Jak zaksięgować fakturę grudniową opłaconą w styczniu.

Data: 2013-01-29 13:52:57
Autor: J
Jak zaksięgować fakturę grudniową opłaconą w styczniu.
Dobry wieczór,

posiadam fakturę wystawioną w grudniu, płatność za nią dokonałem w styczniu. W programie, gdy próbuję dodać ja do KPiR z datą wystawienia - grudzień oraz data zapłaty - styczeń otrzymuję informację, że "'Data wystawienia' nie może odnosić się do innego roku".. Moje pytanie jest następujące - jest to błąd programu, czy po prostu w inny sposób muszę zaksięgować tę fakturę.

Z wyrazami szacunku,

Data: 2013-01-29 22:55:05
Autor: Liwiusz
W dniu 2013-01-29 22:52, J pisze:
[...]

Jaki program?

--
Liwiusz

Data: 2013-01-29 14:03:49
Autor: J
Jak zaksięgować fakturę grudniową opłaconą w styczniu.
ifirma.pl

Data: 2013-01-29 23:47:59
Autor: Gotfryd Smolik news
On Tue, 29 Jan 2013, J wrote:

[...]

  Tak zupełnie z ciekawości, co to za przypadek, że data płatności decyduje
o zaliczeniu *w koszty*?
  Wyraźnie akcentuję, że napisałeś iż chodzi o KPiR a nie o VAT.

  Osobna sprawa to pytanie, czy sam program przewiduje wszystkie
możliwe przypadki, bo nie wykluczam ze już wiem skąd wzięła się
teza o magazynowaniu usług ;)

Moje pytanie jest następujące - jest to błąd programu,
czy po prostu w inny sposób muszę zaksięgować tę fakturę.

  Widzę dwie zupełnie osobne sprawy:
- to, że program uniemożliwia wstawienie w koszty wydatku
  z datą wystawienia f-ry z innego roku jest oczywistym błędem;
- akurat pierwszy z brzegu przykład który mi się nasuwa nie
  ma związku z datą zapłaty, a pora późna i jakoś samo mi
  się nic pasownego nasunąć nie chce, stąd pytanie wyżej :)
  (mowa o *fakturze*, więc wydatki na wynagrodzenie o ch-rze
  osobistym odpadają, niezależnie od problemu kwalifikacji
  ich terminów zaliczenia w KUP)

pzdr, Gotfryd

Data: 2013-01-29 15:04:16
Autor: J
Jak zaksięgować fakturę grudniową opłaconą w styczniu.
Dziękuję za odpowiedź. W takim razie kieruję sprawę do bok'u ifirmy.

Data: 2013-01-30 00:14:01
Autor: Gotfryd Smolik news
On Tue, 29 Jan 2013, J wrote:

Dziękuję za odpowiedź. W takim razie kieruję sprawę do bok'u ifirmy.

  Ale nie żałuj nam studium przypadku ;) - zapodaj, co to za
przypadek, w którym chciałeś księgować do KPiR na podstawie
terminu zapłaty!
  To, że program uniemożliwi prawidłowe zaksięgowanie kosztu
to jedno, a to, że w Twoim przypadku być może sposób
księgowania nie był najlepszy to drugie :)

  Oni pewno zapytają co chciałeś księgować "przełomowo",
więc lepiej zapodać jakiś realnie błędny przypadek :)

pzdr, Gotfryd

Data: 2013-01-29 15:40:00
Autor: J
Jak zaksięgować fakturę grudniową opłaconą w styczniu.
hehe nie unikałem opisu mego przypadku - po prostu brak rozgarnięcia.

Więc mam fakturę za telefon firmowy wystawioną z datą 16.12.2012. Opłaciłem ją dopiero 14.01.2013. Chcąc wprowadzić fakturę do KPiR, ustawiam miesiąc księgowy - styczeń (gdyż w tym miesiącu opłaciłem faktycznie f-re). Tam mam do wypełnienia 3 pola "Data wystawienia" (16.12.2012), "Data wpływu" (opcjonalne) oraz "Termin płatności" (14.01.2013).
W taki sposób zawsze wprowadzałem faktury. W tym przypadku, gdy próbuję zatwierdzić otrzymuję komunikat: "'Data wystawienia' nie może odnosić się do innego roku"

Pozdrawiam,

Data: 2013-01-30 01:56:10
Autor: Gotfryd Smolik news
On Tue, 29 Jan 2013, J wrote:

[...]

  Ale z czego to założenie wynika?
  Bo to, że dla VAT terminem jest styczeń to inna sprawa.

  Zaraz wpadniemy w problemy szczegółowe - czyli kwestię podziału kosztu
według sposobu pomiaru i wg proporcji czasowej :]
  To pierwsze dotyczy faktu, iż pewnie f-ra zawiera płatny z góry abonament
i płatne z dołu rozliczenie.
  To drugie zaś pytania, czy drugi składnik jest "częściowy".

  W przypadku KPiR sądzę, że oba elementy rozwiązuje przepis szczegółowy.

  Przeczytaj przepis art.22.6:
http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,13,13,700,60065,20130101,koszty-uzyskania-przychodow.html

[...]

  No.
  A ktoś kazał Ci zakończyć KPiR, mimo że jeszcze nie miałeś w ręku
wszystkich dokumentów kosztowych dotyczących tego roku?
  Mowa o KPiR roku 2012 oczywiście! (nie 2013)
  :D

  Czytasz z linku wyżej art.22.4 :>

  Zwróć uwagę - w przypadku kosztu w trakcie roku nie ma prawie żadnego
ograniczenia dla opóźniania terminu wprowadzania kosztów ogólnych
(znaczy nie towarów handlowych, nie wyposażenia, nie amortyzacji
i innych "szczegółowych" i nie wynagrodzeń)
  Zawsze można wprowadzić je później, wot tak, uzasadnienie znajdziesz
w archiwach (szukaj m.in. postów Maddy).
  Ale wrzucania kosztów do różnych LAT to nie dotyczy.

  No i teraz pozostaje przypadek, kiedy podatnik zamknął już KPiR
i sporządził deklarację.
  IMO do przeczytania jest art.22.5b, dopuszcza on (przynajmniej
NIEKIEDY) wersję wskazaną w art.22.6, ale trzeba przyznać, że
zapisali tam niezłą łamigłówkę.

pzdr, Gotfryd

Jak zaksięgować fakturę grudniową opłaconą w styczniu.