Data: 2009-08-07 09:41:26 | |
Autor: krzysiek82 | |
Jak to jest ze sprawdzaniem poziomu płynu chł odniczego. | |
Witajcie
Gdy silnik jest zimny np po nocnym postoju poziom płynu jest minimalnie poniżej minimum, gdy sie rozgrzeje wychodzi trochę powyżej max. Zawsze sprawdzałem poziom płynu na zimno i wtedy ewentualne braki uzupełniałem. W aso jednak twierdzą, że jeśli na gorącym silniku będzie powyżej max to trzeba wybrać tyle żeby było pomiędzy min i max. Jak to jest. Przecież wtedy na zimnym pokaże sporo poniżej minimum. Pacjent to kropek 1.9JTD. Wycieków brak bo na 60tyś przejechane nic nie dolewałem w ostatnim czasie. -- krzysiek82 |
|
Data: 2009-08-07 10:00:49 | |
Autor: Tomek | |
Jak to jest ze sprawdzaniem poziomu płynu chłodniczego. | |
Gdy silnik jest zimny np po nocnym postoju poziom płynu jest minimalnie poniżej minimum, gdy sie rozgrzeje wychodzi trochę powyżej max. zapowietrzony uklad i/lub nieszczelny korek. Za duze wahania poziomu, u mnie zawsze jest pomiedzy min/max bez wzgledu na temperature. Na poczatek sprawdz, czy na rozgrzanym silniku uklad trzyma cisnienie - czy weze do chlodnicy sa twarde. -- Tomek |
|
Data: 2009-08-07 11:23:40 | |
Autor: krzysiek82 | |
Jak to jest ze sprawdzaniem poziomu płynu chłodniczego. | |
Tomek pisze:
zapowietrzony uklad i/lub nieszczelny korek. Za duze wahania poziomu, u mnie zawsze jest pomiedzy min/max bez wzgledu na temperature. Na poczatek sprawdz, czy na rozgrzanym silniku uklad trzyma cisnienie - czy weze do chlodnicy sa twarde. Dzięki za sugestię, sprawdzę. Korek wydaje się być ok bo nie pluje płynem wszystko suche. Temp trzyma zawsze w normie czyli 90c nagrzewa się w miarę szybko i nie wychodzi nigdy powyżej 90c nawet w korku. \ -- krzysiek82 |
|
Data: 2009-08-07 10:56:08 | |
Autor: Jackare | |
Jak to jest ze sprawdzaniem poziomu płynu chłodniczego. | |
W aso jednak twierdzą, że jeśli na gorącym silniku będzie powyżej max to trzeba wybrać tyle żeby było pomiędzy min i max. Jak to jest. Przecież wtedy na zimnym pokaże sporo poniżej minimum. Pacjent to kropek 1.9JTD. Wycieków brak bo na 60tyś przejechane nic nie dolewałem w ostatnim czasie.Zapytaj więc szanownych panów co się stanie gdy płynu będzie powyżej max lub poniżej min. Niech ci konretnie odpowiedzą jakie są konsekwencje jednego lub drugiego stanu. Zmiana stanu wynika z rozszerzalności cieplnej płynu - najwyraźniej masz taki który tę rozszerzalność ma dużą. Wg mnie najważniejsze żeby płyn w zbiorniku wyrównawczym BYŁ bo to zapewnia szczelność, laminarność przepływu i w ogóle działalnie układu chłodzenia, gdyby płynu nie było układ może zassać powietrze i może wytworzyć się pustka gazowa która będzie blokować przepływ chłodziwa przez silnik. Jeżeli płynu będzie zbyt dużo to w wyniku rozszerzalności wyleje się ze zbiorniczka wyrównawczego bo zbiorniczek wyrównawczy to układ otwarty i co będzie ? Ano nic nie będzie, najwyżej będzie nieładnie, bo będzie pochlapane płynem pod maską. IMHO lepiej jest gdy płynu jest nieco zbyt dużo niż za mało. -- Jackare |
|
Data: 2009-08-07 11:06:59 | |
Autor: krzysiek82 | |
Jak to jest ze sprawdzaniem poziomu płynu chłodniczego. | |
Jackare pisze:
Zapytaj więc szanownych panów co się stanie gdy płynu będzie powyżej max lub poniżej min. Niech ci konretnie odpowiedzą jakie są konsekwencje jednego lub drugiego stanu. Także tak myślę, ale chłopaki z aso dali mi domyślenia, że w JTD to trzeba poziomu pilnować. W sumie to szkoda, że nie napisałem czym się różni silnik JTD od innych pod tym względem. Jak dla mnie to niczym. -- krzysiek82 |
|
Data: 2009-08-07 18:01:12 | |
Autor: WIHEDCNF | |
Jak to jest ze sprawdzaniem poziomu płynu chłodniczego. | |
Użytkownik "Jackare" Jeżeli płynu będzie zbyt dużo to w wyniku rozszerzalności wyleje się ze zbiorniczka wyrównawczego bo zbiorniczek wyrównawczy to układ otwarty i co będzie ? otwarty, to może był kiedyś w centralnym ogrzewaniu w domach na wsi ;-) w układzie chłodzenia występuje NADCIŚNIENIE, między innymi dlatego, aby podwyższyć temperaturę wrzenia cieczy |
|
Data: 2009-08-07 21:36:01 | |
Autor: Kocureq | |
Jak to jest ze sprawdzaniem poziomu pĹynu chĹ odniczego. | |
WIHEDCNF pisze:
w ukĹadzie chĹodzenia wystÄpuje NADCIĹNIENIE, miÄdzy innymi dlatego, aby podwyĹźszyÄ temperaturÄ wrzenia cieczy W niektĂłrych autach zbiorniczek wyrĂłwnawczy jest poza ukĹadem ciĹnieniowym... -- /\ /\ [ Jakub 'Kocureq' Anderwald ] /\ /\ =^;^= [ [nick][at][nick].com ] =^;^= / | [ GG# 1365999 ICQ# 31547220 ] | \ (___(|_|_| [ kocureq@jabber.org ] |_|_|)___) |
|
Data: 2009-08-07 22:32:39 | |
Autor: WIHEDCNF | |
Jak to jest ze sprawdzaniem poziomu pĹynu chĹodniczego. | |
UĹźytkownik "Kocureq"
Przyznam, ze nie spotkaĹem siÄ z takim rozwiÄ zaniem - moĹźesz coĹ bliĹźej? Pozdrawiam |
|
Data: 2009-08-07 23:17:20 | |
Autor: Kocureq | |
Jak to jest ze sprawdzaniem poziomu pĹynu chĹ odniczego. | |
WIHEDCNF pisze:
W niektĂłrych autach zbiorniczek wyrĂłwnawczy jest poza ukĹadem ciĹnieniowym... Przyznam, ze nie spotkaĹem siÄ z takim rozwiÄ zaniem - moĹźesz coĹ bliĹźej? Ja osobiĹcie widziaĹem w Mazdach z lat 90. Na chĹodnicy jest korek ciĹnieniowy, ktĂłry w zaleĹźnoĹci od ciĹnienia upuszcza bÄ dĹş zasysa pĹyn ze zbiorniczka, ktĂłry znajduje siÄ obok koĹa, opuszczony w dĂłĹ, pod akumulatorem. Na gĂłrze wystaje tylko "szyjka" z plastikowym bagnetem do sprawdzania poziomu - z racji braku nadciĹnienia moĹźna podczas pracy dolewaÄ tam pĹynu bÄ dĹş sprawdzaÄ stan :) -- /\ /\ [ Jakub 'Kocureq' Anderwald ] /\ /\ =^;^= [ [nick][at][nick].com ] =^;^= / | [ GG# 1365999 ICQ# 31547220 ] | \ (___(|_|_| [ kocureq@jabber.org ] |_|_|)___) |
|
Data: 2009-08-07 23:49:59 | |
Autor: Wmak | |
Jak to jest ze sprawdzaniem poziomu płynu chłodniczego. | |
W wielu amerykańskich i japońskich autach bywa stosowany bezciśnieniowy zbiorniczek wyrównawczy.
Na naszym rynku taki układ ma np. Kia Ceed. W układach ciśnieniowych (np. pojazdy Daewoo) płyn krąży przez zbiorniczek (ze szczelnym korkiem z zaworkami ciśnieniowymi) - z góry się nalewa, z dołu zasysa. Po nagrzaniu układu i przekroczeniu granicznego ciśnienia zaworka na zewnątrz wydostaje się powietrze i pary płynu. Przy stygnięciu drugi zaworek w tym samym korku, o znacznie ciśnieniu otwarcia wpuszcza do zbiorniczka powietrze. Bezciśnieniowy zbiorniczek zakryty jest pokrywką zabezpieczającą tylko przed wychlapywaniem płynu, czasem pokrywka mocniej się trzyma ale (chyba) zawsze dodatkowo jest rurka przelewowa wyprowadzona z górnej części zbiorniczka pod podwozie - na wypadek zagotowania płynu przy awarii układu chłodzenia. Zaworki ciśnieniowe są pod solidnym metalowym korkiem umieszczonym na samej chłodnicy albo na rurze łączącej głowicę z termostatem i chłodnicą. Korek ma tłoczek (z uszczelnieniem na obwodzie), na sprężynie, wchodzący na ok 2 cm, do przewężenia, "szyjki" gniazda na którym korek jest zamykany. W tym gnieździe, powyżej tłoczka a poniżej zewnętrznego uszczelnienia korka jest króciec do rurki prowadzącej do najniższej części zbiorniczka wyrównawczego. Gdy po rozgrzaniu silnika płyn chłodzący zwiększa swoją objętość, wzrasta ciśnienie w układzie, w/w tłoczek jest unoszony i płyn jest wypychany do zbiorniczka. Gdy silnik i chłodnica stygną, płyn się kurczy, w układzie występuje podciśnienie i poprzez dodatkowy zaworek w tłoczku (o przeciwnym kierunku przepuszczania i niskim ciśnieniu otwarcia) płyn ze zbiorniczka jest zasysany do chłodnicy i bloku silnika, tą samą rurką od spodu zbiorniczka. W zbiorniczku, dzięki luźnemu korkowi i otwartej rurce przelewowej nigdy nie ma nad- ani pod-ciśnienia. P.S. Opis może długi, ale rysunku nie znalazłem. Wmak -- |
|
Data: 2009-08-08 06:07:18 | |
Autor: Kocureq | |
Jak to jest ze sprawdzaniem poziomu pĹynu chĹ odniczego. | |
Wmak pisze:
BezciĹnieniowy zbiorniczek zakryty jest pokrywkÄ zabezpieczajÄ cÄ tylko przed wychlapywaniem pĹynu, czasem pokrywka mocniej siÄ trzyma ale (chyba) zawsze dodatkowo jest rurka przelewowa wyprowadzona z gĂłrnej czÄĹci zbiorniczka pod podwozie - na wypadek zagotowania pĹynu przy awarii ukĹadu chĹodzenia. Nie zawsze, Mazda MX-6 nie miaĹa. -- /\ /\ [ Jakub 'Kocureq' Anderwald ] /\ /\ =^;^= [ [nick][at][nick].com ] =^;^= / | [ GG# 1365999 ICQ# 31547220 ] | \ (___(|_|_| [ kocureq@jabber.org ] |_|_|)___) |
|
Data: 2009-08-07 12:15:57 | |
Autor: Jakub Witkowski | |
Jak to jest ze sprawdzaniem poziomu płynu chłodniczego. | |
krzysiek82 pisze:
Witajcie Moim zdaniem sama rozszerzalność cieplna płynu nie usprawiedliwia aż takich wahań, i poszukałbym czy nie jest jednak zapowietrzony, co wcale niekoniecznie musi się objawiać np. przegrzaniem. Za to niestety gaz rozszerza się znacznie chętniej niż płyn i stąd większe różnice zimno-ciepło. No chyba, że do tego silnika wchodzi stosunkowo dużo płynu, kreski min i max zaś umieszczono dość blisko siebie. Jeśli powyżej max jest jeszcze dużo miejsca - wtedy bym się w ogóle nie przejmował utrzymywał właściwy poziom na zimnym (zresztą zobacz w instrukcji...) -- Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mogą być niepoważne, z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części gts /kropka/ pl | lub całości poglądom ich Autora. |
|
Data: 2009-08-07 13:21:32 | |
Autor: krzysiek82 | |
Jak to jest ze sprawdzaniem poziomu płynu chłodniczego. | |
Jakub Witkowski pisze:
No chyba, że do tego silnika wchodzi stosunkowo dużo płynu, kreski Książkę kupiłem, poczytałem, pożyczyłem i teraz nie pamiętam komu ;D -- krzysiek82 |
|