Jak to jest z tymi pedalami zatrzaskowymi?

Data: 2015-07-05 12:56:23
Autor: rzymo
Jak to jest z tymi pedalami zatrzaskowymi?
W dniu niedziela, 5 lipca 2015 21:10:01 UTC+2 użytkownik atm napisał:
Temat co jakis czas powraca, jednak trudno o zdecydowanie pozytywne oceny w zakresie wydajnosci.
Tutaj dodatkowy artykul na ten temat:
http://mathmed.blox.pl/2012/11/Obuwie-rowerowe-i-pedaly-zatrzaskowe-SPD-Wplyw-na.html
Czy wg Was faktycznie mozna mowic o 2% poprawie lub nawet efekcie placebo?

Po wielu latach jezdzenia tylko w zatrzaskach jechalem ostatnio na rowerze ze zwyklymi pedalami - pierwszy podjazd i zrobilo sie niebezpiecznie. Przy probie mocnego 'pociagniecia' pedalami (mocniej ciagnalem jedna noga niz pchalem/naciskalem druga) to stopy odrywaly mi sie od pedalow i tracilem rownowage...
Podobnie przy wysokiej kadencji - zatrzask nie pozwala stopie oderwac sie od pedalu.

Z wypieciem nigdy nie mialem problemu - co prawda sytuacji podbramkowych mialem tylko kilka, ale zawsze zdazylem sie wypiac (nie wiem jak, nie wiem kiedy, po prostu nie rejestrowalem chwili wypiecia sie z pedalow).

Data: 2015-07-05 13:13:56
Autor: Rowerex
W dniu niedziela, 5 lipca 2015 20:56:26 UTC+1 użytkownik rzymo napisał:
[...]

Dodam jeszcze jazdę na stoj±co - je¶li trafimy na podjazd z piaszczystym fragmentem, rower raptownie zwolni a koło tylne zacznie grzęzn±ć, to jedynym ratunkiem jest wstanie z siodełka, odci±żenie tylnego koła, jednoczesne mocne naciskanie na jeden pedał i równie mocne ci±gnięcie w górę drugim pedałem - bez mocnego trzymania buta na pedale jest to niewykonalne - staje się w miejscu i trzeba prowadzić... - i nie daj Boże, żeby się wtedy but wypi±ł, bo można wylecieć poza korbę i przywalić w ramę lub mostek wrażliwymi czę¶ciami ciała...

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2015-07-06 11:36:54
Autor: coaster
W dniu 2015-07-05 o 22:13, Rowerex pisze:
[...]

Nie uzywam zatrzaskow, jezdze na platformach (chyba, ze jade kolarka = noski). Zdarzaly mi sie "piaszczyste" sytuacje przez Ciebie opisane ale nigdy nie mialem problemow o jakich piszesz i nie widzialem zadnego niebezpieczenstwa. Jezeli juz jazda w piachu staje sie niemozliwa - po prostu zsadam i pcham rower. :-)

--
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
"As a rule," said Holmes, "the more bizarre a thing is the less mysterious

Data: 2015-07-06 03:52:02
Autor: Rowerex
W dniu poniedziałek, 6 lipca 2015 11:36:56 UTC+2 użytkownik coaster napisał:

> [...]

Zdarzaly mi sie "piaszczyste" sytuacje przez Ciebie opisane ale nigdy nie mialem problemow o jakich piszesz i nie widzialem zadnego niebezpieczenstwa. Jezeli juz jazda w piachu staje sie niemozliwa - po prostu zsadam i pcham rower. :-)

Przechwalasz się :) Nie wierzę, że nigdy nie ugrzęzłe¶ w kopnym piachu na podjeĽdzie, kiedy nie ma już lżejszego przełożenia lub nie ma jak zmienić biegu bo kadencja spadła do zera..., chyba że nie jeĽdzisz w takim terenie a takie sytuacje to pojedyncze wyj±tki.

Jak na zwykłych platformach jad±c na stoj±co możesz ci±gn±ć za pedał do góry, nie maj±c niczego co trzyma but?

Odno¶nie techniki - owszem, można nigdy nie jeĽdzić na zatrzaskach i nie znaj±c
tego wynalazku i wyrobić sobie technikę pokonywania wszelkiego terenu, ale twierdzenie, że zatrzaski niewiele daj± jest zupełnie nieuprawnione.

Proponuję w jednym z amatorskich wy¶cigów MTB lub szosowym zabronić używania zatrzasków - oczywi¶cie nie oszczędzaj±c na trudno¶ciach terenowych ani na kręto¶ci trasy asfaltowej. Potem powtórzyć ten wy¶cig, ale już z zatrzaskami, wszystko sfilmować, przeanalizować czasy, techniki pokonywania trudno¶ci terenowych itp - to dopiero może dać w miarę wiarygodne wyniki.

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2015-07-06 13:04:03
Autor: atm
[...]

Jesli ci goscie pol zycia rowerowego przejezdzili w zatrzaskach to tez nie bedzie miarodajne.

Data: 2015-07-06 12:33:09
Autor: Rowerex
W dniu poniedziałek, 6 lipca 2015 12:04:08 UTC+1 użytkownik atm napisał:

> [...]

Jesli ci goscie pol zycia rowerowego przejezdzili w zatrzaskach to tez nie bedzie miarodajne.

Przecież sam sugerujesz, że będ± miarodajne - nawet przed rozpoczęciem eksperymentu będzie sporo wiele mówi±cych spostrzeżeń :) Rozważamy przecież teorię o 2% różnicy - a co odczuj± "pół-życiowi "zatrzaskowcy" je¶li sił± narzuci im się "platformiarstwo"? Ilu odmówi udziału w eksperymencie (wy¶cig MTB w platformach) i dlaczego?

Moje zdanie jest takie:

1. Ci, którzy przeszli na zatrzaski, do¶ć szybko odkrywaj± ich zalety.

2. Ci, którzy znaj± zalety zatrzasków, a s± zmuszeni do jazdy na platformach, szybko odczuj± wady braku zatrzasków...

3. Zatrzaski służ± do jazdy, a nie do ci±głego wpinania i wypinania się, dlatego w mie¶cie uważam to za przesadę - do sklepu w zatrzaskach to bym nie jeĽdził, nawet gdybym miał buty nie przeszkadzaj±ce w chodzeniu...

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2015-07-05 22:47:04
Autor: atm
On 2015-07-05 21:56, rzymo wrote:
[...]

Ok, ale ile wynika z techniki? Moze tu jest roznica, ze zastosowales ta sama technike przy innym typie pedalow i taki byl efekt.

Data: 2015-07-05 23:21:22
Autor: atm
Jak to jest z tymi pedalami zatrzaskowymi?
Przy okazji zapytam: jakie polecalibyscie pedaly spd i buty? Typowe nizinne MTB, jesli tak mozna to ujac. 30% asfaltu, reszta to mniej lub bardziej lesne dukty i singielki.
Czy warto doplacac do takich:
http://allegro.pl/shimano-pedaly-spd-pd-m780-xt-krakow-i5507918470.html
Moze te nadal sa ok: http://allegro.pl/shimano-pd-m520-czarne-pedaly-bloki-spd-xt-deore-i5394946263.html
Nie chcialbym myslec w kategoriach "na poczatek".

Data: 2015-07-06 01:13:36
Autor: Piotr Kosewski
On 2015-07-05 23:21, atm wrote:
[...]

MĂłwiÄ…c brutalnie i wprost: skup siÄ™ na wyborze butĂłw. To but jest tym
elementem, który łączy Cię z rowerem. To od buta będzie
zależała wygoda, efektywność pedałowania, komfort termiczny i tak dalej.

Co do pedałów, to wszystkie pracują z grubsza tak samo. Droższe są
lepiej wykonane, ale prawda jest taka, ĹĽe mnĂłstwo ludzi latami jeĹşdzi
na M520 i nie czujÄ… potrzeby wymiany na lepsze. Moje majÄ… juĹĽ kilka
lat. 2 razy już wymieniałem bloki w butach, a pedały działają cały czas
tak samo.

Zupełnie inaczej sytuacja wygląda, jeśli rozważasz pedały innych firm.
Mi się dobrze jeździło na CrankBrothers (pożyczony na kilka dni rower),
ale kasy mi trochę żal na wymianę. M520 po prostu działają. To tylko
łożysko i kilka drutów - nie ma sensu się bardzo rozwodzić.

pozdrawiam,
PK

Data: 2015-07-06 11:10:43
Autor: atm
On 2015-07-06 01:13, Piotr Kosewski wrote:
On 2015-07-05 23:21, atm wrote:
[...]

Rozumiem. Czy w kwestii butow jest zatem cos na co warto zwrocic uwage poza wygladem i wygoda?
Mysle o butach wiosna-lato-jesien.
Czy takie beda ok? Czy ten typ sznurowania da rade przez dluzszy czas?
http://allegro.pl/buty-shimano-mtb-spd-sh-mt44-pedaly-pdm-520-i5508482010.html

Data: 2015-07-06 14:43:14
Autor: Wojciech Penar
W dniu 06.07.2015 o 11:10, atm pisze:
On 2015-07-06 01:13, Piotr Kosewski wrote:
On 2015-07-05 23:21, atm wrote:
[...]

Warto też wspomnieć, że narzędzie do rozkręcania 520 kosztuje naście
zł, więc nie opłaca się dopłacać do 540 ;) W przeciwieństwie do tanich
platform, pedały co jakiś czas warto nasmarować i skasować luzy.

Rozumiem. Czy w kwestii butow jest zatem cos na co warto zwrocic uwage
poza wygladem i wygoda?

Kompatybilność dziur (bloki do szosówek mają inne mocowanie).

Materiał i/lub ilość dziur. W Lidlu są ładnie wyglądające na zdjęciach
buty z jedyną perforacją na języku i błyszczące niczym lakierki. Nawet
tych 79zł bym za nie nie dał, choć całkiem wygodne (szeroka stopa z
wysokim podbiciem).

Sam jeĹĽdĹĽÄ™ w starych Shimano MT31 (kiedyĹ› w promocji w Decthlonie,
jakieś 130zł) i w Adidasach El Moro (także z wyprzedaży, choć było
to zdecydowanie więcej). Jedne i drugie wygodne, Shimanowskich nie
podkleiłem, więc biorą wodę dziurą na bloki, poza tym z racji wieku
i kilku rozdarć "nie nadają się między ludzi" ;)
Wadą (i zaletą - o ironio) Shimanowskich jest miękkie wykończenie wokół
kostki. Miło i przyjemnie, dopóki nie nałapie się rzepów, przytulii
i innego śmiecia jadąc przez łąki i pola.
Jedne i drugie wyglądają normalnie (a to było dla mnie główne kryterium
- bo na co dzień jeżdżę w nich do pracy). Gdy zimno - zawsze pomogą
ciepłe skarpety rowerowe - np. z Decathlonu ;)

Mysle o butach wiosna-lato-jesien.
Czy takie beda ok? Czy ten typ sznurowania da rade przez dluzszy czas?
http://allegro.pl/buty-shimano-mtb-spd-sh-mt44-pedaly-pdm-520-i5508482010.html

Jeśli są tak przewiewne jak starsze wersje - czemu nie. Ogólnie powinny
być jak "adidasy" na twardszej podeszwie (jak twardej - to już kwestia
Twojej preferencji - butów bym w ciemno w internecie nie kupował,
lepiej pochodzić po sklepach i przymierzyć).

Data: 2015-07-06 14:51:51
Autor: atm
[...]

Dzieki za info. Co do twardosci podeszwy - no wlasnie jak ustalic optymalna twardosc. Sa to jednak buty do jazdy, chodzenie bedzie w minimalnym zakresie.

Data: 2015-07-06 22:42:40
Autor: Piotr Kosewski
On 2015-07-06 11:10, atm wrote:
Rozumiem. Czy w kwestii butow jest zatem cos na co warto zwrocic uwage
poza wygladem i wygoda?

No to najpierw wywĂłd teoretyczny, a potem konkrety.

Jeśli zamierzasz w nich chodzić (np. planujesz turystykę rowerową), to
poszukaj umiarkowanie twardych, wygodnych i najlepiej skórzanych (nubuk), żeby dawały się impregnować, zapewniały umiarkowaną wygodę.
Przede wszystkim ważne jest to, żeby blok nie wystawał poza bieżnik
(czyli żeby nie miał kontaktu z twardą, gładką nawierzchnią).

Jeśli zamierzasz na nich przede wszystkim jeździć (szczególnie
mniej lub bardziej wyczynowo), to kup najsztywniejsze i najbardziej
przewiewne, na jakie możesz sobie pozwolić. Oczywiście takie sztywne
buty nie mogą uwierać, bo się nie rozejdą! (trochę jak turystyczne
skorupy).
Przy takich butach jazda będzie bardzo efektywna, nie będziesz czuł
"wyciągania" bloków z podeszwy i będziesz miał największą kontrolę
nad termiką. Po deszczu nogi będą szybko schły, w chłodniejsze dni
dogrzejesz skarpetką itp. Na późną jesień i zimę raczej i tak wypada
mieć ochraniacze, bo w normalnym bucie odmrozisz nogi, a zimowe są
potwornie drogie.

No i teraz konkret, czyli co polecam i co mam.

Polecam buty Specialized! Koniec tej części. :D
A sam kupiłem bardzo popularny i chwalony "kompromis"
między wygodą i efektywną jazdą: Shimano MT40 (MT44 nie znam, ale
podejrzewam, że mogą mieć podobną charakterystykę).
Nie są to złe buty, ale NIE polecam, bo tak naprawdę w obu
zastosowaniach są przeciętne.
Za 100 zł więcej mogłem kupić podstawowy model Specialized, który był
dużo sztywniejszy, więc lepszy do jazdy. I choć sztywność trochę
przeszkadza w chodzeniu, to ich wysoki bieĹĽnik spokojnie "zakrywa"
bloki SPD, więc nie stukają, nie rysują terakoty i nie ślizgają się.
Shimano MT to buty przeznaczone także do używania bez bloków, więc
mają dość płaską i cienką podeszwę, czyli bloki wystają. Zwróć na to
uwagÄ™.
To, co na pewno nie podoba mi siÄ™ w tych MT44, to ten dresiarski
sznurek zastępujący sznurowadła. To nie ma prawa dobrze trzymać nogi.
Kup buty z rzepami lub klamrami.

pozdrawiam,
PK

Data: 2015-07-07 00:49:35
Autor: Prot Ogenes
On 2015-07-06 01:13, Piotr Kosewski wrote:
On 2015-07-05 23:21, atm wrote:
[...]

W zasadzie PK napisał co trzeba. Kupowanie XT do takich wymagań terenowych jak proponujesz, to armata na wróbla. M520 działają, są skuteczne, a przy tym bardzo tanie. Ja jakiś czas temu zmieniłem M520 na najtańsze Cranki (czyli w tym przypadku ~200 zł). Jakoś nadal nie jestem przekonany do Crank, a M520 leżą w szafie i już raz sie przydały awaryjnie jak musiałem odesłać CB na gwarancji.

Zaletą CB jest to, że nie musisz dawać się "karnąć" twoim rowerem nikomu, bo nie da rady pojechać :-p

pozdr
Prot

Data: 2015-07-06 14:12:53
Autor: atm
Jak to jest z tymi pedalami zatrzaskowymi?
Jeszcze jednak: jak jest z szybkim wpieciem sie?
Powiedzmy metr od schodow po ktorych bedzie zjazd.
Da sie w tym czasie na bank wpiac?

Data: 2015-07-06 14:24:42
Autor: kawoN
W dniu 06.07.2015 o 14:12, atm pisze:
Jeszcze jednak: jak jest z szybkim wpieciem sie?
Powiedzmy metr od schodow po ktorych bedzie zjazd.
Da sie w tym czasie na bank wpiac?

Zależy od wielu czynników, ale da się wyćwiczyć.
Chociaż co jaki¶ czas może się zdarzyć że się
nie uda :)
Niedawno był w±tek z nagrod± Darwina gdzie
dyskutowana była łatwo¶ć/trudno¶ć wpinania pedałów
szosowych.

Generalnie pedały i buty mtb spina się łatwiej
niż wersje szosowe.

pozdr.
kawoN

Data: 2015-07-06 14:32:44
Autor: atm
On 2015-07-06 14:24, kawoN wrote:
[...]

Rozumiem, czyli na dwoje babka wrozyla ;]
Szukam slabych i mocnych stron obu rozwiazan.

Data: 2015-07-06 14:32:32
Autor: Piotr Majka
Jak to jest z tymi pedalami zatrzaskowymi?
W dniu 06.07.2015 o 14:12, atm pisze:
Jeszcze jednak: jak jest z szybkim wpieciem sie?
Powiedzmy metr od schodow po ktorych bedzie zjazd.
Da sie w tym czasie na bank wpiac?

Zgodnie z prawami Murphiego - wtedy kiedy najbardziej Ci zależy na szybkim wpięciu się, to zajmuje to najdłużej ;) Kiedy masz to totalnie gdzie¶, to wpinaj± się natychmiast :)

Data: 2015-07-06 23:02:32
Autor: Piotr Kosewski
On 2015-07-06 14:32, Piotr Majka wrote:
Zgodnie z prawami Murphiego - wtedy kiedy najbardziej Ci zaleĹĽy na
szybkim wpięciu się, to zajmuje to najdłużej ;) Kiedy masz to totalnie
gdzieĹ›, to wpinajÄ… siÄ™ natychmiast :)

Dokładnie tak. Po kilkuset kilometrach ruch staje się naturalny
i wpięcie jest odruchowe. Ot - ruszasz, stawiasz nogę na pedale i się
wpinają od razu. A jak będziesz kombinował (szczególnie w dziwnej
pozycji), to może być gorzej.

Oczywiście jeśli bloki masz zamocowane w złym miejscu (nie tym, którym
normalnie naciskasz), to wpięcie może być trudniejsze, a jazda w ogóle
koszmarnie niewygodna. Wtedy trzeba poprawić bloki lub technikę. :)

pozdrawiam,
PK

Jak to jest z tymi pedalami zatrzaskowymi?