Grupy dyskusyjne   »   pl.rec.rowery   »   Jak zwężyć na staÅ‚e Å›rednicÄ™ otworu na sztycÄ™?

Jak zwężyć na stałe średnicę otworu na sztycę?

Data: 2013-05-17 21:26:06
Autor: Jarosław Augustyniak vel Kot Bury
Jak zwężyć na stałe średnicę otworu na sztycę?


Użytkownik "piecia aka dracorp" <imie.nazwisko@wp.eu> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:kn5tsb$69d$1@dont-email.me...
Witam
Pechowo mam niespasowaną ramę. Dokładnie to normalnie siodełko mi opada
pod moim ciężarem. Aby temu zapobiec wciskam w otwór w ramie kawałek
aluminium ze świeczki-podgrzewacza. Problem jest taki, że czasem muszę to
wymienić a jest to trochę uciążliwe.
Ostatnio pomyślałem że wezmę ten kawałek aluminium na klej. Ale po
zaschnięciu sztyca nie chciała wejść. Było za ciasno. Więc oderwałem
pasek aluminiowy i ten sposób zostały reszki kleju w ramie. Idealnie to
pasowało ale niestety sztyca ślizgała się poxipolu.

Macie jakąś radę jak jednocześnie lekko zwężyć średnicę w ramie i
zapobiec ślizganiu się sztycy, coby nie opadała?



-- piecia aka dracorp
pisz na: piotr kropka rogoza at wp kropka eu

Pierwsze pytanie to czy na pewno otwór w ramie masz za duży, czy może sztycÄ™ za cienkÄ…? Warto sprawdzić.  Zrobienie czegoÅ› z ok.1mm na Å›rednicy jest o tyle trudne bo na tulejowanie to maÅ‚o (0.5mm na tzw. stronÄ™) a na spÄ™cznianie sztycy dość dużo. SztycÄ™ można spÄ™cznić gÄ™sto jÄ… punktujÄ…c ale czy aż o 1mm na Å›rednicy? ObracajÄ…ce siÄ™ Å‚ożyska w wytartych oprawach tak unieruchamiaÅ‚em, punktujÄ…c oczywiÅ›cie oprawÄ™ lub waÅ‚ek a nie pierÅ›cienie Å‚ożyska
--
Pozdrawiam
Jarosław Augustyniak vel Kot Bury

Data: 2013-05-18 13:00:35
Autor: piecia aka dracorp
Jak zwê¿yæ na sta³e ¶rednicê¢Ü(®éÚŠÊ<óŸvªÌíÉÁ
Dnia Fri, 17 May 2013 21:26:06 +0200, Jarosław Augustyniak vel Kot Bury
napisał(a):

Pierwsze pytanie to czy na pewno otwór w ramie masz za duży, czy może
sztycÄ™ za cienkÄ…? Warto sprawdzić.  Zrobienie czegoÅ› z ok.1mm na
średnicy jest o tyle trudne bo na tulejowanie to mało (0.5mm na tzw.
stronę) a na spęcznianie sztycy dość dużo. Sztycę można spęcznić gęsto
ją punktując ale czy aż o 1mm na średnicy? Obracające się łożyska w
wytartych oprawach tak unieruchamiałem, punktując oczywiście oprawę lub
wałek a nie pierścienie łożyska
Będę musiał dokładnie sprawdzić. Swoją drogą na ramie nie powinno być napisane pod jaką sztycę jest otwór? U siebie nie widzę. A rower to Olsh OH_001. Chociaż na necie doszukałem się informacji o średnicy 27.2mm. A te 2 mm to bym zauważył na linijce.




--
piecia aka dracorp
pisz na: piotr kropka rogoza at wp kropka eu

Data: 2013-05-18 16:15:25
Autor: PeJot
Jak zwê¿yæ na sta³e ¶rednicê otworu na sztycê?
W dniu 2013-05-18 15:00, piecia aka dracorp pisze:

Bêdê musia³ dok³adnie sprawdziæ. Swoj± drog± na ramie nie powinno byæ
napisane pod jak± sztycê jest otwór?

Na ramie nie, zwykle jest to podawane na rysunkach ram sprzedawanych solo. A tu praktyka jest taka, ¿e +0.2 mm odchy³ki od wymiaru nominalnego otworu nie jest niczym szczególnym.


--
P. Jankisz
O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
"Dopóki nie skorzysta³em z Internetu, nie wiedzia³em, ¿e na ¶wiecie jest
tylu idiotów" Stanis³aw Lem

Data: 2013-05-19 23:25:06
Autor: Jarosław Augustyniak vel Kot Bury
Jak zwężyć na stałe średnicę otworu na sztycę?


Użytkownik "piecia aka dracorp" <imie.nazwisko@wp.eu> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:kn7u1j$3j2$2@dont-email.me...
Dnia Fri, 17 May 2013 21:26:06 +0200, Jarosław Augustyniak vel Kot Bury
napisał(a):

Pierwsze pytanie to czy na pewno otwór w ramie masz za duży, czy może
sztycÄ™ za cienkÄ…? Warto sprawdzić.  Zrobienie czegoÅ› z ok.1mm na
średnicy jest o tyle trudne bo na tulejowanie to mało (0.5mm na tzw.
stronę) a na spęcznianie sztycy dość dużo. Sztycę można spęcznić gęsto
ją punktując ale czy aż o 1mm na średnicy? Obracające się łożyska w
wytartych oprawach tak unieruchamiałem, punktując oczywiście oprawę lub
wałek a nie pierścienie łożyska
Będę musiał dokładnie sprawdzić. Swoją drogą na ramie nie powinno być
napisane pod jaką sztycę jest otwór? U siebie nie widzę. A rower to Olsh
OH_001. Chociaż na necie doszukałem się informacji o średnicy 27.2mm. A
te 2 mm to bym zauważył na linijce.




-- piecia aka dracorp
pisz na: piotr kropka rogoza at wp kropka eu

A tak "by the way" rama jaka alu? Sztyca jaka, alu? Te pomysÅ‚y z malowankami, smarem "ciernym" co jak poczytać jest smarem montażowym, który pogorszy sprawÄ™ to sobie odpuść.  Postaraj siÄ™ ustalić o ile trzeba "pogrubić" sztycÄ™, ja oceniÅ‚em to na do 1mm choć może jest to 0,5mm ( tak wedÅ‚ug miseczki od Å›wieczki :) ). Jeżeli brakuje Ci 0,5mm lub mniej to spokojnie zapunktuj gÄ™sto sztycÄ™ na powierzchni zacisku. To stara warsztatowa metoda a ryzykujesz tylko sztycÄ™ :). MetodÄ… punktowania kilka dekli od alternatora w 125p ocaliÅ‚em wczasach dostÄ™pnoÅ›ci tylko octu :).

--
Pozdrawiam
Jarosław Augustyniak vel Kot Bury

Data: 2013-05-20 22:20:16
Autor: Bartosz 'Seco' Suchecki
Jak zwężyć na stałe średnicę otwo ru na sztycę?
W dniu 2013-05-19 23:25, Jarosław Augustyniak vel Kot Bury pisze:


Użytkownik "piecia aka dracorp" <imie.nazwisko@wp.eu> napisał w
wiadomości grup dyskusyjnych:kn7u1j$3j2$2@dont-email.me...
Dnia Fri, 17 May 2013 21:26:06 +0200, Jarosław Augustyniak vel Kot Bury
napisał(a):

Pierwsze pytanie to czy na pewno otwór w ramie masz za duży, czy może
sztycÄ™ za cienkÄ…? Warto sprawdzić.  Zrobienie czegoÅ› z ok.1mm na
średnicy jest o tyle trudne bo na tulejowanie to mało (0.5mm na tzw.
stronę) a na spęcznianie sztycy dość dużo. Sztycę można spęcznić gęsto
ją punktując ale czy aż o 1mm na średnicy? Obracające się łożyska w
wytartych oprawach tak unieruchamiałem, punktując oczywiście oprawę lub
wałek a nie pierścienie łożyska
Będę musiał dokładnie sprawdzić. Swoją drogą na ramie nie powinno być
napisane pod jaką sztycę jest otwór? U siebie nie widzę. A rower to Olsh
OH_001. Chociaż na necie doszukałem się informacji o średnicy 27.2mm. A
te 2 mm to bym zauważył na linijce.




--
piecia aka dracorp
pisz na: piotr kropka rogoza at wp kropka eu

A tak "by the way" rama jaka alu? Sztyca jaka, alu? Te pomysły z
malowankami, smarem "ciernym" co jak poczytać jest smarem montażowym,
który pogorszy sprawę to sobie odpuść.

Poczytaj więcej o tym smarze zanim zaproponujesz odpuszczenie go sobie.

  Podlinkowany przeze mnie smar scott jest przeznaczony miÄ™dzy innymi do zabezpieczanie sztyc carbonowych, aluminiowych i stalowych przed zjeżdżaniem. Sam używam, wielu znajomych używa z powodzeniam. Podobnie jak używa siÄ™ go w bardziej wypasionych i wylajtowanych rowerach carbonowych na przykÅ‚ad na styku carbonowy mostek/carbonowa rura sterowa. Tam gdzie nie można za mocno Å›ciÄ…gnąć Å›rubÄ….
Dodatkowo smar zabezpiecza przed zapieczeniem połączenia.


   Postaraj siÄ™ ustalić o ile
trzeba "pogrubić" sztycę, ja oceniłem to na do 1mm choć może jest to
0,5mm ( tak według miseczki od świeczki :) ). Jeżeli brakuje Ci 0,5mm
lub mniej to spokojnie zapunktuj gęsto sztycę na powierzchni zacisku.

To ma sens, racja, nie raz tak ocaliłem różne rzeczy, ale to brutalniejsza metoda niż smar

Pozdrawiam i więcej wiary w smary :-)

Seco

Data: 2013-05-22 23:24:34
Autor: Jarosław Augustyniak vel Kot Bury
Jak zwężyć na stałe średnicę otworu na sztycę?


Użytkownik "Bartosz 'Seco' Suchecki" <pisz_na@seco.maupa.tlen.pl> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:519a8587$0$1249$65785112@news.neostrada.pl...
W dniu 2013-05-19 23:25, Jarosław Augustyniak vel Kot Bury pisze:

A tak "by the way" rama jaka alu? Sztyca jaka, alu? Te pomysły z
malowankami, smarem "ciernym" co jak poczytać jest smarem montażowym,
który pogorszy sprawę to sobie odpuść.

Poczytaj więcej o tym smarze zanim zaproponujesz odpuszczenie go sobie.

 Podlinkowany przeze mnie smar scott jest przeznaczony miÄ™dzy innymi do zabezpieczanie sztyc carbonowych, aluminiowych i stalowych przed zjeżdżaniem. Sam używam, wielu znajomych używa z powodzeniam. Podobnie jak używa siÄ™ go w bardziej wypasionych i wylajtowanych rowerach carbonowych na przykÅ‚ad na styku carbonowy mostek/carbonowa rura sterowa. Tam gdzie nie można za mocno Å›ciÄ…gnąć Å›rubÄ….
Dodatkowo smar zabezpiecza przed zapieczeniem połączenia.
Pozdrawiam i więcej wiary w smary :-)

Seco

Z caÅ‚ym szacunkiem, ale przed napisaniem poprzedniego postu poczytaÅ‚em na kilku stronach informacjÄ™ o tym smarze i nigdzie nie znalazÅ‚em, że jest jest to Å›rodek zwiÄ™kszajÄ…cy tarcie. WrÄ™cz przeciwnie, znalazÅ‚em, że zmniejsza moment potrzebny do  montażu elementów wÄ™glowych, alu i stalowych. Znaczy to, że uÅ‚atwia montaż Å›ciÅ›le spasowanych elementów i zapobiega ich zarysowaniu w trakcie montażu. Owszem znalazÅ‚em, że zapobiega "zapiekaniu" siÄ™ Å‚Ä…czonych elementów. Nigdzie nie znalazÅ‚em informacji o uÅ‚atwieniu zamocowania (fixing) a tylko o uÅ‚atwieniu montażu (fitting, assembly) co w poÅ‚Ä…czeniu ze sÅ‚owem smar (grease) jasno wyklucza zwiÄ™kszenie tarcia.  Masz racjÄ™, że poÅ‚Ä…czenia elementów wÄ™glowych trzeba pokrywać przy montażu preparatami smarnymi by nie dopuÅ›cić do zarysowaÅ„, które sÄ… zabójcze dla materiałów wÄ™glowych, podobne Å›rodki używa siÄ™ do wÄ™dek wÄ™glowych. Co by byÅ‚o Å›mieszniej sam wÄ™giel w pewnych postaciach ma wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci smarne. Nie wykluczam, że ten preparat ma zdolność do osadzania siÄ™ na elementach wÄ™glowych, wypeÅ‚niania ubytków, minimalnego zawężania otworów i pogrubiania waÅ‚ków - sÄ… takie preparaty dla wÄ™dkarzy i wystÄ™pujÄ… w pÅ‚ynie. Niestety to tylko domysÅ‚y bo w opisach jest tylko informacja, iż jest to smar montażowy.
--
Pozdrawiam
Jarosław Augustyniak vel Kot Bury

Data: 2013-05-23 06:27:37
Autor: piecia aka dracorp
Jak zwê¿yæ na sta³e ¶rednicê¢Ü(®éÚŠÊ<óŸvªÌíÉÁ
Dnia Wed, 22 May 2013 23:24:34 +0200, Jarosław Augustyniak vel Kot Bury
napisał(a):

Z całym szacunkiem, ale przed napisaniem poprzedniego postu poczytałem
na kilku stronach informację o tym smarze i nigdzie nie znalazłem, że
jest jest to środek zwiększający tarcie. Wręcz przeciwnie, znalazłem, że
zmniejsza moment potrzebny do  montażu elementów wÄ™glowych, alu i
stalowych. Znaczy to, że ułatwia montaż ściśle spasowanych elementów i
zapobiega ich zarysowaniu w trakcie montażu. Owszem znalazłem, że
zapobiega "zapiekaniu" się łączonych elementów. Nigdzie nie znalazłem
informacji o ułatwieniu zamocowania (fixing) a tylko o ułatwieniu
montażu (fitting, assembly) co w połączeniu ze słowem smar (grease)
jasno wyklucza zwiÄ™kszenie tarcia.  Masz racjÄ™, że poÅ‚Ä…czenia elementów
węglowych trzeba pokrywać przy montażu preparatami smarnymi by nie
dopuścić do zarysowań, które są zabójcze dla materiałów węglowych,
podobne środki używa się do wędek węglowych. Co by było śmieszniej sam
węgiel w pewnych postaciach ma właściwości smarne. Nie wykluczam, że ten
preparat ma zdolność do osadzania się na elementach węglowych,
wypełniania ubytków, minimalnego zawężania otworów i pogrubiania wałków
- są takie preparaty dla wędkarzy i występują w płynie. Niestety to
tylko domysły bo w opisach jest tylko informacja, iż jest to smar
montażowy.
Nawet w samym dotyku czuć ziarnistość. O dziwo na tym:
http://www.finishlineusa.com/products/fiber_grip.htm piszą że zwiększa tarcie. --
piecia aka dracorp
pisz na: piotr kropka rogoza at wp kropka eu

Data: 2013-05-23 14:01:15
Autor: Jarosław Augustyniak vel Kot Bury
Jak zwężyć na stałe średnicę otworu na sztycę?


Użytkownik "piecia aka dracorp" <imie.nazwisko@wp.eu> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:knkcsp$o5n$1@dont-email.me...
Dnia Wed, 22 May 2013 23:24:34 +0200, Jarosław Augustyniak vel Kot Bury
napisał(a):

Z całym szacunkiem, ale przed napisaniem poprzedniego postu poczytałem
na kilku stronach informację o tym smarze i nigdzie nie znalazłem, że
jest jest to środek zwiększający tarcie. Wręcz przeciwnie, znalazłem, że
zmniejsza moment potrzebny do  montażu elementów wÄ™glowych, alu i
stalowych. Znaczy to, że ułatwia montaż ściśle spasowanych elementów i
zapobiega ich zarysowaniu w trakcie montażu. Owszem znalazłem, że
zapobiega "zapiekaniu" się łączonych elementów. Nigdzie nie znalazłem
informacji o ułatwieniu zamocowania (fixing) a tylko o ułatwieniu
montażu (fitting, assembly) co w połączeniu ze słowem smar (grease)
jasno wyklucza zwiÄ™kszenie tarcia.  Masz racjÄ™, że poÅ‚Ä…czenia elementów
węglowych trzeba pokrywać przy montażu preparatami smarnymi by nie
dopuścić do zarysowań, które są zabójcze dla materiałów węglowych,
podobne środki używa się do wędek węglowych. Co by było śmieszniej sam
węgiel w pewnych postaciach ma właściwości smarne. Nie wykluczam, że ten
preparat ma zdolność do osadzania się na elementach węglowych,
wypełniania ubytków, minimalnego zawężania otworów i pogrubiania wałków
- są takie preparaty dla wędkarzy i występują w płynie. Niestety to
tylko domysły bo w opisach jest tylko informacja, iż jest to smar
montażowy.
Nawet w samym dotyku czuć ziarnistość.
O dziwo na tym:
http://www.finishlineusa.com/products/fiber_grip.htm
piszą że zwiększa tarcie.

-- piecia aka dracorp
pisz na: piotr kropka rogoza at wp kropka eu

Ale to jest zupeÅ‚nie inny Å›rodek, od wczeÅ›niej linkowanego, i w nazwie ma "grip" a nie "grease" :).  W opisie też jasno jest powiedziane, że wywoÅ‚uje, czyli zwiÄ™ksza, tarcie. Z resztÄ… jak spojrzeć w indeks produktów po prawej to widać, że nie jest on w grupie smarów tylko innych produktów. Z opisu nie wynika, że jest skuteczny w innym ukÅ‚adzie niż wÄ™giel-wÄ™giel, choć pewnie jest w miarÄ™ skuteczny gdy przynajmniej jeden element jest wÄ™glowy. Mam nadziejÄ™, ze zakupiÅ‚eÅ› ten linkowany przez Ciebie. Ogólnie, jak widzÄ™, Finish Line ma kilka fajnych preparatów.
--
Pozdrawiam
Jarosław Augustyniak vel Kot Bury

Data: 2013-05-23 20:51:03
Autor: Bartosz 'Seco' Suchecki
Jak zwężyć na stałe średnicę otwo ru na sztycę?
W dniu 2013-05-22 23:24, Jarosław Augustyniak vel Kot Bury pisze:


Użytkownik "Bartosz 'Seco' Suchecki" <pisz_na@seco.maupa.tlen.pl>
napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:519a8587$0$1249$65785112@news.neostrada.pl...
W dniu 2013-05-19 23:25, Jarosław Augustyniak vel Kot Bury pisze:

A tak "by the way" rama jaka alu? Sztyca jaka, alu? Te pomysły z
malowankami, smarem "ciernym" co jak poczytać jest smarem montażowym,
który pogorszy sprawę to sobie odpuść.

Poczytaj więcej o tym smarze zanim zaproponujesz odpuszczenie go sobie.

 Podlinkowany przeze mnie smar scott jest przeznaczony miÄ™dzy innymi
do zabezpieczanie sztyc carbonowych, aluminiowych i stalowych przed
zjeżdżaniem. Sam używam, wielu znajomych używa z powodzeniam. Podobnie
jak używa się go w bardziej wypasionych i wylajtowanych rowerach
carbonowych na przykład na styku carbonowy mostek/carbonowa rura
sterowa. Tam gdzie nie można za mocno ściągnąć śrubą.
Dodatkowo smar zabezpiecza przed zapieczeniem połączenia.
Pozdrawiam i więcej wiary w smary :-)

Seco

Z całym szacunkiem, ale przed napisaniem poprzedniego postu poczytałem
na kilku stronach informację o tym smarze i nigdzie nie znalazłem, że
jest jest to środek zwiększający tarcie. Wręcz przeciwnie, znalazłem, że
zmniejsza moment potrzebny do  montażu elementów wÄ™glowych, alu i
stalowych. Znaczy to, że ułatwia montaż ściśle spasowanych elementów i
zapobiega ich zarysowaniu w trakcie montażu. Owszem znalazłem, że
zapobiega "zapiekaniu" się łączonych elementów. Nigdzie nie znalazłem
informacji o ułatwieniu zamocowania (fixing) a tylko o ułatwieniu
montażu (fitting, assembly) co w połączeniu ze słowem smar (grease)
jasno wyklucza zwiększenie tarcia.

Poczytałeś sporo, faktycznie. Można gdybać, czy grease z fittingiem wyklucza fixing. To chyba biegli fizycy i angliści musieli by się wykazać :-)

Może używam złego terminu fizycznego pisząc tarcie. Na mój gust, jeżeli zastosowanie tego smaru zapobiega wjeżdżaniu sztycy, to poprzez zwiększenie tarcia - ale może masz inną koncepcję na wyjaśnienie tego zjawiska - podziel się.

Jak wspomnieli przedpiścy, wspomniany smar scott pocierany w palcach
daje wrażenie właśnie jakby grudkowatości.

Z praktyki stosowania tego smaru wynika, że zwiększa tarcie (lub co innego robi) na elementach montowanych. Moja sztyca carbonowa w carbonowej szosówce wjeżdżała mimo dokręcenia zacisku z siła wskazaną przez producenta.
Po zastosowaniu ww smaru scott wjeżdżać przestała.

Znany tu kiedyś na grupie Alokloco używa takiego smaru w stalowym treku 850 ze sztycą alu. Skutecznie.

W rowerze SCOTT SCALE LTD carbonowy mostek, mimo dokręcenia z odpowiednią siłą kręcił się na carbonowej na rurze sterowej. Po zastosowaniu linkowanego smaru scott problem minął, mostek trzyma się mocno.

I kilka innych zadowolonych osób które miały wjeżdżające sztyce które przestały wjeżdżać po posmarowaniu tym smarem.

Technika!


  Masz racjÄ™, że poÅ‚Ä…czenia elementów
węglowych trzeba pokrywać przy montażu preparatami smarnymi by nie
dopuścić do zarysowań, które są zabójcze dla materiałów węglowych,
podobne środki używa się do wędek węglowych. Co by było śmieszniej sam

Pierwsze carbony były faktycznie czułe. Współczesne są bardzo odporne. Mam kilka kawałków i fragmentów współczesnych carbonowych rur sterowych czy ram. Jeżeli jesteś z Warszawy, zapraszam, zaprezentuję, poznęcasz się. Można walić młotem i drapać. I nie jest to zabójcze, nic się nie siepie, nie kruszy. Ewentualnie odprysk lakieru lakieru - tak samo jak na stali czy alu. Pod lakierem nic się nie dzieje.

węgiel w pewnych postaciach ma właściwości smarne. Nie wykluczam, że ten
preparat ma zdolność do osadzania się na elementach węglowych,
wypełniania ubytków, minimalnego zawężania otworów i pogrubiania wałków
- są takie preparaty dla wędkarzy i występują w płynie. Niestety to
tylko domysły bo w opisach jest tylko informacja, iż jest to smar
montażowy.

W sumie określenie smar montażowy nie wyklucza, że elementy będą się mocniej trzymać względem siebie :-)

Kluczowe jest to, że Ty snujesz domysły na podstawie opisów, a ja i nie tylko ja stosuję od lat te smary w praktyce. Między innymi do wjeżdżających sztyc.

Trzeba Ci przyznać, że przyłożyłeś się do tematu i poczytałeś :-)

Ale szkoda, że nie chcesz uwierzyć praktykom. No chyba, że jednak dasz się przekonać :-)

Pozdrawiam

Seco

Data: 2013-05-20 08:43:38
Autor: cytawa
Jak zwężyć na stałe średnicę otwo ru na sztycę?
W dniu 2013-05-18 15:00, piecia aka dracorp pisze:

Będę musiał dokładnie sprawdzić. Swoją drogą na ramie nie powinno być
napisane pod jaką sztycę jest otwór? U siebie nie widzę. A rower to Olsh
OH_001. Chociaż na necie doszukałem się informacji o średnicy 27.2mm. A
te 2 mm to bym zauważył na linijce.


Swego czasu zadziwiajaco skuteczne okazalo mi sie wlozenie miedzy sztyce a rame kawalka cienkiego papieru sciernego.

Jan Cytawa

Jak zwężyć na stałe średnicę otworu na sztycę?

Nowy film z video.banzaj.pl wiêcej »
Redmi 9A - recenzja bud¿etowego smartfona