Jak znaleĽć nieszczelno¶ć w lodówce?

Data: 2010-08-09 12:12:28
Autor: --=olo=--
Jak znaleĽć nieszczelno¶ć w lodówce?
Witam
W jaki prosty sposób znaleĽć miejsce gdzie ulatnia się czynnik chłodz±cy? Lodówka nabita, działała cichutko jak nowa i po 10 dniach te same objawy co przed czyli nie chłodzi jak trzeba, gło¶no warczy i sprężarka działa non stop:-(

-- =olo=--

Data: 2010-08-09 12:36:33
Autor: na102
Jak znaleĽć nieszczelno¶ć w lodówce?

Użytkownik "-- =olo=-- " <xxoloxx@USUN_TOwp.pl> napisał w wiadomo¶ci news:4c5fd48c$0$27033$65785112news.neostrada.pl...
[...]

woda szampon i pędzel sprawdz wszelkie ł±czenia rurek oraz  obudowe kompresora z jego wyprowadzeniami ł±cznie.Rzadko się zdarza by rurka pękła.Jeżeli nieszczelno¶ć jest w miejscu niedostępnym w obudowie lodówki to prucie tego  już nie ma sensu .

Data: 2010-08-09 13:31:09
Autor: --=olo=--
Jak znaleĽć nieszczelno¶ć w lodówce?

Użytkownik "na102" <gralemka1@POCZTA.FM> napisał w wiadomo¶ci news:i3olno$950$1inews.gazeta.pl...

[...]

ten sposób jest mi znany, no wła¶nie obawiam się, że padło gdzie¶ w obudowie:-( i jak to znaleĽć, bo szkoda lodówki ma dopiero 4 lata i działała super

-- =olo=--

Data: 2010-08-09 14:11:41
Autor: na102
Jak znaleĽć nieszczelno¶ć w lodówce?
Jak w latach 80 wraz z ojcem bawili¶my sie w takie rzeczy to używałem stetoskopu i podłaczali¶my to pod butle z tlenem ,jak spieprza  to będzie słychać syczenie.Tlen mieli¶my w nadmiarze więc tak± metode obrali¶my żeby nie wprowadzać wilgoci w rurki.
Użytkownik "-- =olo=-- " <xxoloxx@USUN_TOwp.pl> napisał w wiadomo¶ci news:4c5fe6fd$0$22793$65785112news.neostrada.pl...

Data: 2010-08-09 14:56:32
Autor: Jan Werbiński
Użytkownik "na102" <gralemka1@POCZTA.FM> napisał w wiadomości news:i3oraq$s39$1inews.gazeta.pl...
[...]

Każdy spawacz w latach '80 wiedział, że tlen w kontakcie z olejem samoistnie zapala się lub wybucha.
W lodówce wraz z freonem krąży też olej...

Prywatna http://www.janwer.com/
Nasza siec http://www.fredry.net/

Data: 2010-08-09 19:17:25
Autor: Boombastic
Jak znaleĽć nieszczelno¶ć w lodówce?

Każdy spawacz w latach '80 wiedział, że tlen w kontakcie z olejem samoistnie
zapala siÄ™ lub wybucha.

Mówisz, że olej w tlenie wybusza? A ja myślałem, że ważna jest również temperatura zapłonu.

Data: 2010-08-09 19:55:38
Autor: Jan Werbiński
Użytkownik "Boombastic" <boombasticnospam@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:i3pd7a$5l4$1news.onet.pl...

Każdy spawacz w latach '80 wiedział, że tlen w kontakcie z olejem samoistnie
zapala siÄ™ lub wybucha.

Mówisz, że olej w tlenie wybusza? A ja myślałem, że ważna jest również temperatura zapłonu.

Źle myślałeś. Ważne jest ciśnienie parcjalne. Powyżej 0,5 ATA tlen robi się bardzo kłopotliwy. O czym załoga Apollo 1 nie zdążyła dowiedzieć się w porę...

--
Jan WerbiĹ„ski       O0oo....._[:]) bul, bul, bul

Data: 2010-08-09 20:22:46
Autor: Boombastic
Jak znaleĽć nieszczelno¶ć w lodówce?

Źle myślałeś. Ważne jest ciśnienie parcjalne. Powyżej 0,5 ATA tlen robi się
bardzo kłopotliwy. O czym załoga Apollo 1 nie zdążyła dowiedzieć się w porę...

Z tego co pamiętam to pożar spowodowało zwarcie instalacji elektrycznej w atmosferze czystego tlenu, a nie olej w tlenie.

Data: 2010-08-09 20:58:04
Autor: Jan Werbiński
Użytkownik "Boombastic" <boombasticnospam@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:i3ph1u$ful$1news.onet.pl...

[...]

Tlen powyżej 50% jest niebezpieczny w ciśnieniu atmosferycznym. Jeśli go sprężymy to w temperaturze pokojowej może wywołać samozapłon w zetknięciu z olejem, węglem itp. Przy ogrzaniu i sprężeniu może spowodować zapłon metalu np stali itp. Dlatego instalacje do przetaczania sprężonego tlenu nie mogą mieć nadmiernych zwężeń powodujących miejscowe sprężanie i podgrzewanie gazu.

Obchodzę się osobiście ze sprężonym tlenem robiąc sobie mieszanki nurkowe, więc takie rzeczy są dla mnie oczywiste.

Data: 2010-08-09 21:38:17
Autor: Boombastic
[...]

Być może tak, ale nasuwają mi się pytania: czy w przypadku lodówki instalacja wytrzyma aż takie ciśnienie by doszło do samozapłonu? Jak duże ciśnienie musi być by doszło do takiego samozapłonu?
To, że czysty tlen jest niezmiernie niebezpieczny to wiem, jednak moje doświadczenia dotyczą tylko ciśnienia atmosferycznego.

Data: 2010-08-09 21:54:56
Autor: Jan Werbiński
Użytkownik "Boombastic" <boombasticnospam@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:i3plff$sga$1news.onet.pl...
[...]

Tlen w zetknięciu z olejem zapala się przy stężeniu >50% w ciśnieniu atmosferycznym.
Jakiś olej czy węglowodór, którego nazwy nie pamiętam zapala się w czystym tlenie samoistnie w temperaturze 70 stopni.
Dlatego mieszanki >50% traktuje siÄ™ tak jak czysty tlen.
Z tego powodu właśnie kosmonauci już nie przebywają w atmosferze czystego tlenu.

Napełniając lodówkę dochodzi do miejscowego przegrzania mogącego osiągnąć >100 stopni i zwiększenia ciśnienia. Krystalicznie czysty przykład totalnej głupoty. Tacy ludzie później chodzą po ulicy bez rączek albo nóżek.

Data: 2010-08-10 09:28:35
Autor: na102
Jak znaleĄć nieszczelno?ć w lodówce?

Użytkownik "Jan Werbiński" <jan@traalala.bez.mai.la> napisał w wiadomo¶ci news:4c605d11$0$27024$65785112news.neostrada.pl...
Napełniaj±c lodówkę dochodzi do miejscowego przegrzania mog±cego osi±gn±ć
>100 stopni i zwiększenia ci¶nienia. Krystalicznie czysty przykład >totalnej
głupoty. Tacy ludzie póĽniej chodz± po ulicy bez r±czek albo nóżek.
ogólnie przyznaję Ci racje że nie powinno się tego robić ale faktem jest ze w tamtych latach na 4 zakłady z którymi współpracowali¶my wszyscy uzywali tlenu i nikomu nie eksplodowało,do wykrycia nieszczelno¶ći nie używali¶my dużych ci¶nień ani tez nie potrzeba dużej wydajno¶ci .
Jeżeli by tak było jak piszesz to musiało by doj¶ć do samozpłonu ,wiec jak to jest?
Polecam odcinek programu "pogromcy mitów" gdzie zademonstrowano  poł±czenie tlenu z tłuszczem ,aby wywołać wybuch była potrzebna inicjacja zaplonu iskr±.
Niemniej masz racje  że nie powinno sie tlenu stosować bo niepotrzebnie ro¶nie ryzyko zapłonu.

Data: 2010-08-10 10:00:02
Autor: Boombastic
Jak znaleĄć nieszczelno?ć w lodówce?
Polecam odcinek programu "pogromcy mitów" gdzie zademonstrowano poł±czenie tlenu z tłuszczem ,aby wywołać wybuch była potrzebna inicjacja zaplonu iskr±.

No wła¶nie też mam w±tpliwo¶ci co do tego samozapłonu. Gdyby czysty tlen był aż tak reaktywny to skierowanie jego strumienia na człowieka od razu powinno go podpalić. Nie mam żadnych w±tpliwo¶ci, że inicjuj±c zapłon reakcja spalania jest bardzo gwałtowna, ale bez inicjacji ciężko mi sobie wyobrazić podpalanie wszystkiego dookoła czystym tlenem.

Data: 2010-08-10 10:34:45
Autor: na102
Jak znaleĄć nieszczelno?ć w lodówce?

Użytkownik "Boombastic" <boombasticnospam@poczta.onet.pl> napisał w wiadomo¶ci news:i3r0u4$cfq$1news.onet.pl...
[...]

Tego typu wnioski bior± sie ze szkoleń BHP gdzie instruktorzy często ubarwiaj± historie (i słusznie :)
z tym że tam mówi± o bardzo dużych ci¶nieniach ,patrz±c od strony spawania to o zaplon jest bardzo łatwo wiadomo ze  spawanie jest tam gdzie obróbka metalu i drobiny opiłków, wystarczy tłusta powierzchnia i dwie drobiny metalu, pęd tlenu z palnika powoduje  porwanie tych drobin i przy zderzeniu ich mamy iskre i  zapłon gotowy,w opisywanej przezemnie metodzie nikt nie robił tego gwałtownie ,aczkolwiek jest mi znany wybuch lady  chłodniczej w Bydgoszczy.Specjalnie napisałem o latach 80 bo wtedy dostęp do innych gazów był utrudniony a tlen łatwo dostępny .
Jak dla mnie to EOT bo już wystarczaj±co dużo było tu powiedziane.
Dla w±tkotwórcy taka uwaga że chodzi w tym wszystkim o nie wprowadzanie wilgoci do rurek bo  spowoduje to jej zamarzniecie i zapchanie kapilary .

Data: 2010-08-10 18:55:52
Autor: Jan Werbiński
[...]

Jest mi znana sytuacja, w której następuje samozapłon tylko przy materiale palnym i tlenie, bez wyzwalacza.
Polanie węgla drzewnego ciekłym tlenem. Filmiki są na youtube. Facet przelewa ciekły tlen z pojemnika kriogenicznego do garnka umieszczonego na końcu długiego kija i polewa żeliwny grill wypełniony węglem. Z  grila zostało tylko kilka kropel roztopionego metalu.
:-)

Osobiście rozpalam grill tylko sprężonym tlenem w postaci gazowej. :-)

Data: 2010-08-10 18:51:54
Autor: Jan Werbiński
[...]

Trójk±t ognia: wyzwalacz, materiał palny, tlen.

Tlen jest. Materiał palny dla sprężonego tlenu to praktycznie wszystko wł±cznie ze stal±. Wyzwalacz: wysoka temperatura, tarcie, elektryczno¶ć statyczna i wiele innych. Wyzwalaczem w sytuacji kandyduj±cego do nagrody Darwina z tematu jest sprężenie miejscowe gazu w przewężeniach, tarcie, iskra wywołana np użyciem klucza przy dokręcaniu ¶rubunku. Materiałem palnym jest przede wszystkim olej.

Data: 2010-08-10 19:13:00
Autor: Jan Werbiński
Użytkownik "na102" <gralemka1@POCZTA.FM> napisał w wiadomości news:i3qv3a$gq0$1inews.gazeta.pl...

> [...]
ogólnie przyznaję Ci racje że nie powinno się tego robić ale faktem jest ze w tamtych latach na 4 zakłady z którymi współpracowali¶my wszyscy uzywali tlenu i nikomu nie eksplodowało,do wykrycia nieszczelno¶ći nie używali¶my dużych ci¶nień ani tez nie potrzeba dużej wydajno¶ci .

W tamtych czasach jako kilkuletnie pacholę pałętałem się między spawarką elektryczną, a wytwornicą acetylenu i butlami tlenowymi. Pamiętam tablice BHP ostrzegające o niebezpieczeństwie zabrudzenia akcesoriów tlenowych, palników, złączek itp smarem lub olejem. Świadomość tego niebezpieczeństwa była spora i nikt go nie lekcważył. Potem jako 10-12 letnie dziecko przeczytałem podręcznik spawacza i obserwacje wsparłem teorią.
:-)

Jeżeli by tak było jak piszesz to musiało by doj¶ć do samozpłonu ,wiec jak to jest?

Nie MUSIAŁO, a występowało DUŻE RYZYKO EKSPLOZJI. Niestety nie ma gwarancji fajerwerków.

Polecam odcinek programu "pogromcy mitów" gdzie zademonstrowano poł±czenie tlenu z tłuszczem ,aby wywołać wybuch była potrzebna inicjacja zaplonu iskr±.

A ja polecam podręczniki obchodzenia się z tlenem. Całkiem niezłe i krótkie kompendium, prosto podanej wiedzy, to amerykańska książka Oxygen Hackers.

Niemniej masz racje  że nie powinno sie tlenu stosować bo niepotrzebnie ro¶nie ryzyko zapłonu.

To stanowczo za mało powiedziane.

Data: 2010-08-10 19:46:02
Autor: na102

Użytkownik "Jan Werbiński" <jan@traalala.bez.mai.la> napisał w wiadomości news:4c6188a5$0$20995$65785112news.neostrada.pl...

Nie MUSIAŁO, a występowało DUŻE RYZYKO EKSPLOZJI. Niestety nie ma gwarancji fajerwerków.
widzisz pieprzysz trzy po trzy bo jak  to się ma do  twych słów "Tlen w zetknięciu z olejem zapala się przy stężeniu >50% w ciśnieniu
atmosferycznym."?  to raz się zapala a raz nie  ?
po drugie  nie życzę sobie  byś mnie nazywał debilem  widocznie miałem powody  do tego by Cię zablokować skoro jesteś zwykłym chamem, i teraz też będziesz zablokowany i dla jasnosci blokuję Cie za chamstowo i nieodpisuj bo ja tego czytać nie bede bo z chamami nie dyskutuje.

Data: 2010-08-10 21:54:40
Autor: Jan Werbiński
Użytkownik "na102" <gralemka1@POCZTA.FM> napisał w wiadomości news:i3s390$ih6$1inews.gazeta.pl...

[...]

Dokładnie tak. Zapala się = jest w stanie się zapalić i jest duże ryzyko że się tak stanie, ale nie musi się tak stać.

Jadąc autostradą pod prąd samochód zderza się czołowo. W tym zdaniu powinieneś się przyczepić tego, że nie zawsze się zderzy i może się udać przejazd.

Wiem, że nie zrozumiałeś.

[...]

Żegnaj. Jesteś głupcem.

Data: 2010-08-09 21:43:32
Autor: Mustafa
Jak znaleĽć nieszczelno¶ć w lodówce?
mieć nadmiernych zwężeń powodujących miejscowe sprężanie i podgrzewanie gazu.

nie żebym się specjalnie czepiał, ale w zwężeniach to akurat ciśnienie spada
a nie rośnie :P

Data: 2010-08-09 21:56:03
Autor: Jan Werbiński
Użytkownik "Mustafa" <Mustafa@Berdyczow.xx> napisał w wiadomości news:i3plp7$tac$1news.onet.pl...
mieć nadmiernych zwężeń powodujących miejscowe sprężanie i podgrzewanie gazu.

nie żebym się specjalnie czepiał, ale w zwężeniach to akurat ciśnienie spada
a nie rośnie :P

Rośnie prędkość i tarcie.
Faktem jest że były wypadki samozapłonu metalu lub zaworów właśnie z tego powodu. I tyle.
Na szkoleniach albo z książek byś się dowiedział

więc takie rzeczy są dla mnie oczywiste.

no jeśli to co napisałeś jest dla Ciebie oczywiste to Ty się może dobrze ubezpiecz przed nurkowaniem :)

Jestem.

Data: 2010-08-09 21:59:19
Autor: Jan Werbiński
Użytkownik "Jan Werbiński" <jan@traalala.bez.mai.la> napisał w wiadomości news:4c605d56$0$27033$65785112news.neostrada.pl...
[...]

Po gwałtownym odkręceniu zaworu przed przewężeniem ciśnienie gwałtownie rośnie.
Ergo - przewężenie powoduje miejscowe sprężanie i podgrzewanie gazu.

Data: 2010-08-09 21:51:03
Autor: Jan Werbiński
Użytkownik "Mustafa" <Mustafa@Berdyczow.xx> napisał w wiadomości news:i3pl84$rop$1news.onet.pl...
mieć nadmiernych zwężeń powodujących miejscowe sprężanie i podgrzewanie

nie żebym się specjalnie czepiał, ale w zwężeniach to akurat ciśnienie spada a nie rośnie :P

O efekcie Venturiego wiem.

Chodzi natomiast o to.
Odkręcasz butlę i gaz zamiast przepływać do drugiej butli napotyka na drodze zwężenie i miejscowo się spręża, występuje miejscowe tarcie itp. Podobny efekt może nastąpić kiedy wąż jest np złamany i gaz przepływający z bardzo dużą prędkością uderza w powstałe w ten sposób "kolanko". Zdarzały się samozapłony metalowych instalacji właśnie z tego powodu. Palił się metal, jak w lancy tlenowej.

Ja tego nie wymyśliłem, tylko się tego uczyłem i powtarzam.

Data: 2010-08-09 20:58:15
Autor: na102
Jak znaleĄć nieszczelno?ć w lodówce?

Użytkownik "Boombastic" <boombasticnospam@poczta.onet.pl> napisał w wiadomo¶ci news:i3pd7a$5l4$1news.onet.pl...

Każdy spawacz w latach '80 wiedział, że tlen w kontakcie z olejem samoistnie
zapala się lub wybucha.

Mówisz, że olej w tlenie wybusza? A ja my¶lałem, że ważna jest również temperatura zapłonu.
nie wiem z kim piszesz bo mam widać go tam gdzie sobie zasłużył ;)
fakt że kompresor zawsze był zdemontowany a tlen doprowadzany od strony parownika

Data: 2010-08-09 21:40:12
Autor: Jan Werbiński
Użytkownik "na102" <gralemka1@POCZTA.FM> napisał w wiadomości news:i3pj4b$he8$1inews.gazeta.pl...

[...]

Haha, debil wpuszczający tlen do instalacji zanieczyszczonej olejem mnie zablokował.  :-)))
Fajnie, że blokują mnie kandydaci do nagrody Darwina.
Wyborne!