Jak to jest ze światłami w samochodach?

Data: 2017-05-10 11:09:26
Autor: Michał Jankowski
Jak to jest ze światłami w samochodach?
Kiedyś było wiadomo - muszą być takie, jak w przepisach, i ŻADNE INNE.
Było napisane, że światła stopu są dwa, to za trzecie światło były
mandaty i nie było zmiłuj. Potem to trzecie światło zalegalizowali...

A teraz co drugi nowy samochód ma światła niezgodne z rozporządzeniem i
nie są to w większości samoróbki, tylko wyposażenie fabryczne. To jak to
jest - nadal nie wolno, tylko wszyscy mają w dupie? Jakieś zasady się
zmieniły?

Teraz wyliczanka:
1. Światła podzielone na kilka (np. jedno na słupku, drugie na klapie
bagażnika) niespełniające warunku, który pozwala uznać dwie lampy za
jedną ("60 procent prostokąta opisanego...").
2. Fantazyjne układy małych diodek niespełniające warunku jw.
3. Światła do jazdy dziennej zapalające się na przemian z kierunkowskazem.
4. Pojedyncze białe światła zapalające się przy skręcie.
5. Tym razem chyba samoróbka: kierunkowskaz w formie biegnących kropek.

Wydaje mi się, że nic z tego zgodne z rozporządzeniem nie jest.

   MJ

Data: 2017-05-10 03:11:47
Autor: przemek.jedrzejczak
Jak to jest ze światłami w samochodach?
Punkt 5 To Audi które zrobiło dobrze jako pierwsze oraz Ford który spapral przednie kierunki
A teraz historia z cyklu co wolno wojewodzie to nie tobie smrodzie :-)
http://www.focus.de/auto/ratgeber/auto-abc/verkehr-wann-sind-blinker-mit-wischeffekt-zulaessig_id_4449233.html
Producent załatwił sobie prawo do używania takich kierunków ale późniejsze ich zamontowanie jest niegalne :-) więc historia z dlr gdzie producenci długo oferowali kaleczne i drogie LED a rynek ich wyprzedził już się nie powtórzy

Data: 2017-05-10 11:20:36
Autor: Liwiusz
W dniu 2017-05-10 o 11:09, Michał Jankowski pisze:
[...]

Kierowca takiego samochodu jest kryty, skoro dostał on homologację. Ale jak dostał, to rzeczywiście ciekawe pytanie. Może rozporządzenie nie jest aż tak mocno obowiązujące, i przepisy dopuszczają na etapie homologowania odstępstwa.

--
Liwiusz

Data: 2017-05-10 11:38:21
Autor: radekp@konto.pl
Jak to jest ze światłami w samochodach?
Wed, 10 May 2017 11:20:36 +0200, w <oeum1u$e2r$1@node2.news.atman.pl>, Liwiusz
<lmalin@bez.tego.poczta.onet.pl> napisał(-a):

[...]

Nie musimy honorować homologacji innych krajów UE?
Pewnie nie - vide afera z czynnikiem do klimy.
Więc pewnie po uważaniu ("przyjmuje się, że lampa podzielona na 2 części nadal
stanowi całość" itp.)

Data: 2017-05-11 00:10:12
Autor: PMG
[...]

Wymagania dotyczące oświetlenia pojazdu podają regulaminy EKG i kraje członkowskie Unii mają obowiązek stosować się do tych regulaminów. W regulaminie nr 48 znajdziesz definicje i załączniki opisujące jakie oświetlenie jest dopuszczalne.

Jestem również pewien, że Twoja wyliczanka niezgodności dotyczy nieaktualnego polskiego rozporządzenia.

Data: 2017-05-11 15:13:44
Autor: Poldek
[...]

6. Jasne, oślepiające zarówno jadących z przeciwka, tak też oślepiające w lusterkach jadących w tym samym kierunku.
6a. wiązka światła za szeroka, kierunek "przed siebie"
6b. strumień światła za silny, o wiele silniejszy niż normalne światła, kolor biały "ostry", lub biały z odcieniem niebieskiego,
6c. wiązka światła rozszczepiająca się różnokolorowe wiązki w różnych kierunkach "tęczówka",
7. Światła STOP bardzo silne. Po zmroku oślepiają kierowcę następnego samochodu przy oczekiwaniu na czerwonym świetle, w korku itp.

Data: 2017-05-12 16:31:13
Autor: Grzegorz Tomczyk
W dniu 11.05.2017 o 15:13, Poldek pisze:

7. Światła STOP bardzo silne. Po zmroku oślepiają kierowcę następnego
samochodu przy oczekiwaniu na czerwonym świetle, w korku itp.

To jest skutek tego, że przy uruchomionym silniku 95% kierowców boi się hamulca ręcznego jak ognia.

--
Pozdrawiam,
Grzegorz Tomczyk

Data: 2017-05-13 21:00:12
Autor: t-1
W dniu 2017-05-12 o 16:31, Grzegorz Tomczyk pisze:
[...]

Mnie się wydawało, że już tak dużo automatów.

Data: 2017-05-13 23:00:22
Autor: Grzegorz Tomczyk
W dniu 13.05.2017 o 21:00, t-1 pisze:
To jest skutek tego, że przy uruchomionym silniku 95% kierowców boi się
hamulca ręcznego jak ognia.

Mnie się wydawało, że już tak dużo automatów.

W tych też ręczny działa (jeśli sprawny).

--
Pozdrawiam,
Grzegorz Tomczyk

Data: 2017-05-15 08:05:11
Autor: Mirek Ptak
W dniu 2017-05-13 o 23:00, Grzegorz Tomczyk pisze:
To jest skutek tego, że przy uruchomionym silniku 95% kierowców boi się
hamulca ręcznego jak ognia.

Mnie się wydawało, że już tak dużo automatów.

W tych też ręczny działa (jeśli sprawny).

Na biegu?

Pozdrawiam - Mirek
--
Mirek Ptak
kolczan( a t )outlook(kropek) c om

Data: 2017-05-17 11:10:32
Autor: Grzegorz Tomczyk
W dniu 15.05.2017 o 08:05, Mirek Ptak pisze:
W tych też ręczny działa (jeśli sprawny).

Na biegu?

Oczywiście, że tak. Przy lekkim zjeździe też jeszcze trzyma.

--
Pozdrawiam,
Grzegorz Tomczyk

Data: 2017-05-14 22:31:15
Autor: Sebastian Biały
On 5/12/2017 4:31 PM, Grzegorz Tomczyk wrote:
[...]

Ciekawe że bylismy na księżycu a wykorzystać czujników zbliżeniowych sprawdzających czy coś za nami stoi nie potrafimy (w celu obniżenia jasności).

Data: 2017-05-14 23:54:53
Autor: RadoslawF
[...]

Porozmawiaj z właścicielem jakiegoś starszego auta jak te czujniki
działają.

Pozdrawiam

Data: 2017-05-16 09:53:47
Autor: Poldek
[...]

To jest skutek tego, że w niektórych modelach nowych samochodów (czarne Audi, czarne BMW) światła STOP świecą 5 × mocniej niż w normalnych samochodach.

Data: 2017-05-16 16:14:14
Autor: RadoslawF
W dniu 2017-05-16 o 09:53, Poldek pisze:

[...]

Ktoś to mierzył jakimś przyrządem ? lub przynajmniej masz wiarygodne
dane jakie tam w tych stopach montują żarówki ?

Ktoś mi kiedyś przywalił w prawy tył, lampa do wymiany. Przy
pierwszej kontroli milicjant stwierdził że mam nie tak ze światłami.
Lewe świeciły za słabo a prawe za mocno.
Jak znalazłem trochę czasu zdemontowałem lewy klosz, wypucowałem
odblaski, wymyłem plastiki i też świeciła jak nowa, czyli za mocno.
:-)

Żarówka z pozycji ma 5W a ze stopu 21W.
I nie jest to żadna z wymienionych marek.

Pozdrawiam

Data: 2017-05-16 19:35:51
Autor: t-1
W dniu 2017-05-16 o 16:14, RadoslawF pisze:

Żarówka z pozycji ma 5W a ze stopu 21W.
I nie jest to żadna z wymienionych marek.

Dokąd stosowano żarówki nie było problemu.
Promieniowały prawie jednakowo we wszystkich kierunkach.
LEDy mają bardzo skupione promieniowanie na wprost i stosunkowo słabe pod większym kątem.
Widocznie badania przewidują normę na minimalną jasność mierzoną z boku.
Oczy na wprost diod są oślepiane.

Data: 2017-05-16 20:56:41
Autor: t-1
W dniu 2017-05-16 o 19:35, t-1 pisze:
[...]

Szukałem jakiś norm i znalazłem jedynie w stosownym rozporządzeniu warunek aby światłość świateł stopu była wyraźnie wyższa niż świateł pozycyjnych.
I to oraz charakterystyka promieniowania diod, wydaje mi się, tłumaczy problem.
Więc ratunku należało by szukać w przepisach z zakresu medycyny i BHP a nie motoryzacji.

Data: 2017-05-16 21:10:43
Autor: t-1
Jak to jest ze światłami w samochodach?
Wygląda, że sam ze soba dyskutuję, ale są normy na max. światłość.
Kto chce niech czyta. Szczególnie Artykuł 6.

http://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=CELEX:42010X0612(01)

Data: 2017-05-17 15:33:19
Autor: Poldek
W dniu 2017-05-16 o 21:10, t-1 pisze:
Wygląda, że sam ze soba dyskutuję, ale są normy na max. światłość.
Kto chce niech czyta. Szczególnie Artykuł 6.

http://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=CELEX:42010X0612(01)

No widać, że są jakieś normy. To już coś.
Nie wiem, czy STOPy z czarnych Audi mieszczą się poniżej maksimum normy, ale stojąc za takim na światłach po zmroku muszę opuszczać osłonę przeciwsłoneczną, bo aż oczy bolą. Oczywiście cały czas jarają STOPami stojąc na czerwonym.

Data: 2017-05-17 08:44:43
Autor: przemek.jedrzejczak
Jak to jest ze światłami w samochodach?
Ziew ... Primo jeśli jeździ to ma kwity ale oczywiście możesz poruszyć tą sprawę na forum międzynarodowym najlepiej prawniczym hint normy europejskie kontra krajowe. Secundo producent tiptronica, dsg i pochodnych zaleca wrzucanie neutrala tylko przy dłuższym postoju a typowe światła takim postojem nie są więc skontaktuj się z producentem ;-)
Ps może cierpisz na jakas chorobę oczu ? Czy pasażerowie też się uskarżają ? Ew. nieudana polerka przedniej szyby ?

Data: 2017-05-18 11:06:58
Autor: Poldek
W dniu 2017-05-17 o 17:44, przemek.jedrzejczak@gmail.com pisze:
[...]

Nie chce mi się poruszać na forum międzynarodowym.
Przypuszczam, że moje następne auto też będzie miało takie STOPy :-)
Co prawda ja nie będę na nie patrzył. A może to nawet lepiej.

Data: 2017-05-19 00:07:28
Autor: Grzegorz Tomczyk
W dniu 17.05.2017 o 17:44, przemek.jedrzejczak@gmail.com pisze:
Secundo producent tiptronica, dsg i pochodnych zaleca wrzucanie neutrala tylko przy dłuższym postoju a typowe światła takim postojem nie są więc skontaktuj się z producentem
A czy ktoś zabrania w pozycji D zaciągać ręczny?

--
Pozdrawiam,
Grzegorz Tomczyk

Data: 2017-05-19 06:44:42
Autor: Klimek8
Jak to jest ryzyko.
Użytkownik "Grzegorz Tomczyk" <grz.tom@NOSPAM.wp.pl> napisał w wiadomości news:ofl5v2$4rf$1news.vectranet.pl...
[...]

Ryzyko zapomnienia, żeby go wyłączyć.

Data: 2017-05-19 20:09:42
Autor: Grzegorz Tomczyk
Jak to jest ryzyko.
W dniu 19.05.2017 o 06:44, Klimek8 pisze:

Ryzyko zapomnienia, żeby go wyłączyć.

Jest czerwona kontrolka, czasem z gongiem, no i czuć
przy ruszaniu, że silnik ma ciężej...

--
Pozdrawiam,
Grzegorz Tomczyk

Data: 2017-05-19 22:47:42
Autor: przemek.jedrzejczak
Jak to jest ryzyko.
To jest nonsens nawet w golfie 4 czy focusie MK1 producent zalecal normalne hamowanie zamiast cudowania z ręcznym czy neutralem. Stare skrzynie blokowały też staczanie (dsg już nie) więc ręczny właściwie byl rzadko używany.

Data: 2017-05-19 16:37:22
Autor: Marcin N
W dniu 2017-05-19 o 00:07, Grzegorz Tomczyk pisze:
[...]

Automaty mają bardzo często czujnik wciśnięcia pedału hamulca i inaczej zachowują się w takiej sytuacji - mniej ciągną do przodu. Ręczny więc nie jest wskazany jako zamiennik.

--
MN

Data: 2017-05-19 20:07:11
Autor: Grzegorz Tomczyk
W dniu 19.05.2017 o 16:37, Marcin N pisze:
Automaty mają bardzo często czujnik wciśnięcia pedału hamulca i inaczej zachowują się w takiej sytuacji - mniej ciągną do przodu. Ręczny więc nie jest wskazany jako zamiennik.

Możliwe, zwłaszcza w przypadku skrzyń DSG.
W klasycznym, powiedzmy 17-letnim hydrokinetyku jest to zupełnie bez znaczenia.

--
Pozdrawiam,
Grzegorz Tomczyk

Data: 2017-05-19 22:41:40
Autor: przemek.jedrzejczak
Jak to jest ze światłami w samochodach?
Elektryczny ? I tak na każdych światłach zamiast normalnie przyhamować ? Ciekawa koncepcja ale jak dla mnie bzdetna

Data: 2017-05-20 12:16:56
Autor: Grzegorz Tomczyk
W dniu 20.05.2017 o 07:41, przemek.jedrzejczak@gmail.com pisze:
Elektryczny ? I tak na każdych światłach zamiast normalnie przyhamować ? Ciekawa koncepcja ale jak dla mnie bzdetna

Jeśli nie ma auto-hold, to każdy dobry, byle nie dusić ciągle nogą pedału.

--
Pozdrawiam,
Grzegorz Tomczyk

Data: 2017-05-20 07:54:52
Autor: przemek.jedrzejczak
Jak to jest ze światłami w samochodach?
Czyli hamuję nożnym potem stop i neutral albo elektryk ? Raczej ilość cykli przekroczy założenia konstruktorów :-) Podjazd na lewoskręcie też ? Światła z krótkim cyklem ? Później deaktywacja elektryka i ruszamy zamiast zdjąć nogę z hamulca i płynnie ruszyć ? No nie mogę powiedzieć że to do mnie przemawia ale kto bogatemu zabroni ?

Data: 2017-05-20 23:55:08
Autor: Grzegorz Tomczyk
W dniu 20.05.2017 o 16:54, przemek.jedrzejczak@gmail.com pisze:
Czyli hamuję nożnym potem stop i neutral albo elektryk ?

W klasycznym automacie pozostajemy na D.

> Później deaktywacja elektryka i ruszamy zamiast zdjąć
> nogę z hamulca i płynnie ruszyć ?

Nie mam elektryka, więc nie wiem. Zwolnienie zwykłego ręcznego zajmuje mi ułamek sekundy:

https://youtu.be/Eu6cViPmC_k

--
Pozdrawiam,
Grzegorz Tomczyk

Data: 2017-05-20 13:22:40
Autor: RadoslawF
W dniu 2017-05-20 o 12:16, Grzegorz Tomczyk pisze:

Elektryczny ? I tak na każdych światłach zamiast normalnie przyhamować
? Ciekawa koncepcja ale jak dla mnie bzdetna

Jeśli nie ma auto-hold, to każdy dobry, byle nie dusić ciągle nogą pedału.

Dlaczego duszenie nogą pedału uważasz za złe ?
Są miasta i to nie koniecznie w górach gdzie sporo skrzyżowań
jest na spadku terenu. Bawienie się ręcznym zamiast przytrzymanie
nożnego jest tam idiotyzmem.

Pozdrawiam

Data: 2017-05-21 00:00:17
Autor: Grzegorz Tomczyk
W dniu 20.05.2017 o 13:22, RadoslawF pisze:
Dlaczego duszenie nogą pedału uważasz za złe ?

Bo jest okazja dać nodze odpocząć. Zwłaszcza, gdy czeka się kilka cykli zmiany świateł.

Bawienie się ręcznym zamiast przytrzymanie
nożnego jest tam idiotyzmem.

Ta "zabawa" zajmuje mi ułamek sekundy:

https://youtu.be/Eu6cViPmC_k

--
Pozdrawiam,
Grzegorz Tomczyk

Data: 2017-05-21 00:34:19
Autor: RadoslawF
W dniu 2017-05-21 o 00:00, Grzegorz Tomczyk pisze:

Dlaczego duszenie nogą pedału uważasz za złe ?

Bo jest okazja dać nodze odpocząć. Zwłaszcza, gdy czeka się kilka cykli
zmiany świateł.

Ja ma nogi silniejsze od rąk i wole jak ręce odpoczywają.

A ja umiem ruszyć bez zabawy.

Pozdrawiam

Data: 2017-05-11 21:26:05
Autor: jerzu.xyz
Jak to jest ze światłami w samochodach?
On Wed, 10 May 2017 11:09:26 +0200, Michał Jankowski
<michalj@fuw.edu.pl> wrote:

5. Tym razem chyba samoróbka: kierunkowskaz w formie biegnących kropek.

Ja wczoraj widziałem Fusiona (amerykańskie Mondeo), w którym za
kierunkowskaz robiły dwa światła: jedno pomarańczowe, a drugie to
światło stopu czerwone. Pewnie jakaś niechlujna przeróbka
dostosowująca go do polksich przepisów.

http://jerzu.waw.pl GG:129280
Ford Focus MK2 1.6 TDCi 109KM `06

Data: 2017-05-11 23:53:47
Autor: sczygiel
<michalj@fuw.edu.pl> wrote:

> [...]

kierunkowskaz robiły dwa światła: jedno pomarańczowe, a drugie to
światło stopu czerwone. Pewnie jakaś niechlujna przeróbka

nie. To zaszłośc z za oceanu.
U nich kierunki moga byc czerwone lub pomaranczowe.
Po bokach nie musza miec kierunkow.
dzienne moga byc pomaranczowe czyli moga byc kierunkami.

powalone nie?

Ktoś takiego przywiozl z usa/kanady i jezdzi a policja i stacje kontroli maja to w de...

Data: 2017-05-12 10:25:43
Autor: Akarm
W dniu 2017-05-12 o 08:53, sczygiel@gmail.com pisze:

U nich kierunki moga byc czerwone lub pomaranczowe.

?
To jest raczej dość dziwne. Ja w ruchu drogowym spotkałem się tylko z kierunkami w lewo albo w prawo.

Po bokach nie musza miec kierunkow.
dzienne moga byc pomaranczowe czyli moga byc kierunkami.

powalone nie?

Zdecydowanie powalone tak!
Kretynizmy jakieś, nawet bym powiedział.
Nie spotkałem nigdy kierunków innych niż w lewo lub prawo.
Bywają jeszcze w górę, w dół, w przód i do tyłu. Ale żeby pomarańczowe? Powalone...

--
           Akarm
http://bykom-stop.cba.pl/

Data: 2017-05-12 06:14:06
Autor: sczygiel
W dniu piątek, 12 maja 2017 10:25:53 UTC+2 użytkownik Akarm napisał:
> [...]

Nie spotkałem nigdy kierunków innych niż w lewo lub prawo.
Bywają jeszcze w górę, w dół, w przód i do tyłu. Ale żeby pomarańczowe? Powalone...

Hahahaha. Smieszne :)

Data: 2017-05-14 07:56:53
Autor: Tomasz Stiller
On Thu, 11 May 2017 23:53:47 -0700, sczygiel wrote:
nie. To zaszłośc z za oceanu.
U nich kierunki moga byc czerwone lub pomaranczowe.
Po bokach nie musza miec kierunkow.
dzienne moga byc pomaranczowe czyli moga byc kierunkami.

powalone nie?

A co? Jak Ci miga z tyłu na czerwono po prawej albo lewej stronie to już nie wiesz ze skręca w którąś stronę? Od czego masz interfejs białkowy między pedałami a kierownicą?

Tomek

Data: 2017-05-14 06:38:24
Autor: sczygiel
W dniu niedziela, 14 maja 2017 10:00:15 UTC+2 użytkownik Tomasz Stiller napisał:
> [...]

A co? Jak Ci miga z tyłu na czerwono po prawej albo lewej stronie to już nie wiesz ze skręca w którąś stronę? Od czego masz interfejs białkowy między pedałami a kierownicą?

Majster my tu o gruszkach a ty o pietruszkach.

U nas jest przyjete i skodyfikowane ze kierunkowskaz ma byc pomaranczowy i ma byc umieszczony na brzegach obrysu samochodu.

Wyjdź i zapytaj ludzi jak sobie wyobrażają kierunkowskaz a potem pokaż im mrygałki z amerykańskiego mustanga i zapytaj czy sie takiego spodziewali.

Ja rozpoznac umiem ale akurat tu przydaje się normalizacja i wyrazistość.

Jak mruga na czerwono to nie wiem czy lolek hamulec nacisnął i jeden stop mu nie świeci czy właczył kierunkowskaz. trwa to 3-4 sekundy aby stwierdzić "aha, z hameryki przyjechal". U nas jest porzadek u nich swoboda.
Tyle zaobserowałem i sie podziliłem. A ty musisz wyskakiwać z napastliwym tonem bo przecież jestes w usenecie i nie da sie odpisać tak jak bys powiedział do znajomego przy stole...

Data: 2017-05-14 20:08:38
Autor: Tomasz Stiller
On Sun, 14 May 2017 06:38:24 -0700, sczygiel wrote:

Jak mruga na czerwono to nie wiem czy lolek hamulec nacisnął i jeden
stop mu nie świeci czy właczył kierunkowskaz. trwa to 3-4 sekundy aby
stwierdzić "aha, z hameryki przyjechal".

A jak Ci miga na biało, to się znastawiasz czy gościu wsteczny wrzucił, żeby po 3-4 sekundach dojść do wniosku że to złuszczona pomarańczowa żarówka w białym kloszu kierunku?

Weź lepiej oddaj prawko, bo z takim czasem reakcji jesteś zwyczajnie niebezpieczny na drodze

Tomek

Data: 2017-05-15 00:16:33
Autor: sczygiel
W dniu niedziela, 14 maja 2017 22:12:00 UTC+2 użytkownik Tomasz Stiller napisał:
> [...]

Weź lepiej oddaj prawko, bo z takim czasem reakcji jesteś zwyczajnie niebezpieczny na drodze

Urzekły mnie Twoje historie...

Data: 2017-05-14 23:06:46
Autor: jerzu.xyz
On Thu, 11 May 2017 23:53:47 -0700 (PDT), sczygiel@gmail.com wrote:

nie. To zaszłośc z za oceanu.
U nich kierunki moga byc czerwone lub pomaranczowe.

Ja to wiem. Ale raczej nie mogą być czerwono-pomarańczowe. A w tym
Fusionie tak było. --

Data: 2017-05-15 00:17:56
Autor: sczygiel
W dniu niedziela, 14 maja 2017 23:06:46 UTC+2 użytkownik jerz...@irc.pl napisał:
> [...]

>U nich kierunki moga byc czerwone lub pomaranczowe.

Ja to wiem. Ale raczej nie mogą być czerwono-pomarańczowe. A w tym
W jakim sensie czerwono-pomarańczowe?
Nie wiem jak w usa ale kanadyjce moga mieć czerwone z tyłu a pomaranczowe z przodu...

Data: 2017-05-15 23:10:24
Autor: jerzu.xyz
On Mon, 15 May 2017 00:17:56 -0700 (PDT), sczygiel@gmail.com wrote:

W jakim sensie czerwono-pomarańczowe?

W normalnym. Górna część świeciła na pomarańczowo, dolna na czerwono.