Jak właściwie przeprowadzić dział spadku?

Data: 2011-03-12 20:23:24
Autor: chairon
Jak właściwie przeprowadzić dział spadku?
Witam

Bardzo proszę o pomoc w następującej kwestii.
Mam do przeprowadzenia dział spadku po zmarłych rodzicach. Mama zmarła w 2007 roku, a tata we wrześniu 2010. W lutym br. odbyło się postępowanie spadkowe po obu rodzicach. Ponieważ po mamie nie przeprowadzaliśmy wcześniej postępowania, to spadek po mamie na mocy ustawy przypadł po równo każdemu spadkobiercy, tj. po 1/3 tacie, mnie i mojemu bratu (rodzice mieli 2 dzieci). Brat zrzekł się na moją korzyść swojego udziału po tacie, w związku z czym po tacie odziedziczyłem spadek w całości, a po mamie w 2/3 (ponieważ brat w całości zrzekł się swojej części po ojcu). Pozostała 1/3 przypada bratu.

Przedmiotem spadku jest mieszkanie spółdzielcze lokatorskie, w którym ja aktualnie zamieszkuję oraz garaż, którego właścicielami byli oboje rodzice. Ustaliliśmy z bratem, że garaż też będzie moją własnością, w związku z czym należy przeprowadzić dział spadku, bo w tej chwili o ile dobrze rozumiem to 1/6 garażu przypadła w spadku mojemu bratu, a więc bez przeprowadzenia postępowania o dział spadku nie będę mógł stać się właścicielem garażu?

Pozostaje jeszcze kwestia mieszkania spółdzielczo-lokatorskiego, a w zasadzie związanych z nim wkładów. Członkiem spółdzielni i głównym najemcą tego lokalu był mój ojciec. Spółdzielnia Mieszkaniowa jednak przysłała do mnie pismo by w terminie 1 roku dostarczyć postanowienie sądu rejonowego o nabyciu prawa do spadku po zmarłych rodzicach. Czy zatem mama jako małżonka ma (miała) jakiś udział w tzw. wkładzie mieszkaniowym? Chodzi mi o to czy na chwilę obecną nabyłem już pełne prawa do tego by zgłosić w spółdzielni chęć zawarcia umowy o ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do zajmowanego lokalu czy też jakaś część tzw. wkładu mieszkaniowego przypada bratu w związku z wydanym postanowieniem?

Bardzo proszę o pomoc w tej sprawie, bo się chyba w tym wszystkim zupełnie pogubiłem.

chairon

Jak właściwie przeprowadzić dział spadku?