Jak zrobić po ciemku zdjęcie aparatem niecyfrowym i bez flesza

Data: 2009-04-22 12:32:06
Autor: Jan
Jak zrobić po ciemku zdjęcie aparatem niecyfrowym i bez flesza

Witam wszystkich.

Mam następujące pytanie: chciałbym zrobić zdjęcie po zmroku, ale nie w
ciemności, lecz w typowych warunkach miejskich, czy ulica, latarnie, itp...
Jakich powinienem użyć czasów oraz otworu przesłony? Oczywiście chodzi mi o
wartości orientacyjne, bo przecież nie dacie mi konkretnych parametrów, bo
mogą być ulice ciemniejsze i jaśniejsze.
Jakiego otworu przesłony używać? Czy koniecznie starać się maksymalizować
jej otwór, czyli robić na największym otworze?
Załóżmy, że mam film ISO 200, przesłona 1.4, ogniskowa 50mm - jakiego
orientacyjnie zakresu czasów przy takich parametrach próbować używać? 0,5
sekundy, czy też mniej?

Dzięki za ewentualne rady.

Data: 2009-04-22 12:43:20
Autor: bofh@nano.pl
Jan napisał(a):
[...]

Kilkanaście sekund. Ale dużo zależy od miejsca. Pół sekundy w nocy to nie jest dużo. Zresztą możesz zrobić zdjęcie w trybie P i określić mniej więcej ile zajęło to aparatowi. Ew. tryb preselekcji przysłony. Sądząc ze światłą obiektywu nie masz Zenita.

wer

Data: 2009-04-22 13:14:11
Autor: Jan
[...]

Nie ma żadnych preselekcji - pełny maual na gwint.

Sądząc ze światłą obiektywu nie masz Zenita.

Porst Compact Reflex z 1979 roku.

Data: 2009-04-22 13:18:46
Autor: bofh@nano.pl
Jan napisał(a):
[...]

To pozostaje Ci zewnętrzny, dobry światłomierz lub bracketing. W każdym razie czasy będą raczej powyżej 5 sekund. Na 0,5 sekundy bym nie liczył. Możesz zawsze ze sobą wziąc cyfrówkę i zobaczyć jak ona naświetla i potraktować ją jako światłomierz.

wer

Data: 2009-04-22 13:32:05
Autor: Jan
Jak zrobić po ciemku zdjęcie aparatem niecyfrowym i bez flesza
To pozostaje Ci zewnętrzny, dobry światłomierz lub bracketing. W każdym razie czasy będą raczej powyżej 5 sekund. Na 0,5 sekundy bym nie liczył.

Dzieki, będę się trzymał tych 5-ciu sekund i więcej.

Data: 2009-04-22 13:37:12
Autor: bofh@nano.pl
Jan napisał(a):
To pozostaje Ci zewnętrzny, dobry światłomierz lub bracketing. W każdym razie czasy będą raczej powyżej 5 sekund. Na 0,5 sekundy bym nie liczył.

Dzieki, będę się trzymał tych 5-ciu sekund i więcej.

Musisz popróbować. Dużo zależy od miejsca. Możesz też trafić tak, że będzie 1 sekunda. Bo akurat 10 latarni, halogen na budynku, swiatlo z neonow. Pierwszy film przeznacz na proby. Dzieki temu sie zorientujesz.

wer

Data: 2009-04-22 12:48:14
Autor: hermar
Jan wrote:
Załóżmy, że mam film ISO 200, przesłona 1.4, ogniskowa 50mm - jakiego
orientacyjnie zakresu czasów przy takich parametrach próbować używać?
0,5 sekundy, czy też mniej?

..na 1.4 ze światłami miasta zrobi Ci się masło na gorącej patelni, zwłaszcza na kolorowym filmie.. zakładam, że masz statyw, więc kombinuj na przesłonach powyżej 8, nawet 22, wtedy światła układają się w ładne gwiazdki, co z resztą możesz zauważyć mrużąc oczy patrząc na nocną latarnię..
a z czasami kombinuj, wszystko zależy od jasności nocnego miejsca, ale zwykle powyżej pięciu sekund przy iso200 : )
na allegro są kodaki za złotówkę w hurtowych ilościach, polecam na takie zabawy : )

--
www.marcinhernik.com

Data: 2009-04-22 13:16:18
Autor: Jan
[...]

Od tych 5 sekund to rozumiem, że mam próbować przy przesłonie 8, bo przy 22, to rozumiem, że znacznie więcej.

Data: 2009-04-22 15:01:16
Autor: Jan
Jak zrobić po ciemku zdjęcie aparatem niecyfrowym i bez flesza
W tym Porscie masz przeciez pomiar swiatla, wiec pomierz.
Latarnie potraktuj jako zrodlo swiatla.

Ten pomiar światła nie działa przy słabym oświetleniu

ustaw aparat na statywie i rob to samo ujecie kilka razy z roznymi czasami.

Tak będę próbował.

Data: 2009-04-22 15:22:06
Autor: John Smith
Jak zrobić po ciemku zdjęcie aparatem niecyfrowym i bez flesza
Jan napisał(a):
Witam wszystkich.

Mam nastĂŞpujÂące pytanie: chciaÂłbym zrobiĂŚ zdjĂŞcie po zmroku, ale nie w
ciemnoÂści, lecz w typowych warunkach miejskich, czy ulica, latarnie, itp...
Jakich powinienem uÂżyĂŚ czasĂłw oraz otworu przesÂłony? OczywiÂście chodzi mi o
wartoÂści orientacyjne, bo przecieÂż nie dacie mi konkretnych parametrĂłw, bo
mogÂą byĂŚ ulice ciemniejsze i jaÂśniejsze.
Jakiego otworu przesÂłony uÂżywaĂŚ? Czy koniecznie staraĂŚ siĂŞ maksymalizowaĂŚ
jej otwĂłr, czyli robiĂŚ na najwiĂŞkszym otworze?
Za³ó¿my, ¿e mam film ISO 200, przes³ona 1.4, ogniskowa 50mm - jakiego
orientacyjnie zakresu czasĂłw przy takich parametrach prĂłbowaĂŚ uÂżywaĂŚ? 0,5
sekundy, czy teÂż mniej?

DziĂŞki za ewentualne rady.

Rzuć okiem na:
www.pbase.com
i popatrz na zdjęcia robione w podobnych warunkach i okraszone EXIF-em.
Dalej sobie przeliczysz. Jeśli wolisz gotowca, to zacznij od 1/30s na
pełnej dziurze, odpowiednio więcej jeśli zechcesz przymknąć.

--
Mirek

Data: 2009-04-22 08:22:04
Autor: dagon0@vp.pl
On 22 Kwi, 16:22, John Smith <u...@example.net> wrote:

[...]

Pełna zgoda. Przy czułości 400/27 i świetle 1-1,4 na ulicy normalnie
oświetlonej 1/30 to norma.
Czasy rzędu kilku sekund i więcej to jakieś krajobrazy oświetlone
księżycem..
To że na zdjęciu nocnym cienie są czarne przy poprawnych światłach to
chyba normalne ?
Pozdro Marcin

Data: 2009-04-22 17:26:30
Autor: John Smith
dagon0@vp.pl napisał(a):
To że na zdjęciu nocnym cienie są czarne przy poprawnych światłach to
chyba normalne ?

No raczej! :-)
Chyba, że chodzi o reprodukcyjne oddanie faktury asfaltu :-)

--
Mirek

Data: 2009-04-22 10:05:36
Autor: dagon0@vp.pl
On 22 Kwi, 18:26, John Smith <u...@example.net> wrote:
dag...@vp.pl napisał(a):

> [...]
> chyba normalne ?

No raczej! :-)
Chyba, że chodzi o reprodukcyjne oddanie faktury asfaltu :-)

Czyli ekspozycja mierzona na najwyższe światło w kadrze.
(żarówki pomijam)
No to nawet 1/125 często wyskoczy.
Przy fotografowaniu miasta w nocy słowem kluczowym jest " wysoki
kontrast a nie "brak światła"
Pozdro Marcin

Data: 2009-04-22 17:43:23
Autor: fereby
"Jan" napisał:

[...]

Dość dokładnie temat jest omówiony w powszechnie dostępnej "Fotografii" Cypriana. Jak nie chcesz jej kupować, sprawdź czy nie ma w bibliotece i po prostu skseruj rozdział (chyba 3-4 strony) wraz z tabelką naświetleń. Fereby --

Data: 2009-04-26 00:51:17
Autor: Adam Płaszczyca
Dnia Wed, 22 Apr 2009 12:32:06 +0200, Jan napisał(a):

[...]

Takich, jakie Ci poda światłomierz.
Jakiego otworu przesłony używać? Czy koniecznie starać się maksymalizować
jej otwór, czyli robić na największym otworze?

A co chcesz osiągnąć?

--
     ___________ (R)
  ___/ /_  ___    ul. Na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012 378 31 98)

Data: 2009-04-27 08:19:16
Autor: Jan
Jak zrobić po ciemku zdjęcie aparatem niecyfrowym i bez flesza

Takich, jakie Ci poda światłomierz.

Nie działa przy słabym świetle.

Jakiego otworu przesłony używać? Czy koniecznie starać się maksymalizować
jej otwór, czyli robić na największym otworze?

A co chcesz osiągnąć?

Zdjęcie przy braku światła dziennego :)

Data: 2009-04-28 01:42:11
Autor: Adam Płaszczyca
Dnia Mon, 27 Apr 2009 08:19:16 +0200, Jan napisał(a):

Takich, jakie Ci poda światłomierz.

Nie działa przy słabym świetle.

Kup lepszy :D

Jakiego otworu przesłony używać? Czy koniecznie starać się maksymalizować
jej otwór, czyli robić na największym otworze?
A co chcesz osiągnąć?
Zdjęcie przy braku światła dziennego :)

Acha. No to ustaw ekspozycje taką, jakie chcesz zdjęcie uzyskać. --

Data: 2009-04-27 19:07:44
Autor: see_you
"Jan" <jan-bez-adresu@bez-adresu.pl> wrote in message
[...]

Przyslona f1,4 do zdjec "miasta" to nie jest najlepszy pomysl,
chyba, ze bardzo zalezy Ci na wyodrebnieniu tam czegos konkretnego.
Najczesciej takie foty robi sie z duza glebia ostrosci wiec przyslona
raczej od f8.
Z czasem musisz poeksperymentowac na tyle, na ile szeroka jest definicja
tych "typowych warunkow miejskich noca".
Zakladajac, ze masz ISO200 i ustawisz f8, to rozpocznij sobie od np. 2s.
a (wazne) przy kazda kolejnej fotce zwiekszaj go x2: 4-8-16-32-64-128.
Cos powinienes trafic.
--
see_you

Jak zrobić po ciemku zdjęcie aparatem niecyfrowym i bez flesza