Jak (w czym) wyprać kurtkę

Data: 2010-01-30 23:07:24
Autor: jQ
Jak (w czym) wyprać kurtkę
Mam kurtkę Alvika Thor (membrana Winprotec). Niby na metce jest napisane, że
prać po prostu w 30 stopniach, ale troszkę obawiam się o pranie jej w
zwykłym proszku, ze względu na membranę. Czy moje obawy s± słuszne? Jak
polecaliby¶cie j± wyprać, żeby nie zniszczyć? Czy po praniu membranę trzeba
jako¶ zaimpregnować?

Data: 2010-01-31 00:19:07
Autor: Krzychu
Jak (w czym) wypraćkurtkę
Ja mam Alvike Losar Max. Prałem j± w specjalnym płynie do prania. Kupiłem pojedyncz± saszetkę na jedno pranie. Polecił mi to sprzedwca w sklepie w którym kupiłem kurtkę. Impregnowałem sprayem, chyba Toko. Nie pamiętam dobrze.

Data: 2010-01-31 09:50:56
Autor: rafal
Jak (w czym) wyprać kurtkę
polecam ngt.pl

Data: 2010-01-31 10:02:58
Autor: jQ
Jak (w czym) wyprać kurtkę
rafal wrote:

polecam ngt.pl
Dzięki, znalazłem co trzeba. Czyli proszek na 30 stopni nei powinien jej
zabić. Producent pisze, że można w pralce prać

Data: 2010-01-31 10:21:28
Autor: rafal
Jak (w czym) wyprać kurtkę
jQ wrote:
rafal wrote:

polecam ngt.pl
Dzięki, znalazłem co trzeba. Czyli proszek na 30 stopni nei powinien jej
zabić. Producent pisze, że można w pralce prać

hmmm poleciałem tę stronę ze względu na wiele opinii i tematów dot. prania kurtek. Ja jednak zaliczam się do tej (chyba) większo¶ci osób które pior± takie rzeczy ręcznie w mydle / płatkach mydlanych / ew. ¶rodku do prania ubrań z membran±. Proszek to detergent i na pewno nie ryzykowałbym.
Wypranie w szarym mydle kurtki to góra 15-20 minut z życia, po wypłukaniu warto zaimpregnować odpowiednim ¶rodkiem Nikwax czy Toko (lepiej mieć lekarskie rękawiczki coby się skóra nie zaimpregnowała ;) ). Ale zrobisz jak będziesz uważał.

Pozdrawiam,
rafał

Data: 2010-01-31 15:22:57
Autor: jQ
Jak (w czym) wyprać kurtkę
rafal wrote:
[...]
Jasne. Wrzucam do pralki na syntetyki, do tego płatki mydlane. Powinna
przeżyć. Jutro zaimpregnuję, bo dzi¶ sklep był zamknięty

Data: 2010-01-31 13:24:56
Autor: wiktor [wiki] matlakiewicz
Jak (w czym) wyprać kurtkę
cze¦Ć,
 ... a dzień taki sam u nas jak u Was,
 napisał jQ na pl.rec.gory do nas:

rafal wrote:
> polecam ngt.pl
Dzięki, znalazłem co trzeba. Czyli proszek na 30 stopni nei powinien jej
zabić. Producent pisze, że można w pralce prać

Jesli to membrana, to płyn, a nie proszek.
Je¶li to nie membrana... to też :o)

pozdrawiam
Wiki

--
                                            wiktor [wiki] matlakiewicz
(> - - ^.^_,                                     http://wiki.smutek.pl

Data: 2010-02-01 12:42:02
Autor: Basia Z.
Jak (w czym) wyprać kurtkę

Użytkownik "jQ" :

 Czyli proszek na 30 stopni nei powinien jej
zabić. Producent pisze, że można w pralce prać

W kilku marketach s± takie płyny "do prania odzieży sportowej", w cenie ok 10 zł za butelkę.
Nie wiem czy to tylko taki marketing (maj± napis "nowo¶ć"), ale ja swoje ciuchy "oddychaj±ce" w tym zarówno podkoszulki antypotne, skarpetki, jak i polary i kurtki piorę w takich wła¶nie płynach, w 30 stopniach.
S±dzę że po prostu nie zawieraj± niektórych składników np. lanoliny.

Pozdrowienia

Basia

Data: 2010-02-02 02:32:02
Autor: Dariusz K. Ładziak
Jak (w czym) wyprać kurtkę
Użytkownik jQ napisał:
[...]

Membrany się nie impregnuje - impregnuje się tkaninę zewnętrzn±. Wszelakie membrany najlepiej prać w specjalnie do tego celu przeznaczonych ¶rodkach. Jak już trzeba w zwykłych detergentach - to płukać do skutku, praktycznie po zwykłym detergencie trzeba wypłukać tak żeby woda z ostatniego płukania nadawała się do picia.

--
Darek

Data: 2010-02-02 07:36:30
Autor: jQ
Jak (w czym) wyprać kurtkę
"Dariusz K. Ładziak" wrote:

[...]
Wyprałem w płatkach mydlanych - automat na syntetyki. No i kurcze zaczęła mi
złuszczać się warstwa membrany przy kołnierzu (to takie białe, jakby guma,
to membrana jest). Co mogłem zrobić nie tak? Prałem w 30 stopniach,
leciutko tylko odwirowałem.

Data: 2010-02-02 08:32:08
Autor: Marcin Lubojański
Jak (w czym) wyprać kurtkę
jQ wrote:
"Dariusz K. Ładziak" wrote:

[...]

Na 30 stopniach?
Jak tak to prawdopodobnie membrana już stara była. Mi zwykle kurtki membranowe (hydrotex czy inne wynalazki, nie goretex) wytrzymywały 2,5 roku. Tak jako¶ koło 2 lat zaczynały się sypać. Niektóre na szczę¶cie wymienione na PLN na gwarancji jeszcze.
Teraz kupiłem gore i zobaczymy czy będzie lepiej...

Pozdrawiam
Marcin Lubojański
jędrny biust

Data: 2010-02-02 15:44:00
Autor: Krzysztof Halasa
Jak (w czym) wyprać kurtkę
jQ <abuse@spam.pl> writes:

[...]

Moze to kwestia traktowania, nie powinnismy przywiazywac zbyt duzej wagi
do przedmiotow nabytych :-)

Moja kurtke Karrimora z poczatku wieku piore w normalnym proszku, razem
z innymi rzeczami, temperatura 40 st.C. (w kazdym razie nie nizsza,
jakos slabo wierze ze kurtce moze zaszkodzic temperatura ludzkiego
ciala, chocby nawet podwyzszona). Rutynowo wlaczam tylko "dodatkowe
plukanie", zeby nie bylo zapachu proszku. Staram sie wyciagac ja przed
wirowaniem, ale czy zawsze tak robilem, to nie wiem. Na razie nie
przemokla np. w ciagu calego dnia deszczu.
Impregnacja? Bez przesaaady :-)
--
Krzysztof Halasa

Data: 2010-02-05 20:04:30
Autor: Lerithiel
Jak (w czym) wyprać kurtkę

[...]

zgadzam sie z przedmowca - nie ma sie co szczypać - gdyby te kurtki byly projektowane tak ze po jednym praniu bylyby do wyrzucenia to producenci nie dawali by nawet roku gwarancji na nie - jak na metce pisze ze prac w pralce to prac w palce nie ma - to- tamto

Ja swoje... no dobra - moja żona ;P moje kurtki pierze jak wszystkie inne rzeczy i nie zauwazylem łuszczacych sie membram czy innych efektow ubocznych. (proszek do prania + płyn do płukania i temperatura 30 lub 40 st.)

-- -
Pozdrowienia
Piotr

Data: 2010-02-05 23:00:06
Autor: Marcin Lubojański
Jak (w czym) wyprać kurtkę
Lerithiel wrote:

[...]

Płyn do płukania całkiem dobrze zatyka membranę :P

Pozdrawiam
Marcin Lubojański
jędrny biust

Data: 2010-02-06 16:32:39
Autor: Lerithiel
Jak (w czym) wyprać kurtkę

Płyn do płukania całkiem dobrze zatyka membranę :P

Pozdrawiam
Marcin Lubojański

nie zauwazm roznicy przed pierwszym praniem i po nim - wiec jakos nie sadze zeby zatykal... albo zeby zatykal tak zeby stawala sie bez uzyteczna.

Pozatym zastanĂłwmy sie czym jest sama membrama - to porowaty twor ktorego pory sa tak male ze nie przedostaja sie przez nie do srodka czasteczki wody a na zewnatrz wydostaja sie o wiele mniejsze czosteczki pary wodnej, wiec wydaje mi sie ze skoro czasteczki wody sa za duze zeby wpasc w pory w membramie to tym bardziej czaseczki plynu do plukania czy proszku do prania sa gigantyczne w porownaniu z porami w membramie...

-- -
Pozdrowienia
Piotr

Data: 2010-02-02 16:01:19
Autor: fasachalan
Jak (w czym) wyprać kurtkę
Najprostrza, najtańsza, sprawdzona metoda: idziesz do sklepu (możesz
też
podjechać :-) wchodzisz i kupujesz mydło, które nazywa się "Biały
jeleń".
Kostka kosztuje około 2zł 50 gr. Kupujesz, wracasz do domu pieszo b±dĽ
pojazdem i udajesz się do kuchni, tu wyci±gasz tarkę do tarcia sera,
owoców
b±dĽ warzyw i spokojnie posuwistymi ruchami ¶cierasz cał± kostkę na
drobne
płatki do miski albo innego naczynia. Po starciu powoli zalewasz
letni± wod±
płatki i mieszaj±c je systematycznie zamieniasz je w emulsję. Usi±dĽ
wygodnie bo w tym momencie dostajesz ol¶nienia ponieważ to co
zaczynasz
widzieć dziwnie przypomina ci wygl±dem i zapachem ten tajemniczy
preparat,
który kiedy¶ kupiłe¶ w specjalnym sklepie za 30 zł buteleczkę 30
mililitrów.
Jednocze¶nie ze zdziwieniem stwierdzasz, że sam z jednej kostki mydła
za 2,
50 zrobiłe¶ jakie¶ 2 litry tej cudownej emulsji pior±cej. Zlewasz
wszystko
do słoja i dzięki temu tajemniczemu przepisowi masz tajemniczy płyn na
wypranie 10 kurtek za 2 zł, 50 groszy. Teraz udajesz się do łazienki,
zakładam, że wła¶nie tam masz wannę, ale jak wolisz prać w zlewie albo
innym
miejscu to udaj sie tam. Nie pierz tego w pralce, a już całkiem
zapomnij o
wirowaniu. Wlej do wanny letni± wodę zalej tajemnicz± mikstur± i
ręcznie
delikatnie wypierz kurtkę. Tyle. Tak to wła¶nie ludzie zarabiaj± na
innych
wmawiaj±c im, że sprzedaj± specjalne preparaty o tajemniczych
wła¶ciwo¶ciach, no ale owce s± podobno po to, żeby je strzyc...

Pozdrawiam

Jak (w czym) wyprać kurtkę