ledów w szereg i opornik dobrany dla 12v. A że napięcie w instalacji nie jest =12V idealne i zawsze równe 12v, to powoduje bardzo szybkie padanie ledów. A "żarówka" za 50zł która grozi padnięciem w kazdej chwili -to zły pomysł. Ja swoje kupowałem wprost od chińczyka za ~9zł, to mogłem to przeboleć, a i tak przerobiłem je na układ ze źródłem prądowym i zmniejszyłem fabryczny prąd. Ale to inne zastosowanie.

Albo taka:
http://moto.allegro.pl/py21w-3w-high-power-led-bau15s-kierunki-pomaran-fv-i2595605292.html
3W power led, według różnych źródeł to niby odpowiednik seryjnej 30-35 W
Zależy w jakim zastosowaniu... Jak np w łazience do świecenia na lustro albo w lampce do czytania - ok, bo zysk ze skupienia światła w jednym kierunku daje przewagę nad żarówką świecącą większą jasnością, ale we wszystkich kierunkach, a część światła zostaje stracona bo się nie odbije od kiepskiego abażura.
Zauważ jak kierunkowo to świeci. Czy w twoim przypadku (twojego klosza) to dokładnie o to chodzi, by mieć na środku klosza okrągłą plamę światła? Czy ta superjasność skupiona - po rozproszeniu na kloszu nie będzie już słaba?
Ja to przetestowałem, i wiem, ale jak masz takie silne przekonanie, że jednak się uda - to próbuj.

Dlaczego na pewno? Nie wierzę, że przy obecnej technologii nie da się
zrobić LED-a świecącego podobnie do starej P21W. Jak kiedyś z ciekawości
porównywałem małe W5W, to wychodziło, że powiedzmy 10 SMD da już
porównywalną, jak nie lepsza, jasność i takie coś już jak najbardziej
istnieje. :)
Co innego W5W lub jeszcze mniejsze do deski - gdzie malutkie żaróweczki faktycznie mają beznadziejną sprawność, a taką jasność z ledów nie sztuka osiągnąć, bez osiągania jakichś mocy które rodzą problem z chłodzeniem.
Przy obecnej technologii bez problemu można zrobić leda świecącego tak jasno jak 21W. Ale nie ma jak zrobić dla niego odpowiedniego chłodzenia w typowym miejscu żarówki 21W. Żarówka w środku ma się grzać, szkło wytrzymuje solidne grzanie, metalowa oprawka też. Led - nie, struktura wewnątrz nie może przekroczyć ~100'C (co i tak znacznie ogranicza żywotność) a to oznacza przeważnie ~60-80'C na obudowie leda, a to oznacza że trzeba całość dobrze chłodzić przepływem powietrza. W zamkniętym kloszu nie ma o tym mowy, a jak jeszcze na niego świeci słońce, i na dworze jest +30'C ?

Oczywiście nie zamierzam montować czegokolwiek, co świeci gorzej od
seryjnej, ale to można bardzo dokładnie sprawdzić (np. fotografując przy
tej samej ekspozycji lampę pod różnym kątem z żarówką tradycyjną i LED).
Zgadza się, można przetestować. Do tego (w żółtym/pomarańczowym migaczu) selektywność barwy też zadziała na plus. Ja testuje różne żarówki led (z oprawą lub bez) poprzez fotografowanie nie samej lampy/żarówki - bo to przy skupieniach i kierunkowościach różnych nie ma sensu, a fotografując tą samą białą kartkę (przy tych samych ustawieniach iso/f/czas aparatu, w ciemni) oświetloną z tej samej odległości np ~2m. I często "super świecący led, razi w oczy" a kartka jest ciemniejsza...


--
| Bartłomiej Kuźniewski
| sibi@drut.org  GG:23319  tel +48 696455098  http://drut.org/
| http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338173

Data: 2012-09-21 18:41:14
Autor: tο
Jak to jest z tymi LED-ami?
BartekK wrote:

Podstawowy problem chińskiego wykonania - zrobić jak najtaniej.

Tego się głównie obawiam, myślałem, że może da się jakoś rozpoznać te lepsze (o ile w ogóle są jakieś lepsze), ale widzę, że chyba nic z tego.

Zauważ jak kierunkowo to świeci. Czy w twoim przypadku (twojego klosza)
to dokładnie o to chodzi, by mieć na środku klosza okrągłą plamę
światła?

W zasadzie tak, bo kierunkowskazy z przodu mają taką konstrukcję, że PY21W wraz ze szczątkowym odbłyśnikiem jest włożona w plastikową tubę. Efekt jest taki, że w dzień, patrząc pod kątem prostym, nie sposób dostrzec, czy kierunkowskaz jest włączony, czy nie. W zasadzie efektywny kąt świecenia to jakieś 45-60 stopni w obie strony. Nie wiem, jak uzyskali homologację na takie coś, ale jakoś to zrobili i tak już jest. Dlatego myślę, że te diody mogą być nawet lepsze od seryjnego rozwiązania.

Ale nie ma jak zrobić dla niego odpowiedniego chłodzenia
w typowym miejscu żarówki 21W.

Orientujesz się, jak to robią w kompletnych reflektorach LED? Mogę przecież zrobić tak samo. :)

Ja testuje różne żarówki led (z
oprawą lub bez) poprzez fotografowanie nie samej lampy/żarówki - bo to
przy skupieniach i kierunkowościach różnych nie ma sensu, a fotografując
tą samą białą kartkę (przy tych samych ustawieniach iso/f/czas aparatu,
w ciemni) oświetloną z tej samej odległości np ~2m.

Ale to mi wiele nie da, bo mnie interesuje jaki będzie efekt po zamontowaniu w aucie. Odbłyśnik i samo szkło były jednak projektowane z myślą o tradycyjnej żarówce, więc może się okazać, że jaśniejszy LED włożony do reflektora będzie świecił gorzej.

Znalazłem jeszcze takie coś:
http://moto.allegro.pl/zarowka-led-p21w-p21-5w-18-flux-30ma-homologacja-
i2641620284.html
http://tiny.pl/hnxvx

Czy to ma szansę przyzwoicie świecić? Jak się mają diody FLUX do SMD? Ktoś uzyskał na to homologacje, więc odpadłby problem z ew. upierdliwymi miśkami...

--
ssᴉʅq sᴉ ǝɔuɐɹouɓᴉ

Data: 2012-09-21 22:51:35
Autor: BartekK
Jak to jest z tymi LED-ami?
W dniu 2012-09-21 20:41, tο pisze:
Podstawowy problem chińskiego wykonania - zrobić jak najtaniej.
Tego się głównie obawiam, myślałem, że może da się jakoś rozpoznać te
lepsze (o ile w ogóle są jakieś lepsze), ale widzę, że chyba nic z tego.
Te lepsze rozwiązania - to przeważnie nie-samochodowe, zamienniki żarówek halogenowych do oświetlenia domowego. Przykład - prostokątny pakiecik 4x4 ledy 5050 firmy-importera WhiteEnergy (bardzo dobrze mi się sprawujące) - https://lh3.googleusercontent.com/-7rG4IFWg82Q/Tst4bqddsnI/AAAAAAAADI4/DbgnQ1c0jLI/s1440/G4-T10.jpg (są cieplo-białe i zimno-białe dostępne). Mają po drugiej stronie przetwornicę stabilizującą prąd ledów, oraz jakąś namiastkę chłodzenia w postaci tych słupków. Świecą (między innymi w lampce nad biurkiem) - od paru miesięcy codziennie kilka godzin. Zastosowałem 2szt w oświetleniu wnętrza w blaszaku - efekt w porównaniu do 3x 5W w5w zwykłej żarówki https://lh3.googleusercontent.com/-MTc3lxy9PM8/Tst4bk5prcI/AAAAAAAADI8/daQ_lMSZRNg/s1301/porownanie.jpg (fotki robione przy tych samych parametrach iso/czas/przyslona)

Ale nie ma jak zrobić dla niego odpowiedniego chłodzenia
w typowym miejscu żarówki 21W.
Orientujesz się, jak to robią w kompletnych reflektorach LED? Mogę
przecież zrobić tak samo. :)
Tak. Przeważnie cały korpus tylny lampy jest jednym klockiem aluminiowym, od zewnątrz będącym radiatorem, a zastosowane ledy są coś jak http://shop.rabtron.co.za/catalog/images/1wpowerledemitter60lm.jpg - 1W lub 3W per sztuka, montowane do radiatora, w oprawie wspólnie z impulsową elektroniką do stabilizacji zasilania.

Znalazłem jeszcze takie coś:
http://tiny.pl/hnxvx
Czy to ma szansę przyzwoicie świecić? Jak się mają diody FLUX do SMD?
diody "flux" mają się tak do smd, że jedna taka diodka daje tyle +/- światła co jedna smd z pojedynczym czipem, czyli 3528, a 5050- dają prawie 3x tyle swiatla. Zaletą obudów "flux" jest ich lepsze chłodzenie, bo są większe powierzchnią przy tej samej mocy wydzielanej, oraz to że mają nóżki, więc nawet upośledzony chińczyk może je lutować (a masowy montaż smd jednak trochę większy problem). W zastosowaniu żarówkowym - nie widzę dla nich żadnych zalet.

Ktoś uzyskał na to homologacje, więc odpadłby problem z ew. upierdliwymi
miśkami...
Homologacje to ma tylko wybitą, i to tylko metalowy cokół, tak jak CE = ChinaExport. Jak zamówisz u chińczyka odpowiednio dużo towaru, to wybije ci na cokole co zechcesz, nawet i logo playboja, ale to nie spowoduje że taka "żarówka" poprawi ci męskość... Zresztą widać w tej aukcji, że opis jest robiony przez google-tłumacz z chińskiego tekstu marketingowego, napisanego przez niewidomego 12latka z zespołem downa.


--
| Bartłomiej Kuźniewski
| sibi@drut.org  GG:23319  tel +48 696455098  http://drut.org/
| http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338173

Data: 2012-09-22 21:30:38
Autor: tο
Jak to jest z tymi LED-ami?
BartekK wrote:

Tak. Przeważnie cały korpus tylny lampy jest jednym klockiem
aluminiowym, od zewnątrz będącym radiatorem, a zastosowane ledy są coś
jak http://shop.rabtron.co.za/catalog/images/1wpowerledemitter60lm.jpg -
1W lub 3W per sztuka, montowane do radiatora, w oprawie wspólnie z
impulsową elektroniką do stabilizacji zasilania.

To będzie trudno zrobisz, ale co powiesz np. na otwory wentylacyjne + wymuszony przepływ powietrza jakimś małym wentylatorem?

Znalazłem jeszcze takie coś:
http://tiny.pl/hnxvx
Czy to ma szansę przyzwoicie świecić? Jak się mają diody FLUX do SMD?
diody "flux" mają się tak do smd, że jedna taka diodka daje tyle +/-
światła co jedna smd z pojedynczym czipem, czyli 3528, a 5050- dają
prawie 3x tyle swiatla. Zaletą obudów "flux" jest ich lepsze chłodzenie,
bo są większe powierzchnią przy tej samej mocy wydzielanej, oraz to że
mają nóżki, więc nawet upośledzony chińczyk może je lutować (a masowy
montaż smd jednak trochę większy problem). W zastosowaniu żarówkowym -
nie widzę dla nich żadnych zalet.

Czyli takie 18*flux nie mają szans świecić podobnie jak zwykła P21W?

Homologacje to ma tylko wybitą, i to tylko metalowy cokół, tak jak CE =
ChinaExport. Jak zamówisz u chińczyka odpowiednio dużo towaru, to wybije
ci na cokole co zechcesz, nawet i logo playboja, ale to nie spowoduje że
taka "żarówka" poprawi ci męskość...

Ale to już jest ewentualnie problem sprzedawcy, importera, producenta, na pewno nie mój. :) --
ssᴉʅq sᴉ ǝɔuɐɹouɓᴉ

Data: 2012-09-23 11:34:47
Autor: BartekK
Jak to jest z tymi LED-ami?
W dniu 2012-09-22 23:30, tο pisze:
Tak. Przeważnie cały korpus tylny lampy jest jednym klockiem
aluminiowym, od zewnątrz będącym radiatorem, a zastosowane ledy są coś
jak http://shop.rabtron.co.za/catalog/images/1wpowerledemitter60lm.jpg -
1W lub 3W per sztuka, montowane do radiatora, w oprawie wspólnie z
impulsową elektroniką do stabilizacji zasilania.

To będzie trudno zrobisz, ale co powiesz np. na otwory wentylacyjne +
wymuszony przepływ powietrza jakimś małym wentylatorem?
To zdecyduj się, czy konstruujesz przyrząd do zbierania próbek kurzu i brudu, czy lampę samochodową? :)

Czyli takie 18*flux nie mają szans świecić podobnie jak zwykła P21W?
Najmniejszych szans.

Homologacje to ma tylko wybitą, i to tylko metalowy cokół, tak jak CE =
ChinaExport. Jak zamówisz u chińczyka odpowiednio dużo towaru, to wybije
ci na cokole co zechcesz, nawet i logo playboja, ale to nie spowoduje że
taka "żarówka" poprawi ci męskość...

Ale to już jest ewentualnie problem sprzedawcy, importera, producenta, na
pewno nie mój. :)
Cóż, a jak kupisz spodnie na których chińczyk napisał XXL (tylko że to jest XXL dla 1.5m chińczyka karmionego miską ryżu na dzień), to będziesz je nosić bez względu na to, że wg naszych rozmiarów jest XS i są na ciebie za małe?
Światła, zwłaszcza migacze i stopy, są przede wszystkim po to, by było je widać, a widać ma być po to, by było na drodze bezpieczniej. A nie po to, by się diagnosta odczepił. Jeśli nie wierzysz chińskiej homologacji, to po prostu kup i porównaj jasność świecenia i widoczność takiego migacza w dzień, najlepiej słoneczny.

Pamiętaj jeszcze, że 99% przerywaczy kierunkowskazów ma "monitorowanie obciążenia" - jeśli żarówki nie pobierają tyle prądu ile mają pobierać w założeniu (np 21+21+5W), to migacz zaczyna migać 2x szybciej, by zasygnalizować kierowcy awarię. Taki objaw miały historyczne migacze na bimetalu, ale tradycję tą kontynuują praktycznie wszystkie przerywacze elektroniczne. Więc jeśli wstawisz ledy i zacznie ci szybko migać - to albo musisz to "sztucznie" czymś obciążyć (no to już bezsens całkowity), albo szukać przerywacza który takich jaj sobie nie robi. Znów chyba przerost formy nad treścią...


--
| Bartłomiej Kuźniewski
| sibi@drut.org  GG:23319  tel +48 696455098  http://drut.org/
| http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338173

Data: 2012-09-25 18:17:44
Autor: tο
Jak to jest z tymi LED-ami?
BartekK wrote:

To zdecyduj się, czy konstruujesz przyrząd do zbierania próbek kurzu i
brudu, czy lampę samochodową? :)

Myślisz, że w bagażniku jest tyle kurzu? ;)

Czyli takie 18*flux nie mają szans świecić podobnie jak zwykła P21W?
Najmniejszych szans.

No to odpadają. :)

Światła, zwłaszcza migacze i stopy, są przede wszystkim po to, by było
je widać, a widać ma być po to, by było na drodze bezpieczniej. A nie po
to, by się diagnosta odczepił.

To oczywiste, jeśli są za słabe to ich nie zamontuje nawet jakby miały 100 homologacji. :)

Pamiętaj jeszcze, że 99% przerywaczy kierunkowskazów ma "monitorowanie
obciążenia" - jeśli żarówki nie pobierają tyle prądu ile mają pobierać w
założeniu (np 21+21+5W), to migacz zaczyna migać 2x szybciej, by
zasygnalizować kierowcy awarię. Taki objaw miały historyczne migacze na
bimetalu, ale tradycję tą kontynuują praktycznie wszystkie przerywacze
elektroniczne.

Wykręcę jedną żarówkę i sprawdzę, czy tak będzie. Mam cichą nadzieję, że nie, bo to auto, choć dość świeże, nie monitoruje totalnie niczego, ani przepalonych żarówek, ani ciśnienia w oponach, ani nawet poziomu płynu do spryskiwania szyb. Może i to ma gdzieś? ;)

Więc jeśli wstawisz ledy i zacznie ci szybko migać - to
albo musisz to "sztucznie" czymś obciążyć (no to już bezsens całkowity),

E tam bezsens. Tu chodzi głównie o to, żeby się zapalały i gasły bez zwłoki. Taka moda. ;)

albo szukać przerywacza który takich jaj sobie nie robi. Znów chyba
przerost formy nad treścią...

To przerasta też moje umiejętności w tym zakresie. :)

PS.

A co powiesz na to:

http://www.ebay.co.uk/itm/2x-BAU15s-7507-Q5-12SMD-7W-Brake-Signal-
Light-150-LED-Bulbs-Amber-Yellow-PY21W-/320777100341?
pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item4aafce1c35

http://tiny.pl/hnm39

lub na to:

http://www.ebay.co.uk/itm/2x-Amber-Tail-Indicator-Reverse-Car-Bulb-LED-
Lights-Bulbs-7-5W-Canbus-py21w-LEDs-/261103026790?
pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item3ccaf40266

http://tiny.pl/hnm3w

Te chyba słabsze od seryjnych nie będą? ;) Nawet jakiś szczątkowy radiator mają...

--
ssᴉʅq sᴉ ǝɔuɐɹouɓᴉ

Data: 2012-09-21 22:58:42
Autor: BartekK
Jak to jest z tymi LED-ami?
W dniu 2012-09-21 20:41, tο pisze:
Jak się mają diody FLUX do SMD?
tu masz moje porównanie różnych "żarówek" diodowych, dostępnych z cokołem W5W (typu do pozycyjnych itp, fotki robione przy tych samych ustawieniach aparatu):
https://lh6.googleusercontent.com/-P_j_BBvIVT4/TdFvv9eBrbI/AAAAAAAACmM/vI2J72r443U/s2500/panorama.jpg
- Pierwsza w szeregu (choć okrągła) jest właśnie klasy flux.
- Druga to "duża struktura", jakie są po 3 lub 4 montowane w żarówkach P21W.
- Trzecia to 4x 5050 na małej płytce
- Czwarta to 5+2 ledy 3528 (dwie po bokach, 5 do przodu)
- piąta to płytka z 6x 5050 po jednej stronie, po drugie - elektronika regulacji prądu (wypadają wg.mnie najlepiej, ale strasznie się przegrzewają)
- szósta to duże skupisko, chyba 32 ledy dookoła + 5 z przodu typu 3528, też grzeje jak wściekła, a świeci słabiej, i jest droższa niż piąta...

--
| Bartłomiej Kuźniewski
| sibi@drut.org  GG:23319  tel +48 696455098  http://drut.org/
| http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338173

Data: 2012-09-22 21:31:37
Autor: tο
Jak to jest z tymi LED-ami?
BartekK wrote:

tu masz moje porównanie różnych "żarówek" diodowych, dostępnych z
cokołem W5W (typu do pozycyjnych itp, fotki robione przy tych samych
ustawieniach aparatu):
https://lh6.googleusercontent.com/-P_j_BBvIVT4/TdFvv9eBrbI/AAAAAAAACmM/
vI2J72r443U/s2500/panorama.jpg

Bardzo fajne zestawienie, tylko szkoda, że nie dałeś do porównania jeszcze zwykłej W5W. :)

--
ssᴉʅq sᴉ ǝɔuɐɹouɓᴉ

Data: 2012-09-23 11:26:04
Autor: BartekK
Jak to jest z tymi LED-ami?
W dniu 2012-09-22 23:31, tο pisze:
BartekK wrote:

tu masz moje porównanie różnych "żarówek" diodowych, dostępnych z
cokołem W5W (typu do pozycyjnych itp, fotki robione przy tych samych
ustawieniach aparatu):
https://lh6.googleusercontent.com/-P_j_BBvIVT4/TdFvv9eBrbI/AAAAAAAACmM/
vI2J72r443U/s2500/panorama.jpg

Bardzo fajne zestawienie, tylko szkoda, że nie dałeś do porównania
jeszcze zwykłej W5W. :)
Nic straconego, fotki były robione przy parametrach:
- aparat Canon D450
- iso = 200
- czas = 1/8s
- przysłona = F8.0
- ogniskowa = 25mm
- ekspozycja = 0ev
- balans bieli = auto
więc nic nie stoi na przeszkodzie by jeszcze raz przy tych samych parametrach  cyknąć fotkę żarówce.



--
| Bartłomiej Kuźniewski
| sibi@drut.org  GG:23319  tel +48 696455098  http://drut.org/
| http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338173

Data: 2012-09-21 11:43:25
Autor: Filip
Jak to jest z tymi LED-ami?
W dniu 2012-09-20 23:56, tο pisze:

To nie światła mijania, żeby istotny był idealnie taki sam rozkład
światła (oślepianie). Jeśli natężenie będzie podobne pod różnym kątem, to
już ok. Kwestia chłodzenia też nie będzie raczej problemem, bo chce je
zastosować raczej tylko w kierunkowskazach.

A jaki zamierzasz wstawić rezystor?

Data: 2012-09-21 09:48:26
Autor: tο
Jak to jest z tymi LED-ami?
Filip wrote:

A jaki zamierzasz wstawić rezystor?

W tym aucie nie ma prawdopodobnie takiej potrzeby, a jeśli by zaszła, to są moduły z już wbudowanym.

--
ssᴉʅq sᴉ ǝɔuɐɹouɓᴉ

Data: 2012-09-21 15:25:47
Autor: Filip
Jak to jest z tymi LED-ami?
W dniu 2012-09-21 11:48, tο pisze:
Filip wrote:

A jaki zamierzasz wstawić rezystor?

W tym aucie nie ma prawdopodobnie takiej potrzeby, a jeśli by zaszła, to
są moduły z już wbudowanym.

Do każdego przerywacza potrzeba rezystor, jeżeli masz żarówki. Pytanie po co chcesz taką lipę robić. Rezystor będzie się grzał. Kierunkowskaz nie będzie spełniał norm. Jeśli będziesz miał kolizję, mogą być przez to problemy.

Data: 2012-09-21 19:56:00
Autor: tο
Jak to jest z tymi LED-ami?
Filip wrote:

Do każdego przerywacza potrzeba rezystor, jeżeli masz żarówki.

Nie do każdego. :)

Pytanie
po co chcesz taką lipę robić. Rezystor będzie się grzał.

Dlaczego lipę? Jak się uda uzyskać odpowiednie natężenie światła, to efekt będzie bardzo fajny. A jak nie, to wrócę do zwykłych.

Kierunkowskaz
nie będzie spełniał norm. Jeśli będziesz miał kolizję, mogą być przez to
problemy.

Normy będzie spełniał. Nie będzie miał tylko homologacji. Brak homologacji nie ma wpływu na winę za spowodowanie wypadku. Oczywiście jakiś cwaniak może próbować cwaniaczyć, ale i tak nic nie ugra. :)

--
ssᴉʅq sᴉ ǝɔuɐɹouɓᴉ

Data: 2012-09-29 04:30:22
Autor: Filip
Jak to jest z tymi LED-ami?
W dniu 2012-09-21 21:56, tο pisze:

Do każdego przerywacza potrzeba rezystor, jeżeli masz żarówki.

Nie do każdego. :)

Kłócić się nie będę bo z elektroniki to ja cienki jestem ale jeśli masz w aucie żarówkę to przerywacz z diodą led nie zadziała tak jak powinien.

Pytanie
po co chcesz taką lipę robić. Rezystor będzie się grzał.

Dlaczego lipę? Jak się uda uzyskać odpowiednie natężenie światła, to
efekt będzie bardzo fajny. A jak nie, to wrócę do zwykłych.

Lipę, bo po pierwsze led Ci nic kompletnie nie da. Mało tego, wszystko pogorszy. Po drugie, po to jest projektowany odbłyśnik, żeby był odpowiedni pomiar współczynnika odblasku.
Ponad to, oprócz natężenia światła dokonuje się inne pomiary, tj.: temperatury barwowej, kątowego rozkładu światłości, kątowego rozkładu temperatury barwowej, współrzędnych chromatycznych, itd. Także nie myśl sobie, że jak włożysz chińskiego leda to będzie super. Będzie lipa!

Kierunkowskaz
nie będzie spełniał norm. Jeśli będziesz miał kolizję, mogą być przez to
problemy.

Normy będzie spełniał. Nie będzie miał tylko homologacji.

(Boże święty, aż dziwię się że nikt Ciebie jeszcze tu nie poprawił)

Sam sobie przeczysz. Homologacja to NORMA. Homologacja to międzynarodowa norma określająca wymagania, które powinna spełniać dana lampa. Jeżeli lampa sygnałowa wyprodukowana jest dla określonej żarówki, taka żarówka winna być zamontowana do niej (wg Reg. EKG ONZ nr 6, 50). Jeśli żarówka będzie inna (niezgodna z Reg. EKG ONZ nr 37, 99), lampa nie będzie spełniała norm i tym sposobem traci homologację. Bo producent zapewnia nam homologację na określony rodzaj żarówki. Bardziej łopatologicznie się nie da.

Poczytaj nt homologacji europejskiej E20 zanim zaczniesz pisać bzdury.

Brak
homologacji nie ma wpływu na winę za spowodowanie wypadku.

Nie Ty jesteś od orzekania winy, lecz sąd. W sądzie (a nawet w ubezpieczalni czy policja na miejscu zdarzenia) mogą dać współwinę spowodowania wypadku/kolizji, tzw. przyczynienie lub całkowitą winę w zależności od okoliczności. Policja oraz ubezpieczalnia mają szerokie spektrum działania. Jeżeli ktoś się nie zgadza, ma drogę odwoławczą. Potem sąd.

Oczywiście
jakiś cwaniak może próbować cwaniaczyć, ale i tak nic nie ugra. :)

Mało w życiu widziałeś. Młody chyba jesteś co?

Pozdrawiam

Data: 2012-09-21 06:13:13
Autor: Jacek
Jak to jest z tymi LED-ami?
W dniu 2012-09-20 13:42, tο pisze:
Czy pojawiły się wreszcie jakieś sensowne LED-owe zamienniki tradycyjnych
P21W i P5/21W? Chodzi mi oczywiście o zbliżoną jasność do oryginału.
Jeśli tak, to jak je rozpoznać w morzu LED-owego chłamu?

To już Bartek wyjaśnił.
PS. Tak, chciałbym zamontować w moim Polonezie Trucku Royu. :))

A fuj! Jak można do takiego klasyka pchać LEDy? To oburzające!
Jacek

Jak to jest z tymi LED-ami?

Nowy film z video.banzaj.pl wicej »
Redmi 9A - recenzja budetowego smartfona