Data: 2012-03-02 23:13:40 | |
Autor: Tomasz Pyra | |
Jak to jest ze skośnymi zębami? | |
Jak to w końcu jest ze skośnymi i prostymi zębami w skrzyniach biegów?
Na pewno proste zęby wyją, ale jak jest z ich wytrzymałością? Bo zawsze mi się wydawało że proste zęby są mocniejsze i dlatego spotyka się je w sporcie. Teraz się dowiedziałem jakoby prostsze zęby były podobno słabsze, a w spotyka się je w sporcie budżetowym, bo takie zęby dużo łatwiej zrobić na prostszym sprzęcie do obróbki metalu. I faktycznie - taki lepszy osprzęt do skrzyń biegów jest jak najbardziej na zębach skośnych. Z drugiej strony nawet w cywilnych samochodach spotyka się czasami żeby proste na pierwszych biegach, albo wstecznym - tego prostotą wykonania w małym warsztacie nie da się wytłumaczyć. |
|
Data: 2012-03-02 23:20:42 | |
Autor: AL | |
Jak to jest ze skośnymi zębami? | |
W dniu 2012-03-02 23:13, Tomasz Pyra pisze:
Jak to w końcu jest ze skośnymi i prostymi zębami w skrzyniach biegów? kola z zebami skosnymi (w tym srubowymi) charakteryzuja sie - w stosunku do kol z zebami prostymi - wiekszym stopniem pokrycia (dlugoscia zazebienia jednoczesnie wiekszej ilosci zebow) a tym samym mniejszymi naciskami powierzchniowymi. Polecam zajrzec np. tu: http://fazer_club.fm.interia.pl/reduktor/czesc1.htm -- pozdr Adam (AL) TG |
|
Data: 2012-03-02 23:35:39 | |
Autor: Tomasz Pyra | |
Jak to jest ze skośnymi zębami? | |
On Fri, 02 Mar 2012 23:20:42 +0100, AL wrote:
kola z zebami skosnymi (w tym srubowymi) charakteryzuja sie - w stosunku do kol z zebami prostymi - wiekszym stopniem pokrycia (dlugoscia zazebienia jednoczesnie wiekszej ilosci zebow) a tym samym mniejszymi naciskami powierzchniowymi. No tak, tylko skąd proste zęby wstecznego biegu, a czasami pierwszego? W fabrycznej produkcji różnica w koszcie pewnie jest pomijalna. Może tam dochodzą jeszcze jakieś inne obciążenia które skłaniają do użycia prostych zębów? |
|
Data: 2012-03-02 23:47:27 | |
Autor: BartekK | |
Jak to jest ze skoĹnymi zÄbami? | |
W dniu 2012-03-02 23:35, Tomasz Pyra pisze:
On Fri, 02 Mar 2012 23:20:42 +0100, AL wrote:Prosta sprawa. ZÄby skoĹne podczas przenoszenia siĹ - chcÄ siÄ teĹź wzglÄdem siebie przesuwaÄ (bo czÄĹÄ siĹy dziaĹa pod skosem, tak jak zÄ b jest pochylony) Ale to nie problem, wystarczy ĹoĹźysko "oporowe" teĹź pod skosem, i siĹa sobie dziaĹa a zÄbatka siÄ nie przesuwa. ZÄby 1ki i wstecznego czÄsto sÄ wspĂłlne (a przynajmniej czÄĹÄ zÄbĂłw, i zazÄbiane przez kĂłĹko poĹredniczÄ ce dla wstecznego) - i zaleĹźnie od kierunku jazdy (znaczy czy wsteczny czy do przodu) siĹy by dziaĹaĹy na te zÄby tam-i-spowrotem, a to duĹźo ciÄĹźej dobrze uĹoĹźyskowaÄ. W dodatku - jak chcesz "zazÄbiÄ" zÄbatki skoĹno-zÄbe ze sobÄ , gdy masz ukĹad zÄ b-zÄ b (przy jedynce) a za chwile zÄ b-[zÄbatka poĹredniczÄ ca(odwracajÄ ca obroty)]-zÄ b ? -- | BartĹomiej KuĹşniewski | sibi@drut.org GG:23319 tel +48 696455098 http://drut.org/ | http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338173 |
|
Data: 2012-03-03 10:16:50 | |
Autor: J.F. | |
Jak to jest ze skośnymi zębami? | |
Dnia Fri, 2 Mar 2012 23:35:39 +0100, Tomasz Pyra napisał(a):
On Fri, 02 Mar 2012 23:20:42 +0100, AL wrote: czekaj czekaj - owszem, zebow zazebionych jest wiecej (w sumie dwa, bo wiecej sobie w tym przypadku nie wyobrazam), ale zazebione sa punktowo, czy tez na krotkim odcinku No tak, tylko skąd proste zęby wstecznego biegu, a czasami pierwszego? Na pewno jest sila poosiowa, obciazajaca dodatkowo lozyska. J. |
|
Data: 2012-03-03 10:53:39 | |
Autor: AL | |
Jak to jest ze skośnymi zębami? | |
W dniu 2012-03-03 10:16, J.F. pisze:
Dnia Fri, 2 Mar 2012 23:35:39 +0100, Tomasz Pyra napisał(a):wskazowka: liczba przyporu. Mozesz miec wartosc nawet >2 ;) Ilosc jednoczesnie zebow, ktore maja kontakt ze soba. "Dla prawidłowej współpracy pary zębów liczba przyporu (zalecane > 1.4)." A ogolnie to dazy sie by zeby obtaczaly sie o sibie (np. zarys ewolwentowy) masz to opisane w pkt: 05. Zasada zazębienia. Zarysy zębów i ich wybór. (patrz podany wczesniej link) -- pozdr Adam (AL) TG |
|
Data: 2012-03-03 11:40:54 | |
Autor: J.F. | |
Jak to jest ze skośnymi zębami? | |
Dnia Sat, 03 Mar 2012 10:53:39 +0100, AL napisał(a):
W dniu 2012-03-03 10:16, J.F. pisze: Moge. Ale to ciagle jest samochodowa skrzynia biegow a nie przekladnia slimakowa. kola dosc cienkie, zeby dosc grube. A ogolnie to dazy sie by zeby obtaczaly sie o sibie (np. zarys ewolwentowy) sie dazy, tylko sie zastanawiam jak to wyglada przy zebach skosnych. Jest to w ogole mozliwe w geometrii żeby dwie takie zwichrowane powierzchnie ewolwentowe stykaly sie na pewnej linii a nie w punkcie ? Hm, no niby przy idealnej ewolwencie tak faktycznie powinno byc .. J. |
|
Data: 2012-03-03 18:05:53 | |
Autor: venioo@interia.pl | |
Jak to jest ze skośnymi zębami? | |
W dniu 2012-03-03 11:40, J.F. pisze:
Dnia Sat, 03 Mar 2012 10:53:39 +0100, AL napisał(a): Pamietaj, ze mimo wszystko kola nie sa z materialu idealnie sztywnego, to wszystko pracuje, w dodatku lekko sie wyciera, wiec z punktowym przenoszeniem sil raczej nie bedziemy mieli do czynienia. -- venioo -> GG:198909 "What a wonderful wooooorld!" :) |
|
Data: 2012-03-13 07:32:39 | |
Autor: MarcinJM | |
Jak to jest ze skośnymi zębami? | |
W dniu 2012-03-02 23:35, Tomasz Pyra pisze:
On Fri, 02 Mar 2012 23:20:42 +0100, AL wrote: Co do wytrzymalosci to nie wiem, ale wiem, ze system zalaczania i utrzymania w pozycji zalaczonej biegu wstecznego niedopuszcza jakichkolwiek sil osiowych, a te wystepuja przy wspolpracy zebow skosnych. Zreszta sam system zalaczania (przesuwanie kolka posredniego) nie funkjonowalby przy zebach skosnych. -- Pozdrawiam MarcinJM |
|
Data: 2012-03-03 00:49:44 | |
Autor: KrisPolska | |
Jak to jest ze skośnymi zębami? | |
Użytkownik "Tomasz Pyra" <hellfire@spam.spam.spam> napisał w wiadomości news:1ost6rbp9mebw$.pm1u5dqwgbgx.dlg40tude.net... Jak to w końcu jest ze skośnymi i prostymi zębami w skrzyniach biegów? mowisz o przekladniach hipoidalnych przenosza wieksze obciazenia z zabami prostymi czy trapezowe sa mniej odborne na przecizaenia w starym motorowerze romet 2 biegowy (nazywane na wsi komar) czesto szly zeby z choinki w miesiacy ze 2-3 razy podjezdzajac pod gorke przy 2osobach zeby sie ciely choinka miala zeby trapezowe, niewytrzymywaly obciazenia |
|
Data: 2012-03-03 11:29:25 | |
Autor: Grejon | |
Jak to jest ze skośnymi zębami? | |
[ciach HGW co]
Facet, ty weź zatrudnij czasem jakiegoś tłumacza albo co? 8-latek z podstawówki pisze składniej od ciebie. -- Grzegorz Jońca GG: 7366919 JID:gzesiu@jabber.wp.pl Green Trafic 140 dCi |
|
Data: 2012-03-03 18:38:54 | |
Autor: Hinek | |
Jak to jest ze skośnymi zębami? | |
Użytkownik "Grejon" <grejon83@gmail.com> napisał
On pewnia używa transaltora z Googla. Z całą pewnością jest obcokrajowcem i nie zna polskiego. -- Hinek |
|
Data: 2012-03-04 02:18:23 | |
Autor: venioo@interia.pl | |
Jak to jest ze skośnymi zębami? | |
W dniu 2012-03-03 18:38, Hinek pisze:
Użytkownik "Grejon" <grejon83@gmail.com> napisał Przestancie, kazdy czasem siada do usenetu po kilku browarach. -- venioo -> GG:198909 "What a wonderful wooooorld!" :) |
|
Data: 2012-03-13 07:45:07 | |
Autor: Myjk | |
Jak to jest ze skośnymi zębami? | |
Sun, 04 Mar 2012 02:18:23 +0100, venioo@interia.pl
Przestancie, kazdy czasem siada do usenetu po kilku browarach. NiektĂłrzy tylko wtedy mogÄ usiÄ ĹÄ. :P -- Pozdor Myjk |
|
Data: 2012-03-04 13:06:06 | |
Autor: Jackare | |
Jak to jest ze skośnymi zębami? | |
Użytkownik "Tomasz Pyra" <hellfire@spam.spam.spam> napisał w wiadomości news:1ost6rbp9mebw$.pm1u5dqwgbgx.dlg40tude.net... Z drugiej strony nawet w cywilnych samochodach spotyka się czasami żeby Da się wytłumaczyć ekonomią. 1$ taniej razy milion skrzyń biegów = 1 milion $ w kieszeni. |
|
Data: 2012-03-04 13:20:52 | |
Autor: J.F. | |
Jak to jest ze skośnymi zębami? | |
Dnia Sun, 4 Mar 2012 13:06:06 +0100, Jackare napisał(a):
Użytkownik "Tomasz Pyra" <hellfire@spam.spam.spam> napisał w wiadomości Tylko pytanie czy jak robisz skrzynie biegow o 10 kolach zebatych (chyba juz wiecej) to masz 10 maszyn seryjnie robiacych jedno kolo, czy jedna maszyne robiaca kola partiami, gdzie dodatkowe przezbrojenie na zeby proste lub skosne to strata paru $ :-) Choc patrzac na czas montazu auta, to raczej potrzebujesz kilkadziesiat maszyn do kol zebatych - po kilka na jeden rodzaj kola. P.S. Podobno kola do skrzyn sa teraz robione z dwoch polowek i spawane na walku. J. |
|