Jaka grzałka do bojlera?

Data: 2010-07-14 13:22:55
Autor: Paul_Muad_Dib
Jaka grzałka do bojlera?
Witam!

Jak w temacie: potrzebuję dobrać grzałkę elektryczną do bojlera 140l.
Ważne:
- będzie używana tylko poza sezonem grzewczym,
- z regulacją temperatury,
- czasowe włączanie (grzanie wody na wieczór, kiedy wszyscy wracają),
- bojler nowy (pół roku, umieszczony w piwnicy pod łazienką).

W zasadzie to główne pytanie brzmi: wziąć mocniejszą na trzy fazy (3kW
lub >)? Czy 220V/2kW? Chodzi o to, żeby nie szła 8 godzin, a temp. i
tak ledwo 40 st.

Macie sprawdzonych producentów?

Z góry dzięki za rady.

PMD

Data: 2010-07-14 23:21:13
Autor: MaW
Jaka grzałka do bojlera?

Użytkownik "Paul_Muad_Dib" <robert.pysz@gmail.com> napisał w wiadomości news:60b63b25-4b09-4bac-9c2b-dfcab75dcab7r27g2000yqb.googlegroups.com...
[...]

Jak najmocniejszą. Bojler nie jest idealnie izolowany - podgrzanie do 40 stopni w 3 godziny  spowoduje wiecej strat niz podgrzanie do 40 stopni w np godzine. Zauważ, że dając grzałke np 100 W pewnie nigdy bys tej wody nie ogrzał, a za prąd trzeba byłoby zapłacić

MaW

Data: 2010-07-15 07:59:14
Autor: Jacek
Jaka grzałka do bojlera?
Grzałka 3 kW ogrzeje 140 litrów wody o 25 stopni w około półtorej godziny.
Ja bym wybrał do szybkiego grzania zasilanie trójfazowe i 3x1,5 kW a nawet 3x2
Co do producenta, to przychodzi mi do głowy jedynie Selfa. Stara firma, ale do dziś u mam kilka sprawnych wiekowych grzałek ich produkcji.
Jacek

Data: 2010-07-15 08:09:37
Autor: Tomek
Jaka grzałka do bojlera?
[...]

troche sie rozpedziles. Fakt, ze bojler ma straty, ale sa one stale (przy zalozonej temp wody i powietrza). Utrzymywanie stalej temperatury wody zawsze kosztuje tyle samo, bez wzgledu na moc grzalki. W sumie jakby dokladnie policzyc to mniejsza grzalka bedzie tansza, bo podczas grzania przez dluzszy czas bedzie nizsza temperatura wody a wiec i mniejsze straty.
Tyle teorii, w praktyce trzeba sprawdzic czy 2kW dadza Ci odpowiednia ilosc cieplej wody np do kapieli dla calej rodzinki. Ja mam wlasnie 2kW ale bojler 300l. To ilosc wody, ktora wystarcza mi na caly dzien i jeszcze troche zostaje (bez dogrzewania). Grzalka jest w stanie nagrzac ten bojler do temperatury ok 45stC w ciagu nocy. Ty masz mniejszy bojler, wiec bedzie grzal sie odpowiednio szybciej, ale pytanie czy 140l cieplej wody wystarczy Ci na 4-5h korzystania bez wlaczonej grzalki. Jesli nie lub masz watpliwosci, bierz duza 3-fazowa grzalke.

--
Tomek

Data: 2010-07-14 23:52:34
Autor: Paul_Muad_Dib
Jaka grzałka do bojlera?
On 15 Lip, 08:09, "Tomek" <api...@interia.pl> wrote:
> [...]

Ci na 4-5h korzystania bez wlaczonej grzalki. Jesli nie lub masz
watpliwosci, bierz duza 3-fazowa grzalke.

Dzięki. No tak to sobie właśnie myślałem. Ale jeszcze jedna rzecz.. Ze
względu na obecność (a raczej nieobecność) w domu, myślałem o
dogrzewaniu doraźnym raz dziennie jeden bojler do kąpieli na wieczór.
W przypadku jednofazowej grzałki sterownik czasowy to sprawa prosta i
tania (myślałem o takim zwykłym z jakiejś Castoramy). Ale jak to
wygląda przy trójfazowej - nie znam się na tym. Czego szukać, drogie
to?

Data: 2010-07-15 09:16:24
Autor: Panslavista
Jaka grzałka do bojlera?
"Paul_Muad_Dib" <robert.pysz@gmail.com> wrote in message news:1736c1b7-65b7-4cd1-a0c3-16bd43251d84k39g2000yqd.googlegroups.com...
> [...]

tania (myślałem o takim zwykłym z jakiejś Castoramy). Ale jak to
wygląda przy trójfazowej - nie znam się na tym. Czego szukać, drogie

Wystarczy zwykły stycznik MSM z cewką na 230V:
http://allegro.pl/item1144914753_stycznik_msm_1_220v_zapasowe_styki.html

Data: 2010-07-15 09:18:10
Autor: nuclear2001
Jaka grzałka do bojlera?

[...]

wg mnie taki pomysł - dajesz stycznik trójfazowy na szynę (o odpowiednim pradzie znamionowym) a cewkę zasilasz z tego sterownika z castoramy. koszt takiego stycznika to kilkadziesat zl

Data: 2010-07-15 08:59:24
Autor: --=olo=--
Jaka grzałka do bojlera?
(...)
[...]

to coś masz nie tak z tą grzałką chyba, ja mam 2kW/230 V 200 l i może grzać przez noc na maxa, ale mam ustawione 60°C i programator, aby grzać na II taryfie i w okresie kiedy jest wzmożone zapotrzebowanie na ciepłą wodę, mam ustawione tak (2 taryfy i weekendówka):

pn-pt
13:00 - 16:00 - II taryfa - w dzień nikogo nie ma w domu ale tani prąd i grzanie na wieczór
22:00 - 24:00 - II taryfa - chodzę spać późno i zdąży się nagrzać woda na kąpiel, reszta domowników korzysta z wody nagrzanej w dzień
4:00 - 6:00 - II taryfa - aby mieć na poranne czynności

so-nd
dodatkowo mam ustawione grzanie w rano, dzień, wieczór po 1 h na sprzątanie, mycie itp., bo wiadono, że w weekend się więcej wody zużywa bo wszyscy w domu i dochodzą dodatkowe czynności

do tej pory nie musiałem zmieniać programów a ciepłej wody nigdy nie zabrakło
i jak widać na I taryfie nie korzystam z boliera wogóle

[...]

do 140 l 3-fazowa to armata na komara, programator jest lepszym rozwiązaniem - można tak ustawić, że będzie tylko dogrzewał wodę w czasie pomiędzy wzmożonymi poborami wody

-- =olo=--

Data: 2010-07-15 00:06:21
Autor: Paul_Muad_Dib
Jaka grzałka do bojlera?
On 15 Lip, 08:59, "-- =olo=-- " <xxoloxx@USUN_TOwp.pl> wrote:
(...)

> [...]

do 140 l 3-fazowa to armata na komara, programator jest lepszym
rozwiązaniem - można tak ustawić, że będzie tylko dogrzewał wodę w czasie

A mógłbyś napisać z jakiego programatora korzystasz? (firma i model)

Data: 2010-07-15 09:18:18
Autor: --=olo=--
Jaka grzałka do bojlera?
(...)
A mógłbyś napisać z jakiego programatora korzystasz? (firma i model)

kupiłem w OBI za 29.99 zł, teraz nie pamiętam nazwy - sprawdzę i podam

-- =olo=--

Data: 2010-07-16 08:34:13
Autor: --=olo=--
Jaka grzałka do bojlera?
(...)
A mógłbyś napisać z jakiego programatora korzystasz? (firma i model)

ideal elektro, ERRA TM

-- =olo=--

Data: 2010-07-15 09:07:11
Autor: Jackare
Jaka grzałka do bojlera?
Użytkownik "-- =olo=-- " <xxoloxx@USUN_TOwp.pl> napisał w wiadomości news:4c3eb1c7$0$17086$65785112news.neostrada.pl...

[...]

A ja mam jedną taryfę i "zwykły" łazienkowy bojler 80l ustawiony na około 70 st. Najtaniej ze wszystkich kombinbacji jakie czyniłem jest mi go po prostu załączyć, ustawić temoperaturę na termostacie i zapomnieć. Wszelkie kombinacje z grzaniem czasowym itp przynosiły tylko zwiększone zużycie energii.
--
Jackare

Data: 2010-07-15 09:19:17
Autor: --=olo=--
Jaka grzałka do bojlera?

Użytkownik "Jackare" <jackare@interia.pl> napisał w wiadomości news:i1mc32$r1m$1node1.news.atman.pl...
[...]

a ja mam II i dlatego korzystam:-)

-- =olo=--

Data: 2010-07-15 18:55:24
Autor: William Bonawentura
Jaka grzałka do bojlera?
Skoro boiler jest w piwnicy to kup rolkę wełny i go porządnie zaizoluj.

Data: 2010-07-15 19:30:16
Autor: Chiron
Jaka grzałka do bojlera?

Użytkownik "Paul_Muad_Dib" <robert.pysz@gmail.com> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:60b63b25-4b09-4bac-9c2b-dfcab75dcab7@r27g2000yqb.googlegroups.com...
[...]

Hmmm- właściwie- skoro 3 fazy nie są problemem- to dlaczego nie pomyślisz o bardzo oszczędnym (i malutkim!) przepływowym ogrzewaczu?

--
Chiron

Prawda, Prostota, Miłość.

Data: 2010-07-15 11:02:50
Autor: Paul_Muad_Dib
Jaka grzałka do bojlera?

On 15 Lip, 18:55, "William Bonawentura" <n...@ma.nie.pl> wrote:
Skoro boiler jest w piwnicy to kup rolkę wełny i go porządnie zaizoluj.

Jest w w jakiejś piance, na to jeszcze wełna?

No tak, ale jak się wtedy kąpać? :)

Data: 2010-07-15 21:22:13
Autor: William Bonawentura
Jaka grzałka do bojlera?

Użytkownik "Paul_Muad_Dib" <robert.pysz@gmail.com> napisał w wiadomości news:016a7551-99b1-4c66-840c-67ea0d543d00t10g2000yqg.googlegroups.com...
Jest w w jakiejś piance, na to jeszcze wełna?

Weźmy taki przykład. Ogrzewacz pojemnościowy 100l. Dla temperatury 60 stopni woda i 20 stopni powietrze producent deklaruje straty 1,4[kWh/dobę], czyli około 60[W]. Czyli w II taryfie (26[gr/kWh]) straty kosztują nas 132[zł/rok]. Z wymiarów zbiornika można ocenić, że powierzchnia wymiany ciepła to 1,6m2, zatem współczynnik przenikania izolacji to ok. 0,94[W/m2*C]. Dokładając 15cm wełny zredukujemy go do 0,2[W/m2] a straty do 30[zł/rok]. Czy się opłaca oszczędność 100[zł/rok] każdy musi ocenić sam.

Data: 2010-07-16 11:12:53
Autor: Chiron
Jaka grzałka do bojlera?

Użytkownik "Paul_Muad_Dib" <robert.pysz@gmail.com> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:016a7551-99b1-4c66-840c-67ea0d543d00@t10g2000yqg.googlegroups.com...
[...]

Żartujesz? 12kW przepływowy ogrzewacz- zapewni Ci wystarczająco mocny prysznic i dość długo napełniającą się wannę. 16kW zupełnie wystarczy na to, żeby szybko napełnić wannę gorącą wodą (ok.40 st C). 25 kW da Ci szybko 55stC wannę (a więc gorącą- nie wejdziesz do niej). Jest to najtańsze- jeśli chodzi o zużycie energii elektrycznej- bezkonkurencyjne. Malutki piecyk (nie zajmuje miejsca)

--
Chiron

Prawda, Prostota, Miłość.

Data: 2010-07-16 11:19:55
Autor: Panslavista
Jaka grzałka do bojlera?

"Chiron" <chiron@onet.eu> wrote in message news:i1p7qg$emh$1news.task.gda.pl...

[...]

Nie wiadomo czy jego instalacja udźwignie takie obciążenie.

Data: 2010-07-16 12:40:44
Autor: marko1a
Jaka grzałka do bojlera?
Użytkownik "Chiron" <chiron@onet.eu> napisał w wiadomości news:i1p7qg$emh$1news.task.gda.pl...
[...]

Przepływowe mają tą wadę że gdy odkręcisz w drugim kranie wodę to kąpiący się poczuje przez chwilę za zimną wodę a jak zakręcisz drugi kran to kąpiący dostanie za ciepłą.
Nie jest to przyjemne.

Ja miałem kocioł gazowy przepływowy 24kW i wydawało się że jego moc poradzi sobie ze wszystkim. Niestety pomimo sporej mocy były skoki temperatur i musiałem ratować się nietypowym rozwiązaniem czyli zainstalowaniem buforowo - po drodze między kotłem a instalacją - zbiornika 80l. Zbiornik to był zwykły ariston który jak wspomniałem wpiąłem do wyjścia ciepłej wody z kotła więc ładował się ciepłą wodą wtedy gdy był pobór wody z dowolnego kranu.
Dodatkowo grzałka w zbiorniku była włączona do prądu i podtrzymywała temperaturę wody na nieco niższym poziomie niż temp wopdy z kotła. Włączała się tylko wtedy gdy kocioł nie ładował zbiornika przez dłuższy czas  z powodu braku poboru wody. Układ spisywał się bardzo dobrze i gdyby nie montaż solarów napewno nadal bym go używał.

Marek

Data: 2010-07-16 17:13:33
Autor: Chiron
Jaka grzałka do bojlera?

Użytkownik "marko1a" <marko1a@lycos.de> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:4c403731$0$2595$65785112@news.neostrada.pl...
[...]

Nie demonizował bym tego. Fakt- wyczuwalnie spadała temperatura wody jak druga osoba odkręciła ciepłą- no ok - to wada, ale przecież nie leciała zimna. Po zakręceniu zaś ciepłej w drugim kranie- faktycznie rośnie gwałtownie temperatura. Do ilu? 50? OK- nie jest to przyjemne, ale tak naprawdę przeszkadza wyłącznie wtedy, kiedy ktoś stoi pod prysznicem- w wannie wcale. Poza_tym_to_wada_tanich_ogrzewaczy. Droższe- mają zabezpieczenia.
Bojler z bańką- ciepła woda wyczerpuje się, i w pewnym momencie (załóżmy, że jeszcze ktoś się kąpie)- dla nich brakuje ciepłej wody- i trzeba długo czekać, zanim się podgrzeje. W praktyce: płuczecie się zimną- bo ciepła będzie za godzinę (dłużej)

--
Chiron

Prawda, Prostota, Miłość.

Data: 2010-07-17 09:17:42
Autor: tarnus
Jaka grzałka do bojlera?
Użytkownik "Chiron" <chiron@onet.eu> napisał w wiadomości news:i1psuo$o64$1news.task.gda.pl...

Poza_tym_to_wada_tanich_ogrzewaczy. Droższe- mają zabezpieczenia.

Niczego nie rozumiesz. Nie o zabezpieczenia chodzi ale o bezwładność układu. Na to zabezpieczeń żadnych nie ma. Jak  ma polecieć zimna to poleci bo zapotrzebowanie na wodę nagle wzrasta a ogrzewacz potrzebuje niestety chwilę czasu zanim zareaguje czujnik, następnie rozgrzeje się element grzewczy i przekaże energię cieplną do wody. To chwilę trwa.

[...]

Nie czytasz ze zrozumieniem, nie wyciągasz wniosków ale o idiotyczną ironię musiałeś się pokusić.
Po pierwsze napisałem że zbiornik ten był zasilany ciepłą wodą zawsze wtedy gdy leciała woda z dowolnego kranu gdyż wpięty był w szereg ZA KOTŁEM pracującym jako ogrzewacz przepływowy.
Jarzysz o co chodzi?
O braku więc ciepłej wody podczas jej poboru nie ma mowy! Grzałka natomiast podtrzymywała temp. w zbiorniku podczas dłuższych przerw w poborze wody.
Tak więc zasadniczo zbiornik ładowany był tańszą energią z gazu, a tylko podtrzymująco prądem. Układ ten niwelował skoki temperatur czyla bardzo poważną wadę ogrzewaczy przepływowych.
Po drugie nie doczytałeś że układ ten służył mi do czasu kiedy założyłem solary. Od dwóch lat mam nowy zbiornik 300l z dwoma wężownicami a ten bojlerek zdemontowany leży w garażu.

Marek

Data: 2010-07-17 09:41:04
Autor: Chiron
Jaka grzałka do bojlera?

Użytkownik "tarnus" <tarnus@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:i1rlen$19uk$1@news2.ipartners.pl...
[...]

Dziwne- do tej pory traktowałem to jako rzeczową argumentację. Jeśli dostrzegasz tu gdzieś ironię- to moim zdaniem jesteś po prostu przewrażliwiony. Ale to nie ta grupa na takie rozważania. Jeśli chodzi o czytanie ze zrozumieniem: czytam ze zrozumieniem. Ja podałem wady bojlera z "bańką"- Ty odpowiadasz, że Twój układ (czyli hybryda jednego i drugiego) nie miała tych wad. OK- zapewne nie. Jednak raczej nie jest to dobry układ przy dzisiejszych cenach prądu.
Jeśli chodzi o wady przepływowego, które opisałeś- napisałem, że współczesne- te droższe, sterowane elektroniką- takich wad już nie mają. Sam wielokrotnie u kogoś korzystałem- wiem z praktyki. Są to rozwiązania o wiele droższe od standardowych- a wada polegająca na tym, co opisałeś (nagle pojawiająca się o wiele chłodniejsza woda, czy odwrotnie)- może być do zaakceptowania- biorąc pod uwagę cenę jej eliminacji.

--
Chiron

Prawda, Prostota, Miłość.

Data: 2010-07-17 10:47:32
Autor: Panslavista
Jaka grzałka do bojlera?

    Wadą przepływowego jest nieogrzana woda w razie braku dostawy energii elektrycznej stąd najlepszy jest bojler gazowy, potem elektryczny. Istnieje też rozwiązanie bojler z wężownicą i grzałka elektryczną i kuchnia z wężownicą - którą w zasadzie można opalać prawie dowolnym łatwo dostępnym opałem stałym lub gazowym. Przypadki się zdarzają, mając zabezpieczone dwa trzy rozwiązania ma się pewność, że woda najdalej po dwu godzinach będzie nadawała się do użycia.

Data: 2010-07-17 13:46:12
Autor: nuclear2001
Jaka grzałka do bojlera?

Użytkownik "Panslavista" <prawusek@interia.pl> napisał w wiadomości news:4c416e32$0$2599$65785112news.neostrada.pl...
[...]

wg mnie bardzo dobrym pomysłem jest zastosowanie bojlera (np na gaz albo paliwo stałe) a na wyjsciu podgrzewacz przepływowy pozwalajacy na ciepła wode na wejsciu, oczywiscie z stabilizacja temeratury wyjsciowej. Ja tak mam i sobie chwalę, jak trzeba wody na szybko to jest, jak rzeba duzo to sie napali w piecu i jest pełny bojler i wtedy sie prądu nie zuzywa. w sytuacji awaryjnej tzn brak pradu tez mozna napalic. Ze wzgledu ze bardzo zadko jest palone, zrezygnowałem z ocieplenia boilera i przez to woda w nim ma zawsze o te kilka stopni wiecej niz w wodociagu wiec tez mala oszczednosc na prądzie (A na pewno w lecie)

Data: 2010-07-16 03:24:56
Autor: Paul_Muad_Dib
Jaka grzałka do bojlera?
On 15 Lip, 19:30, "Chiron" <chi...@onet.eu> wrote:

Hmmm- właściwie- skoro 3 fazy nie są problemem- to dlaczego nie pomyślisz o
bardzo oszczędnym (i malutkim!) przepływowym ogrzewaczu?

Myślisz o jakimś konkretnym producencie czy modelu?

Data: 2010-07-16 17:22:00
Autor: Chiron
Jaka grzałka do bojlera?

Użytkownik "Paul_Muad_Dib" <robert.pysz@gmail.com> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:3ae6f2cd-c31d-409a-a9d8-b687e2e9f40c@x21g2000yqa.googlegroups.com...
[...]

Z 15 lat temu montowaliśmy coś takiego u teścia: 16kW, z wyciągalnym filtrem i zabezpieczeniem przed gwałtownym spadkiem temperatury, jak ktoś jeszcze odkręci wodę. To SIEMENS- wtedy nie było takich w Polsce- ale działa bez problemów do dziś. Fakt- był bardzo drogi- kilka razy droższy od krajowego. Podejrzewam, że dziś już jest łatwo dostępny. Dodam- 15 lat pracuje bezawaryjnie.

--
Chiron

Prawda, Prostota, Miłość.

Jaka grzałka do bojlera?