Jak wystawić weksel??

Data: 2011-03-29 14:55:25
Autor: M
Jak wystawić weksel??
Witam

Mój pracownik zrobił szkodę na ładnych kilka tysięcy pln z jego wyłącznej winy. Ma to albo odpracować albo zapłacić na raty. Niestety muszę się jakoś zabezpieczyć i jedynym wyjściem jest chyba weksel? Znalazłem w internecie coś takiego: http://www.remitent.pl/wzory_weksli/weksel_wlasny_wzor.pdf
Czy ktoś może mi podpowiedziec jak go wypisać?
W szczególności pola:
3,4 - czy tutaj ma byc podana kwota jaka jest przez niego do uregulowania?
5 - co tutaj? np za okazaniem tzn, że muszę mu ten weksel jakoś okazać? czy może lepiej np za 4 miesiące - bo tyle mu dam czasu...
8 - co tutaj? jakaś inna kwota niż w 3?
9 - no a tutaj to kompletnie nie wiem o co chodzi...
11 - jak rozumiem podpis mojego dłużnika?

Z góry dziękuję za wszelkie odpowiedzi!

Pzdr

Data: 2011-03-29 14:00:24
Autor: m4rkiz
Jak wystawić weksel??
Użytkownik "M" <mcpc@wp.pl> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:imsks2$aco$1@news.task.gda.pl...
Mój pracownik zrobił szkodę na ładnych kilka tysięcy pln z jego wyłącznej winy.

ale wiesz ze odpowiada do trzykrotnej wysokosci pensji (chyba ze umyslnie)?

Data: 2011-03-29 15:07:09
Autor: Liwiusz
Jak wystawić weksel??
W dniu 2011-03-29 14:55, M pisze:
Witam

Witam,
to moja strona, miło mi, że zajrzałeś :)

[...]

Tak, tutaj wpisuje się kwotę, na jaką umówiliście się, że pracownik zapłaci.

5 - co tutaj? np za okazaniem tzn, że muszę mu ten weksel jakoś okazać?
czy może lepiej np za 4 miesiące - bo tyle mu dam czasu...

Twój wybór.
Może być:
- za okazaniem
- za X miesięcy/tygodni/dni/lat itp.
- w oznaczonym dniu

8 - co tutaj? jakaś inna kwota niż w 3?

Taka sama

9 - no a tutaj to kompletnie nie wiem o co chodzi...

Możesz zostawić to pole puste.

11 - jak rozumiem podpis mojego dłużnika?

Oczywiście.

Z góry dziękuję za wszelkie odpowiedzi!

Tworząc wzór, starałem się go dokładnie opisać, ale widzę, że czasem co dla mnie oczywiste, nie jest oczywiste dla innych :)

--
Liwiusz

Data: 2011-03-29 15:18:50
Autor: M
Jak wystawić weksel??
9 - no a tutaj to kompletnie nie wiem o co chodzi...

Możesz zostawić to pole puste.

No tak - ale chodzi mi o to aby nie było żadnych dodatkowych możliwości ze strony dłużnika do jakichś protestów, opóźnień, spraw sądowych przeciągających się latami, itp, itd. Co to jest ta wartość w towarze otrzymałem np? Mógłbyś to rozwinąć?

Z góry dziękuję ponownie za info:)
Pzdr

Data: 2011-03-29 15:24:06
Autor: Liwiusz
Jak wystawić weksel??
W dniu 2011-03-29 15:18, M pisze:
[...]

"Wartość w towarze otrzymałem", oznacza, że dłużnik otrzymał za weksel jakiś towar. Ale nie ma sensu kłamać, weksel sam w sobie jest bezwarunkowym przyrzeczeniem zapłaty, i zazwyczaj nawet jeśli wystawca w sądzie będzie podnosił jakieś zarzuty (co czynić może zawsze), w wielu przypadkach nie uniemożliwia to prowadzenia egzekucji: http://www.remitent.pl/natychmiastowa-wykonalnosc-nakazu-zaplaty/499

--
Liwiusz

Data: 2011-03-29 15:20:23
Autor: M
Jak wystawić weksel??
Tworząc wzór, starałem się go dokładnie opisać, ale widzę, że czasem co dla mnie oczywiste, nie jest oczywiste dla innych :)

No i jeszcze jedno - czy do takiego weksla trzeba tworzyć jakąś deklarację wesklową, itp, itd? Czy to wystarczy w zupełności?

Pzdr

Data: 2011-03-29 15:26:11
Autor: Liwiusz
Jak wystawić weksel??
W dniu 2011-03-29 15:20, M pisze:
[...]

Deklarację wekslową składa się do weksla in blanco (a i tak jest to w interesie wystawcy, remitent, czyli wierzyciel, deklaracji co do zasady nie potrzebuje).

Zatem jeśli wystawca wystawia Ci weksel zupełny, w całości uzupełniony, o deklarację nie musicie się martwić. Sam weksel stwierdza, że wystawca zapłaci Tobie, lub innej wskazanej przez Ciebie osobie daną kwotę w danym terminie - określonym na wekslu.

--
Liwiusz

Data: 2011-03-29 15:32:58
Autor: M
Jak wystawić weksel??
[...]

Super - to teraz już chyba wszystko wiem:) Mam jeszcze pytanko - czy taki weksel może być w całości wypełniony na komputerze a tylko podpis dłużnika złożony odręcznie?
No i jeszcze jedna sprawa - nauczony doświadczeniem chcę sporządzić takie weksle dla nowych zleceniobiorców. W takim wypadku niestety nie znam kwoty ewentualnej szkody - czyli co wpisać w pola 3,4 i 8? Pozostawić puste? Czy w tej sytuacji trzeba tworzyć deklarację wekslową?

Data: 2011-03-29 15:50:43
Autor: Liwiusz
Jak wystawić weksel??
W dniu 2011-03-29 15:32, M pisze:

Super - to teraz już chyba wszystko wiem:)

Jak widać nie wszystko :)

Mam jeszcze pytanko - czy
taki weksel może być w całości wypełniony na komputerze a tylko podpis
dłużnika złożony odręcznie?

Może tak być.

No i jeszcze jedna sprawa - nauczony doświadczeniem chcę sporządzić
takie weksle dla nowych zleceniobiorców. W takim wypadku niestety nie
znam kwoty ewentualnej szkody - czyli co wpisać w pola 3,4 i 8?

Nic, na tym polega idea weksla in blanco, że wpisuje się te dane później.

Pozostawić puste? Czy w tej sytuacji trzeba tworzyć deklarację wekslową?

W takim przypadku powinno się sporządzić "deklarację". Najczęstszy błąd przy wekslu in blanco, popełniany nawet przez "poważne" banki i zakłady ubezpieczeń, jest opisany tutaj: http://www.remitent.pl/bezpieczny-weksel-in-blanco

--
Liwiusz

Data: 2011-03-30 10:22:06
Autor: Massai
Jak wystawić weksel??
Liwiusz wrote:

[...]

Wiesz co, już kiedyś widziałem tę Twoją stronę, ale nigdy nie miałem
potrzeby się wczytywać.

Teraz tak przeczytałem zupełnie z ciekawości - i gratulacje. Masz
rzadki dar pisania prosto o skomplikowanych rzeczach.

Nie wiem jaki masz interes w prowadzeniu tej strony - ale niezależnie
od tego czy na tym zyskujesz coś więcej niż tylko satysfakcję, duże
piwo dla Ciebie, za to że Ci się chce.

--
Pozdro
Massai

Data: 2011-03-30 17:48:22
Autor: Liwiusz
Jak wystawić weksel??
W dniu 2011-03-30 12:22, Massai pisze:
Liwiusz wrote:

[...]

Zaczęło się od głębokiego zainteresowania tematem z mojej strony i tak trwa nadal, poza tym weksel naprawdę jest przydatnym narzędziem, lepszym niż stosowane obecnie analogicznie sposoby (np. faktury z odroczonym terminem płatności, umowy pożyczki itp.), dlatego nie ma żadnych przeszkód, aby weksle były stosowane od zwykłego pracownika (który wekslem sobie uruchamia kredyt w swoim sklepie), a na wielkich korporacjach kończąc.

Dzięki za dobre słowo :)

--
Liwiusz

Data: 2011-03-30 18:50:35
Autor: mvoicem
Jak wystawić weksel??
(30.03.2011 17:48), Liwiusz wrote:
, dlatego nie ma żadnych przeszkód, aby weksle były stosowane od
zwykłego pracownika (który wekslem sobie uruchamia kredyt w swoim sklepie),

No może poza tymi że powszechna śwadomość na temat weksli jest zerowa i
prawie każdy kto usłyszy że ma wystawić weksel w kontekście innym niż
np. bankowy, po prostu zrezygnuje z transakcji.

p. m.

Data: 2011-03-30 18:53:41
Autor: Liwiusz
Jak wystawić weksel??
W dniu 2011-03-30 18:50, mvoicem pisze:
[...]

Fakt, analfabetyzm ekonomiczny w tej dziedzinie jest spory.

Natomiast sens brania weksla przez banki (skoro one mają BTE) jest mocno wątpliwy. Pomijając już fakt, że stosowane przez nie wzory weksli in blanco są bardzo niebezpieczne dla wystawcy.

--
Liwiusz

Data: 2011-03-30 19:04:46
Autor: mvoicem
Jak wystawić weksel??
(30.03.2011 18:53), Liwiusz wrote:
[...]

Oj tam analfabetyzm. Analfabetyzm to byłby gdyby to była rzeczywiście
jakaś potrzebna dziedzina wiedzy, kiedy to jest moim skromnym zdaniem
jakiś absolutny margines marginesu dla przeciętnego zjadacza chleba.

p. m.

Data: 2011-03-30 19:41:24
Autor: SDD
Jak wystawić weksel??

Użytkownik "mvoicem" <mvoicem@gmail.com> napisał w wiadomości news:4d9362ad$0$2500$65785112news.neostrada.pl...

Oj tam analfabetyzm. Analfabetyzm to byłby gdyby to była rzeczywiście
jakaś potrzebna dziedzina wiedzy, kiedy to jest moim skromnym zdaniem
jakiś absolutny margines marginesu dla przeciętnego zjadacza chleba.

No ale wlasnie jest potrzebna!
Przecietny zjadacz chlea tez czasem pozycza pieniadze i nie moze doprosic sie zwrotu

Pozdrawiam
SDD

Data: 2011-03-30 20:10:37
Autor: mvoicem
Jak wystawić weksel??
(30.03.2011 19:41), SDD wrote:
[...]

Jakby była powszechna potrzeba to by była powszechna wiedza. Skoro nie
ma wiedzy, to widać nie ma potrzeby.

p. m.

Data: 2011-03-31 07:08:26
Autor: Massai
Jak wystawić weksel??
mvoicem wrote:

(30.03.2011 19:41), SDD wrote:
> [...]
> doprosic sie zwrotu

Jakby była powszechna potrzeba to by była powszechna wiedza. Skoro nie

Wiesz, jest wiele sytuacji gdy jakaś wiedza jest potrzebna, ale ludzie
nawet nie wiedzą że warto by coś wiedzieć. Wiedzę trzeba popularyzować,
żeby potencjalni zainteresowani do niej dotarli.

Swoją droga, przeczytałem 3 artykuły Liwiusza, i toż to się żywcem
nadaje do przeklejenia do jakiejś popularnej gazety codziennej.

Tematyka "mocna" (dla wielu niepokojąca), szczypta afery (jak np. z
tymi wekslami w PARP), napisane prosto, z ładnie dobranymi przykładami,
celnie pokazane zagrożenia - tak że przeciętny zjadacz "Mam talent"
zrozumie.
Moja żona od lat pisuje takie analizy w jednej dziedzinie prawa, i
czasem mi podsuwa do przeczytania, na zasadzie "powiedz no czy biały
człowiek to zrozumie". Niełatwo tak napisać, szczególnie jeśli piszący
od dłuższego czasu się zajmuje daną tematyką - i wiele rzeczy jest dla
niego oczywistych, a dla czytelnika już niekoniecznie.

Nic tylko brać i od razu słać do składu.

--
Pozdro
Massai

Data: 2011-04-05 12:07:29
Autor: Gotfryd Smolik news
Jak wystawić weksel??
On Wed, 30 Mar 2011, mvoicem wrote:

(30.03.2011 19:41), SDD wrote:
[...]

  Nie, bo ten mechanizm działa tylko "w przód".
  Kiedy do wykonania czynności potrzebna jest wiedza.
  Nie chce działać "w tył" - a ludzie niekoniecznie interesują się tym,
co MOŻE ich ochronić od PRZYSZŁYCH kłopotów.

  Z pytaniem "dlaczego nie wziąłeś weksla" spotykają się dopiero
kiedy szukają pomocy *PO* udzieleniu pożyczki :P

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-04-05 14:06:09
Autor: mvoicem
Jak wystawić weksel??

(30.03.2011 19:41), SDD wrote:
[...]

Uważam że to działa i w przód i w tył, jest sprzężenie zwrotne.

Jeżeli sprzężenie jest dodatnie, czyli wiedza jest potrzebna i
generalnie "trafia w swoje czasy", to się sama z siebie rozpowszechnia.
Jeżeli jest sprzężenie ujemne, wtedy dąży do jakiegoś poziomu i na nim
zostaje.

Być może gdyby media zamiast opisywać pośladki tej czy innej aktorki
zaczęły opisywać zawiłości prawa wekslowego (tak jak od czasu do czasu
robią ze sprawami konsumenckimi), to by był jakiś "zapłon" i sprzężenie
zmieniłoby znak.

Ale wątpię - lud jest oporny strasznie i mimo trąbienia o prawach
konsumenckich większość nie ma o nich zielonego pojęcia, zaś do dzisiaj
pokutują nawyki konsumenckie nabyte za PRLu, na przykład dot. zwrotu w
ciągu X dni (i to co ciekawe - także wśród młodzieży która nie ma prawa
PRLu pamiętać).

Poza tym, weksel dobrze użyty jest ok, ale źle użyty - może wyrzadzić
krzywdę i nie jest trudno go użyć. Dlatego jakoś lud się nie garnie do
używania go.

Z resztą co tam o ludzie, jakby mi dzisiaj przyszło użyć weksla (czy to
jako dłużnik czy jako wierzyciel), to bym najpierw powiedział
"przepraszam, muszę się dokształcić" i wszedłbym na stronę Liwiusza w
celu przypomnienia sobie na co dokładnie tam trzeba uważać.

p. m.

Data: 2011-03-31 09:21:34
Autor: ąćęłńóśźż
Jak wystawić weksel??
Tak przy okazji:
Jak na wekslu umieścić datę pewną?

-- -- -

Data: 2011-03-31 10:07:36
Autor: Liwiusz
Jak wystawić weksel??
W dniu 2011-03-31 09:21, ąćęłńóśźż pisze:
Tak przy okazji:
Jak na wekslu umieścić datę pewną?

Można poświadczyć notarialnie podpis.

--
Liwiusz

Data: 2011-03-31 13:30:26
Autor: ąćęłńóśźż
Jak wystawić weksel??
"Podoba" mi się pewna droga reklama jakiejś gównianej firmy:
"Starszej Pani zmienił się podpis, więc moglibyśmy jej niczego nie wypłacić".
Jak dla mnie taka "firma" (jak nie wiadomo o co chodzi to pewnie aj-waj ;)) jest do natychmiastowego odstrzału.
Byłoby śmieszne gdyby nie to, że znam banki tak traktujące klientów (np. gównane Millenium).

-- -- -

Data: 2011-03-30 17:53:42
Autor: animka
Jak wystawić weksel??
Liwiusz wrote:

[...]

Może on jest windykatorem od weksli akurat, więc taka strona jest przydatna.

--
animka

Data: 2011-03-30 15:52:32
Autor: M
Jak wystawić weksel??
Super - to teraz już chyba wszystko wiem:)

Jak widać nie wszystko :)

No chyba rzeczywiście nie wszystko;) Mam jeszcze jedną sprawę - weksel dzisiaj podpisał mój dłużnik i teraz tak. Jeśli nie będzie mi regulował długu ani go nie odpracuje to jak mam dokonać tego:

2. Przedstaw weksel do zapłaty
Należność z weksla jest długiem odbiorczym, a nie oddawczym, co oznacza, że dłużnik ma zapłacić za przedstawiony mu w miejscu płatności weksel. Jeśli weksel nie zostanie przedstawiony do zapłaty, nie możesz żądać odsetek karnych.

Czy mam mu wysłać jakieś pismo, że wzywam go do zapłaty kwoty z weksla? Czy muszą go dorwać osobiście? Jak to zrobić najbardziej bezboleśnie - bo wiadomo, że facet jak mi nie zapłaci to będzie mnie unikał...

Data: 2011-03-30 17:44:39
Autor: Liwiusz
Jak wystawić weksel??
W dniu 2011-03-30 15:52, M pisze:

Czy mam mu wysłać jakieś pismo, że wzywam go do zapłaty kwoty z weksla?
Czy muszą go dorwać osobiście? Jak to zrobić najbardziej bezboleśnie -
bo wiadomo, że facet jak mi nie zapłaci to będzie mnie unikał...

Tak, żeby to ładnie formalnie wyglądało, to w dniu płatności należy iść do dłużnika, okazać mu weksel "wraz z wyraźnym lub dorozumianym wezwaniem do zapłaty i na gotowości wydania (przy zapłacie) weksla pokwitowanego przez posiadacza" :)

Jeśli jest to weksel in blanco, to w zwyczaju jest wysłać wcześniej wezwanie, że weksel został uzupełniony na taką kwotę i z takim terminem płatności.

Nieraz wierzyciele wycwaniają się w ten sposób, że wcale nie chcą szukać dłużnika i mu okazywać weksla, tylko ustalają w umowie wekslowej, że miejscem płatności weksla będzie miejscowość i adres remitenta. Wówczas nawet jak dłużnik się nie pofatyguje, aby być na okazaniu, to uznaje się, że miał możliwość zapoznania się z treścią weksla i okazanie jest prawidłowe (analogicznie jakby poszło się do dłużnika, a ten nie otworzyłby drzwi - okazanie wówczas też jest skuteczne).

Jeśli takie "okazanie w siedzibie remitenta" wyraźnie wynika z zawartej umowy, to od biedy można uznać je za prawidłowe :)

--
Liwiusz

Data: 2011-03-30 19:01:56
Autor: M
Jak wystawić weksel??
Użytkownik "Liwiusz" <lmalin@bez.tego.poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:imvj5a$edk$1news.onet.pl...
W dniu 2011-03-30 15:52, M pisze:

[...]

No jest to weksel za okazaniem - więc nie ma terminu. Mam tylko oświadczenie sprawcy, że do 15go każdego miesiąca będzie regulować część i całość do 15 września. Więc jak nie zapłaci mi 15go kwietnia żadnej raty to pójdę z tym do niego i mu pokażę weksel oraz wręczę wezwanie do zapłaty? Czy pocztą za potwierdzeniem nie można czegoś takiego zrobić? Tzn nie pokazywać weksla ale przesłać wezwanie i napisać, że np jak się nie pokaże do końca kwietnia to sprawę kieruję do sądu? Dodam, że obydwoje jesteśmy z tej samej miejscowości...

Data: 2011-03-30 19:15:02
Autor: Liwiusz
Jak wystawić weksel??
W dniu 2011-03-30 15:52, M pisze:

[...]

   Wezwania pocztą nie trzeba w tym przypadku, choć jeśli chcesz, to możesz.

[...]

Oj, drążysz ten temat i drążysz :) Prawda jest taka, że w sądzie nakaz zapłaty dostaniesz bez wnikania, czy weksel został przedstawiony, zarzut nieprzedstawienia weksla musiałby zgłosić dłużnik w zarzutach, a pewnie tego nie zrobi.

Zatem od strony formalnej nawet jak masz weksel płatny za okazaniem, to powinieneś go do zapłaty przedstawić.

--
Liwiusz

Data: 2011-03-30 19:54:59
Autor: mvoicem
Jak wystawić weksel??
W dniu 2011-03-30 15:52, M pisze:

[...]

Czy nie byłoby wygodniej jakby dla każdej raty był osobny weksel?

p. m.

Data: 2011-03-30 19:57:49
Autor: Liwiusz
Jak wystawić weksel??
W dniu 2011-03-30 15:52, M pisze:

[...]

To niegłupie rozwiązanie. O tyle byłoby wygodniej, że już z upływem pierwszej raty wierzyciel mógłby jej dochodzić w sądzie.

--
Liwiusz

Data: 2011-03-30 20:33:36
Autor: M
Jak wystawić weksel??
To niegłupie rozwiązanie. O tyle byłoby wygodniej, że już z upływem pierwszej raty wierzyciel mógłby jej dochodzić w sądzie.

No a tak nie mogę? Przecież także mogę skoro mam weksel. Jeśli nie dopełnił warunków oświadczenia to okazuję mu weksel i wezwę do zapłaty całości od razu.

Data: 2011-03-30 20:39:05
Autor: Liwiusz
Jak wystawić weksel??
W dniu 2011-03-30 20:33, M pisze:
[...]

No wiesz, jeśli masz weksel płatny za okazaniem, to na następny dzień możesz żądać zapłaty, a nie za 4 miesiące, ale skoro umawialiście się na raty, to umowy powinno się dotrzymać. Chyba, że ustalicie, że brak wpłaty jednej raty spowoduje natychmiastową wymagalność pozostałych, wówczas uruchomienie od razu weksla na całą kwotę jest zasadne.

--
Liwiusz

Data: 2011-03-30 21:40:01
Autor: M
Jak wystawić weksel??
[...]

Jasne - ale jak nie zapłaci raty w terminie to całe oświadczenie wyrzucam do kosza i idę do sądu po nakaz. Dla mnie to oczywiste i nie wymaga dalszych ustaleń. Poniosłem spore straty - jeszcze zniszczony majątek zanim zostanie odbudowany to dodatkowo straty dla innych pracowników, przestój, itp, itd o czym nawet nie ma mowy w tym odszkodowaniu.

Data: 2011-04-02 08:46:57
Autor: M
Jak wystawić weksel??
[...]

Teraz jeszzce jedno - dłużnik zapłaci mi załóżmy jedną czy nawet kilka rat i przestanie płacić. Weksel natomiast opiewa na całą sumę. Co wtedy? Czy mogę do sądu wystąpić o spłatę pozostałej części czy weksel można tylko realizować w całości??

pzdr

Data: 2011-04-02 09:27:38
Autor: Liwiusz
Jak wystawić weksel??
W dniu 2011-04-02 08:46, M pisze:
[...]

Możesz pozwać o część.

--
Liwiusz

Data: 2011-04-05 12:13:08
Autor: Gotfryd Smolik news
Jak wystawić weksel??
On Sat, 2 Apr 2011, M wrote:

[...]

  W prawnym rozumieniu słowa "możesz", to możesz (pozwać o co chcesz).
  Tyle, że jak zażądasz nienależnej płatności, to do rozważenia będzie
czy to "nienależne świadczenie" nie jest aby oszustwem, albo jak kto
woli wg KK: "doprowadzenia do niekorzystnego rozporządzenia mieniem" :]

  :)

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-03-29 17:21:24
Autor: Regand
Jak wystawić weksel??
Mój pracownik zrobił szkodę na ładnych kilka tysięcy pln z jego
wyłącznej winy. Ma to albo odpracować albo zapłacić na raty. Niestety

A to, ze pracownik odpowiada jedynie do wysokosci 3 krotnosci swojej pensji to jest tobie znane?

Data: 2011-03-30 10:00:02
Autor: M
Jak wystawić weksel??

W innym poście pisze o "zleceniobiorcy", więc może to wcale nie taki
pracownik jak go malują :)

To nie pracownik w świetle przepisów prawa pracy ale zleceniobiorca. Mam jeszcze pytanie dodatkowe do fachowca;) Mianowicie czy wierzycielem takiego weksla może być np spółka cypryjska? Właścicielem tej spółki jest rezydent naszego kraju ale prowadzi on DG na Cyprze z kontrahentami z Polski...

Pzdr

Data: 2011-03-30 10:15:02
Autor: Liwiusz
Jak wystawić weksel??
W dniu 2011-03-30 10:00, M pisze:

[...]

Wierzycielem (remitentem) może być spółka cypryjska. Niech jednak wystawca wystawi weksel z miejscem wystawienia i miejscem płatności w Polsce, aby nie było wątpliwości, że będzie miała zastosowanie polska ustawa wekslowa.

--
Liwiusz

Data: 2011-03-30 02:28:50
Autor: ąćę