Jak zaksięgować zasądzoną kwotę dla pracownika

Data: 2010-01-07 10:42:57
Autor: Egon Kranz
Jak zaksięgować zasądzoną kwotę dla pracownika
Witam,

mam następujący problem:

pracodawca (KPiR) w atmosferze "nieprzyjaznych negocjacji" zwolnił pracownika dyscyplinarnie bez okresu wypowiedzenia. Pracownik wystąpił do Sądu Pracy o ... no właśnie o co? .. tylko o kasę 5500zł, a zarabiał 3000zł brutto. Sąd zasądził na rzecz pracownika 3000 zł. Kasa została ściągnięta przez komornika w kwocie 3000zł plus koszty i odsetki.

i teraz pytania:

- jak należy potraktować to 3000zł - czy jak jednomiesięczne wynagrodzenie, czy jako coś w rodzaju odszkodowania, czy jeszcze inaczej,

- Sąd Pracy NIE określił, że pracodawca ma zapłacić jednomiesięczne wynagrodzenie, że ma zmienić świadectwo pracy, czy wręcz przywrócić do pracy, Sąd Pracy powiedział po prostu, że PRACODAWCA MA ZAPŁACIĆ 3000 PRACOWNIKOWI I NIC WIĘCEJ,

- dodatkowo komornik ściągnął 3000zł

- pytanie co z ZUS i PDOF, bo jeśli należy to potraktować jako pensje to gość miał 3000 brutto więc niech odda pracodawcy nadwyżkę ponad netto, to ją odprowadzimy do ZUS i PDOF też,

- jeśli to należy potraktować jako odszkodowanie (albo coś podobnego) to czy powinno być ozusowane i opodatkowane?

- czy może po prostu wrzucić 3000zł w koszty, a pracownikowi wysłać PIT-11 z w/w kwotą w pozostałych przychodach, z odprowadzonym podatkiem 0zł.

Wydaje mi się, że Sąd dał ciała formułując tak niejasne postanowienie i teraz sami musimy jakoś z tego wyjść.

pozdrawiam

Ek

Data: 2010-01-09 03:02:36
Autor: Gotfryd Smolik news
On Thu, 7 Jan 2010, Egon Kranz wrote:

- dodatkowo komornik ściągnął 3000zł

- pytanie co z ZUS i PDOF
[...]
[...]

  Dlaczego Wy?

  Już kiedyś było, chyba oddzielnie tu, oddzielnie na .prawo (osobne
sprawy) i ku mojemu zdziwieniu nikt nie powołał się na art.42e UoPDoOF.

  A ja się pytam (podobnie jak wtedy, odpowiedzi AFAIR nie otrzymałem)
- DLACZEGO?
  Skoro to komornik jest płatnikiem, pieniądze wziął, to wziął na siebie
i zmartwienie z funkcją płatnika oraz ustaleniem (pewnie wraz z powodem,
trzeba ustalić wg pozwu) jak to miało być, niech oni pytają Wysokiego Sądu :)
  Jeśli to nie są "świadczenia pracownicze", lecz odszkodowanie, to
składki się nie należą, więc również nie ma problemu, prawda?
  Tak, jest problem: "co wpisać do PIT-xx".
  Hm... ale tego PITa to powinien chyba wystawić PŁATNIK, prawda?
  Czyli *NIE* Wy, dobrze mi wychodzi?

  Coś czuję że po pierwszej takiej akcji z papierkologią w ZUS komornicy
przestaną lubić sprawy pracownicze (nawet te "proste i łatwe",
czyli kiedy zakład ma pieniądze) :D

  Link dla leni:
(może ktos skomentuje)

pzdr, Gotfryd

Data: 2010-01-11 09:13:23
Autor: gonia
Gotfryd Smolik news pisze:
[...]

problem polega na tym, że płatnikiem jest tylko od strony podatku dochodowego, o składek ZUSowskich już nie

[...]

wtedy nie ma, komornik odprowadza podatek i wystawia PITa - bo dla podatku dochodowego jest płatnikiem

[...]

co do ZUS - żadna Pani nie chce się wypowiedzieć na ten temat, każą składać pisma o odpowiedź;>
wygląda na to, że pracodawca ma obowiązek rozliczyć składki, a od pracownika na drodze powództwa cywilnego żądać zwrotu zapłaconych składek, które obciążyć powinny pracownika

Data: 2010-01-11 23:29:29
Autor: Gotfryd Smolik news
On Mon, 11 Jan 2010, gonia wrote:

problem polega na tym, że płatnikiem jest tylko od strony podatku dochodowego, o składek ZUSowskich już nie

  Pas.
  Nie pomyślałem o pułapce. Rzeczywiście taką zastawili?
  Zresztą i tak byłby problem - bo nawet po ew. potrąceniu składek
pracownika, zostałyby składki pracodawcy... ech.
  No ale to byłoby prostsze - uzyskać od komornika informację
ile wpisał, społecznych tyle samo, rentowych tyle samo, resztę
się wydedukowałoby ;)

  Ale to, jeśli chodzi o składki pracownika, bez sensu: przecież
MA JE KOMORNIK, prawda?

co do ZUS - żadna Pani nie chce się wypowiedzieć na ten temat, każą składać pisma o odpowiedź;>

  :>

wygląda na to, że pracodawca ma obowiązek rozliczyć składki, a od pracownika na drodze powództwa cywilnego żądać zwrotu zapłaconych składek, które obciążyć powinny pracownika

  Taa... "kradzież w świetle prawa"? (ze strony komornika).

pzdr, Gotfryd

Data: 2010-01-12 09:08:24
Autor: gonia
Gotfryd Smolik news pisze:
On Mon, 11 Jan 2010, gonia wrote:

 No ale to byłoby prostsze - uzyskać od komornika informację
ile wpisał, społecznych tyle samo, rentowych tyle samo, resztę
się wydedukowałoby ;)

od komornika można bez problemów i w tempie ekspresowym uzyskać tylko zajęcie, natomiast rozliczeń kwot często wielomilionowych już nie. Oczywiście są takie kancelarie, które informują od kogo ile i komu za co. Ale to są wyjątki potwierdzające regułę,

 Ale to, jeśli chodzi o składki pracownika, bez sensu: przecież
MA JE KOMORNIK, prawda?

Nie, ma je pracownik.Bo komornik przekazuje pracownikowi zasądzoną kwotę, pomniejszoną zgodnie z ustawą o podatku dochodowym jedynie o należny podatek dochodowy.A przynajmniej powinien. Ale to już i tak jego broszka, bo to on jest płatnikiem.

[...]

raczej od strony zasądzanych wyroków.Albo raczej brak jakichś wytycznych jak temat ugryźć, szczególnie w świetle niewypłaconych wynagrodzeń. Bo jak pracownik wystąpi o kwotę netto, to pomijając zmiany stawek na przełomie roku podatkowego, otrzyma i tak za mało, bo podatek odprowadza płatnik(komornik) od kwoty wypłaconej (w tym wypadku zasądzonej). Jeżeli wystąpi o brutto, wówczas pojawia się problem nieszczęsnych składek.
Moim zdaniem powinno wyglądać to tak, że komornik informuje pracodawcę o chęci podzielenia się z byłym pracownikiem zasądzoną kwotą, pracodawca przedstawia sporządzoną listę do wypłaty z podziałem, ile pieniędzy ma trafić do pracownika, ile do US a ile ZUS. Tak, jak działa to w przypadku sprzedaży ruchomości w ramach egzekucji - komornik wynikającą z faktury  kwotę VAT odprowadza na konto właściwego US, ale podatek należny ma obowiązek wykazać podatnik.

Jak zaksięgować zasądzoną kwotę dla pracownika