Jak wyczuc, ze lozyska sa marne ?

Data: 2010-06-30 14:06:12
Autor: 666
Jak wyczuc, ze lozyska sa marne ?
Jak wyczuwacie, że łożyska w piastach (ośka przedniego i ośka tylnego koła) są do smarowania / regulacji / wymiany ?
Jakim konkretnie smarem smarować łożyska piast ?
Czy w ogóle praktykuje się wymianę samych łożysk (piasty Shimano, różne modele)?
Dlaczego pytam:
Koła na rowerze kręcą się OK, natomiast po zdjęciu koła gdy ośkę (nie przetyczkę oczywiście, tylko samą ośkę) piasty weżmie się w palce i pokręca, to można wyraźnie wyczuć jakby skoki i opory.
THX

Data: 2010-06-30 16:18:51
Autor: amrac
  666 pisze:
Jak wyczuwacie, że łożyska w piastach (ośka przedniego i ośka tylnego koła) są do smarowania / regulacji / wymiany ?
Jeśli toczą się ciężko, strzelają lub właśnie gdy jest ogromny luz. maszynowe to raczej tylko do wymiany, czasem udaje się zregenerować czyli nachpać smaru jeśli to jest problemem ale raczej sie po prostu wymienia. Jeśli kulki to regulacja: rozkręcić, wyczyścić, napchać smaru i skręcić z kontrą. Jeśli "wymiana to kulki i konusy (bieżnie są na stale nabite w piaście).

Jakim konkretnie smarem smarować łożyska piast ?
Do łożysk :) zielony towot lub lepiej jakiś molibdenowy.

Czy w ogóle praktykuje się wymianę samych łożysk (piasty Shimano, różne modele)?
jw. A wyrzuciłbyś do śmieci XTRa za 450 zl bo smar wypłynął?:)

[...]
Czyli nie "OK". Napisz przede wszytkim jakie to piasty.
THX

Data: 2010-07-03 13:16:08
Autor: 666
Jak wyczuc, ze lozyska sa marne ?
Piasta RM65 przód, pod tarczę z centerlockiem.

To "chrobotanie" po ściśnięciu konusów to najprawdopodobniej piach, bo z lewej strony pod centerlockiem tarczy sporo brudu było.

I rzeczywiście zielone ślady smaru.

Jako to wymyć w mieszkaniu??

Chyba pod brodzikiem ;-))

Pytanka:

Trzeba ściągać tarczę z lewej?
Trzeba ściągać miski?
Czy próbować myć i smarować bez ściągania?

Swoją drogą najwyraźniej brak tych gumowych dodatkowych uszczelnień daje się we znaki.

Dla porównania tylna ośka zbudowana na XT chodzi idealnie.

-- -- -

Data: 2010-06-30 18:32:29
Autor: ...::QRT::...
Dnia Wed, 30 Jun 2010 14:06:12 +0000 (UTC), 666 napisał(a):

[...]

wszystkie piasty shimano mają wpraktycznie taką samą budwę. Bieżnia w
korpusie, kulki luzem i konusy na ośce. Jesli ośka kreci sie z oporami, skokami to w shimano nic nowego -
aczkolwiek też nic dobrego. Piasty te fabrycznie są za mocno skręcone i
prawie nikt w serwisach czy montowniach rowerów tego nie koryguje. Należy taką piastę skrecić w ten sposób by w miała ona minimalny luz na
ośce ale luz ten powienin zniknąc jak sie zapnie koło szybkozamykaczem. Przy okazji skręcania piasy warto ją wyczyścić, przesmarować i zerknąć na
konusy - jeśli mają wżery (co jest dość prawdopodobne jesli piasta była
użytkowana zbyt mocno skręcona) to je wymienić.

Data: 2010-06-30 19:31:43
Autor: piecia aka dracorp
Dnia Wed, 30 Jun 2010 18:32:29 +0200, ...::QRT::... napisał(a):

Należy taką piastę skrecić w ten
sposób by w miała ona minimalny luz na ośce ale luz ten powienin zniknąc
jak sie zapnie koło szybkozamykaczem.
A dokładnie o jakim luzie piszesz? Chodzi o swobodne kręcenie bez tego specyficznego "klinowania" się (chodzi o ten delikatny terkot, wyczuwalny palcami) czy też o taki luz przy którym czuć ale nie widać, że oś może poruszać poprzecznie(tzn. wzdłuż swojego promienia)?

Nic mnie tak nie wkurza jak skręcanie piast.

--
piecia aka dracorp

Data: 2010-06-30 23:50:22
Autor: ...::QRT::...
Dnia Wed, 30 Jun 2010 19:31:43 +0000 (UTC), piecia aka dracorp napisał(a):

[...]

tak

(chodzi o ten delikatny terkot, wyczuwalny palcami) czy też o taki luz przy którym czuć ale nie widać, że oś może poruszać poprzecznie(tzn. wzdłuż swojego promienia)?

w sumie to chyba bardziej o leki luz przy poruszaniu osi góra-dół. Ale jak
pisałem po zapięciu szybkozmykaczem koło nie może już wykazywać żadnego
luzu. Czyli - jak kręcimy oś paluchami ma sie kręcić swobodnie a nawet być
luźna ale po zapięciu w ramę/widelec już żadnego luzu być nie może.
Nic mnie tak nie wkurza jak skręcanie piast.

trening czyni mistrza :>

Data: 2010-07-01 01:01:48
Autor: Saurus
W dniu 2010-06-30 23:50, ...::QRT::... pisze:
[...]

Jeśli kontry są dobrze zakręcone (tzn. zacieśnia się wszystko na gwintach) to zapięcie koła szybkozamykaczem nic nie powinno zmienić.

Data: 2010-06-30 23:38:56
Autor: Kuba Rozpruwacz
On 1 Lip, 01:01, Saurus <saurus8USUN...@gmail.com> wrote:
W dniu 2010-06-30 23:50, ...::QRT::... pisze:

Jeśli kontry są dobrze zakręcone (tzn. zacieśnia się wszystko na
gwintach) to zapięcie koła szybkozamykaczem nic nie powinno zmienić..

No wlasnie tez mi sie tak wydawalo, ale Sheldon pisze, ze jednak
zmienia.

Data: 2010-07-06 10:27:52
Autor: Jan Cytawa
Kuba Rozpruwacz napisał:

> [...]
> gwintach) to zapięcie koła szybkozamykaczem nic nie powinno zmienić..

No wlasnie tez mi sie tak wydawalo, ale Sheldon pisze, ze jednak

I ma racje. Jan Cytawa

Data: 2010-07-21 00:00:03
Autor: piecia aka dracorp
Jak wyczuc, ze lozyska sa marne ?
Na próbę i z ciekawości zrobiłem 3 testy, choć mogą być nie miarodajne. 1)Skręciłem piastę z wyczuwalnym luzem(przy szybkim ruszaniu poprzecznym piasty słychać było ciche stukoty)
2)Skręciłem piastę bez luzu, w wyczuwalnym oporem (tzn. przy kręcenie czuć było chrzęst w palcach)
3)Skręciłem na styk
W 3-cim przypadku akurat zmieniłem łańcuch bo poprzedni za bardzo się już rozciągnął a po za tym użyłem smaru silikonowego (warto go w ogóle używać, koło kręci się zauważalnie ciężej), który jest dużo gęściejszy niż ŁT4-S3. W pierwszym podejściu po 100km w terenie było słychać słabe trzaski przy pedałowaniu, aczkolwiek to mógł być łańcuch.
Przy drugiej próbie na początku chrzęściło podczas pedałowania ale nie zawsze. Jutro zobaczę jak się zachowuje piasta jeśli jest skręcona na styk. Właściwe te moje testowanie jest do dupy bo wszystko powinienem robić w podobnych warunkach, nawet jazda, ale nie dało się.

Przy okazji coś mnie podkusiło żeby rozkręcić pedały Shimano PD-M540 a w środku też konusy. Coś czuję że chyba je źle skręciłem :( Po za tym to standard, że główna nakrętka z tych pedałów tak ciężko się wkręca? Nie dało się jej wkręcić palcami, w pewnym momencie musiałem ją już dokręcać kluczem. Na nakrętce podany było moment 10Nm. Jak już muszę używać znacznej siły przy dokręcaniu śrub to mam dziwne wrażanie że na pewno uszkodzę gwint.

--
piecia aka dracorp

Data: 2010-07-21 07:32:48
Autor: 666
Jak wyczuc, ze lozyska sa marne ?
Wielkie dzięki, ale co to znaczy "na styk"?

Co do moich łożysk okazało się, że w przedniej piaście konusy mają już wżery (od kulek?? czy od piasku??).
Szukam więc nowych konusów.
Czy razem z konusami warto od razu za jednym zamachem wymieniać wszystkie kulki, skoro piasta i tak rozebrana?

-- -- -

Data: 2010-07-21 08:23:35
Autor: Tomek
  666 pisze:
Czy razem z konusami warto od razu za jednym zamachem wymieniać
wszystkie kulki, skoro piasta i tak rozebrana?

U mnie zazwyczaj było tak, że jak konusy miały wżery, to i kulki były już "dziurawe" - wg. mnie kulki wymień i nawet się nie zastanawiaj. Jest jeszcze taki problem, że o ile kulki dostaniesz w miarę bez problemu i kosztują grosze, tak stożki (przynajmniej w moich okolicach) to dosyć deficytowy towar...

Data: 2010-07-21 08:28:50
Autor: 666
Jak wyczuc, ze lozyska sa marne ?
No właśnie, podobno konusy są w sklepie "Cyklop" przy ul. Nowowiejskiej.
Możliwe, bo Nowowiejska to mekka rowerzystów od kilkudziesięciu lat.
I tam właśnie swojego socjalistycznego "Rekorda" wystałem i pierwszą kapitalistyczną przerzutkę Shimano kupiłem dla podmianki
Favorita czy ZZR ;-))

-- -- -

Data: 2010-07-21 09:18:34
Autor: piecia aka dracorp
Dnia Wed, 21 Jul 2010 08:23:35 +0200, Tomek napisał(a):

[...]
Koszt kulek to kilka złotych. Na szczęście mam rowerowy który sprzedaje różne średnice. Nie wiem np. jak będzie z konusami. Chociaż korci mnie wymienić tylną piastę w góralu na z maszynowymi łożyskami ale to koszt około 150-200zł a aktualnie się zastanawiam czy warto wydać prawie 380zł na zestaw lampek i gadżetów do nich z dealextreme. --
piecia aka dracorp

Data: 2010-07-21 09:25:38
Autor: piecia aka dracorp
Jak wyczuc, ze lozyska sa marne ?
Dnia Wed, 21 Jul 2010 07:32:48 +0200,  666 napisał(a):

No na styk, ani nie ma bocznego i wzdłużnego luzu ani nie są za mocno skręcone tzn. kręcą się bez tego charakterystycznego chrobotania. I jak na razie jest dobrze. Bo pojęcie luzu przy piastach jest jak dla mnie względne.
Wielkie dzięki, ale co to znaczy "na styk"?

Od kulek.

Data: 2010-07-21 12:40:06
Autor: Jacek Maciejewski
Jak wyczuc, ze lozyska sa marne ?
Dnia Wed, 21 Jul 2010 07:32:48 +0200, 666 napisał(a):

Czy razem z konusami warto od razu za jednym zamachem wymieniać wszystkie kulki, skoro piasta i tak rozebrana?

IMO jak konusy mają wżery to i kulki do wymiany i piasta też, niestety.
Wyczyść dokładnie i se looknij przez lupę.
--
Jacek

Data: 2010-07-21 09:51:42
Autor: Wojtas
W dniu 2010-07-21 02:00, piecia aka dracorp pisze:

Przy okazji coś mnie podkusiło żeby rozkręcić pedały Shimano PD-M540 a w
środku też konusy. Coś czuję że chyba je źle skręciłem :(

Bo?

--
Pozdr.
wojtas(at)rubikon.pl

Data: 2010-07-21 09:41:52
Autor: piecia aka dracorp
Dnia Wed, 21 Jul 2010 09:51:42 +0200, Wojtas napisał(a):

Przy okazji coś mnie podkusiło żeby rozkręcić pedały Shimano PD-M540 a
w środku też konusy. Coś czuję że chyba je źle skręciłem :(

Bo?
Bo była już późna godzina i się śpieszyłem żeby iść spać. A pedały jak dla mnie są za luźno skręcone. Niby nakrętki dobrze skręciłem ale cały pedał za luźno się kręci w porównaniu do oryginału.
I przy okazji wkręcania tej głównej śruby za ciężko wchodziła. Takie mam wrażenie jakby oryginalnie coś nie tak było z gwintem. Po rozkręceniu i w trakcie czyszczenia było trochę wiórek.

--
piecia aka dracorp

Data: 2010-07-21 12:02:43
Autor: Wojtas
W dniu 2010-07-21 11:41, piecia aka dracorp pisze:

Bo była już późna godzina i się śpieszyłem żeby iść spać. A pedały jak
dla mnie są za luźno skręcone. Niby nakrętki dobrze skręciłem ale cały
pedał za luźno się kręci w porównaniu do oryginału.

Ale skoro luzów nie ma to w czym problem? Fabrycznie moim zdaniem, zbyt mocno skręcają łożyska w tych pedałach (bazuję na doświadczeniach z 520).

I przy okazji wkręcania tej głównej śruby za ciężko wchodziła. Takie mam
wrażenie jakby oryginalnie coś nie tak było z gwintem. Po rozkręceniu i w
trakcie czyszczenia było trochę wiórek.

To chyba raczej normalne zjawisko.

--
Pozdr.
wojtas(at)rubikon.pl

Data: 2010-07-21 13:31:48
Autor: piecia aka dracorp
Jak wyczuc, ze lozyska sa marne ?
Dnia Wed, 21 Jul 2010 12:02:43 +0200, Wojtas napisał(a):

Ale skoro luzĂłw nie ma to w czym problem? Fabrycznie moim zdaniem, zbyt
mocno skręcają łożyska w tych pedałach (bazuję na doświadczeniach z
520).
Właśnie dojechałem do domu. Jeden pedał się nie kręci. Luzy się pojawiły, smar silikonowy się nie nadaje. Przy skręcaniu teoretycznie wszystko jest w porządku ale można za słabo skręcić. Przy rzadszym smarze łatwiej wyczuć kiedy jest dobrze skręcone, przy silikonowym nie. Jedyny plus silikonowego to, że trudniej się wypłukuje.

Po
rozkręceniu i w trakcie czyszczenia było trochę wiórek.

To chyba raczej normalne zjawisko.
Jak dla mnie nie. Ale pozostaje jeszcze sam fakt jakości wykonania.

Dobra biorę się do roboty w sobotę maraton szosowy a chciałem się góralem wybrać. A później może nie być czasu, ehh praca mi przeszkadza - za dużo czasu zajmuje.

--
piecia aka dracorp

Data: 2010-07-22 08:14:56
Autor: 666
Jak wyczuc, ze lozyska sa marne ?
Dzisiejsze pedały to są "pedały" przy pedałach, jakimi pedałowalismy lata temu.
W ZZR Romecie jak zakręcę pedałem to się obraca leciutko jeszcze chyba z minutę, a luzów nie ma żadnych.
Pamietam nawet taka zabawę z dzieciństwa, to obracanie pedałów, kręciły się i kręciły.
We współczesnym shitmano ledwie pół obrotu platforma zrobi.

Data: 2010-07-22 09:55:54
Autor: piecia aka dracorp
Dnia Thu, 22 Jul 2010 08:14:56 +0000,  666 napisał(a):

[...]

E tam, jest tak jak pisał Wojtas - po prostu są za mocno skręcane. U mnie okazało się, że nakrętkę za lekko dokręciłem i podczas jazdy całość się rozregulowała. Teraz mam skręcone idealnie a i pedały kręcą się o niebo lepiej. Jeszcze czuję delikatny chrobot na większych przełożeniach, możliwe że łańcuch gdzieś obciera. Po za tym w końcu mi się udało dobrze wyregulować rower. Okazuje się że przy zużytych częściach można się narobić a efekt będzie nijaki a i tak się w końcu skończy na nowych.

--
piecia aka dracorp

Data: 2010-07-01 07:15:49
Autor: ...::QRT::...
Dnia Thu, 01 Jul 2010 01:01:48 +0200, Saurus napisał(a):

[...]

no ale ja kontruje konusy a ten efekt i tak występuje. Nie wiem czy "dobrze" - nie robie tego na chama, ale tak poprostu dość
mocno.

Data: 2010-07-01 11:00:34
Autor: Coaster
On 7/1/10 1:01 AM, Saurus wrote:
[...]

W QR o zacisniciu kola w widelcu, luz mienia sie jak najbardziej. W niewielkim stopniu, ale w wystarczajacym, zeby zmienic wartosc luzu ustawionego na kole z niezacisnnietym QR na mniejsza.

[...] "Quick-release hubs are trickier to adjust, because the quick-release mechanism compresses the axle slightly when it is tightened. If you adjust the cones so that they feel just right off the bike, they will bind up when you tighten the quick release. You must set the cones so that there is a little bit of play when the hub is off the bike, or when the wheel is installed with the quick-release just barely tightened." [...]
http://www.sheldonbrown.com/cone-adjustment.html

--
PoZdR
Sheldon Brown: 1944 - 2008

Data: 2010-07-02 06:38:00
Autor: piecia aka dracorp
Dnia Wed, 30 Jun 2010 23:50:22 +0200, ...::QRT::... napisał(a):

Nic mnie tak nie wkurza jak skręcanie piast.

trening czyni mistrza :>

Wczoraj pojechałem do kumpla na 30min pomóc w złożeniu ponownym piasty. 3.5h później pojechałem do domu. Na początku był problem ze skręceniem właściwym piasty. Niestety jeśli była za mocno lub za słabo to w trakcie jazdy była słychać chrobot przy mocniejszym nacisku na pedały. Czyli motyw z dociskaniem przez szybko zamykacz to jakiś mit. Potem dodatkowo doszła sprawa właściwego osadzenia koła-szczęk hamulców tarczowych aby całość nie tarła. Nic tak nie wkurza jak brak regulacji w hamulcach tarczowych.

Jedno wiem, na pewno jeśli na przyszłość będę kupował rower/wymieniał piastę to na pewno będzie ona na łożyska maszynowe. Osobiście mam dość konusów, luźnych kulek, syfu w łożyskach.

--
piecia aka dracorp
pisz na: rogoza kropka piotr at wp kropka eu

Data: 2010-07-02 06:42:39
Autor: Jan Srzednicki
On 2010-07-02, piecia aka dracorp wrote:
[...]

Maszynówki nie uchronią Cię przed syfem w łożyskach. ;)

Data: 2010-07-02 06:53:59
Autor: piecia aka dracorp
Dnia Fri, 02 Jul 2010 06:42:39 +0000, Jan Srzednicki napisał(a):

Maszynówki nie uchronią Cię przed syfem w łożyskach. ;)
Bo ja wiem. W suporcie mam maszynówki i jakoś tam czysto bywało. Ale fakt to suport. Stamtąd łatwiej brud wylatuje i raczej mniej nalatuje.

Data: 2010-07-02 11:20:27
Autor: Coaster
On 7/2/10 8:38 AM, piecia aka dracorp wrote:
[...]

Nie ma byc _za mocno_ lub _za slabo_ - ma byc wlasciwie.
Punkt 1. http://tinyurl.com/3xd7kzf

to w trakcie
jazdy była słychać chrobot przy mocniejszym nacisku na pedały.

Masz _pewnosc_, ze podczas jazdy slychac chrobot wlasnie z lozysk piasty? Jak chrobot z lozysk slychac w czasie jazdy, to bieznie juz swoje przeszly.

Czyli
motyw z dociskaniem przez szybko zamykacz to jakiś mit.

LOL - "Nigdy nie widzialem zadnych bakterii ani wirusow golym okiem - to jakis mit! ;-)

Data: 2010-07-04 18:58:59
Autor: piecia aka dracorp
Dnia Fri, 02 Jul 2010 11:20:27 +0200, Coaster napisał(a):

LOL - "Nigdy nie widzialem zadnych bakterii ani wirusow golym okiem - to
jakis mit! ;-)
Jaki LOL? Jak niby szybkozamykacz ma docisnąć piastę? Konusy/nakrętki raczej się nie przesuną po dociśnięciu.

--
piecia aka dracorp

Data: 2010-07-05 16:58:57
Autor: 666
Jak wyczuc, ze lozyska sa marne ?
Z Wytrzymałości Materiałów wynika, że gdyby się nie ścisnęły, to by nie było ani nacisku ani tarcia ;-))
Pytanie raczej, czy są to setne czy dziesiąte milimetra i jak wpływają na luz / toczenie się łożysk.

-- -- -

Data: 2010-07-05 19:31:18
Autor: piecia aka dracorp
Dnia Mon, 05 Jul 2010 16:58:57 +0200,  666 napisał(a):

Z Wytrzymałości Materiałów wynika, że gdyby się nie ścisnęły, to by nie
było ani nacisku ani tarcia ;-)) Pytanie raczej, czy są to setne czy
dziesiąte milimetra i jak wpływają na luz / toczenie się łożysk.
No właśnie dążymy do tego na ile teoretycznie ściska się piasta. Jaka jest różnica pomiędzy lekko niedokręconymi konusami a przekręconymi gdy czuć chrobot itd. Sheldon czasem się tym nie zajmował?

--
piecia aka dracorp

Data: 2010-07-05 20:04:27
Autor: 666
Jak wyczuc, ze lozyska sa marne ?
Trzeba znać rodzaj stali i założyc jakieś wydłużenie/skrócenie (dla stali ściskanie i rozciaganie da ten sam wynik), powiedzmy 0,1% (1/10 procenta).
0,1% od 13 cm to będzie 0,13 milimetra.
Dla śruby o skoku 1 mm (powiedzmy M10x1) oznacza to około 1/8 obrotu śruby.

-- -- -

No wlasnie dazymy do tego na ile teoretycznie sciska sie piasta.
Jaka jest roznica pomiedzy lekko niedokreconymi konusami a przekreconymi
gdy czuc chrobot itd.

Data: 2010-07-05 20:21:31
Autor: piecia aka dracorp
Dnia Mon, 05 Jul 2010 20:04:27 +0000,  666 napisał(a):

[...]

Fajnie sobie zakładasz :)

--
piecia aka dracorp

Data: 2010-07-05 21:55:08
Autor: 666
Jak wyczuc, ze lozyska sa marne ?
Z mojego przedwczorajszego doświadczenia potrzebne są co najmniej 3 klucze i... 3 ręce ;-)

Żeby precyzyjnie dokręcić i konus i nakrętkę kontrującą, to trzeba unieruchomić ośkę.

A skoro nie ma innego sposobu żeby unieruchomić, to trzeba trzymać jednym kluczem po przeciwnej stronie koła za skręcony już z tamtej drugiej strony zestaw konus-przeciwnakrętka.

Im większe koło i im więcej szprych, tym trudniej trzymać  z drugiej strony ;-
)

PS. Trochę się wkurzyłem piachem w łożysku przedniej ośki M65 (może poprzedni właściciel zdekompletował uszczelnienia?) i kupiłem cały drugi zestaw kół na ośkach Hone (grupa Shimano sprzed kilku lat, dobrze uszczelniona).
I tak chciałem mieć drugi zestaw kół do drugiego kompletu szerokich opon :-))

-- -- -

Wczoraj pojechalem do kumpla na 30 min. pomoc w zlozeniu ponownym piasty. 3,5h pozniej pojechalem do domu.
Na poczatku byl problem ze skreceniem wlasciwym piasty.
Niestety jesli byla za mocno lub za slabo to w trakcie jazdy byla slychac
chrobot przy mocniejszym nacisku na pedaly.
Czyli motyw z dociskaniem przez szybkozamykacz to jakis mit.
Potem dodatkowo doszla sprawa wlasciwego osadzenia kola - szczek hamulcow
tarczowych aby calosc nie tarla.
Jedno wiem, na pewno jesli na przyszlosc bede kupowal rower / wymienial
piaste to na pewno bedzie ona na lozyska maszynowe.
Osobiscie mam dosc konusow, luznych kulek, syfu w lozyskach.

Data: 2010-07-06 08:11:18
Autor: ToMasz
piecia aka dracorp pisze:
[...]

Tyle ze piasty na łożyskach maszynowych są tanie i dostępne. Tanie tzn
przednia ok 30zł, tylna 30-100 zależy czy wonobieg, czy kaseta+taracza.
Tyle ze na nich nie ma napisu shimano.
Jeśli masz w kołach zwykłe piasty aluminiowe, (joytech, saiko), to da
sie je teraz przerobic na maszynówki. mozna kupić oś do koła roweru z
2łożyskami o srednicy zewn. 30m.

ToMasz

Data: 2010-07-06 11:19:59
Autor: Marek 'Qrczak' Potocki
Dnia Tue, 06 Jul 2010 08:11:18 +0200, ToMasz napisał(a):

Jeśli masz w kołach zwykłe piasty aluminiowe, (joytech, saiko), to da
sie je teraz przerobic na maszynówki. mozna kupić oś do koła roweru z
2łożyskami o srednicy zewn. 30m.

Ja cię przepraszam, ale jak ty na takiego monster-bajka potem chcesz
wsiąść?

--
Pozdrawiam z Wrocławia
Marek Potocki

Data: 2010-07-06 16:16:41
Autor: Maseł
On 2010-07-06 11:19, Marek 'Qrczak' Potocki wrote:
[...]

Oprzec o najblizszy wiezowiec, wjechac winda na 11 pietro i juz...

Pozdro

Maseł

Data: 2010-07-02 12:36:21
Autor: 666
Jak wyczuc, ze lozyska sa marne ?
A regulować ścsk konusów i kontrować konusy kontrnakrętkami z kołem w widelcu, czy w kole luzem?

Data: 2010-07-01 07:53:59
Autor: 666
Jak wyczuc, ze lozyska sa marne ?
A jakie rozmiary kluczy (piasty Shimano RM65)?
12 mm + 15 mm ?
Da się kluczami "maszynowymi", czy będą raczej za grube i potrzeba "rowerowego" ?

Ewidentnie z jednej strony było coś nie tak (rozkręciłem kontrę palcami), żdziwiłem się też, że nie było gumowych kapturków osłonowych.
Czy w serwisach mają takie kapturki "zapasowe" dla dołożenia ?

Rysunek:
http://techdocs.shimano.com/media/techdocs/content/cycle/EV/bikecomponents/HB/
EV-HB-RM65-2534A_v1_m56577569830647993.pdf

-- -- -

Nic mnie tak nie wkurza jak skrecanie piast.

Data: 2010-07-01 08:47:12
Autor: piecia aka dracorp
Dnia Thu, 01 Jul 2010 07:53:59 +0000,  666 napisał(a):

http://techdocs.shimano.com/media/techdocs/content/cycle/EV/
bikecomponents/HB/
EV-HB-RM65-2534A_v1_m56577569830647993.pdf
Use the <>, Luke
Nie wiem jak inne czytniki ale jak otoczysz url <> to będzie można normalnie klikać.

Data: 2010-07-01 11:20:17
Autor: ...::QRT::...
Dnia Thu, 1 Jul 2010 07:53:59 +0000 (UTC), 666 napisał(a):

A jakie rozmiary kluczy (piasty Shimano RM65)?
12 mm + 15 mm ?
Da się kluczami "maszynowymi", czy będą raczej za grube i potrzeba "rowerowego" ?

na same konusy będą za grube - musisz sie zaopatrzyć w specjalne klucze do konusów/stożków. Do kontr można używać zwykłych.

Ewidentnie z jednej strony było coś nie tak (rozkręciłem kontrę palcami), żdziwiłem się też, że nie było gumowych kapturków osłonowych.
Czy w serwisach mają takie kapturki "zapasowe" dla dołożenia ?

to uszczelnienia - w niektórych tańszych piastach ich nie ma. Jest to wada
ale nie aż taka wielka - jeżeli notorycznie nie topisz roweru w błocie to
da sie bez tego żyć aczkolwiek piaste wtedy trzeba cześciej smarować. Przełozyć uszczelnienia z innych piast też sie da.

Data: 2010-07-01 14:22:27
Autor: Ignac
Jak wyczuc, ze lozyska sa marne ?

na same konusy będą za grube - musisz sie zaopatrzyć w specjalne klucze do konusów/stożków. Do kontr można używać zwykłych.

  ...do piast używam zeszlifowanych szlifierką ręczną na odpowiednią grubośc
  kluczy płakich...tańsza wersja    Ignac

Data: 2010-07-03 14:06:24
Autor: 666
Jak wyczuc, ze lozyska sa marne ?
Właśnie znalazłem stare klucze rowerowe by ZZR Romet Bydgoszcz, no genialne są te powycinane kawałki matalu :-)))

Prawie zawsze jeżdżę po błocie (nie po aż_takim błocie żeby topić, ale jednak cała felga w wodzie), no i w zimie po śniegu i soli...

Tak swoją drogą przy okazji jeżdżenia w wodzie:
Woda dostaje się przez otwory szprych do felgi i do dętki.
Aż się marzą bezdętkowe felgi tylko z tego powodu...

-- -- -

Data: 2010-06-30 20:49:16
Autor: Ignac
[...]

  ...święta prawda
    Natomiast jeżeli chodzi o smar do piast to stosuję taki do przegubów
  homokinetycznych półosi samochodowych z tego względu że jest on   przystosowany do pracy przy zwiększonym nacisku jednostkowym i ma wiecej
  dodatków uszlachetniających...mała tubka wielkości pasty do zębów kupiona
  w sklepie motoryzacyjnym za grosze.

   Ignac

Data: 2010-07-05 21:34:14
Autor: 666
Jak wyczuc, ze lozyska sa marne ?
Dzięki, chyba kupię, tylko nazwę trudno zapamiętać ;-)

-- -- -

Data: 2010-06-30 19:18:45
Autor: Wojtas
W dniu 2010-06-30 16:06,  666 pisze:

Jakim konkretnie smarem smarować łożyska piast ?

Zielony Shimano do łożysk, tuba kosztuje jakieś 15 PLN. W ogóle go polecam do smarowania innych dupereli.

--
Bezmyślność lub brutalność władzy to po prostu
jeszcze jeden z kataklizmów, których nie szczędzi natura.

Data: 2010-06-30 19:44:44
Autor: ToMasz
 666 pisze:
[...]

rozkręć wyczyść (benzyną) i bedziesz wszystko wiedział.
popatrz:
http://zpamietnikamechanika.cba.pl/lozyska.html
jak masz miski i stożki w stanie dobrym (pęknięcia są ledwo widoczne) to
 nawal smaru, zamknij i jazda. Jeśli jednak na stożkach są wżery,albo
masz pęknięcia w miskach - wymiana łożysk to strata pieniedzy i czasu

ToMasz

PS Jak masz zacięcia w piascie shimano lub lepszej, to znaczy ze coś
jest "nieteges". Z drugiej strony, nakazem serwisu jest dopiero luz, a
dyskfalifikacją zniszczenie.

Data: 2010-07-05 13:48:50
Autor: Michal Brzozowski
On Jun 30, 4:06 pm, " 666" <j666.SKA...@gazeta.pl> wrote:
[...]

Mi piasty Shimano tez z oporami sie kreca. Zepsuta przednia piaste
rozpoznalem w ten sposob, ze zakrecilem zalozonym kolem w powietrzu i
wyczulem dosyc konkretne wibracje dotykajac widelca. Krecac oske
palcami nie bylo tego az tak dobrze czuc.

Jak wyczuc, ze lozyska sa marne ?