Jak unikn±æ podatku po sprzeda¿y nieruchomo¶ci przed up³ywem 5 lat od nabycia

Data: 2019-10-03 11:53:30
Autor: simplyntl
Jak unikn±æ podatku po sprzeda¿y nieruchomo¶ci przed up³ywem 5 lat od nabycia
W ub. roku sprzeda³em mieszkanie bêd±ce spadkiem po rodzicach. Nast±pi³o to przed up³ywem 5 lat od nabycia spadku. Z³o¿y³em PIT-39 aby zadeklarowaæ kwotê ze sprzeda¿y a jednocze¶nie zamiar przeznaczenia jej na zakup nieruchomo¶ci.
W tym momencie chcê kupiæ mieszkanie ale nie s±dzê aby przez najbli¿sze lata mój syn w nim zamieszka³. Powstaje wiêc naturalna pokusa wynajêcia tego mieszkania. Pojawia siê jednak w±tpliwo¶æ  czy nie spowoduje to utraty zwolnienia z podatku gdy¿ wynajem to chyba nie s± ,,moje cele mieszkaniowe". Czy jest jaka¶ mo¿liwo¶æ legalnego obej¶cia tego np. darowizn± mieszkania na rzecz syna itp.?

Data: 2019-10-04 01:03:58
Autor: Robert Tomasik
W dniu 03.10.2019 o 20:53, simplyntl@gmail.com pisze:
[...]

Moim zdaniem to nadal nie bêd± Twoje osobiste celem mieszkaniowe, a co
najwy¿ej syna i to tylko o ile tam zamieszka.

Data: 2019-10-03 22:44:37
Autor: simplyntl
Jak unikn±æ podatku po sprzeda¿y nieruchomo¶ci przed up³ywem 5 lat od nabycia
W dniu pi±tek, 4 pa¼dziernika 2019 01:04:01 UTC+2 u¿ytkownik Robert Tomasik napisa³:
Moim zdaniem to nadal nie bêd± Twoje osobiste celem mieszkaniowe, a co
najwy¿ej syna i to tylko o ile tam zamieszka.
Wiem, ze prawo w tym zakresie ma byæ (mia³o byæ?) nowelizowane. Po ilu latach od nabycia nowego mieszkania dla siebie móg³bym zrobiæ tak± darowiznê na rzecz syna aby unikn±æ zap³acenia podatku?

Data: 2019-10-04 15:59:48
Autor: Budzik
Jak unikn±æ podatku po sprzeda¿y nieruchomo¶ci przed up³ywem 5 lat od nabycia
U¿ytkownik  simplyntl@gmail.com ...

W ub. roku sprzeda³em mieszkanie bêd±ce spadkiem po rodzicach.
Nast±pi³o to przed up³ywem 5 lat od nabycia spadku.

A ten przepis juz sie nie zmieni³?

https://www.gospodarkamorska.pl/Administracja,Prawo/od-01012019-roku-
sprzedaz-nieruchomosci-przed-- uplywem-5-lat-bez-podatku.html

--
Pozdrawia... Budzik
b_ud_zi_k_6_1 na poczta kropka onet kropka pl  (adres antyspamowy, usuñ tak¿e "_")

Data: 2019-10-05 07:38:10
Autor: simplyntl
Jak unikn±æ podatku po sprzeda¿y nieruchomo¶ci przed up³ywem 5 lat od nabycia
W dniu pi±tek, 4 pa¼dziernika 2019 18:00:03 UTC+2 u¿ytkownik Budzik napisa³:
> [...]

https://www.gospodarkamorska.pl/Administracja,Prawo/od-01012019-roku-
sprzedaz-nieruchomosci-przed-- uplywem-5-lat-bez-podatku.html

Postêpowanie spadkowa by³o przeprowadzona w 2017 r., sprzeda¿ mieszkania w 2018. Podpadam wiêc pod poprzedni± ustawê. Ale tak czy inaczej sprzeda³em mieszkanie przed up³ywem 5 lat zarówno od ¶mierci rodziców jaki i od daty s±dowego nabycia spadku. Jak rozumiem wi±¿e mnie 2 letni okres, w którym muszê przeznaczyæ pieni±dze na w³asne cele mieszkaniowe. Zaniepokoi³y mnie liczne komentarze w necie, z których wynika, ¿e organy skarbowe czasem bardzo w±sko interpretuj± "w³asne cele mieszkaniowe". Mam dom, czy wiêc czy zakupione teraz mieszaknie bêdzie zaspokaja³o moje potrzeby mieszkaniowe, czy US zinterpretuje to inaczej jako np. inwestycjê?
Sprzeda³em mieszkanie po rodzicach z uwagi na jego wiek, a teraz chcê zakupiæ nowsze locum ale nie chcê siê wpakowaæ w pu³apkê podatkow±. A z niektórych komentarzy wynika, ¿e niejeden US móg³by zinterpretowaæ zakup nowego mieszkania jako inwestycjê niezale¿nie od tego, ¿e sprzeda¿ starego mieszkania nast±pi³a wy³±cznie w celu zakupu nowego.
Mam powody siê obawiaæ?

Data: 2019-10-06 11:59:59
Autor: Budzik
[...]

A nie mozesz w tym mieszkaniu naprawde zamieszkac na jakis czas? ;-)

--
Pozdrawia... Budzik
b_ud_zi_k_6_1 na poczta kropka onet kropka pl  (adres antyspamowy, usuñ tak¿e "_")
"Ludzie nie maj± problemów, tylko sobie sami je stwarzaj±"

Data: 2019-10-06 05:49:17
Autor: simplyntl
Jak unikn±æ podatku po sprzeda¿y nieruchomo¶ci przed up³ywem 5 lat od nabycia
W dniu niedziela, 6 pa¼dziernika 2019 14:00:00 UTC+2 u¿ytkownik Budzik napisa³:

A nie mozesz w tym mieszkaniu naprawde zamieszkac na jakis czas? ;-)

Technicznie rzecz bior±c - mogê. Zamieszkam, tzn. bêdê p³aci³ tam czynsz itd.
Od spadku po rodzicach nie zap³aci³em ¿adnego podatku. Gdybym sprzeda³ mieszkanie po 1 stycznia 2019 w ogóle nie mia³bym obowi±zku deklarowania, ¿e przeznaczê kwotê ze sprzeda¿y na w³asne cele mieszkaniowe bo mieszkanie mia³o ponad 50 lat. Ale pospieszy³em siê ze sprzeda¿± o pó³ roku (i tak chcia³em pieni±dze przeznaczyæ na zakup nowszego mieszkania) i teraz muszê siê zastanawiaæ jak uspokoiæ czujne oko inspektorów skarbowych. Wygl±da to tak, ¿e sprzeda¿ mieszkania za kwotê X i kupno po up³ywie roku innego mieszkania za kwotê X - 1000 z³. mo¿e spowodowaæ powstanie obowi±zku podatkowego od kwoty X, co jest dla mnie zupe³nie niezrozumia³e. Poprzednio mia³em 1 dom + 1 mieszkanie i nadal mam 1 dom + 1 mieszkanie. Po drodze by³a 1 transakcja sprzeda¿y i 1 transakcja kupna, ka¿da ze stosown± op³at± notarialn± i PCC.
Czy rzeczywi¶cie w tych okoliczno¶ciach jaki¶ US mo¿e interpretowaæ to niekorzystnie dla mnie?

Data: 2019-10-17 23:30:55
Autor: marios
W dniu 06.10.2019 o 14:49, simplyntl@gmail.com pisze:
[...]

11 dni emu w±tek ..
ale,

Mnie Pani w US, gdzie sk³ada³em SD3, poinformowa³a, ¿e jak stoi na mnie jakie¶ mieszkanie (odziedziczy³em dom [w b.z³ym stanie] z .. innego spadku i 3 tygodnie wcze¶niej), to nie mogê wpisaæ ¿e przeznaczê: na cele mieszkaniowe.
W dodatku, zanim siê o tym dowiedzia³a, poinformowa³a mnie, ¿e mam tam mieszkaæ naprawdê, bo s± kontrole (ciekawe jak to niby udowodni±, no ale).

To tyle ode mnie - co us³ysza³em w US.

Data: 2019-10-19 13:38:52
Autor: simplyntl
Jak unikn±æ podatku po sprzeda¿y nieruchomo¶ci przed up³ywem 5 lat od nabycia
W dniu czwartek, 17 pa¼dziernika 2019 23:30:57 UTC+2 u¿ytkownik marios napisa³:
[...]

W niektórych US jak widaæ komuna hula w najlepsze :-(
A najciekawsze, ¿e od 1 stycznia 2019 przepisy zmieni³y siê diametralnie. Ja np. odziedziczy³em po rodzicach mieszkanie z 1967 roku. Teraz móg³bym je sprzedaæ od razu a pieni±dze przeznaczyæ na dowolny cel. Nie wiedz±c o planowanej zmianie prawa pospieszy³em siê :-(
https://prawo.gazetaprawna.pl/artykuly/1418571,sprzedaz-mieszkania-w-spadku-kiedy-podatek-termin.html

Data: 2019-10-26 20:39:52
Autor: marios
W dniu 19.10.2019 o 22:38, simplyntl@gmail.com pisze:
[...]

Ja mam akurat na my¶li podatek pd spadku >"0" grupy podatkowej, a nie o sprzedawaniu 5<>5 lat
i nawi±zujê do faktu posiadania jakiej¶ nieruchomo¶ci vs podawania ¿e podatek przeznaczê na zakup (kolejnego) mieszkania "na cele mieszkaniowe" - co mi wynika³o z tekstu w±tkotwórcy

Data: 2019-10-19 17:03:35
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Jak unikn±æ podatku po sprzeda¿y nieruchomo¶ci przed up³ywem 5 lat od nabycia

"marios" 5da8dd8f$0$518$65785112@news.neostrada.pl

[...]

To ateistka? nie s³ysza³a o bilokacji z Pietrelciny?
Prze¶ladowanie ludzi z powodu ich wiary jest chyba czynem zabronionym...
W czasach funkcjonuj±cych komputerów kwantowych?...

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.     )\._.,-- ....,'``.
(,-.`._,'(  coma |\`-/|  .'O`-'      .,; o.'      eneuel@gmail.com      '.O_'   /,   _.. \   _\  (`._ ,.

Data: 2019-10-06 14:27:38
Autor: J.F.
Jak unikn±æ podatku po sprzeda¿y nieruchomo¶ci przed up³ywem 5 lat od nabycia
Dnia 06 Oct 2019 11:59:59 GMT, Budzik napisa³(a):
U¿ytkownik  simplyntl@gmail.com ...

A nie mozesz w tym mieszkaniu naprawde zamieszkac na jakis czas? ;-)

No ba - chcialby wynajac, a nie wiadomo jak na to US zareaguje.

A przeprowadzka nie zawsze wchodzi w gre, z powodu lokalizacji czy
wielkosci.

J.

Data: 2019-10-06 15:59:59
Autor: Budzik
Jak unikn±æ podatku po sprzeda¿y nieruchomo¶ci przed up³ywem 5 lat od nabycia
U¿ytkownik J.F. jfox_xnospamx@poczta.onet.pl ...

[...]

A EMOTIKONA NIE ZAUWAZY£? --
Pozdrawia... Budzik
b_ud_zi_k_6_1 na poczta kropka onet kropka pl  (adres antyspamowy, usuñ tak¿e "_")
Mi³osierdzie jest pocz±tkiem okrucieñstwa.
Frank Herbert

Jak unikn±æ podatku po sprzeda¿y nieruchomo¶ci przed up³ywem 5 lat od nabycia