Jak to jest z tymi przelewami

Data: 2018-03-01 04:15:57
Autor: turkowski
Jak to jest z tymi przelewami
W dniu wtorek, 27 lutego 2018 21:06:19 UTC+1 użytkownik z napisał:
Jak to jest że w dobie blockchain, przelewów błyskawicznych, płatności PayU istnieje coś takiego jak przelew zwykły i którego drogę liczy się dniami.

Jak to jest że w dobie taksówek ludziom chce się korzystać z autobusów?
Może Unia Europejska zajełaby sie tym, doprowadziłaby do ruiny wszystkie
przedsiębiorstwa PKS i wszystkie busy a zostawiła tylko taksówki? Ale by wtedy było super!

A tak poważnie, to jest dobrze, a nawet lepiej... Te kilka godzin można przeżyć, a jak się komuś spieszy to sobie zapłaci 5zł i ma natychmiastowo.

Data: 2018-03-01 14:09:01
Autor: J.F.
Użytkownik  turkowski napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:8bc90ae3-0c84-4d42-be41-952f8ec7f8ce@googlegroups.com...
[...]

Telefonami sie zajela.

Ale by wtedy było super!
A tak poważnie, to jest dobrze, a nawet lepiej... Te kilka godzin można
przeżyć, a jak się komuś spieszy to sobie zapłaci 5zł i ma natychmiastowo.

Moze i jest to jakis powod, tzn zeby ci, ktorym zalezy, zaplacili i sfinansowali KIR,
ale tak prawde mowiac ... czemu maja obecnie sluzyc te "sesje" ?

Dawno temu, w czasach papierow i gotowki moze to mialo uzasadnienie, ale teraz ... czemu przelew zlecony ma poczekac "do sesji", a nie moze od razu pojsc do banku docelowego ?

J.

Data: 2018-03-01 17:11:10
Autor: z
W dniu 2018-03-01 o 14:09, J.F. pisze:

Dawno temu, w czasach papierow i gotowki moze to mialo uzasadnienie, ale teraz ... czemu przelew zlecony ma poczekac "do sesji", a nie moze od razu pojsc do banku docelowego ?

Dobre pytanie. _KLUCZOWE_ Po co jest sesja w epoce światłowodów?

Data: 2018-03-01 20:16:49
Autor: MarcinF
W dniu 2018-03-01 o 17:11, z pisze:

Dobre pytanie. _KLUCZOWE_ Po co jest sesja w epoce światłowodów?

O szczegółach technicznych takich jak kompensacja zobowiązań
szkoda się rozpisywać bo to ogólnodostępna wiedza, ale sprowadza
się to do tego żeby było taniej i np. klient miał darmowy przelew.

Data: 2018-03-01 20:43:54
Autor: J.F.
Użytkownik "MarcinF"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:p79jir$38i$1@node2.news.atman.pl...
[...]

Przeciez KIR moze to robic raz na dobe, czy trzy razy dziennie tak jak w obecnych sesjach, czy np co milion uzbieranych przelewow do/z banku - nie musi wstrzymywac przelewu klienta.

J.

Data: 2018-03-01 23:35:46
Autor: MarcinF
W dniu 2018-03-01 o 20:43, J.F. pisze:

Przeciez KIR moze to robic raz na dobe, czy trzy razy dziennie tak jak w
obecnych sesjach, czy np co milion uzbieranych przelewow do/z banku -
nie musi wstrzymywac przelewu klienta.

Oczekujesz od banku że zaksięguje klientowi kasę zanim ją dostanie?

Data: 2018-03-02 05:49:31
Autor: J.F.
Dnia Thu, 1 Mar 2018 23:35:46 +0100, MarcinF napisał(a):
[...]

Miedzy bankowcami obowiazuje chyba jakies zaufanie ?

A teraz jest jakos inaczej ?
Jest sesja, wychodzi z niej jakies saldo ... kiedy bank KIRowi wplaca?
No bo KIR to moze ma jakies srodki obrotowe, zeby bankom wplacic i
ksiegowy byl zadowolony.

Tylko potem, a moze i przedtem, bank ksieguje przelewy wychodzace,
.... a jak prezes KIR nie przeleje srodkow do bankow docelowych, tylko
wyplaci gotowke i sp* ? :-)
Musi byc jakies zaufanie w systemie :-)

J.

Data: 2018-03-02 09:39:49
Autor: J.F.
Użytkownik "jureq"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:5a99002b$0$31353$65785112@news.neostrada.pl...
W dniu Fri, 02 Mar 2018 05:49:31 +0100, użytkownik J.F. napisał:
Miedzy bankowcami obowiazuje chyba jakies zaufanie ?
Nie.

Hm, a jak sobie walutami na forexie handluja ... albo pozyczaja na Wiborze ...

A teraz jest jakos inaczej ?
Jest sesja, wychodzi z niej jakies saldo ... kiedy bank KIRowi wplaca?

Nigdy. KIR jest tylko od liczenia. Kasa nigdy nie trafia na rachunek KIR.
Rachunki rozliczeniowe banków prowadzi NBP.

Jesli Bank A wyslal w danej sesji przelewow na 110mln, a otrzymal na 100mln,
to gdzie ma wyslac 10mln ?

Bank B wyslal na 80 mln, a otrzymal na 85mln ... kto mu wplaci 5mln ?

Tak mi sie wydaje, ze taka idea KIR, i to KIR jest tu posrednikiem.

Oczywiscie moglby KIR podsumowac przelewy miedzy bankami, i wyslac im dyspozycje zbiorcze - A jest winny B milion,  C 2mln, E 3 mln, F 4mln,
C jest winny B milion, E jest winny B 2mln  itp ... ale po co wtedy KIR ?

J.

Data: 2018-03-02 21:01:41
Autor: J.F.
Dnia Fri, 02 Mar 2018 20:05:18 +0100, Krzysztof Halasa napisał(a):
"J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> writes:
Jesli Bank A wyslal w danej sesji przelewow na 110mln, a otrzymal na
100mln,
to gdzie ma wyslac 10mln ?

Nigdzie. NBP przelewa 10 mln z jego konta na konta banków, które są "na
plusie".

Bank prowadzacy (NBP) konto przelewa z konta klienta (banku
komercyjnego) pieniadze z wlasnej inicjatywy, bez dyspozycji klienta ?
Moze sie czepiam, ale troche mi sie to kloci z pojeciem przelewu i
banku. No dobra, moj sobie pobiera sam na splate karty czy kredytu ...

Bank B wyslal na 80 mln, a otrzymal na 85mln ... kto mu wplaci 5mln ?
Banki, które są na minusie.

A przelewa B 5mln, A przelewa C powiedzmy 4 mln, A przelewa D 1mln,
A, B, C sa wyzerowane, ale D nie, wiec E przelewa D 3 mln, E przelewa F, G przelewa F, G przelewa H ...

oczywiscie mozna, niewiele tych przelewow, ale lista ciagle rozna,
kwoty z sufitu, podstawy brak (bo czemy niby A jest winny C 4 mln)
.... nie lepiej powolac jeden wspolny rachunek - jedne banki tam wplaca
nalezna kwote roznicy, inne otrzymaja.
Rachunek sie zatytuluje "rozliczenia (z) KIR" i wszystko bedzie
proste.

J.

Data: 2018-03-04 01:42:14
Autor: Krzysztof Halasa
[...]

To nie jest żadna "własna inicjatywa", uczestnictwo w Eliksirze tego
wymaga. Jak inaczej miałoby to działać?

[...]

Bo sesja przychodząca była mniejsza od wychodzącej o 4 mln.

... nie lepiej powolac jeden wspolny rachunek - jedne banki tam wplaca
nalezna kwote roznicy, inne otrzymaja.
Rachunek sie zatytuluje "rozliczenia (z) KIR" i wszystko bedzie
proste.

Aha. No wiesz, może musisz im to uświadomić :-)
Ale generalnie "jedno wspólne konto" to nie jest powszechny sposób
rozliczeń, zwłaszcza takich.
--
Krzysztof Hałasa

Data: 2018-03-04 09:55:52
Autor: J.F.
Dnia Sun, 04 Mar 2018 01:42:14 +0100, Krzysztof Halasa napisał(a):
[...]

Ale czemu akurat do C, jesli nasi klienci do C akurat nie wyslali
zadnych przelewow :-)

[...]

No coz, sam KIR to jest w zasadzie idea wspolnego konta.

Ale jak to technicznie rozliczaja to nie wiem.

J.

Data: 2018-03-04 13:41:22
Autor: Krzysztof Halasa
[...]

Jeśli nie było w ogóle przelewów A->C, to ich nie było - C nie dostaje
z tego tytułu pieniędzy. To chyba jasne.
Generalnie każdy uczestnik Eliksiru wysyła X i dostaje Y, wynikiem jest
saldo sesji (inne dla każdego banku). Wszystkie salda kompensują się do
zera, dokonywane są odpowiednie rozliczenia na kontach w NBP i tyle. To
nie wydaje mi się skomplikowane.

Jest to także odpowiedź na pytanie "dlaczego to nie może być online".
Natomiast przypuszczalnie zwiększenie liczby sesji (np. co godzinę,
24/7) dałoby się względnie tanio zrobić. Gdyby komuś na tym zależało.

No coz, sam KIR to jest w zasadzie idea wspolnego konta.

Nie wiem w jakim sensie. Każdy bank ma oddzielne konto w KIR. Tak jak
w normalnej księgowości, jeden kontrahent = (przynajmniej) jedno konto.
W NBP każdy bank także ma swoje, oddzielne konto do rozliczeń
eliksirowych.
--
Krzysztof Hałasa

Data: 2018-03-04 20:32:09
Autor: J.F.
Dnia Sun, 04 Mar 2018 13:41:22 +0100, Krzysztof Halasa napisał(a):
[...]

Jesli jednak ogolnie A musi doplacic do sesji, a C dostac zwrot - to
niby czemu nie mialoby zbiorczego przelewu z A do C ?

[...]

No wlasnie - to chcesz liczyc sume sesji, czy zastanawiac sie czy byly
indywidualne przelewy z A do C ?

Jest to także odpowiedź na pytanie "dlaczego to nie może być online".
Natomiast przypuszczalnie zwiększenie liczby sesji (np. co godzinę,
24/7) dałoby się względnie tanio zrobić. Gdyby komuś na tym zależało.

Ale po cholere jakies sesje ?
Dane przelewod do sesji teraz wplywaja, sesja sie "rozlicza", dane
wyplywaja ... co szkodzi, zeby wyplywaly zaraz po wplynieciu, a pieniadze sie podliczy raz dziennie, albo trzy razy dziennie, czy co
godzine ...

[...]

W takim, ze sie wszystkie przelewy w ramach KIR, czy sesji, komasuja.

J.

Data: 2018-03-04 22:42:18
Autor: Krzysztof Halasa
Jak to jest z tymi przelewami
"J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> writes:

No wlasnie - to chcesz liczyc sume sesji, czy zastanawiac sie czy byly
indywidualne przelewy z A do C ?

Przelewy w NBP?
Po to jest KIR i w ogóle organizacje rozliczeniowe, by banki nie musiały
się rozliczać "każdy z każdym". Po to także są sesje, chociaż oczywiście
dałoby się ich uniknąć.

[...]

Pewnie da się to zrobić. Ustawiając limity itd. A to tak nie jest?

W takim, ze sie wszystkie przelewy w ramach KIR, czy sesji, komasuja.

W każdym razie to nie jest tak, że każdy przelew Kowalskiego = przelew
odpowiedniej kwoty z konta banku A na konto banku B w NBP.
Gdyby NBP był jednocześnie KIRem, to tak mogłoby być.
--
Krzysztof Hałasa

Data: 2018-03-05 00:08:05
Autor: J.F.
Dnia Sun, 04 Mar 2018 22:42:18 +0100, Krzysztof Halasa napisał(a):
[...]

Jesli rozliczaja sie z KIR ... to ona powinno miec konto w NBP :-)

[...]

No nie jest, bo sesje sa.

W takim, ze sie wszystkie przelewy w ramach KIR, czy sesji, komasuja.
W każdym razie to nie jest tak, że każdy przelew Kowalskiego = przelew
odpowiedniej kwoty z konta banku A na konto banku B w NBP.

No i do tego zmierzam, ze wystarcza tylko przelewy do/z konta KIR, czy
jakiegos technicznego. Mozna i zbiorcze miedzy bankami, ale takie dziwne to by bylo po
optymalizacji.

Gdyby NBP był jednocześnie KIRem, to tak mogłoby być.

Jest w Sorbnecie.

J.

Data: 2018-03-05 18:16:37
Autor: Krzysztof Halasa
[...]

W Eliksirze. Świat się na nim nie kończy.

No i do tego zmierzam, ze wystarcza tylko przelewy do/z konta KIR, czy
jakiegos technicznego.

Ale skąd i dokąd te przelewy?
--
Krzysztof Hałasa

Data: 2018-03-03 08:13:22
Autor: Bogdan B.
W dniu 2018-02-27 o 21:05, z pisze:
> Jak to jest że w dobie blockchain, przelewów błyskawicznych, płatności
> PayU istnieje coś takiego jak przelew zwykły i którego drogę liczy się
> dniami.
> Czy to trochę nie wstyd? Jakie są faktyczne przeszkody techniczne/prawne
> bo wiadomo że mentalno-finansową jest zarobek banku który obraca darmową
> kasą i na niej zarabia.

Jak nie wiadomo o co chodzi to chodzi o pieniądze :-)
W regulaminie Express Elixir Systemowy Limit Transakcji czyli limit definiujący maksymalną kwotę pojedynczego zlecenia wynosi 100.000 zł.
Bank może ustalić ten limit na mniejszy.
Bank bez problemu może całodobowo rozliczać transakcje na drobne kwoty bo ma na to pieniądze na koncie wewnętrznym (minimum 500.000 zł).
Ale jak o drugiej w nocy ktoś zleciłby przelew 200 mln zł to może kasy zabraknąć na koncie wewnętrznym w Express Elixir. A to jest sprzeczne z regulaminem i KIR mógłby wyłączyć taki bank z Express Elixir.

Bogdan B.

-- -

Data: 2018-03-03 12:04:15
Autor: Wojciech Bancer
On 2018-03-03, Bogdan B. <bogu98@wp.pl> wrote:

[...]

A SORBNET nie zadziała dla większych kwot?

--
Wojciech Bańcer
wojciech.bancer@gmail.com

Data: 2018-03-03 15:27:10
Autor: Bogdan B.
On 2018-03-03, Bogdan B. <bogu98@wp.pl> wrote:

[...]

IMHO nie całą dobę jak Express Elixir.

-- -

Data: 2018-03-04 09:47:44
Autor: Marek
On Fri, 2 Mar 2018 09:39:49 +0100, "J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote:
Jesli Bank A wyslal w danej sesji przelewow na 110mln, a otrzymal na 100mln,
to gdzie ma wyslac 10mln ?

Wyobraź sobie to zagadnienie w obrębie klientów jednego banku, gdzie zamiast bankow rozliczają się klienci miedxy sobą. Za przelewem międzybankowym nie idą żadne pieniądze, to tylko zmiana sald.

--
Marek

Jak to jest z tymi przelewami