Jak to jest z wychodzeniem z euro?

Data: 2012-05-14 13:11:22
Autor: Michal Jankowski
Jak to jest z wychodzeniem z euro?
Bo ja rozumiem, że można dokonać wymiany pieniądza poprzez likwidację
poprzedniego (uczynienie go bezwartosciowym, jak z wymiana zlotowek za
Bieruta).

Albo mozna dokonac wymiany na pieniadz lepszy, taki, ktory kazdy
bedzie chcial miec.

Ale przeciez euro nie zniknie. Nawet jesli rzad grecki wyemituje
drachme i bedzie w drachmach wyplacac budzetowce, to ludzie nadal beda
miec materace wypchane banknotami euro, a caly przemysl turystyczny
bedzie sprzedawac swoje uslugi za euro (taaa, zabronia, juz ja to
widze).

To jak to ma wlasciwie wygladac?

  MJ

Data: 2012-05-14 13:51:56
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Jak to jest z wychodzeniem z euro?

"Michal Jankowski" kjzr4unaug5.fsf@ccfs1.fuw.edu.pl

[...]

IMO to wygląda właśnie tak, że budżetówka dostanie drahmę.
Co z nią zrobi -- to problem tejże budżetówki, jednak rząd
grecki będzie zobowiązany tylko co do drahmy. [a po cichu
i nieoficjalnie będzie tęsknił za eurem czy dolarem]

   Gdy ci pizzę stawiał rzekł ,,Prego, mangiare"
   To pamiętać będziesz po kres swoich dni,
   Tęskniąc za nim, jak złotówka za dolarem.
   Ciao bambina, spadaj mała, tam są drzwi.

   http://www.familie.pl/Blogi-0-0/b0p3799,Ty-nie-bedziesz-moja-Hilda-z-Altenburga.html

Ale jest i inna wersja:

   i zatęsknisz jak panienka za dolarem

Grecy będą sprzedawali za eura? I za eura, i za chleb, i za inne dobra. ;)

[bo głodnemu chleb na myśli]

Data: 2012-05-14 19:40:17
Autor: george

"Michal Jankowski" <michalj@fuw.edu.pl> wrote in message news:kjzr4unaug5.fsfccfs1.fuw.edu.pl...
[...]

Nowa drachma wyprze pieniadz lepszy (euro) z obiegu bo
a) zadziała Prawo Kopernika-Greshama - Wikipedia, wolna encyklopedia
b) sektor publiczny dostanie wypłate w drachmach
c) podatki bedą płacić w drachmach.

Euro nadal bedzie materacach (przynajmniej do czasu az samo euro nie zaliczy padaki, w koncu to teź FIAT)... a cala oferta turystyczna bedzie wyceniana w drachmach przeliczanych na euro dla tych ze strefy co bedą chcieli odwiedzić Grecje.

george

Data: 2012-05-14 23:53:14
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Jak to jest z wychodzeniem z euro?

"george" 4fb14382$0$26689$65785112@news.neostrada.pl

[...]

A nie w [Don] Juanach? ;)

Data: 2012-05-15 22:16:18
Autor: MarekZ
Użytkownik "george"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:4fb14382$0$26689$65785112@news.neostrada.pl...

Nowa drachma wyprze pieniadz lepszy (euro) z obiegu bo
a) zadziała Prawo Kopernika-Greshama - Wikipedia, wolna encyklopedia
b) sektor publiczny dostanie wypłate w drachmach
c) podatki bedą płacić w drachmach.

Podobno bardzo ładne są te nowe banknoty.

Data: 2012-05-14 20:22:15
Autor: ikarek
[...]

Zanim by doszlo do wypchania materacy, prawdopodobnie
zalamalby sie grecki system bankowy. Osoby prywante i firmy
trzymają obecnie na kontach srodki denominowane w euro.
Aby na serio zmienic walute kraju, trzeba by je wycenic w tej
nowej walucie - po jakims arbitralnym kursie. Trudo sie spodziewac,
aby własciciele kont przygladali sie temu spokojnie - najpewniej
wczesniej doszlo by do masowych wyplat, transferu euro do
zagranicznych bankow, itd. Aby nie dopuscic do upadku greckich
bankow, trzeba by te operacje przygotowac w zupełnej tajemnicy
i przeprowadzic z zaskoczenia. Moim zdaniem, jest to calkowicie
nierealne.

To jak to ma wlasciwie wygladac?

Na ile rozumiem sytuacje - brak sensownej odpowiedzi na to
pytanie jest glownym powodem, dlaczego dominuje przekonanie,
ze Grecja jednak z unii walutowej nie wyjdzie :)

Data: 2012-05-14 20:54:44
Autor: george

"ikarek" <ikarek@poczta.spamerzy.to.brudasy.onet.pl> wrote in message news:jorihe$480$1inews.gazeta.pl...

[...]

proponuje prześledzić aby daleko nie szukać (historycznie)
http://pl.wikipedia.org/wiki/Kryzys_tequila

george

Data: 2012-05-15 23:04:01
Autor: Krzysztof Halasa
Michal Jankowski <michalj@fuw.edu.pl> writes:

[...]

Myślę że bardziej realne jest powstanie nowego euro (DM itp). Aczkolwiek
"bardziej" nie oznacza "bardzo".
--
Krzysztof Halasa

Data: 2012-05-16 15:27:32
Autor: Michal Jankowski
Krzysztof Halasa <khc@pm.waw.pl> writes:

Myślę że bardziej realne jest powstanie nowego euro (DM itp). Aczkolwiek
"bardziej" nie oznacza "bardzo".

A tak, wyjście _Niemiec_ (z kolegami...) z euro łatwiej sobie
wyobrazić niż wyjście Grecji.

  MJ

Data: 2012-05-16 23:22:30
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Jak to jest z wychodzeniem z euro?

"Michal Jankowski" kjzaa188ddn.fsf@ccfs1.fuw.edu.pl

A tak, wyjście _Niemiec_ (z kolegami...) z euro
łatwiej sobie wyobrazić niż wyjście Grecji.

IMO -- 'bardziej prawdopodobne'.

Jak to jest z wychodzeniem z euro?