Jak zreanimować skórzane siodełko?

Data: 2010-03-12 18:04:34
Autor: Tomasso
Jak zreanimować skórzane siodełko?
Kupiłem sobie fajne siodło z mocno popękanym licem. Chciałbym jej odnowić, żeby 1) było gładkie 2) nie pękało dalej.

Na razie wypastowałem je past± do butów na gor±co, żeby je trochę ożywić.

Czy mogę całe siodło przetrzeć papierem ¶ciernym, żeby pozbyć się spękań/zadziorów?
A co potem? Nawoskować/napastować, czy lepiej kupić lakier do skóry i polakierować?

Przed ew. lakierowaniem skóry trzeba j± zmyć jakim¶ rozpuszczalnikiem, czy lepiej tego nie robić, żeby jej nie zaszkodzić?

P.S. Następnym krokiem będzie ¶ci±gnięcie brzegów, bo ma nawet w tym celu fabryczne otwory.

Data: 2010-03-12 18:38:12
Autor: Marek 'marcus075' Karweta
Jak zreanimować skórzane siodełko?
Tomasso bredzi/łże/gada/bełkocze/zeznaje (niepotrzebne skre¶lić):
P.S. Następnym krokiem będzie ¶ci±gnięcie brzegów, bo ma nawet w tym celu fabryczne otwory.

Brooks?

--
Pozdrowienia,                            | Próżno¶ repliki się spodziewał
Tuwima c(z)ytuję z przyjemno¶ci±         | bo to mezalians byłby dla psa.

Data: 2010-03-12 19:05:42
Autor: Tomasso
Jak zreanimować skórzane siodełko?
Użytkownik "Marek 'marcus075' Karweta" napisał:

Brooks?

Wygl±da jak Brooks TeamPro Classic.

Siodło VeryBest, model K.

Data: 2010-03-12 19:48:06
Autor: Tomasso
Jak zreanimować skórzane siodełko?
Użytkownik "Tomasso" napisał:

Siodło VeryBest, model K.

Foto:
http://img01.allegroimg.pl/photos/oryginal/940/83/32/940833258
http://img01.allegroimg.pl/photos/oryginal/940/83/32/940833258_4

A taki pi razy oko efekt chcę osi±gn±ć (wiadomo, nie tę ¶wieżo¶ć skóry, ale kształt):

http://www.flickr.com/photos/jcarvalh/2880904916/in/photostream/

Data: 2010-03-12 18:38:20
Autor: PeJot
Tomasso pisze:
[...]

Były kiedy¶ oleje do renowacji starych siodeł, ale temat zdaje się upadł razem ze skórzanymi siodłami. Trzeba by może popytać w sklepach z akcesoriami jeĽdzieckimi ( dla koniarzy ).

Przed ew. lakierowaniem skóry trzeba j± zmyć jakim¶ rozpuszczalnikiem, czy lepiej tego nie robić, żeby jej nie zaszkodzić?

P.S. Następnym krokiem będzie ¶ci±gnięcie brzegów, bo ma nawet w tym celu fabryczne otwory.

Mój tato kiedy¶ próbował przywrócić do życia starego Brooksa i miałem nieszczę¶cie go testować :( MSZ szkoda roboty, bo wynik mocno niepewny.

--
P. Jankisz
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na ¶wiecie jest

Data: 2010-03-12 19:06:05
Autor: Tomasz Minkiewicz
Jak zreanimować skórzane siodełko?
On Fri, 12 Mar 2010 18:38:20 +0100
PeJot <PeJot@o2.pl> wrote:

Tomasso pisze:
> Kupiłem sobie fajne siodło z mocno popękanym licem. Chciałbym jej odnowić, > żeby 1) było gładkie 2) nie pękało dalej.
> A co potem? Nawoskować/napastować, czy lepiej kupić lakier do skóry i > polakierować?

Były kiedyś oleje do renowacji starych siodeł, ale temat zdaje się upadł razem ze skórzanymi siodłami. Trzeba by może popytać w sklepach z akcesoriami jeździeckimi ( dla koniarzy ).

Zgadza się. Ja swojego Brooksa smaruję preparatem do siodeł końskich,
nabytym na stoisku konnym w GoSporcie za ok. 30 zł (chyba 200, czy
250 ml). Piszą na nim, że nadaje się do pielęgnacji skóry zniszczonej.

--
Tomasz Minkiewicz <tommink@gmail.com>

Data: 2010-03-12 19:13:49
Autor: Tomasso
Jak zreanimować skórzane siodełko?
Użytkownik "Tomasz Minkiewicz" napisał

Zgadza się. Ja swojego Brooksa smaruję preparatem do siodeł końskich,

1) Czy Twoje siodło jest polakierowane?

2) Czy po wyschnięciu preparat jest tłusty w dotyku? Obawiam się o spodnie - czy będzie je strasznie ¶winił.

3) A co s±dzisz o pomy¶le wyszlifowania lica drobnym papierem w celu usunięcia zadziorów?

Data: 2010-03-12 20:22:55
Autor: PeJot
Tomasso pisze:

2) Czy po wyschnięciu preparat jest tłusty w dotyku? Obawiam się o spodnie - czy będzie je strasznie ¶winił.

To tylko jeden z minusów regenerowanej skóry :)

Data: 2010-03-12 20:37:22
Autor: Tomasz Minkiewicz
Jak zreanimowaæ skórzane siode³ko?
On Fri, 12 Mar 2010 19:13:49 +0100
"Tomasso" <t_dabrowski@USUN_TOpoczta.onet.pl> wrote:

UÂżytkownik "Tomasz Minkiewicz" napisaÂł

> Zgadza siê. Ja swojego Brooksa smarujê preparatem do siode³ koñskich,

1) Czy Twoje siodÂło jest polakierowane?

Tak.

2) Czy po wyschniêciu preparat jest t³usty w dotyku? Obawiam siê o spodnie - czy bêdzie je strasznie ¶wini³.

Tak. :)

3) A co s±dzisz o pomy¶le wyszlifowania lica drobnym papierem w celu usuniêcia zadziorów?

Nie mam zdania. Myślę, że jak dobrze nasmarujesz, to zmiękną i się
ułożą, ale nie mam doświadczenia z mocno zużytymi siodełkami.

--
Tomasz Minkiewicz <tommink@gmail.com>

Data: 2010-03-12 20:55:27
Autor: Tomasso
Jak zreanimowaa skórzane siode3ko?
Użytkownik "Tomasz Minkiewicz" napisał:

Tak. :)

Się obawiałem... ale co¶ za co¶.

Nie mam zdania. My¶lę, że jak dobrze nasmarujesz, to zmiękn± i się
ułoż±, ale nie mam do¶wiadczenia z mocno zużytymi siodełkami.

Wyczytałem, że takie natłuszczanie np. lanolin± lub woskiem (kremem) do skóry trwa kilka dni - nacieranie, wsi±kanie, wysychanie, nacieranie, wsi±kanie, wysychanie i tak aż przestanie wsi±kać. Wtedy polerowanie i że tak powiem... voila!

Do pełni wiosny jeszcze parę dni - mam czas na eksperyment.

Dziękuję za słowa otuchy!

Data: 2010-03-12 21:05:38
Autor: Tomasz Minkiewicz
Jak zreanimowaa skĂłrzane siode3ko?
On Fri, 12 Mar 2010 20:55:27 +0100
"Tomasso" <t_dabrowski@USUN_TOpoczta.onet.pl> wrote:

UÂżytkownik "Tomasz Minkiewicz" napisaÂł:

> Tak. :)

Siê obawia³em... ale co¶ za co¶.

> Nie mam zdania. My¶lê, ¿e jak dobrze nasmarujesz, to zmiêkn± i siê
> u³o¿±, ale nie mam do¶wiadczenia z mocno zu¿ytymi siode³kami.

Wyczyta³em, ¿e takie nat³uszczanie np. lanolin± lub woskiem (kremem) do skóry trwa kilka dni - nacieranie, wsi±kanie, wysychanie, nacieranie, wsi±kanie, wysychanie i tak a¿ przestanie wsi±kaæ.

Ja tak zrobiłem z moim Brooksem i tym angielskim mazidłem. Z tym, że ono
nie bardzo chciało wsiąkać w lico, więc zatkałem dziurki w siodełku
tutkami papierowymi, zadałem smarowidła obficie od spodu, rozprowadziłem
po całej powierzchni i powiesiłem siodło do góry prętami do wyschnięcia.
Wisiało ze trzy tygodnie, zanim powierzchnia przestała być na oko
tłusta (bo tłusta w dotyku jest nadal).
Szczerze mówiąc wzorowałem się tu trochę na Sheldonie, który zalecał dla
co trudniejszych siodeł metodę nieco zbliżoną, tylko jeszcze bardziej
drastyczną: całkowite zanurzenie w mazidle.

Z tym, że ja wyszedłem z założenia, że ważniejsza od trwałości jest
wygoda. Trzy stówy za siodło, to wprawdzie dużo, ale nie aż tak dużo,
żebym musiał na nim koniecznie przejechać pół miliona km. W tej chwili
jest fajne i wygodne, i o to chodzi. A jak za parÄ™ lat sflaczeje i siÄ™
rozdupcy, to powiem „trudno” i kupię nowe.

Wtedy polerowanie i Âże tak powiem... voila!

Polerowanie? Siodła rowerowego? A tyłek to nosisz tylko po to, żeby Ci
spodnie wypychał? :)

--
Tomasz Minkiewicz <tommink@gmail.com>

Data: 2010-03-12 22:25:24
Autor: Tomasso
Jak zreanimowaa skórzane siode3ko?
Użytkownik "Tomasz Minkiewicz" napisał:

Szczerze mówi±c wzorowałem się tu trochę na Sheldonie, który zalecał dla
co trudniejszych siodeł metodę nieco zbliżon±, tylko jeszcze bardziej
drastyczn±: całkowite zanurzenie w mazidle.

Czytałem - Sheldon polemizuje tam z przestrogami Brooksa, żeby nie przemaczać skóry, pisz±c, że czasem nie ma rady.

Z tym, że ja wyszedłem z założenia, że ważniejsza od trwało¶ci jest
wygoda. Trzy stówy za siodło, to wprawdzie dużo, ale nie aż tak dużo,
żebym musiał na nim koniecznie przejechać pół miliona km. W tej chwili
jest fajne i wygodne, i o to chodzi. A jak za parę lat sflaczeje i się
rozdupcy, to powiem "trudno" i kupię nowe.

Za trzy stówy to mógłbym sobie kupić jeszcze z pięć takich siodełek na zapas. Co pewnie zrobię, bo mi się podoba idea podwi±zania skóry, żeby się nie rozłaziła na boki.

Polerowanie? Siodła rowerowego? A tyłek to nosisz tylko po to, żeby Ci
spodnie wypychał? :)

Poniek±d również ;-)
W moim kwiecie wieku miło jest, jak się jaka¶ białogłowa obejrzy.

A poważnie - "polerowanie" to mnie chodziło o takie co¶ jak z wypastowanymi butami się robi - szczotk±, żeby było elegancko, na błysk!

Data: 2010-03-12 19:09:09
Autor: jacek duma
Jak zreanimować skórzane siodełko?
Je¶li to skóra licowa to poszedł bym tropem przerobionym przez długodystansowych turystów którzy używaj± butów tylko ze skóry licowej.

w wielkim skrócie:
1. terpentyna - czy¶cisz i pozbywasz się starej impregnacji
2. Olej - płyn / ewentualnie tłuszcz do skór (następny punkt) - do dostania w jakimkolwiek sklepie hippicznym - butelka kosztuje ~30 zł. S± też na allegro

3. tłuszcz do skór w postaci pasty - dobry sklep dla szewców lub allegro. Miałem taki o konsystencji masła. Rewelacja. Firma coccine. Powinno być w CCC.

4. Pasta coccine wosk i żywica bezbarwna - w każdym sklepie CCC.

A tutaj mega w±tki jak to ludzie robi±. Butów osobi¶cie nie lakieruję. Stosuję tę sam± metodę do butów ze skóry licowej na zimę i trekkingowych se skóry.

1. w±tek pierwszy - http://ngt.pl/forum/jak-najlepiej-impregnowac-buty-ze-skory,1782,1.html
2. w±tek - jest podsumowany IHMO najlepszy.
http://skibicki.pl/forum/viewtopic.php?t=1577

jd

Data: 2010-03-12 19:22:10
Autor: Tomasso
Użytkownik "jacek duma" napisał:

1. terpentyna - czy¶cisz i pozbywasz się starej impregnacji

Siodło było suche jak pieprz - st±d pomysł z past± na ciepło.

2. Olej - płyn
3. tłuszcz do skór w postaci pasty
4. Pasta coccine wosk i żywica bezbarwna - w każdym sklepie CCC.

Pytałem o to Tomminka - bardzo brudzi odzież?

1. w±tek pierwszy - http://ngt.pl/forum/jak-najlepiej-impregnowac-buty-ze-skory,1782,1.html

Z ntg wzi±łem pomysł z podgrzaniem skóry i pasty.

2. w±tek - jest podsumowany IHMO najlepszy.
http://skibicki.pl/forum/viewtopic.php?t=1577

Ooo... ciekawe - z opisu wynika, że powierzchnia jest sucha, chociaż mam jedn± w±tpliwo¶ć - Brooks (a za nim brytyjskie fora) nie zaleca nas±czania skóry żadnym płynem (w tym olejami), bo powoduje to jej rozmiękczenie i obwisanie siodła. Wyczytałem gdzie¶ z kolei, że dobrze sprawdza się najzwyklejszy krem do rak z lanolin± (bezzapachowy i bez dodatków).

Data: 2010-03-12 22:27:04
Autor: jacek duma
Tomasso pisze:
Użytkownik "jacek duma" napisał:

1. terpentyna - czy¶cisz i pozbywasz się starej impregnacji

Siodło było suche jak pieprz - st±d pomysł z past± na ciepło.
Za póĽno. Znaczy za wcze¶nie :-) Na such± łamliw± skórę _tylko_ olej do skór.

2. Olej - płyn
3. tłuszcz do skór w postaci pasty
4. Pasta coccine wosk i żywica bezbarwna - w każdym sklepie CCC.

Pytałem o to Tomminka - bardzo brudzi odzież?
nie wiem. Nie siedzę na butach :-) Ma się wchłon±ć. Potem polerujesz i ma jej nie być , ma być w skórze :-)
Nic nie wiem na temat procesu lakierowania - być może on zapobiega brudzeniu odzieży.

1. w±tek pierwszy - http://ngt.pl/forum/jak-najlepiej-impregnowac-buty-ze-skory,1782,1.html

Z ntg wzi±łem pomysł z podgrzaniem skóry i pasty.
Dobrze, tylko tak jak napisałem, pasta to jest który¶ tam etap.

[...]

ale piszesz że skóra jest bardzo sucha - czyli łamliwa. Niekoniecznie od razu musisz zanużać w oleju, ale lekko poci±gn±ć aby zrobiła się elastyczna IHMO nie jest problemem.
Niewykluczone że po pa¶cie zrobi Ci się elastyczna. Jesli za mało, to poci±gnij olejem do skór (ani żadnym jadalnym ani żadnym mechanicznym - to jest wła¶nie specjalny olej do skór.
jd

Data: 2010-03-12 22:31:08
Autor: Tomasso
[...]

Zaczyna mi się to powoli układać w dyńce.
Plan jest - bez po¶piechu nas±czyć zabytek, aż ozdrowieje.

Potem sznurówka i okaże się, czy było warto.

jd

Dzięki!

Data: 2010-03-13 11:36:52
Autor: jacek duma
Tomasso pisze:
[...]

doczytaj to lakierowanie. IHMO chyba ono nadaje połysk i zapobiega wła¶nie brudzeniu od tłustej elastycznej skóry. Trzeba jednak pamiętać że siodełko to nie but. Nie może być aż tak elastyczna. Trzeba to wypo¶rodkować pomiędzy elastyczno¶ci± aby się nie łamała a sprężysto¶ci±   by nie sflaczała - więc ostrożnie z olejem.
jd

Data: 2010-03-12 21:50:26
Autor: Mikołaj \"Miki\" Menke
Dnia 12.03.2010 18:04 użytkownik Tomasso napisał :
Kupiłem sobie fajne siodło z mocno popękanym licem. Chciałbym jej odnowić, żeby 1) było gładkie 2) nie pękało dalej.

I¶ć do szewca żeby zdj±ł star± i założył now± skórę.

Gadu-gadu: 2128279 Mobile: +48607345846

Data: 2010-03-12 22:26:57
Autor: Tomasso
Użytkownik ""Mikołaj \"Miki\" Menke"" napisał:

I¶ć do szewca żeby zdj±ł star± i założył now± skórę.

Łono nie jest obszywane skór±, jeno wycięte z jednego kawałka litej, grubej na co najmniej 3mm skóry.

Jak zreanimować skórzane siodełko?