Jak wpisać w koszty wczesniej zakupione auto ?

Data: 2009-06-26 18:50:13
Autor: Jacek
Jak wpisać w koszty wczesniej zakupione auto ?
W grudniu 2008r. zakupiłem auto za kwotę 26 tys. zł. Cena była bardzo okazyjna ze względu na urwane lusteko i pospiech sprzedającego (potrzebował pieniędzy). Oczywiście w US zapłaciłem podatek od wzbogacenia od kwoty 40 tys. zł, ubezpieczyciel przy zakupie polisy AC również wycenił samochód na 40 tys. Obecnie w związku z kursem Euro i wysoką akcyzą wartośc tego auta na rynku wacha się w okolicy 50 tys. zł.
Prowadzę sklep i swiadczę usługi z zakresu informatyki i często wykorzystuję auto do działalności.
Kontakt z księgowym bedę miał dopiero za tydzień, a ciekawi mnie czy teraz, pół roku od zakupu moge wciągnąć jeszcze autko w koszty i amortyzować oraz pobierać faktury na paliwo, części i naprawy ?
Jeśli tak, to jaką kwotę wartości auta powinienem wpisać, może być w/g Eurotaxu ?
Czy mógłbym też zaksięgować w koszty ubezpieczenie, które wykupiłem po zakupie w grudniu 2008r ?

Pozdrawiam
Jacek __________ Informacja programu ESET NOD32 Antivirus, wersja bazy sygnatur wirusow 4192 (20090626) __________

Data: 2009-06-26 14:40:34
Autor: Jarek Andrzejewski
On Jun 26, 6:50 pm, "Jacek" <nie@podaję.email_przez_spam> wrote:

Kontakt z księgowym bedę miał dopiero za tydzień, a ciekawi mnie czy teraz,
pół roku od zakupu moge wciągnąć jeszcze autko w koszty i amortyzować oraz
pobierać faktury na paliwo, części i naprawy ?

możesz

Jeśli tak, to jaką kwotę wartości auta powinienem wpisać, może być w/g
Eurotaxu ?

nie. Cena zakupu.Ale to działa też w drugą stronę (jeśli cena obecna
jest niższa niż zakupu).

--
pozdrawiam,
Jarek Andrzejewski

Data: 2009-06-27 10:56:08
Autor: Gotfryd Smolik news
On Fri, 26 Jun 2009, Jacek wrote:

[...]
[...]
pół roku od zakupu moge wciągnąć jeszcze autko w koszty i amortyzować oraz
pobierać faktury na paliwo, części i naprawy ?

  Jakoś nie widać przeszkód :)

Jeśli tak, to jaką kwotę wartości auta powinienem wpisać, może być w/g
Eurotaxu ?

  Moim zdaniem - nie.
  Byli tu szpece twierdzący, że właśnie tak zrobili, że im księgowi
powiedzieli że można i tak dalej.

  Ale przepis jest prosty:
+++
8. Jeżeli nie można ustalić ceny nabycia
   ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
   ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
  œrodków trwałych lub ich częœci nabytych przez podatników przed dniem
  założenia ewidencji lub sporzšdzenia wykazu, o których mowa w art. 22n,
  wartoœć poczštkowš tych œrodków przyjmuje się w wysokoœci wynikajšcej z wyceny
-- -

IMO owa niemożność musi być "obiektywna" - tj. nie można powiedzieć, że
zgubiłem umowę i nie pamiętam :> (można iść do US i sprawdzić co
było zadeklarowane dla PCC)
  Skoro auto kupiono za 40.000 a nie za 50.000 to ma WP 40.000 zł
(plus lusterko! ;))

Czy mógłbym też zaksięgować w koszty ubezpieczenie, które wykupiłem po
zakupie w grudniu 2008r ?

  Tu się nie wypowiem - być może "częsciowo".
  Ale naprawę lusterka, które obniżało wartość pojazdu, to na pewno
w całych 100% :P

pzdr, Gotfryd

Data: 2009-06-27 11:32:26
Autor: Jacek
Jak wpisać w koszty wczesniej zakupione auto ?
Dziękuję za odpowiedzi, sporo mi wyjaśniły.
Czyli pomimo, że obecna wartośc auta to 50 tys, to w koszty mogę je wziąć jedynie do wartości z umowy - czyli 26 tys ?
Jeśli będę za jakiś czas sprzedawał auto, np. za rok to jeśli Euro nie spadnie to i tak cena będzie wyższa niż 26 tys - czy to nie spowoduje dodatkowych problemów i nie będę musiał płacic podatku od wzbogacenia (przecież sprzedam drożej).

Pozdrawiam
Jacek

__________ Informacja programu ESET NOD32 Antivirus, wersja bazy sygnatur wirusow 4193 (20090626) __________

Data: 2009-06-27 15:16:25
Autor: jureq
Jak wpisać w koszty wczesniej zakupione auto ?
Dnia Sat, 27 Jun 2009 11:32:26 +0200, Jacek napisał(a):

JeÂśli bĂŞdĂŞ za jakiÂś czas sprzedawaÂł auto, np. za
rok to jeÂśli Euro nie spadnie to i tak cena bĂŞdzie wyÂższa niÂż 26 tys -
czy to nie spowoduje dodatkowych problemĂłw i nie bĂŞdĂŞ musiaÂł pÂłacic
podatku od wzbogacenia (przecieÂż sprzedam droÂżej).

To nie będzie podatek od wzbogacenia. Do dochodów firmy doliczysz całą cenę sprzedaży, a do kosztów tę część ceny zakupu, której nie zdążysz zamortyzować.

Data: 2009-06-29 17:45:24
Autor: Gotfryd Smolik news
On Sat, 27 Jun 2009, Jacek wrote:

Czyli pomimo, że obecna wartośc auta to 50 tys, to w koszty mogę je wziąć
jedynie do wartości z umowy - czyli 26 tys ?

  Są tacy, którzy "gubią dokumenty" i bazują na wycenie rzecznika.
  Ale IMVHO jest to bezprawne i jak US będzie chciał to może (słusznie)
się przyczepić.

(przecież sprzedam drożej).

  To będziesz miał zysk do opodatkowania :D

pzdr, Gotfryd

Data: 2009-06-28 08:25:06
Autor: Artur
Dnia Fri, 26 Jun 2009 18:50:13 +0200, Jacek napisał(a):

Oczywiście w US zapłaciłem podatek od wzbogacenia od kwoty 40 tys. zł,

To nie jest podatek od wzbogacenia ;)
Generalnie to po zakupie auta stałeś się lżejszy o te 26k ;)

--
AMD Phenom II X4 940 Black Edition 3000@3650MHz || Gigabyte GA-MA790GP-DS4H
ATI Radeon HD3300 (DirectX10) 128MB DDR3 1333MHz || Zalman ZM600-HP (600W)

Jak wpisać w koszty wczesniej zakupione auto ?