Grupy dyskusyjne   »   pl.misc.samochody   »   Jak to jest ze skośnymi zębami?

Jak to jest ze skośnymi zębami?

Data: 2012-03-02 23:20:42
Autor: AL
Jak to jest ze skośnymi zębami?
W dniu 2012-03-02 23:13, Tomasz Pyra pisze:
Jak to w końcu jest ze skośnymi i prostymi zębami w skrzyniach biegów?
Na pewno proste zęby wyją, ale jak jest z ich wytrzymałością?

Bo zawsze mi się wydawało że proste zęby są mocniejsze i dlatego spotyka
się je w sporcie.

Teraz się dowiedziałem jakoby prostsze zęby były podobno słabsze, a w
spotyka się je w sporcie budżetowym, bo takie zęby dużo łatwiej zrobić na
prostszym sprzęcie do obróbki metalu.

I faktycznie - taki lepszy osprzęt do skrzyń biegów jest jak najbardziej na
zębach skośnych.
Z drugiej strony nawet w cywilnych samochodach spotyka się czasami żeby
proste na pierwszych biegach, albo wstecznym - tego prostotą wykonania w
małym warsztacie nie da się wytłumaczyć.

kola z zebami skosnymi (w tym srubowymi) charakteryzuja sie - w stosunku do kol z zebami prostymi - wiekszym stopniem pokrycia (dlugoscia zazebienia jednoczesnie wiekszej ilosci zebow) a tym samym mniejszymi naciskami powierzchniowymi.

Polecam zajrzec np. tu:
http://fazer_club.fm.interia.pl/reduktor/czesc1.htm

--
pozdr
Adam (AL)
TG

Data: 2012-03-02 23:35:39
Autor: Tomasz Pyra
Jak to jest ze skośnymi zębami?
On Fri, 02 Mar 2012 23:20:42 +0100, AL wrote:


kola z zebami skosnymi (w tym srubowymi) charakteryzuja sie - w stosunku do kol z zebami prostymi - wiekszym stopniem pokrycia (dlugoscia zazebienia jednoczesnie wiekszej ilosci zebow) a tym samym mniejszymi naciskami powierzchniowymi.

No tak, tylko skąd proste zęby wstecznego biegu, a czasami pierwszego?
W fabrycznej produkcji różnica w koszcie pewnie jest pomijalna.

Może tam dochodzą jeszcze jakieś inne obciążenia które skłaniają do użycia
prostych zębów?

Data: 2012-03-02 23:47:27
Autor: BartekK
Jak to jest ze skośnymi zębami?
W dniu 2012-03-02 23:35, Tomasz Pyra pisze:
On Fri, 02 Mar 2012 23:20:42 +0100, AL wrote:


kola z zebami skosnymi (w tym srubowymi) charakteryzuja sie - w stosunku
do kol z zebami prostymi - wiekszym stopniem pokrycia (dlugoscia
zazebienia jednoczesnie wiekszej ilosci zebow) a tym samym mniejszymi
naciskami powierzchniowymi.

No tak, tylko skąd proste zęby wstecznego biegu, a czasami pierwszego?
W fabrycznej produkcji róşnica w koszcie pewnie jest pomijalna.

Może tam dochodzą jeszcze jakieś inne obciążenia które skłaniają do użycia
prostych zębów?
Prosta sprawa. Zęby skośne podczas przenoszenia sił - chcą się też względem siebie przesuwać (bo część siły działa pod skosem, tak jak ząb jest pochylony) Ale to nie problem, wystarczy łożysko "oporowe" też pod skosem, i siła sobie działa a zębatka się nie przesuwa.
  Zęby 1ki i wstecznego często są wspĂłlne (a przynajmniej część zębĂłw, i zazębiane przez kółko pośredniczące dla wstecznego) - i zaleĹźnie od kierunku jazdy (znaczy czy wsteczny czy do przodu) siły by działały na te zęby tam-i-spowrotem, a to duĹźo ciężej dobrze ułoĹźyskować. W dodatku - jak chcesz "zazębić" zębatki skośno-zębe ze sobą, gdy masz układ ząb-ząb (przy jedynce) a za chwile ząb-[zębatka pośrednicząca(odwracająca obroty)]-ząb ?


--
| Bartłomiej Kuźniewski
| sibi@drut.org  GG:23319  tel +48 696455098  http://drut.org/
| http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338173

Data: 2012-03-03 10:16:50
Autor: J.F.
Jak to jest ze skośnymi zębami?
Dnia Fri, 2 Mar 2012 23:35:39 +0100, Tomasz Pyra napisał(a):
On Fri, 02 Mar 2012 23:20:42 +0100, AL wrote:
kola z zebami skosnymi (w tym srubowymi) charakteryzuja sie - w stosunku do kol z zebami prostymi - wiekszym stopniem pokrycia (dlugoscia zazebienia jednoczesnie wiekszej ilosci zebow) a tym samym mniejszymi naciskami powierzchniowymi.

czekaj czekaj - owszem, zebow zazebionych jest wiecej (w sumie dwa, bo
wiecej sobie w tym przypadku nie wyobrazam), ale zazebione sa punktowo, czy
tez na krotkim odcinku

No tak, tylko skąd proste zęby wstecznego biegu, a czasami pierwszego?
W fabrycznej produkcji różnica w koszcie pewnie jest pomijalna.
Może tam dochodzą jeszcze jakieś inne obciążenia które skłaniają do użycia
prostych zębów?

Na pewno jest sila poosiowa, obciazajaca dodatkowo lozyska.

J.

Data: 2012-03-03 10:53:39
Autor: AL
Jak to jest ze skośnymi zębami?
W dniu 2012-03-03 10:16, J.F. pisze:
Dnia Fri, 2 Mar 2012 23:35:39 +0100, Tomasz Pyra napisał(a):
On Fri, 02 Mar 2012 23:20:42 +0100, AL wrote:
kola z zebami skosnymi (w tym srubowymi) charakteryzuja sie - w stosunku
do kol z zebami prostymi - wiekszym stopniem pokrycia (dlugoscia
zazebienia jednoczesnie wiekszej ilosci zebow) a tym samym mniejszymi
naciskami powierzchniowymi.

czekaj czekaj - owszem, zebow zazebionych jest wiecej (w sumie dwa, bo
wiecej sobie w tym przypadku nie wyobrazam), ale zazebione sa punktowo, czy
tez na krotkim odcinku

wskazowka: liczba przyporu.

Mozesz miec wartosc nawet >2 ;)
Ilosc jednoczesnie zebow, ktore maja kontakt ze soba.
"Dla prawidłowej współpracy pary zębów liczba przyporu (zalecane > 1.4)."

A ogolnie to dazy sie by zeby obtaczaly sie o sibie (np. zarys ewolwentowy)

masz to opisane w pkt: 05. Zasada zazębienia. Zarysy zębów i ich wybór.
(patrz podany wczesniej link)

--
pozdr
Adam (AL)
TG

Data: 2012-03-03 11:40:54
Autor: J.F.
Jak to jest ze skośnymi zębami?
Dnia Sat, 03 Mar 2012 10:53:39 +0100, AL napisał(a):
W dniu 2012-03-03 10:16, J.F. pisze:
kola z zebami skosnymi (w tym srubowymi) charakteryzuja sie - w stosunku
do kol z zebami prostymi - wiekszym stopniem pokrycia (dlugoscia
zazebienia jednoczesnie wiekszej ilosci zebow) a tym samym mniejszymi
naciskami powierzchniowymi.

czekaj czekaj - owszem, zebow zazebionych jest wiecej (w sumie dwa, bo
wiecej sobie w tym przypadku nie wyobrazam), ale zazebione sa punktowo, czy
tez na krotkim odcinku

wskazowka: liczba przyporu.
Mozesz miec wartosc nawet >2 ;)
Ilosc jednoczesnie zebow, ktore maja kontakt ze soba.
"Dla prawidłowej współpracy pary zębów liczba przyporu (zalecane > 1.4)."

Moge. Ale to ciagle jest samochodowa skrzynia biegow a nie przekladnia
slimakowa. kola dosc cienkie, zeby dosc grube.

A ogolnie to dazy sie by zeby obtaczaly sie o sibie (np. zarys ewolwentowy)

sie dazy, tylko sie zastanawiam jak to wyglada przy zebach skosnych.
Jest to w ogole mozliwe w geometrii żeby dwie takie zwichrowane
powierzchnie ewolwentowe stykaly sie na pewnej linii a nie w punkcie ?

Hm, no niby przy idealnej ewolwencie tak faktycznie powinno byc ..
 J.

Data: 2012-03-03 18:05:53
Autor: venioo@interia.pl
Jak to jest ze skośnymi zębami?
W dniu 2012-03-03 11:40, J.F. pisze:
Dnia Sat, 03 Mar 2012 10:53:39 +0100, AL napisał(a):
W dniu 2012-03-03 10:16, J.F. pisze:
kola z zebami skosnymi (w tym srubowymi) charakteryzuja sie - w stosunku
do kol z zebami prostymi - wiekszym stopniem pokrycia (dlugoscia
zazebienia jednoczesnie wiekszej ilosci zebow) a tym samym mniejszymi
naciskami powierzchniowymi.

czekaj czekaj - owszem, zebow zazebionych jest wiecej (w sumie dwa, bo
wiecej sobie w tym przypadku nie wyobrazam), ale zazebione sa punktowo, czy
tez na krotkim odcinku

wskazowka: liczba przyporu.
Mozesz miec wartosc nawet>2 ;)
Ilosc jednoczesnie zebow, ktore maja kontakt ze soba.
"Dla prawidłowej współpracy pary zębów liczba przyporu (zalecane>  1.4)."

Moge. Ale to ciagle jest samochodowa skrzynia biegow a nie przekladnia
slimakowa. kola dosc cienkie, zeby dosc grube.

A ogolnie to dazy sie by zeby obtaczaly sie o sibie (np. zarys ewolwentowy)

sie dazy, tylko sie zastanawiam jak to wyglada przy zebach skosnych.
Jest to w ogole mozliwe w geometrii żeby dwie takie zwichrowane
powierzchnie ewolwentowe stykaly sie na pewnej linii a nie w punkcie ?

Hm, no niby przy idealnej ewolwencie tak faktycznie powinno byc ..


Pamietaj, ze mimo wszystko kola nie sa z materialu idealnie sztywnego, to wszystko pracuje, w dodatku lekko sie wyciera, wiec z punktowym przenoszeniem sil raczej nie bedziemy mieli do czynienia.



--
venioo  -> GG:198909
"What a wonderful wooooorld!" :)

Data: 2012-03-13 07:32:39
Autor: MarcinJM
Jak to jest ze skośnymi zębami?
W dniu 2012-03-02 23:35, Tomasz Pyra pisze:
On Fri, 02 Mar 2012 23:20:42 +0100, AL wrote:


kola z zebami skosnymi (w tym srubowymi) charakteryzuja sie - w stosunku
do kol z zebami prostymi - wiekszym stopniem pokrycia (dlugoscia
zazebienia jednoczesnie wiekszej ilosci zebow) a tym samym mniejszymi
naciskami powierzchniowymi.

No tak, tylko skąd proste zęby wstecznego biegu, a czasami pierwszego?
W fabrycznej produkcji różnica w koszcie pewnie jest pomijalna.

Może tam dochodzą jeszcze jakieś inne obciążenia które skłaniają do użycia
prostych zębów?

Co do wytrzymalosci to nie wiem, ale wiem, ze system zalaczania i utrzymania w pozycji zalaczonej biegu wstecznego niedopuszcza jakichkolwiek sil osiowych, a te wystepuja przy wspolpracy zebow skosnych. Zreszta sam system zalaczania (przesuwanie kolka posredniego) nie funkjonowalby przy zebach skosnych.

--
Pozdrawiam
MarcinJM

Jak to jest ze skośnymi zębami?

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona