Jak zaskarżyć zarządzenie starosty

Data: 2009-05-25 02:31:33
Autor: arpiotom
Jak zaskarżyć zarządzenie starosty
Witam,
w jaki sposób (do kogo, jaka procedura) zaskarżyć zarządzenie starosty
powiatu?
Czy analogicznie jak w art. 87 ustawy o samorządzie powiatowym - choć
tu mowa o uchwale organu (rady, zarządu)? A jak z zarządzeniem
starosty?

Data: 2009-05-25 11:33:20
Autor: kuba
arpiotom@gmail.com pisze:
[...]

A co to za zarządzenie i czego dotyczy?

pozdr
kuba

Data: 2009-05-25 02:46:28
Autor: arpiotom
On 25 Maj, 11:33, kuba <jturbanow...@gmail.com> wrote:
arpio...@gmail.com pisze:

> [...]
> Czy analogicznie jak w art. 87 ustawy o samorządzie powiatowym - choć
> tu mowa o uchwale organu (rady, zarządu)? A jak z zarządzeniem

W każdym razie jest naszym zdaniem sprzeczne z prawem i narusza
interes prawny pewnej grupy, której zarządzenie dotyczy.

Data: 2009-05-25 11:54:21
Autor: kuba
arpio...@gmail.com pisze:

[...]

No jeśli nie powiesz nic więcej, to mogę Ci powiedzieć tylko, że nie analogicznie do uchwały rady zarządu.

Data: 2009-05-25 09:13:19
Autor: arpiotom
On 25 Maj, 11:54, kuba <jturbanow...@gmail.com> wrote:
arpio...@gmail.com pisze:

> [...]
> interes prawny pewnej grupy, której zarządzenie dotyczy.

No jeśli nie powiesz nic więcej, to mogę Ci powiedzieć tylko, że nie

Chodzi o zarządzenie, w którym starosta nie zezwala na zatrudnienie
emerytów w szkołach bez zgody organu prowadzącego. Chcemy powoałać się
na wyrok NSA wyroku I OSK 1528/08 z dnia 11.03.2009 .

Data: 2009-05-25 19:45:28
Autor: kuba
arpiotom@gmail.com pisze:

Chodzi o zarządzenie, w którym starosta nie zezwala na zatrudnienie
emerytów w szkołach bez zgody organu prowadzącego. Chcemy powoałać się
na wyrok NSA wyroku I OSK 1528/08 z dnia 11.03.2009 .

Faktycznie, interesujące... A nie zastanowiło Cię dlaczego masz do czynienia z zarządzeniem starosty, podczas gdy w podanym przez Ciebie orzeczeniu została zaskarżona uchwała zarządu powiatu?
Kompetencje nadzorcze z art. 34a Ustawy o systemie oświaty przysługują organowi prowadzącemu, czyli jednostce samorządu terytorialnego (powiatowi). Organem wykonawczym powiatu jest zarząd a nie starosta.
A zatem wydaje się, że masz do czynienia nie tylko z brakiem podstawy prawnej do wydania aktu prawnego o tej treści, ale też przekroczeniem kompetencji.

Gdyby była podjęta uchwała, to bez problemów można by wyjechać z art. 87. 1.: Każdy, czyj interes prawny lub uprawnienie zostały naruszone uchwałą podjętą przez organ powiatu w sprawie z zakresu administracji publicznej, może, po bezskutecznym wezwaniu do usunięcia naruszenia, zaskarżyć uchwałę do sądu administracyjnego.

Ja bym spróbował na podstawie art. 3 ust. 2 pkt 4 albo pkt 6 Prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Do tego pismo do starosty wzywające do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 PPSA). Można też postarać się o udział prokuratora w postępowaniu sądowym.

pozdrawiam
kuba

Data: 2009-05-25 11:00:23
Autor: arpiotom
On 25 Maj, 19:45, kuba <jturbanow...@gmail.com> wrote:
arpio...@gmail.com pisze:

> [...]

wzywające do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 PPSA). Można też
postarać się o udział prokuratora w postępowaniu sądowym.

No nie wiem, gdyż w ustawie o systemie oświaty w art. 5c. pkt 3) mamy
"W przypadku szkół i placówek prowadzonych przez jednostki samorządu
terytorialnego, zadania i kompetencje organu prowadzącego określone
w:
art. 7 ust. 1d, art. 34 ust. 2, art. 34a, art. 37 ust. 1, art. 39 ust.
6, art. 41 ust. 3, art. 58 ust. 3, art. 59 ust. 3 i 4, art. 67a ust.
3, 5 i 6, art. 71b ust. 2b oraz art. 77 ust. 6 - wykonuje odpowiednio:
wójt (burmistrz, prezydent miasta), starosta, marszałek województwa."
Jak się do tego odnieść?

Data: 2009-05-25 20:12:26
Autor: kuba
arpiotom@gmail.com pisze:
[...]

Faktycznie, przeoczyłem to. W takim razie ciekawe dlaczego w tym orzeczeniu jest zarząd powiatu. Nie chce mi się już sprawdzać,czy coś się zmieniło..
W takim razie sprawdź tylko ten art. 3 PPSA.

pozdrawiam

Data: 2009-05-25 11:17:27
Autor: arpiotom
On 25 Maj, 20:12, kuba <jturbanow...@gmail.com> wrote:
arpio...@gmail.com pisze:

> [...]

się zmieniło..
W takim razie sprawdź tylko ten art. 3 PPSA.

No ok, art. 3 PPSA. Ale czy wcześniej należy wezwać do usunięcia
naruszenia prawa (na co się powołać), czy od razu do sądu?

Data: 2009-05-25 20:32:24
Autor: kuba
arpiotom@gmail.com pisze:

No ok, art. 3 PPSA. Ale czy wcześniej należy wezwać do usunięcia
naruszenia prawa (na co się powołać), czy od razu do sądu?

art. 52 par. 4 PPSA

1. Dyrektor szkoły wzywa do usunięcia naruszenia prawa (a powołać się powinien chyba na argumentację z tego orzeczenia...)
2. czeka na odpowiedź
3. jak dostanie, to w ciągu 30 dni od doręczenia odpowiedzi wnosi skargę
3a. jak nie dostanie, to w ciągu 60 dni od wezwania

Skargę wnosi się za pośrednictwem starosty.

Jak zaskarżyć zarządzenie starosty