Jak unikn±æ bycia oszukanym podczas sprzeda¿y samochodu?

Data: 2012-08-31 10:06:41
Autor: dorato
Jak unikn±æ bycia oszukanym podczas sprzeda¿y samochodu?
    Nigdy jeszcze nie sprzedawa³em samochodu ani innej rzeczy o znacznej warto¶ci. I trochê siê bojê ¿e podczas przekazywania samochodu i odbierania pieniêdzy zostanê oszukany. Ró¿ne rzeczy mi przychodz± do g³owy: fa³szywe banknoty, banknoty pomieszane z kartkami papieru, ucieczka kontrachêta podczas jazdy próbnej itd. Jak sprzedaæ samochód aby unikn±æ oszustwa? Czy jest praktykowany przelew na konto podczas sprzeda¿y samochodu, zanim zostan± przekazane kluczyki?

Data: 2012-08-31 10:33:43
Autor: Krzysztof Magosa
W dniu 31.08.2012 10:06, dorato pisze:
[...]

Mo¿ecie wpisaæ w umowie, ¿e samochód do momentu uiszczenia op³aty pozostaje w³asno¶ci± starego w³a¶ciciela, a op³ata powinna byæ zrealizowana w postaci przelewu.

W ten sposób Ty nie wywiniesz mu numeru (bo poka¿e potwierdzenie przelewu w s±dzie w razie czego i bêdziesz musia³ mu oddaæ auto), ani on Tobie (nie da kasy, nie dostanie klucza...).

--
Pozdrawiam, Krzysztof Magosa.
http://elektrohasiok.pl - Absurdy z cyberprzestrzeni ;-)

Data: 2012-09-07 23:39:37
Autor: Adam P³aszczyca
Jak unikn±æ bycia oszukanym podczas sprzeda¿y samochodu?
Dnia Fri, 31 Aug 2012 10:33:43 +0200, Krzysztof Magosa napisa³(a):

Mo¿ecie wpisaæ w umowie, ¿e samochód do momentu uiszczenia op³aty pozostaje w³asno¶ci± starego w³a¶ciciela, a op³ata powinna byæ zrealizowana w postaci przelewu.

Wpisaæ mo¿esz, tylko ta klauzula, jako niezgodna z prawem jest tyle warta,
co atrament u¿yty do jej napisania. --
     ___________ (R)
    /_  _______    Adam 'Trzypion' P³aszczyca (+48 502) 122 688
  ___/ /_  ___    Kêszyca Le¶na 51/9, 66-305 Keszyca Le¶na
 _______/ /_     Wywo³ywanie slajdów http://trzypion.pl/

Data: 2012-09-08 00:41:05
Autor: J.F.
Jak unikn±æ bycia oszukanym podczas sprzeda¿y samochodu?
Dnia Fri, 7 Sep 2012 23:39:37 +0200, Adam P³aszczyca napisa³(a):

Na jakiej podstawie niezgodna ? J.

Data: 2012-09-08 10:36:03
Autor: jerzu
Jak unikn±æ bycia oszukanym podczas sprzeda¿y samochodu?
On Sat, 8 Sep 2012 00:41:05 +0200, "J.F."
<jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote:

Na jakiej podstawie niezgodna ?

Te¿ jestem ciekaw. Przecie¿ to prawie standardowa klauzula przy
kredytach samochodowych, o leasingu nie wspomnê.

--
Pozdrawiam - Dariusz Niemczyñski  xxx.jerzu@interia.pl
http://jerzu.waw.pl GG:129280

Data: 2012-09-09 19:11:30
Autor: Adam P³aszczyca
Jak unikn±æ bycia oszukanym podczas sprzeda¿y samochodu?
Dnia Sat, 08 Sep 2012 10:36:03 +0200, jerzu napisa³(a):

Na jakiej podstawie niezgodna ?

Te¿ jestem ciekaw. Przecie¿ to prawie standardowa klauzula przy
kredytach samochodowych, o leasingu nie wspomnê.

Co innego umowa leasingu, co innego umowa kredytowa, co innego umowa
sprzeda¿y. Zreszt± takich kwiatków jest wiêcej - na przyk³ad ca³a sprzeda¿ wysy³kowa
kiedy kupuj±cy najpierw musi zap³aciæ, a potem dostaje towar... To te¿
nielegalne.

Data: 2012-09-09 19:09:38
Autor: Adam P³aszczyca
Jak unikn±æ bycia oszukanym podczas sprzeda¿y samochodu?
Dnia Sat, 8 Sep 2012 00:41:05 +0200, J.F. napisa³(a):

[...]

Kodeks Cywilny, dzia³ sprzeda¿, OIDP art. 535.

Data: 2012-09-09 19:42:37
Autor: <120909
Adam P³aszczyca w <news:c1.01.3XFJlk$1INmike.oldfield.org.pl>:

[...]

Mia³a byæ klauzula a nie ogólny artyku³ z KC...

A mo¿e ten i kolejne:
Art. 589. Je¿eli sprzedawca zastrzeg³ sobie w³asno¶æ sprzedanej rzeczy
ruchomej a¿ do uiszczenia ceny, poczytuje siê w razie w±tpliwo¶ci, ¿e
przeniesienie w³asno¶ci rzeczy nast±pi³o pod warunkiem zawieszaj±cym.

Mo¿e chodzi³o Ci o warunek "powinna byæ zrealizowana w postaci przelewu"? --
nakazu zawierania umów pomiêdzy osobami fizycznymi nieprowadz±cymi DG nie
znajdujê, skoro podpisa³e¶ umowê z warunkiem zap³aty przelewem na wskazany
to czego teraz chcesz?
Nakazu przyjmowania zap³aty w biletach NBP te¿ nie znajdujê (podpisa³e¶
umowê, ze zap³acisz w rupiach indyjskich) ale mo¿esz siê wykazaæ...

--
'Tom N'

Data: 2012-09-10 00:16:56
Autor: J.F.
Jak unikn±æ bycia oszukanym podczas sprzeda¿y samochodu?
Dnia Sun, 9 Sep 2012 19:09:38 +0200, Adam P³aszczyca napisa³(a):
[...]

To ? §. 1. Przez umowê sprzeda¿y sprzedawca zobowi±zuje siê przenie¶æ na
kupuj±cego w³asno¶æ rzeczy i wydaæ mu rzecz, a kupuj±cy zobowi±zuje siê
rzecz odebraæ i zap³aciæ sprzedawcy cenê.
§ 2. (skre¶lony).

Tu wrecz widac ze sprzedaz to jedno, a zaplata i przeniesienie wlasnosci to
drugie .

Chyba ze Art. 544.
§ 1. Je¿eli rzecz sprzedana ma byæ przes³ana przez sprzedawcê do miejsca,
które nie jest miejscem spe³nienia ¶wiadczenia, poczytuje siê w razie
w±tpliwo¶ci, ¿e wydanie zosta³o dokonane z chwil±, gdy w celu dostarczenia
rzeczy na miejsce przeznaczenia sprzedawca powierzy³ j± przewo¼nikowi
trudni±cemu siê przewozem rzeczy tego rodzaju.
§ 2. Jednak¿e kupuj±cy obowi±zany jest zap³aciæ cenê dopiero po nadej¶ciu
rzeczy na miejsce przeznaczenia i po umo¿liwieniu mu zbadania rzeczy

Przy czym ... mimo szczegolowych zapisow KC zasadniczo dopuszcza swobode
umow, i zapisy sa tylko wytycznymi w braku szczegolowej umowy.
Wiec cholera wie jak powyzsze traktowac.

J.

Data: 2012-09-10 20:45:27
Autor: Adam P³aszczyca
Jak unikn±æ bycia oszukanym podczas sprzeda¿y samochodu?
Dnia Mon, 10 Sep 2012 00:16:56 +0200, J.F. napisa³(a):

[...]

To. Zauwa¿, ¿e przeniesienie w³asno¶ci nie nastepuje pod warunkiem zaplaty. Spróbuj sprzedaj±c mieszkanie tak± klauzulê wstawiæ. Zobaczysz, ¿e j±
notariusz odwali. --

Data: 2012-09-10 23:03:02
Autor: cef
Adam P³aszczyca wrote:

To. Zauwa¿, ¿e przeniesienie w³asno¶ci nie nastepuje pod warunkiem
zaplaty.

Spróbuj sprzedaj±c mieszkanie tak± klauzulê wstawiæ. Zobaczysz, ¿e j±
notariusz odwali.

I oczywi¶cie samochód to jest nieruchomo¶æ, prawda?
Nieruchomo¶ci nie da siê sprzedaæ z warunkiem zawieszajacym.
Samochód mo¿na.

Data: 2012-08-31 11:37:54
Autor: dddddd
W dniu 2012-08-31 10:06, dorato pisze:
[...]

to kup tester

banknoty pomieszane z kartkami papieru,

te to musisz policzyæ, chyba nie uwierzysz na s³owo ¿e w pliku jest 100   banknotów

ucieczka kontrachêta podczas jazdy próbnej

jak nie jeste¶ 'byczkiem' to we¼ kogo¶ ze sob± - bo przecie¿ jako pasa¿er musisz jechaæ

  itd. Jak sprzedaæ samochód
aby unikn±æ oszustwa? Czy jest praktykowany przelew na konto podczas
sprzeda¿y samochodu, zanim zostan± przekazane kluczyki?

ja siê nie spotka³em, ale ja same z³omy sprzedajê, a przelewu bym nieznajomemu nie zrobi³ bo w±tpiê ¿ebym auto dosta³..

Lukasz

Data: 2012-08-31 12:09:12
Autor: Tomasz Finke
Jak uniknąć bycia oszukanym podczas s przedaży samochodu?
W dniu 2012-08-31 10:06, dorato pisze:

aby uniknąć oszustwa? Czy jest praktykowany przelew na konto podczas
sprzedaży samochodu, zanim zostaną przekazane kluczyki?

Poproś nabywcę, żeby awizował w swoim banku wypłatę gotówkową,
idźcie razem do oddziału, większą kwotę kasjer może po przeliczeniu
zapakować w płócienny worek i zaplombować.

T.

Data: 2012-08-31 12:14:24
Autor: Maciej M.
On 2012-08-31 12:09, Tomasz Finke wrote:
[...]

A po co utrudniać życie skoro przelewy ekspresowe już są?

Siadamy, spisujemy umowę dla każdego, umowy na stół podpisane z papierami auta i kluczykami, robimy przelew internetowy, czekamy 15 minut i możemy klienta wypuścić do domu z nowym nabytkiem.

Ja tak kupowałem auto i zero problemu z lataniem bo bankach... tyle że tutaj było jeszcze lepiej bo mieliśmy konta w tych samych bankach.

--
MM

Data: 2012-08-31 13:16:01
Autor: Lewis
On 2012-08-31 12:09, Tomasz Finke wrote:
W dniu 2012-08-31 10:06, dorato pisze:

aby unikn±æ oszustwa? Czy jest praktykowany przelew na konto podczas
sprzeda¿y samochodu, zanim zostan± przekazane kluczyki?

Popro¶ nabywcê, ¿eby awizowa³ w swoim banku wyp³atê gotówkow±,
id¼cie razem do oddzia³u, wiêksz± kwotê kasjer mo¿e po przeliczeniu
zapakowaæ w p³ócienny worek i zaplombowaæ.

A po co utrudniaæ ¿ycie skoro przelewy ekspresowe ju¿ s±?

Siadamy, spisujemy umowê dla ka¿dego, umowy na stó³ podpisane z
papierami auta i kluczykami, robimy przelew internetowy, czekamy 15
minut i mo¿emy klienta wypu¶ciæ do domu z nowym nabytkiem.

Ja tak kupowa³em auto i zero problemu z lataniem bo bankach... tyle ¿e
tutaj by³o jeszcze lepiej bo mieli¶my konta w tych samych bankach.

Ale przelew ekspresowy czy tam sorbnet pobiera spor± prowizjê.
Mo¿na te¿ zap³aciæ w placówce banku robi±c wp³atê na swoje konto.

--
Czê¶ci do A6 C4 sprzedam
Lewis

Data: 2012-08-31 13:32:49
Autor: Maciej M.
On 2012-08-31 13:16, Lewis wrote:

Ale przelew ekspresowy czy tam sorbnet pobiera sporÄ… prowizjÄ™.
Można też zapłacić w placówce banku robiąc wpłatę na swoje konto.

Przelew ekspresowy to nie to samo co sorbnet.

<http://www.mbank.pl/informacja/#cats=n/1/tpio/konta//taryfa-prowizji-i-oplat/ekonto.html>

-> 5zł internet, 10zł via telefon.

To jest duży koszt?

Nawet sorbnet kosztuje niewiele w skali zakupu auta - 35zł.

Zmień bank, inaczej tylko na tygodniu zakupisz auto ;)

--
MM

Data: 2012-08-31 15:25:44
Autor: Papkin
Jak uniknąć bycia oszukanym podczas sprzedaży samochodu?

-> 5zł internet, 10zł via telefon.

To jest duży koszt?

nie ale poczytaj pl.biznes.banki ze to nie zawsze dziala jak reklamuja :) najlepiej miec konta w tym samym banku, gosc przylazi z laptopem z netem i robi przelew i tyle.

Mozna isc do placowki, ma ci wplacic kase w kasie, kasjer przelicza, sprawdza banknoty a ty jestes tylko swiadkiem, wystarczy.

Data: 2012-08-31 15:57:51
Autor: PiteR
Jak unikn±æ bycia oszukanym podczas sprzeda¿y samochodu?
na  ** p.m.s **  Maciej M. pisze tak:

Siadamy, spisujemy umowê dla ka¿dego, umowy na stó³ podpisane z papierami auta i kluczykami, robimy przelew internetowy, czekamy 15 minut i mo¿emy klienta wypu¶ciæ do domu z nowym nabytkiem

Je¿u jak na chamerykañkich filmach. Pasek postêpu dochodzi do 100% i auto sprzedane ;)

dorato teraz ludzie niegramotni internetowo ida do banku i wp³acaj± na swoje konto. Bior± kwitek z kwot±. Wszystko spada na kasjerkê je¶li ³yknie fa³sza.

--
    Piter
    vw golf mk2  1.3 '87

Data: 2012-08-31 21:42:12
Autor: Jacek Osiecki
Jak unikn±æ bycia oszukanym podczas sprzeda¿y samochodu?
Dnia Fri, 31 Aug 2012 15:57:51 +0200, PiteR napisa³(a):
na  ** p.m.s **  Maciej M. pisze tak:
[...]

Z drugiej strony, ludzie potrafi± uwierzyæ ¿e przelew zlecony = koniec
kropka. I to nawet przy takich sprawach jak sprzeda¿ nierochomo¶ci...

dorato teraz ludzie niegramotni internetowo ida do banku i wp³acaj± na swoje konto. Bior± kwitek z kwot±. Wszystko spada na kasjerkê je¶li ³yknie fa³sza.

Ewentualnie jaki¶ wp³atomat. Tylko w przypadku mbanku to spore ryzyko :)

Pozdrawiam,
--
Jacek Osiecki joshua@ceti.pl GG:3828944

Data: 2012-08-31 16:45:09
Autor: dorato
Jak unikn±æ bycia oszukanym podczas sprzeda¿y samochodu?
U¿ytkownik "dorato"

1. Przelew internetowy jest mo¿liwy ale chyba by siê sprawdzi³ tylko jak kupuj±cy mia³by konto w tym samym banku co ja. Moj bank chyba nie obs³uguje b³yskawicznych.

2. Opcja z pojsciem do banku jest mozliwa. Ale w miejscu gdzie mieszkam nie ma oddzia³u mojego banku. Musia³bym pojsc do innego niz mam konto. No i zastanawia mnie czy w ogóle kupuj±cy da siê namówiæ na chodzenie do banku - bo to i czas, i mo¿e trzeba okazywaæ dowód itd.

Data: 2012-08-31 18:37:22
Autor: J.F
Jak unikn±æ bycia oszukanym podczas sprzeda¿y samochodu?
U¿ytkownik "dorato"  napisa³ w wiadomo¶ci grup
[...]

Generalnie nie ma takego zwyczaju ... ale wez pod uwage ze i druga strona ma swoje obawy. Tez moze nie lubic chodzic z grubsza gotowka - i bedzie szukac kogos kto przyjmie przelewem :-)

J.

Data: 2012-09-01 02:13:02
Autor: Pa_blo
Jak unikn±æ bycia oszukanym podczas sprzeda¿y samochodu?

U¿ytkownik "dorato"  napisa³ w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:5040708e$0$1227$65785112@news.neostrada.pl...

Jak sprzedaæ samochód aby unikn±æ oszustwa?

Podstawowa sprawa, to umowic sie w miejscu publicznym - dobre sa galerie handlowe np w sobote i niedziele. Warto zabrac ze soba (glownie dla bezpieczenstwa oczywiscie) jakis ostry nóz, wazne aby nie byl to taki jak do smarowania tylko z czubkiem, aby w razie czego wbil sie latwo i gleboko w cialo potencjalnego oszusta.
Kupujacemu pokazujesz tylko jednego wspolnika a reszte - ze 3 4, trzymasz w odwodzie. Moga byc poprzebierani, jednak gazety z wycietymi otworami do patrzenia moga ich zdradzic (u mnie tak bylo jak sprzedawalem niedawno golfa 3 za 600 zl) wiec lepiej aby spogladali z boku gazety.

W momencie kiedy bedziecie finalizowac transakcje uaktywniasz znajomych w odwodzie i trzymajac kurczowo oryginal i kopie umowy, sila doprowadzacie kupujacego do okienka kasowego w banku lub na poczcie. Po potwierdzeniu przez kasjerke oryginalnosci banknotow i wplaceniu ich na swoje konto puszczacie wolno kupujacego z oryginalem umowy, kluczykami i dokumentami od samochodu. Dobre wrazenie robi trzymanie caly czas przy gardle kupujacego wczesniej wymienionego ostrego noza.

Scenariusz w razie proby oszustwa musisz sam sobie opracowac. Jednak mysle, ze w takim dzikim karaju jak Polska, zaszlachtowanie oszusta nie spotka sie z jakimis specjalnymi represjami...

--
Picasso

Data: 2012-09-01 03:05:51
Autor: dorato
Jak unikn±æ bycia oszukanym podczas sprzeda¿y samochodu?
U¿ytkownik "Pa_blo"
[...]
Kupujacemu pokazujesz tylko jednego wspolnika a reszte - ze 3 4, trzymasz w odwodzie. Moga byc poprzebierani, jednak gazety z wycietymi otworami do patrzenia moga ich zdradzic (u mnie tak bylo jak sprzawalem niedawno golfa 3 za 600 zl) wiec lepiej aby spogladali z boku gazety.
> [...]
Scenariusz w razie proby oszustwa musisz sam sobie opracowac. Jednak mysle, ze w takim dzikim karaju jak Polska, zaszlachtowanie oszusta nie spotka sie z jakimis specjalnymi represjami...

:) Ironizujesz. No mo¿e za bardzo sugerujê siê filmem Sztos I. Ale na banknotach siê nie znam. I jestem trochê jak emeryt wpuszczaj±cy nieznajomego do domu. Nie wiem czy uda mi siê zapanowaæ nad ca³o¶ci±.

Data: 2012-09-01 06:27:02
Autor: PiteR
na  ** p.m.s **  dorato pisze tak:

Nie wiem czy uda mi siê zapanowaæ nad ca³o¶ci±.

Wierzymy w Ciebie.

--
    Piter
    vw golf mk2  1.3 '87

Data: 2012-09-01 11:19:24
Autor: Nex@pl
Jak unikn±æ bycia oszukanym podczas sprzeda¿y samochodu?
Zapominasz o jednej rzeczy, Ty sprzedajesz, wiêc Ty dyktujesz warunki, jak komu¶ siê nie spodobaj± to znajdziesz nastêpnego klienta, a przynajmniej nie zostaniesz oszukany. Ja raz sprzedawa³em na kredyt, PDK, oni tam wymagaj± zarejestrowania auta na druga osobê i dopiero wtedy uruchamiaj± ¶rodki (chyba, ¿e co¶ siê zmieni³o). Ja poprosi³em, ¿e je¿eli go¶æ tak chce, to najpierw niech mi wy¶le gotówkê, bo ja siê po prostu bojê i wsio, gotówka dotar³a na konto, jak tylko kredyt przyszed³ to odes³a³em go¶ciowi i po k³opocie.

Data: 2012-09-01 11:41:30
Autor: J.F.
Jak unikn±æ bycia oszukanym podczas sprzeda¿y samochodu?
Dnia Sat, 01 Sep 2012 11:19:24 +0200, Nex@pl napisa³(a):
Zapominasz o jednej rzeczy, Ty sprzedajesz, wiêc Ty dyktujesz warunki, jak komu¶ siê nie spodobaj± to znajdziesz nastêpnego klienta, a przynajmniej nie zostaniesz oszukany.

To dziala tez w druga strone - on ma pieniadze, on dyktuje warunki.
Sprzedawce zawsze znajdzie :-)

[...]

Szczesliwie dla siebie trafiles na takiego co pieniadze mial.
Inny moglby sie bac, a nawet jesli nie, to i tak by nie wyslal, bo z
pustego i bohater nie naleje :-)

J.

Data: 2012-09-01 12:41:02
Autor: Nex@pl
W dniu 2012-09-01 11:41, J.F. pisze:

To dziala tez w druga strone - on ma pieniadze, on dyktuje warunki.
Sprzedawce zawsze znajdzie :-)

Wiesz, poniek±d mia³em nó¿ na gardle i potrzebowa³em gotówki ale jako¶ da³em radê.

Szczesliwie dla siebie trafiles na takiego co pieniadze mial.
Inny moglby sie bac, a nawet jesli nie, to i tak by nie wyslal, bo z
pustego i bohater nie naleje :-)

Tak, wiem ale to by³ mój warunek, ju¿ wystarczy mi historii zwi±zanych ze sprzeda¿±/kupnem aut na polskim rynku, raz nawet kupi³em auto od go¶cia, który nie ¿y³ ju¿ od roku... ;)

J.

Data: 2012-09-01 13:07:12
Autor: J.F.
Jak unikn±æ bycia oszukanym podczas sprzeda¿y samochodu?
Dnia Sat, 01 Sep 2012 12:41:02 +0200, Nex@pl napisa³(a):
[...]

Aha, czyli jak sie domyslam - gdyby po dwoch dniach delikwent wrocil, bo
nie chca mu auta zarejestrowac, bo np diagnosta twierdzi ze numery
przebite, albo urzad ze kupiles je od zmarlego - to bys pieniedzy nie
zwrocil, bo sie juz rozeszly na ten noz na gardle ? :-P

J.

Data: 2012-09-04 10:43:33
Autor: LEPEK
W dniu 2012-09-01 11:19, Nex@pl pisze:
Zapominasz o jednej rzeczy, Ty sprzedajesz, wiêc Ty dyktujesz warunki,

W normalnych warunkach rynkowych (*) warunki dyktuje ten, kto ma bardziej p³ynne ¶rodki, a gotówka w rêku ma najwiêksz± p³ynno¶æ.

(*)
Warunki nienormalne, to np. niedobór na rynku, przewaga popytu nad poda¿±, jak kilka lat temu na rynku nieruchomo¶ci.

Pozdr,
--
L E P E K    Pruszcz   Gdañski
no_spam/maupa/poczta/kropka/fm

Data: 2012-09-11 08:03:49
Autor:
Jak unikn±æ bycia oszukanym podczas sprzeda¿y samochodu?
U¿ytkownik "dorato" <b8721613@klzlk.com> napisa³ w wiadomo¶ci news:5040708e$0$1227$65785112news.neostrada.pl...
[...]

Kontrahent i k±trachent to zupe³nie dwie ró¿ne osoby. Co innego kontrachêt. Ten to potafi oszukaæ...

--
MW

Data: 2012-09-11 08:51:54
Autor: cef
dorato wrote:

Jak
sprzedaæ samochód aby unikn±æ oszustwa? Czy jest praktykowany przelew
na konto podczas sprzeda¿y samochodu, zanim zostan± przekazane
kluczyki?

Skoro Ty oczekujesz, ¿e kto¶ Cie mo¿e oszukaæ,
to niby dlaczego Ty po zap³aceniu przelewem
 nie móg³by¶ siê rozmy¶liæ i kluczyków nie daæ?
Przela³by¶?

Jak unikn±æ bycia oszukanym podczas sprzeda¿y samochodu?