Jaka jest wydajność prądowa alternator Ăłw?

Data: 2018-10-26 19:54:06
Autor: Marek S
Jaka jest wydajność prądowa alternator Ăłw?
Witam,

Pytam wyłącznie z ciekawości. Otóż czytając o problemach posiadaczy samochodów osobowych z np. ładowaniem akumulatora gdy coś tam ekstra włączą (np. grzanie szyby,  światła czy radio) kłóci mi się z obserwacją jaką poczyniłem w swoim aucie. W końcu alternatory w samochodach posiadają tę samą zasadę działania, posiadają zbliżone rozmiary itp. Pomijam jakieś mikro-samochodziki z rozważań. A mimo to bywają między nimi gigantyczne różnice - jak domniemam.

Otóż instalacja w moim aucie jest prądożerna. Np. gdy zewnętrzna temperatura jest dyskomfortowo niska, to zaraz po uruchomieniu zimnego silnika włącza się elektryczne grzanie kabiny (niemalże natychmiast robi się ciepło). Ciągnie ono 60...130A w zależności od potrzeb. Zdarzyło mi się całą zimę przejeździć na nim nie wiedząc, że zepsuł się zawór od klasycznego grzania hydraulicznego. Do tego podgrzewane fotele, szyby, lusterka, audio. Mimo to żadnych problemów z akumulatorem. Alternator dawał radę nawet na postoju. Owszem, przyznaję, że silnik czasem podnosił obroty spoczynkowe z 800 na 1000 gdy by podreperować wydajność alternatora, ale tylko na chwilę.

Jak to zatem jest z alternatorami? Czy jedne (szczególnie na postoju) ledwo dają radę ładować akumulator a inne, geometrycznie podobne, mogą niemalże miasto zasilić? Oczywiście koloryzuję aby podkreślić konflikt logiczny.

Zastanawia mnie też jak to możliwe, że konstrukcja wytrzymuje tak ogromne obciążenia (zgaduję: 200A)? W końcu to wymaga grubego drutu, sporych diod więc alternator powinien być ogromny, a nie jest.

--
Pozdrawiam,
Marek

Data: 2018-10-26 20:40:30
Autor: Tomasz Pyra
Dnia Fri, 26 Oct 2018 19:54:06 +0200, Marek S napisał(a):

Zastanawia mnie też jak to możliwe, że konstrukcja wytrzymuje tak ogromne obciążenia (zgaduję: 200A)? W końcu to wymaga grubego drutu, sporych diod więc alternator powinien być ogromny, a nie jest.

200A przy 14V to znowu nie jest jakieś ogromna moc, żeby jej miały nie
sprostać diody w alternatorze (a termicznie obciążają je tylko straty).

A rozmiary jednak trochę się różnią - mam 140A i jest sporo większy od
chyba 80A z mniejszego auta.

Data: 2018-10-26 21:23:50
Autor: Marek S
W dniu 2018-10-26 o 20:40, Tomasz Pyra pisze:

A rozmiary jednak trochę się różnią - mam 140A i jest sporo większy od
chyba 80A z mniejszego auta.

A czy wyliczony przeze mnie pobór 200A bez stwarzania alternatorowi problemów wydajnościowych jest możliwy w autach osobowych? Wydaje mi się to bardzo wysoką wartością.

Skoro w mniejszych autach alternator daje 80A (lub trochę mniej), to dlaczego dość popularne są wypowiedzi "nie ładuje mi akumulatora gdy mam włączone to czy tamto"? Jeśli małe auto nie jest wyposażone w elektryczne ogrzewanie, to 80A powinno z palcem w oku wystarczyć na wszystko. To też mi się nie skleja w logiczną całość.

--
Pozdrawiam,
Marek

Data: 2018-10-26 13:02:10
Autor: sczygiel
Jaka jest wydajność prądowa alternatorów?
W dniu piątek, 26 października 2018 14:23:56 UTC-5 użytkownik Marek S napisał:
> [...]

Skoro w mniejszych autach alternator daje 80A (lub trochę mniej), to dlaczego dość popularne są wypowiedzi "nie ładuje mi akumulatora gdy mam włączone to czy tamto"? Jeśli małe auto nie jest wyposażone w elektryczne ogrzewanie, to 80A powinno z palcem w oku wystarczyć na wszystko. To też mi się nie skleja w logiczną całość.

Przelecialem po ogloszeniach i specyfikacji tam gdzie podano i bez problemu sa alternatory 130-180A

Wiec pewnie i wieksze sie moga trafic. A instalacja jest zrobiona w aucie tak aby przewidziec warunki eksploatacji.

Choc pewnie jak alternator non stop bedzie pracowac przy wysokim obcizaeniu to moze sie przegrzac.
Przy czym zima akurat sprzyja temu aby sie nie przegrzal wiec studzenie ma lepsze.

Data: 2018-10-26 22:21:09
Autor: Tomasz Pyra
Dnia Fri, 26 Oct 2018 21:23:50 +0200, Marek S napisał(a):

[...]

200A przy 12V to 2.4KW

Dość sporo, ale jak włączy się wszystko na raz to kto wie...

Światła drogowe+mijania ze 20A, przeciwmgłowe oba z 15A, szyba ogrzewana
20A, fotele na maksa też myślę że po kilkadziesiąt wezmą.
Wentylatory kabiny i chłodnic też wezmą w sumie ze 30A.
Wspomaganie kierownicy na prąd jak się szybko kręci kierownicą to bierze
stokilkadziesiąt A (no ale to powiedzmy nie jest stały pobór).
Do tego osprzęt silnika, dodatkowe urządzenia w gniazdach, przyczepa,
wycieraczki.
W dieslu świece żarowe.

Jak to się posumuje, to takie 200A wydaje się wcale nie być przesadzone.

Ja to się tylko dziwię, że im się opłaca nadal tkwić w instalacjach 12V,
które choćby kosztują wiele miedzi, na całkiem grube przewody które muszą
oplatać cały samochód.

I gdyby tu jeszcze trzeba było koło na nowo wymyślać, ale nie - instalacje
24V są od dawna w ciężarówkach i raczej wszelkie urządzenia są jak
najbardziej opracowane.

Skoro w mniejszych autach alternator daje 80A (lub trochę mniej), to dlaczego dość popularne są wypowiedzi "nie ładuje mi akumulatora gdy mam włączone to czy tamto"?

Raczej w używanym w normalnych warunkach, sprawnym samochodzie nie powinno
to mieć miejsca.

Raczej stawiam albo na bardzo dziwną eksplowtację, albo najczęściej jednak
na zużycie prądu na postoju.

Data: 2018-10-27 11:30:22
Autor: J.F.
Dnia Fri, 26 Oct 2018 22:21:09 +0200, Tomasz Pyra napisał(a):
[...]

Cieniutkie te wspolczesne druciki. Az sie czasem dziwie, ze im sie to
nie pali ... dobra izolacja ?

I gdyby tu jeszcze trzeba było koło na nowo wymyślać, ale nie - instalacje
24V są od dawna w ciężarówkach i raczej wszelkie urządzenia są jak
najbardziej opracowane.

Moze po prostu miedz nie jest taka droga, a drogie jest przygotowanie
wiazki, zamontowanie itp. Coraz wiecej tych urzadzen i coraz wieksze
schematy.

[...]

Sam liczysz - swiatla mijania powiedzmy 10A, wentylator, grzane szyby,
fotele ... a stoisz w korku ...

Raczej stawiam albo na bardzo dziwną eksplowtację, albo najczęściej jednak
na zużycie prądu na postoju.

Albo uszkodzony altek. Spalona dioda i cos tam laduje, ale slabo ...

J.

Data: 2018-10-28 11:47:52
Autor: Tomasz Pyra
Dnia Sat, 27 Oct 2018 11:30:22 +0200, J.F. napisał(a):

[...]

Też się dziwię.
Pobadałem to w Civicu i spadki napięcia o 2-3V na wiekszych odbiornikach to
norma.
Na pompie paliwa było 2.4V spadku napięcia (przewody wszystkie seryjne,
nieuszkodzone) - tyle że to chyba jest policzone, bo na akumulatorze jest
14.4V, a na pompie wtedy 12V, czyli wartość nominalna.

W każdym razie moim zdaniem to oznacza że grubości przewodów są liczone na
styk - stąd hipoteza że gdyby dostali instalację 24V, to by to sporo
pomogło.

[...]

W Civicu (a to naprawdę jest proste auto bez żadnego dodatkowego
wyposażenia), masa wszystkiech wiązek elektrycznych to 20kg (przewody,
wtyki i peszle).
Oczywiscie nie każdym płynie duży prąd, bo sporo jest sygnałowych, ale
jednak te zasilające są istotnym składnikiem.
Do tego cena to jedna, ale o nad tymi dodatkowymi kilogramami też warto się
pochylić.

W nowyszych i lepiej wyposażonych samochodach poszli w multipleksowanie
wiązki.
W Civicu przekaźniki tylnych świateł, pompy paliwa itd. są pod deską i
wszystkie przewody lecą przez cały samochód.
W nowych autach jest "tylny moduł elektryczny" z jednym grubym przewodem
zasilającym, sterowany CAN, który ma przekaźniki i bezpieczniki do
sterowania urządzeniami z tyłu.
Miedzi co prawda chyba idzie tyle samo (bo pewnie trzeba założyć że
wszystko z tyłu będzie włączone jednocześnie), ale może chociaż zaoszczędzą
na izolacji.

[...]

No ale w korku ten alternator i tak jest w stanie dawać maksymalny prąd,
więc jakoś to pewnie powinien napędzić.

Raczej stawiam albo na bardzo dziwną eksplowtację, albo najczęściej jednak
na zużycie prądu na postoju.

Albo uszkodzony altek. Spalona dioda i cos tam laduje, ale slabo ...

No jeszcze szczotki tam trzeba czasami zmieniać (zazwyczaj razem z
regulatorem).

Kiedyś to objawem uszkodzenia akumulatora było właśnie spadające napięcie
na niskich obrotach.
Ale już w tym Civicu to już nieprawda, bo ma regulator napięcia sterowany
komputerem i po kilku minutach pracy, jak samochód stoi, to obniża napięcie
(niby w celu oszczędzania paliwa).

Więc zostaje podłączyć oscyloskop i sprawdzać pulsację.
Chyba że multimetr w trybie AC coś pokaże.

Data: 2018-10-28 10:52:55
Autor: Mateusz Viste
On Sun, 28 Oct 2018 11:47:52 +0100, Tomasz Pyra wrote:
W każdym razie moim zdaniem to oznacza że grubości przewodów są liczone
na styk - stąd hipoteza że gdyby dostali instalację 24V, to by to sporo
pomogło.

E tam by pomogło. Po prostu średnica przewodów by się zmniejszyła. Chytrość ludzka nie zna granic.

Mateusz

Data: 2018-10-27 21:37:56
Autor: Marek S
W dniu 2018-10-26 o 22:21, Tomasz Pyra pisze:

200A przy 12V to 2.4KW

Dość sporo, ale jak włączy się wszystko na raz to kto wie...

No właśnie niekoniecznie wszystko, przynajmniej u mnie. Liczyłem oszczędnie. Skoro samo ogrzewanie to czasem 130A, 70A da się wygenerować włączając choćby audio + światła + być może jeszcze jakąś pierdołę. Nic wyszukanego.

Ja to się tylko dziwię, że im się opłaca nadal tkwić w instalacjach 12V,
które choćby kosztują wiele miedzi, na całkiem grube przewody które muszą
oplatać cały samochód.

Więc właśnie. Patrzałem na przewody do wspomnianego ogrzewania. Mają chyba centymetr szerokości. To bardziej szyny niż przewody. Bez sensu...

Raczej stawiam albo na bardzo dziwną eksplowtację, albo najczęściej jednak
na zużycie prądu na postoju.

Dziwną? Wcale niekoniecznie. Jak wspomniałem - wchodzę do auta nawet teraz, gdy jest +10. Jeśli ostygnie na zewnątrz, to bez podłączania komputera wiem, że rusza ogrzewanie elektryczne skoro natychmiast mam ciepło. Stan ten trwa aż do momentu kiedy silnik sam będzie potrafił grzać kabinę ... lub ... jak wspomniałem, całą zimę bo padł mi elektrozawór (psuje się co rok - 2 lata - taka przypadłość modelu) - o czym nie wiedziałem bo niby skąd.

--
Pozdrawiam,
Marek

Data: 2018-10-28 13:04:43
Autor: Tomasz Pyra
Dnia Sat, 27 Oct 2018 21:37:56 +0200, Marek S napisał(a):

[...]

Ale to ogrzewanie tylko na chwilę - podobnie jak np. wspomaganie kierownicy
które pociągnąć potrafi jeszcze więcej, albo rozrusznik.

Chwilowy ujemny bilans jest spoko - tak długo jak jest chwilowy.

[...]

No niestety.
Bo tu jeszcze trzeba pamiętać że jak w instalacji 230V przy 20A będą 2V
spadku napięcia, to nie ma nad czym płakać, bo to ledwo 1%.

Ale jak przy 12V 20A, na takim samym przewodzie będą 2V spadku - to już
jest sporo i nagle się okazuje że w samochodzie światła gorzej świecą.

[...]

No tak, ale to jest właśnie eksploatacja niesprawnego samochodu i nie ma
się co dziwić że kończy się to jakimiś problemami.
Jak ogrzewanie jest sprawne, grzałka wyłącza się pewnie po 3 minutach i
wszystko gra (tak długo jak ktoś nie robi "tras" po 3min).

Data: 2018-10-28 14:23:05
Autor: Marek S
W dniu 2018-10-28 o 13:04, Tomasz Pyra pisze:

Ale to ogrzewanie tylko na chwilę - podobnie jak np. wspomaganie kierownicy
które pociągnąć potrafi jeszcze więcej, albo rozrusznik.

Chwilowy ujemny bilans jest spoko - tak długo jak jest chwilowy.

Tyle tylko, że u mnie "chwila" trwała dwa czy 3 miesiące zanim zorientowałem się, że nie działa elektrozawór nagrzewnicy. Pisałem o tym. Nie miałem żadnych problemów z ładowaniem czy czymkolwiek.

No tak, ale to jest właśnie eksploatacja niesprawnego samochodu i nie ma
się co dziwić że kończy się to jakimiś problemami.

No to jeszcze raz - żadnych problemów nie miałem. :-) Po prostu drastycznie wzrósł pobór prądu o czym nie wiedziałem bo nie było żadnych oznak tego, poza przypadkowo dokonanym odczytem na komputerze diagnostycznym.

--
Pozdrawiam,
Marek

Data: 2018-10-28 15:40:01
Autor: J.F.
Dnia Sun, 28 Oct 2018 14:23:05 +0100, Marek S napisał(a):
[...]

Ale tez do konca nie wiemy ile tego pradu brakowalo i jak dlugo.

No i jak pisales - miales sprytny komputer, ktory w razie potrzeby
poniosl obroty jałowe ...

J.

Data: 2018-10-28 20:12:42
Autor: Marek S
W dniu 2018-10-28 o 15:40, J.F. pisze:

Ale tez do konca nie wiemy ile tego pradu brakowalo i jak dlugo.

Do pracy codziennie dojeżdżałem - z czego czasowo większość drogi to albo postój albo jazda bez używania pedału gazu (dosłownie - do 20km/h tak się da). Jeśli na jałowym biegu bilans energetyczny byłby ujemny, to miałbym natychmiast informację o tym na desce rozdzielczej.

Z kolei, jeśli po parkowaniu miałbym problem z akumulatorem, to również wiedziałbym natychmiast. Na desce pojawia się wtedy napis, że wszystkie funkcje komfortowe zostają odłączone do czasu podładowania akumulatora (czyli 8 minut jazdy). Tak się stało gdy kamerę zostawiłem na chyba 5 dni włączoną.

No i jak pisales - miales sprytny komputer, ktory w razie potrzeby
poniosl obroty jałowe ...

Jasne, ale po mniej więcej minucie redukował je do normalnych uznając, że alternator jednak podoła.

Tak na marginesie - zawór nagrzewnicy 2x wymieniałem rok po roku. Po każdej wymianie zjawisko ustępowało. Tylko na zimnym silniku obroty są przez chwilę (ze 3 minuty, zależnie od potrzeb) wyższe - co jest prawidłowe.

--
Pozdrawiam,
Marek

Data: 2018-10-28 21:51:19
Autor: J.F.
Dnia Sun, 28 Oct 2018 20:12:42 +0100, Marek S napisał(a):
[...]

Moze masz lepszy samochod - wiekszosc o tym nie informuje.

A ze dluga trasa, to np ta grzalka mogla odpuscic po 15 minutach i
akumulator sie doladowal.

Tak czy inaczej - alternatory coraz mocniejsze, prad nawet na jalowych
obrotach coraz mocniejszy, ale i odbiornikow pradu coraz wiecej ..

Tak na marginesie - zawór nagrzewnicy 2x wymieniałem rok po roku. Po każdej wymianie zjawisko ustępowało. Tylko na zimnym silniku obroty są przez chwilę (ze 3 minuty, zależnie od potrzeb) wyższe - co jest prawidłowe.

Tak na margnesie - twoj swietny komputer nie wykryl uszkodzonego
zaworu.
A przeciez to takie proste :-)

J.

Data: 2018-10-28 23:41:33
Autor: Marek S
W dniu 2018-10-28 o 21:51, J.F. pisze:

Tak na margnesie - twoj swietny komputer nie wykryl uszkodzonego
zaworu.
A przeciez to takie proste :-)

Ha! Poniekąd wykrył lecz ja dupy dałem bo nie spodziewałem się usterki czegokolwiek skoro wszystko działa :-)

Zaspokoję Twoją ciekawość i wyjaśnię dlaczego to taki problem - specyfika usterki. Zawór można wyobrazić sobie jako 5zł na ośce umieszczony w rurce. Kieruje on wlatujący płyn albo do nagrzewnicy albo do obiegu zamkniętego silnika. Ćwierć obrotu wykonuje całą akcję. Na krawędzi "monety" jest gruba guma. Gorący płyn to niefajne środowisko dla tej uszczelki. Do tego dochodzi tarcie o ścianki zaworu. Guma przeciera się, częściowo spada z "monety" i zatyka przepływ.

Elektrycznie zawór jest sprawny. Słychać jak silniczek w nim pracuje. No więc podczas moich dociekań zauważyłem błąd w postaci "niewiarygodny odczyt temperatury nagrzewnicy". Pomyślałem, że coś jest z czujnikiem nie teges. W końcu grzeje ona prawidłowo. Zdemontowałem więc czujnik (całe szczęście, że konsoli nie trzeba było zdejmować), patrzę a to zwykły termistor. Zepsuć go można tak samo trudno jak kulkę stalową :-) Pomierzyłem go - działa.

Włączam silnik, temperatura płynu powiedzmy 40 stopni, a nagrzewnicy ... 80. Tak pokapowałem się, że w ogóle mam grzałkę elektryczną. Programowo odłączyłem ją. Nagrzewnica zimna a silnik gorący więc stało się jasne, że nawaliło coś pomiędzy - czyli zawór. Tylko dlatego, że nie wiedziałem iż mam grzałkę to nie zinterpretowałem prawidłowo błędu.

--
Pozdrawiam,
Marek

Data: 2018-10-27 10:17:44
Autor: PiteR
na  ** p.m.s **  Marek S pisze tak:

Zdarzyło mi się całą zimę przejeździć na nim nie
wiedząc, że zepsuł się zawór od klasycznego grzania
hydraulicznego.

Chciałbym kidyś zobaczyć na oczy ten mityczny zawór. Ale to chyba muszę kupić jakiś porządny samochód a nie vw ;)

Owszem, przyznaję, że silnik czasem podnosił obroty spoczynkowe z 800 na 1000 gdy by podreperować
wydajność alternatora, ale tylko na chwilę.

No pacz pan a moj nigdy nie podnosi i przy 800 jest takie samo napięcie jak przy 3000 . Zepsuty vw ;)

[...]

Na pewno działają zgodnie z prawami fizyki czyli grubszy drut i silne wymuszone chłodzenie.

--
Piter

Sweet little girl I prefer
You behind the wheel
Me the passenger

Data: 2018-10-27 12:57:01
Autor: J.F.
Dnia Sat, 27 Oct 2018 10:17:44 +0100, PiteR napisał(a):
na  ** p.m.s **  Marek S pisze tak:
[...]

Zawor byl w starej dacii (Renault 12), byl w syrenie,
[...]

Wlacz wszystkie swiala i grzanie foteli :-)

[...]

230A to tylko 2x wieksza srednica drutu niz w 55A ... ale czy sie
zmiesci w rowkach ?

A chlodzenie jakby to samo - taki sam kiepski wentylatorek w obu ...

J.

Data: 2018-10-27 07:21:48
Autor: piter.niusy
Jaka jest wydajność prądowa alternatorów?
Moj alternator jest 20cm za wisko hyhy no dobra moze w glownym strumieniu powietrza z grila. Albo impregnaty i lozyska lepsze w mocnym altku, nawijany trzema drutami. Ile on moze miec stopni? Tyle co silnik 90'?

Data: 2018-10-27 21:58:50
Autor: Marek S
W dniu 2018-10-27 o 16:21, piter.niusy@gmail.com pisze:
> Chciałbym kidyś zobaczyć na oczy ten mityczny zawór. Ale to chyba muszę
> kupić jakiś porządny samochód a nie vw

Nie widzę Twojego komentarza ale wyczytałem go z odpowiedzi JF. Chcesz zobaczyć mityczne zawory? Proszę bardzo:

https://www.google.pl/search?q=elektrozaw%C3%B3r+ogrzewania&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjmvfWls6feAhUxqYsKHdJ3CAsQ_AUIDigB&biw=1414&bih=951

Masz tu wyniki dla pierdyliona marek samochodowych. A jeśli chcesz zobaczyć mityczne zawory do VW, to proszę bardzo:

https://www.google.pl/search?biw=1414&bih=951&tbm=isch&sa=1&ei=08LUW-W6IubRrgSbyILgCQ&q=zaw%C3%B3r+nagrzewnicy++vw&oq=zaw%C3%B3r+nagrzewnicy++vw&gs_l=img.3..0l4j0i8i30k1j0i24k1l2.31030.35738.0.36286.18.18.0.0.0.0.101.1372.17j1.18.0....0...1c.1.64.img..0.18.1359...0i7i30k1j0i8i7i30k1.0.eil6kWpeJw0

:-D

Jak wnioskuję, w Twoim aucie nie ma czegoś takiego więc nagrzewnica jest zawsze gorąca? Masz więc rację - kup lepsze auto. Ja bym nie wydolił w upale dogrzewania.

--
Pozdrawiam,
Marek

Data: 2018-10-27 22:28:31
Autor: J.F.
Dnia Sat, 27 Oct 2018 21:58:50 +0200, Marek S napisał(a):
> [...]

Jak wnioskuję, w Twoim aucie nie ma czegoś takiego więc nagrzewnica jest zawsze gorąca? Masz więc rację - kup lepsze auto. Ja bym nie wydolił w upale dogrzewania.

Nagrzewnica jest goraca, ale powietrze przez nia nie przeplywa. I cieplo z nagrzewnicy do kabiny nie wplywa

http://www.mondeoklubpolska.pl/content.php/231-Podci%C5%9Bnieniowy-uk%C5%82ad-sterowania-nawiewem

J.

Data: 2018-10-27 23:08:29
Autor: Marek S
W dniu 2018-10-27 o 22:28, J.F. pisze:

[...]

O ja piprzę. Faktycznie są takie układy ze sterowaniem pneumatycznym :-) A audio zawiera czytnik wałków Edisona? :-D

A już poważnie. Logika oparta na podciśnieniu również zawiera zawór. Jest on opisany w linku jaki zapodałeś.

--
Pozdrawiam,
Marek

Data: 2018-10-27 23:44:11
Autor: J.F.
Dnia Sat, 27 Oct 2018 23:08:29 +0200, Marek S napisał(a):
[...]

Moze po prostu takie silowniki sa tansze niz elektryczne.
A tu kazdy cent ma znaczenie :-)

A już poważnie. Logika oparta na podciśnieniu również zawiera zawór. Jest on opisany w linku jaki zapodałeś.

Ja tam widze "silnik sterowania klapą gorącego powietrza".

I "Nagrzewnica w jest z tzw. ciągłym przepływem czynnika w układzie
znaczy to, że za ciepło - zimno odpowiada Mondeo nie zawór na
przewodzie zasilającym tylko silnik i klapa zamykająca kanał
powietrzny"

J.

P.S. Ja oni to zrobili - jeden z silownikow jest trojpozycyjny.
Dochodza dwa wezyki, jak sie do obu poda podcisnienie to wciaga
koncowke calkowicie, a jak tylko do jednego - to wciaga do polowy.
Wszystko jedno do ktorego - i to jest ciekawe.

Data: 2018-10-27 23:56:22
Autor: Marek S
W dniu 2018-10-27 o 23:44, J.F. pisze:

Moze po prostu takie silowniki sa tansze niz elektryczne. A tu kazdy cent ma znaczenie :-)

Z pewnością. Nikt nie wie jak to działa, ale działa :-)

A już poważnie. Logika oparta na podciśnieniu również zawiera zawór. Jest on opisany w linku jaki zapodałeś.

Ja tam widze "silnik sterowania klapą gorącego powietrza".

A czym sterowany? ;-) Czy nie przypadkiem wspomnianym podciśnieniem?

[...]

Nie daj Boże coś się rozjedzie w takim układzie. Żaden komputer nie poda wartości bo tylko szlauch dociera do takich miejsc. Jasne, to jest świetne rozwiązanie w przypadku ataku nuklearnego, bo nic nie może się zepsuć w następstwie niego. Żadne przepięcia w niczym nie zaszkodzą. Pytanie brzmi: czy jest czym się rajcować bo się posiada VW pneumatycznego? Piter jest z tego dumny. Może faktycznie ma rację i nastał czas na pneumatyki a ja tu bez sensu zastanawiam się nad elektrykami? :-D

--
Pozdrawiam,
Marek

Data: 2018-10-27 23:13:14
Autor: PiteR
na  ** p.m.s **  Marek S pisze tak:

[...]

Boh gdzie ja napisałem, że mam coś pneumatycznego w aucie? Jak najdalej od tego g. Wszystko działa na linki i siłę kierowcy. Żadnej automatyki i silniczków siłowniczków.

--
Piter

Sweet little girl I prefer
You behind the wheel
Me the passenger

Data: 2018-10-28 00:45:05
Autor: J.F.
Dnia Sat, 27 Oct 2018 23:56:22 +0200, Marek S napisał(a):
[...]

Silnik to silnik ... choc moglby byc pneumatyczny.

Ale nie - ten musi uchylic klape proporcjonalnie do nastawy
galki-potencjometru.

[...]

Ale tam sie nie ma co rozjechac.
Klapka od regulacji ogrzewania jest elektrycznie sterowana, a
podcisnieniem to tylko kierunek nawiewow. I sa dwustanowe, czasem 3-.

15 lat dziala dobrze, a potem dzieja sie cuda ... elektryczne tez nie
sa wieczne. Zreszta na tyle dobrze zrobione, ze w razie awarii dmucha
na szybe, wiec ta nie paruje.

Za to jak mialem, to klalem troche na ten przelacznik - mozna dmuchac
na nogi, na twarz, na szybe, na nogi i twarz, na nogi i szybe ... i
brakuje "na wszystko" oraz na twarz i szybe.

J.

Data: 2018-10-28 15:15:14
Autor: Marek S
W dniu 2018-10-28 o 00:45, J.F. pisze:

15 lat dziala dobrze, a potem dzieja sie cuda ... elektryczne tez nie
sa wieczne.

Sam powiedziałeś, że te nastawy są pneumatyczno - elektryczne. Więc ryzyko złego działania logiki pneumatycznej + elektrycznej rośnie. Nie znam oczywiście statystyk.

Budowanie komputera na wężykach  kompletnie mnie nie przekonuje :-)

Za to jak mialem, to klalem troche na ten przelacznik - mozna dmuchac
na nogi, na twarz, na szybe, na nogi i twarz, na nogi i szybe ... i
brakuje "na wszystko" oraz na twarz i szybe.

W zasadzie to standard. Chyba chodzi o uproszczenie sterowania do 1 manipulatora.

A z drugiej strony tak się zastanawiam - po co Ci te kombinacje? Ja ustawiam praktycznie zawsze nawiewy w tryb auto. Logika sama wie gdzie i czym dmuchać w zależności od wilgotności i temperatury zewnętrznej i wewnętrznej, od kierunku padania słońca i być może jeszcze czegoś. No i robi to naprawdę dobrze. Czasem jedynie ręcznie zmniejszam obroty gdy nie chcę huraganu w kabinie przy intensywnym schładzaniu.

--
Pozdrawiam,
Marek

Data: 2018-10-28 10:36:48
Autor: P.B.
Jaka jest wydajność prądowa alternatorów?
Dnia Sat, 27 Oct 2018 23:56:22 +0200, Marek S napisał(a):

Może faktycznie ma rację i nastał czas na pneumatyki a ja tu bez sensu zastanawiam się nad elektrykami? :-D

Ty się tak z pneumatyki nie nabijaj: mercedes W123 miał centralny na
podciśnienie. Polonez sterowanie nawiewami.
W fabrykach sprężone powietrze jest bardzo wygodnym nośnikiem energii.
Połowa Twojego Mercedesa była zrobiona na maszynach napędzanych powietrzem.
Jesteś z Gdańska, to zrób sobie wycieczkę do Aptiv (dawniej Delphi) na
Nowatorów i zobacz jak powstają podzespoły elektromechaniczne do
samochodów. --
Pozdrawiam,
Przemek

Data: 2018-10-28 14:58:48
Autor: Marek S
W dniu 2018-10-28 o 10:36, P.B. pisze:

Ty się tak z pneumatyki nie nabijaj: mercedes W123 miał centralny na
podciśnienie. Polonez sterowanie nawiewami.

Ba! Ja miałem nawet 124 z pneumatycznym centralnym (model 300E). No i był to zawodny element.

W fabrykach sprężone powietrze jest bardzo wygodnym nośnikiem energii.
Połowa Twojego Mercedesa była zrobiona na maszynach napędzanych powietrzem.

Ok, jasne. Tyle tylko, że komputery sterujące tymi pneumatycznymi maszynami są z krzemu. A ja miałem na myśli logikę pneumatyczną typu gdzieś ciśnienia ubędzie, gdzieś przybędzie, gdzieś zostanie zredukowane i to steruje wentylacją, regulatorem turbiny i cholera wie czym jeszcze. Jakiś wężyk się przytka/rozszczelni i następuje koniec świata. Zero informacji w ECU o takich zdarzeniach. Serwisowanie wymaga magów.

Dlatego napisałem, że budowanie logiki pneumatycznej jest kiepskim pomysłem. Nie tylko zresztą z tych względów ale także wielu innych. Choćby reakcja na zdarzenie układów skomputeryzowanych jest nieporównywalnie szybsza. Nie trzeba czekać na np. zmianę podciśnienia po wciśnięciu gazu aby turbina zmieniła swoją charakterystykę pracy. Itd.

--
Pozdrawiam,
Marek

Data: 2018-10-28 15:28:37
Autor: J.F.
Dnia Sun, 28 Oct 2018 14:58:48 +0100, Marek S napisał(a):
[...]

Elektrozawory sa znane.
A wspomniane mondeo nie mialo do tego komputera - galka bezposrednio
krecila zaworem, a komputer nie jest potrzebny zeby skierowac nadmuch
tam, gdzie kierowca sobie zyczy.

A ja miałem na myśli logikę pneumatyczną typu gdzieś ciśnienia ubędzie, gdzieś przybędzie, gdzieś zostanie zredukowane i to steruje wentylacją, regulatorem turbiny i cholera wie czym jeszcze.

Ale to niekoniecznie jest az tak skomlikowane.

Jakiś wężyk się przytka/rozszczelni i następuje koniec świata. Zero informacji w ECU o takich zdarzeniach. Serwisowanie wymaga magów.

Myslisz, ze ECU ma wszystkie bledy z elektryki ?
Fakt, ma coraz wiecej ... ale do diagnostyki Syreny wystarczyla
zarowka z kabelkami :-)

Powiedzialbym nawet, ze takie z komputerem sie trudniej diagnozuje niz
pneumatyczne .... ale na tych nawiewach w mondeo to kiedys poleglem ..

[...]

Pneumatyka jest dosc szybka, ale zapominasz, ze turbina nie jest z
krzemu. Jakis tam silownik musi byc. I tu juz roznie z szybkoscia bywa.

Fakt, ze silniki elektryczne jakby potanialy i coraz rzadziej sa
mieszane technologie ... elektryka daje rade.

J.

Data: 2018-10-28 20:50:08
Autor: Marek S
W dniu 2018-10-28 o 15:28, J.F. pisze:

[...]

Ale my nie o tym.

[...]

ECU ma mnóstwo informacji. Pewnie zależy od modelu auta. W ten sposób mogę sprawdzić nawet sprawność konkretnej lampki w bagażniku - nie tylko czy świeci ale czy pobiera właściwy prąd. Zacznie brać inny - jest odłączana automatycznie. Wszystkie czujniki również na bieżąco są testowane czy dają prawidłowy zakres odpowiedzi (u mnie wszystkie są  z interfejsem cyfrowym). Czujniki są praktycznie w każdym istotnym elemencie silnika.

Jakiś kabel przetniesz - natychmiast jest informacja. Oczywiście jeśli którąś z magistral uszkodzisz lub samo ECU, to dupa.

Powiedzialbym nawet, ze takie z komputerem sie trudniej diagnozuje niz
pneumatyczne .... ale na tych nawiewach w mondeo to kiedys poleglem ..

Dlaczego? Jak dla mnie, nie mechanika, wszystko jest przejrzyste. Skoro o wentylacji mowa, to np. monitorowany jest % wychylenia klapek sterujących przepływem powietrza. W komputerze zapodajesz test klapek - jeśli wychylenie którejkolwiek odstaje od żądanej wartości - pojawia się błąd. W ciemno możesz iść do sklepu po nową. Co w tym trudnego?

Idźmy dalej - turbina i jej sterownik elektryczny. Na wyłączonym silniku ustawiasz % otwarcia sterownika i nawet wizualnie możesz ocenić czy działa poprawnie. A jak chcesz dokładniej, to też możesz. Porównujesz żądanie z odpowiedzią. W ten sposób kiedyś sam sobie zdiagnozowałem uszkodzenie turbiny i konieczność jej wymiany/regeneracji.

Wtryski? Też nie ma problemu. Star Diagnosis pięknie pokazuje przepływy. Bez rozbierania silnika dowiesz się, który leje lub ma inną usterkę. Zresztą czujniki na głowicach sygnalizują ogólną niesprawność po lewej czy prawej stronie, potem podłączach kompa i patrzysz w detale.

Na mechanice nie znam się bardziej niż majsterkowicz domorosły.

Pneumatyka jest dosc szybka, ale zapominasz, ze turbina nie jest z
krzemu. Jakis tam silownik musi byc.
I tu juz roznie z szybkoscia bywa.

Oczywiście, że musi być. Różnie bywa? Uważasz, że jakikolwiek pneumatyczny szybciej i precyzyjniej zareaguje na np. wciśnięcie gazu niż elektryczny? Śmiem mocno wątpić.

U mnie jest tak, że gdy jadę spokojnie i nagle depnę, to sterownik otwiera turbinę na krótko na maxa (zanim silnik zdąży zareagować na gaz) by szybciej rozbujała się a potem regulacja "pływa" w zależności od potrzeb (obciążenia silnika / obrotów / kompresji). Wątpię by pneumatyka potrafiła nawet tak proste rzeczy - pomijając już nawet szybkość reakcji.

--
Pozdrawiam,
Marek

Data: 2018-10-28 21:46:46
Autor: J.F.
Dnia Sun, 28 Oct 2018 20:50:08 +0100, Marek S napisał(a):
[...]

Tylko to wszystko kosztuje. Na szczescie elektronika tanieje i samochody nie drozeja.

[...]

Tylko widzisz - dawniej byla linka od dzwigni do klapki, dzis silnik,
przekladnia, czujnik polozenia. Linka calkiem dobrze dzialala, dopoki sie nie urwala lub nie
zardzewiala.

jeśli wychylenie którejkolwiek odstaje od żądanej wartości - pojawia się błąd. W ciemno możesz iść do sklepu po nową. Co w tym trudnego?

W opisie wyglada pieknie, ale:
-komputer masz, aby ten test uruchomic ?
-ile kosztuje jedna klapka ... a moze jednej nie sprzedaja ?
-klapka ... a moze sie zepsul silnik, albo czujnik, albo zaciela
przekladnia ... -ile trzeba rozebrac, zeby sie do tych klapek dobrac ...

Idźmy dalej - turbina i jej sterownik elektryczny. Na wyłączonym silniku ustawiasz % otwarcia sterownika i nawet wizualnie możesz ocenić czy działa poprawnie.

O ile masz odpowiedni komputer sterujacy. ASO ma, ale nie da :-)

[...]

Masz przeplywomierz gdzies w ukladzie ?

[...]

Elektronika poszla mocno do przodu, ale jakbys mial 10kg przestawic
bardzo szybko ...

[...]

O, to zwykly regulator, nie takie rzeczy dawniej robiono.

Tylko tu masz racje - pieknie dziala, dopoki sie cos nie
zepsuje/zuzyje, a potem nikt nie naprawi.

Ciagle w samochodach wspomaganie hamulcow jest pneumatyczne, choc to
chyba juz zaszlosc historyczna, ciagle sie uzywa hydraulicznego
wspomagania kierownicy - choc tu sie pojawily elektryczne.

J.

Data: 2018-10-29 00:03:23
Autor: Marek S
W dniu 2018-10-28 o 21:46, J.F. pisze:

W opisie wyglada pieknie, ale:
-komputer masz, aby ten test uruchomic ?

Pewnie! Kupiłem sobie takowy na Allegro. Przydał się parę razy.

-ile kosztuje jedna klapka ... a moze jednej nie sprzedaja ?

Zależy jaką kupisz. Oryginał, podróba, używka. Cen nie znam. Nigdy klapki się u mnie nie zepsuły.

-klapka ... a moze sie zepsul silnik, albo czujnik, albo zaciela
przekladnia ...

Klapka to całość.

-ile trzeba rozebrac, zeby sie do tych klapek dobrac ...

Zależy, która padnie. Jedną mogę wyjąć bez specjalnego grzebania. Właśnie gdy miałem kłopot z zaworem nagrzewnicy, musiałem zgłębić temat. Druga przed dmuchawą - trzeba wyjąć dmuchawę. Jakieś 10 minut pracy. Pozostałe - mogą stanowić problem, ale pewności nie mam.

O ile masz odpowiedni komputer sterujacy. ASO ma, ale nie da :-)

To se kupujesz za 500zł :-) Taki wystarczy. Malutki, poręczny.

Wtryski? Też nie ma problemu. Star Diagnosis pięknie pokazuje przepływy.
Bez rozbierania silnika dowiesz się, który leje lub ma inną usterkę.

Masz przeplywomierz gdzies w ukladzie ?

Tak. Każdy z cylindrów ma mnóstwo parametrów w komputerze. Nie pamiętam już czy na moim czy na Star Diagnosis. Widać tam parametry pracy wtryskiwaczy (każdego z osobna). Można nawet ręcznie korygować coś przy nich. Fajna rzecz.

[...]

Jakie 10kg? Sprawna zwrotnica w turbinie nie stawia praktycznie żadnego oporu. Zapieczona, to co innego. Wtedy turbinę trzeba regenerować.

Tylko tu masz racje - pieknie dziala, dopoki sie cos nie
zepsuje/zuzyje, a potem nikt nie naprawi.

No coś Ty! Przecież naprawiałem turbinę. Właśnie zwrotnica się zapiekła częściowo i doprowadziło to do uszkodzenia mechaniki nastawnika. Zdemontowałem go więc, zaniosłem do speców od tych rzeczy, po 2h odebrałem. Zapłaciłem 300zł za wymianę zębatek i elementu sterującego silnikiem (scalak).

Ciagle w samochodach wspomaganie hamulcow jest pneumatyczne,

Serio? Ja mam w zasadzie elektryczne (bez wdawania się w opisy). :-)

choc to
chyba juz zaszlosc historyczna, ciagle sie uzywa hydraulicznego
wspomagania kierownicy - choc tu sie pojawily elektryczne.

Więc właśnie. Odchodzi się od logiki gumowej.

--
Pozdrawiam,
Marek

Data: 2018-10-29 01:16:05
Autor: J.F.
Dnia Mon, 29 Oct 2018 00:03:23 +0100, Marek S napisał(a):
W dniu 2018-10-28 o 21:46, J.F. pisze:
O ile masz odpowiedni komputer sterujacy. ASO ma, ale nie da :-)
To se kupujesz za 500zł :-) Taki wystarczy. Malutki, poręczny.

I wszystkie procedury ma ?

[...]

Ale czy osobny przeplywomierz jest ?

Bo z tego co slyszalem, to raczej komputer liczy dawke w/g czasu
otwarcia wtryskow. A wtedy nie ma jak sprawdzic.

[...]

Kierownica moze i mala, ale bywaja ciezsze obiekty.

I wtedy nie zawsze elektryczny naped okazuje sie szybki.

[...]

Bo to prosty silownik. Napraw pneumatyczny sterownik ze sprzezeniami ...

Ciagle w samochodach wspomaganie hamulcow jest pneumatyczne,
Serio? Ja mam w zasadzie elektryczne (bez wdawania się w opisy). :-)

A wielkiej puszki serwa nie masz ?

Choc skoro ESP potrafi samo hamulec wlaczyc to po co ta puszka ...

J.

Data: 2018-10-29 20:30:16
Autor: Marek S
W dniu 2018-10-29 o 01:16, J.F. pisze:

To se kupujesz za 500zł :-) Taki wystarczy. Malutki, poręczny.

I wszystkie procedury ma ?

Chyba żartujesz :-) Do Merców jedynym pełnym sprzętem jest Star Diagnosis. Ten, który mam jest idealny do napraw, które sam możesz dokonać typu wymiana jakiegoś czujnika lub wykrycia usterek tego, co zazwyczaj nawala jak wspomniana turbina, klapy wirowe, klimatyzacja itp. Są też bardziej zaawansowane parametry, które mi nic nie mówią typu ciśnienie w czymś tam.

[...]

Tak, na każdy cylinder.

Bo z tego co slyszalem, to raczej komputer liczy dawke w/g czasu
otwarcia wtryskow. A wtedy nie ma jak sprawdzic.

Nie mam bladego pojęcia jak to działa, ale działa. Właśnie miałem z 2 wtryskami taką właśnie historię. Komputer pokazał, że fizyczne przepływy są inne względem żądanych. Wtryskiwacze poszły na złom.

Jakie 10kg? Sprawna zwrotnica w turbinie nie stawia praktycznie żadnego
oporu. Zapieczona, to co innego. Wtedy turbinę trzeba regenerować.

Kierownica moze i mala, ale bywaja ciezsze obiekty.

Jakie cięższe obiekty miałby sterownik turbiny podnosić?

Bo to prosty silownik.

Rzecz mocno względna. Jest w nim CPU, komunikacja oczywiście cyfrowa.

Napraw pneumatyczny sterownik ze sprzezeniami ...

No więc o tym mówię. Elektryka w samochodzie jest prostsza w diagnostyce i precyzyjniejsza w działaniu.

Ciagle w samochodach wspomaganie hamulcow jest pneumatyczne,
Serio? Ja mam w zasadzie elektryczne (bez wdawania się w opisy). :-)

A wielkiej puszki serwa nie masz ?

Nie. Wszystkim steruje pompa elektryczna. Stosunkowo mały silnik z radiatorem.

--
Pozdrawiam,
Marek

Data: 2018-10-30 11:50:53
Autor: J.F.
Użytkownik "Marek S"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:pr7n49$tmo$1@node2.news.atman.pl...
[...]

sterownik turbiny to nie, ale rozne napedy bywaja.
O takie np otwieranie bagaznika.

[...]

Ale rozroznijmy pare rzeczy:
-np przestawianie klapki w nawiewie, dwustanowe,
-ustawianie tejze klapki na potrzebny
-stabilizacja temperatury w pojezdzie.

Pierwsze sie robi pneumatyka prosto i dobrze.

[...]

No to widac ktos w koncu pomyslal.

A krok nastepny - zaciski elektryczne ... bo po co jakas pompa ...

J.

Data: 2018-10-30 17:47:12
Autor: Marek S
W dniu 2018-10-30 o 11:50, J.F. pisze:

Jakie cięższe obiekty miałby sterownik turbiny podnosić?

sterownik turbiny to nie, ale rozne napedy bywaja.
O takie np otwieranie bagaznika.

Ale tu szybkości nie trzeba przecież. A wręcz przeciwnie. Nie bardzo łapię do czego zmierzasz. Miałeś wykazać, że pneumatyczne rozwiązania do sterowania silnikiem czy urządzeniami "komfortowymi" są lepsze. Więc pogubiłem się teraz :-)

Ale rozroznijmy pare rzeczy:
-np przestawianie klapki w nawiewie, dwustanowe,

Nie - ono jest wielostanowe i to każdej, nawet zachowującej się dwustanowo. U mnie ponad 2000 stanów. Pewnie i tak klapka nie ma takiej rozdzielczości ruchu więc załóżmy, że 100.

-ustawianie tejze klapki na potrzebny
-stabilizacja temperatury w pojezdzie.

Pierwsze sie robi pneumatyka prosto i dobrze.

Serio ciągnięcie węży pneumatycznych po kabinie jest lepsze zamiast 3 przewodów elektrycznych (zasilanie + magistrala), do których są wszystkie klapki podłączone?

Załóżmy nawet, że z jakiegoś powodu lepiej ciągnąć kupę rurek, to jak to diagnozować bez rozbierania połowy auta i wizualnej weryfikacji? A jak nie działa, to ciśnieniomierzem sprawdzać czy jest "zasilanie"? Czy na ucho czy syczy?

Chyba coś przekombinowałeś :-)

A krok nastepny - zaciski elektryczne ... bo po co jakas pompa ...

To już się robi od dawna choć nieco inaczej. Hamulce elektrodynamiczne to się nazywa :-) W elektryku używałem ich. Klocki też są ale prawie nie używane, pajęczyną porosły :-D Pewnie wytrzymają tyle co samochód bez wymiany :-)

--
Pozdrawiam,
Marek

Data: 2018-10-30 19:38:12
Autor: J.F.
Użytkownik "Marek S"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:pra1uh$26p$1@node2.news.atman.pl...
[...]

To inaczej - takie mieszane napedy byly w przeszlosci uzywane do bardziej wymagajacych zadan ... bo szybsze.

Teraz elektronika zrobiła postep i juz taki pewny bym nie byl.

[...]

Ale do uruchomienia nadmuchu na szybe nie trzeba 100 stanow, wystarcza dwa :-)

We wspomnianym mondeo klapka do dawkowania cieplego powietrza z nagrzewnicy byla sterowana elektrycznie.

Ale wspomaganie kierownicy przez lata bylo hydrauliczne i nikt na predkosc nie narzekal :-)

[...]

Eee tam wezy. Widziales fotki - rurka ze 4 mm srednicy.
Niewiele grubsze niz kabel elektryczny.
I wcale nie "po kabinie", jesli galka sterujaca gdzies na srodkowej konsoli, a klapki gdzies za ta konsola.

Fakt - zbyt szybko to nie dzialalo.
Ale tez nie musialo szybko dzialac.

A sam rozumiesz, ze taki silownik pneumatyczny ma znacznie prostsza i tansza konstrukcje niz silnik elektryczny z enkoderem i mikroprocesorem.
Ktory wymaga dostarczenia zasilania i sterowania, wiec kabli jest wiecej wiecej :-)

[...]

Na ucho, na palec ...
Skoro nie dmucha tam gdzie trzeba, to i tak wiadomo, ze jest uszkodzone, i trzeba rozebrac.

Diagnostyka bylaby prosta ... tylko niestety - nie mialem dokladnego opisu, reverse engineerig okazal sie mylacy, a byc moze zawor był uszkodzony i mylil dodatkowo - bo funkcjonalnosc okazala sie dosc skomplikowana.

Ale komputerami producent rownie chetny do dzielenia sie jak opisami, wiec komputery zdiagnozowac IMO jeszcze trudniej :-)

[...]

Byc moze, choc glowy nie dam jak z potrzebna sila ... choc jesli Tesla potrafi 200kW napedzac kola, to i hamowac silnikiem powinna dobrze.

Ale ja o zwyklych samochodach - pomysl elektrycznego zacisku sie pojawil wiele lat temu,  o prosze, jeden patent juz pewnie wygasl
http://www.freepatentsonline.com/6412610.pdf

a jakos sie nie przebil. A moze i przebil - na razie w parkingowych hamulcach.

Przy calym narzekaniu na hydraulike, cos producenci z niej nie zrezygnowali.

No i sam zobacz - sterownik ABS dosc szybki jest, a nikt nie narzeka, ze hydraulika nie wyrabia :-)

P.S. pierwsze ABS byly zdaje sie czysto hydrauliczno-mechaniczne. Ale tez sie nie przyjely.

J.

Data: 2018-10-30 20:49:58
Autor: Marek S
W dniu 2018-10-30 o 19:38, J.F. pisze:

[...]

Przykro mi, klapki mają tyle stanów bo są zrealizowane na silnikach krokowych lub jakimś serwo. Nie zagłębiałem się.

A co do regulacji nadmuchu na szybę, to ta konkretna klapka nie przyjmuje 2 pozycji, jak sugerujesz. W zależności od wilgotności i temperatury powietrza i stanu rozgrzania chyba nagrzewnicy, płynnie dzielony jest nadmuch na poszczególne kierunki. Zmienia się w takt pracy elektronicznej inteligencji.

Eee tam wezy. Widziales fotki - rurka ze 4 mm srednicy.

Wiem o tym, że to węże akwarystyczne bardziej.

Niewiele grubsze niz kabel elektryczny.
I wcale nie "po kabinie", jesli galka sterujaca gdzies na srodkowej konsoli, a klapki gdzies za ta konsola.

Ja mówię o całości w postaci logiki pneumatycznej. A więc turbina, zamek centralny i wszystko cholera wie co jeszcze. Dmuchniesz w jeden - auto przyspieszy, dmuchniesz w drugi - drzwi się zamkną.  Daj spokój. Brakuje tylko odtwarzacza wałka Edisona jako systemu audio.

A nawet jeśli mówimy o w/w gałce. Dajmy na to, że chcesz zaprojektować aby ten wężyk zyskał ciśnienie i ustawił jakąś klapkę wentylacyjną w chwili gdy na pilocie wciśniesz przycisk szybkiego schładzania auta zaparkowanego na słońcu (otwieranie okien i centralnego zamka, uruchomienie odpowiednich nawiewów, wentylacja foteli i inne). I co wtedy? Skrzyżowania wężyków robisz? Inteligentne zaworki imitujące bramki logiczne? Butlę podtrzymującą ciśnienie instalacji logicznej na postoju?

[...]

Kabli jest zawsze, konsekwentnie 3: zasilanie i magistrala. W tym układzie pracuje chyba każdy czujnik, każdy zamek, światła tak są sterowane. Nawet cały zespół ambient light gdzie pierdylion jest źródeł światła, reaguje na światło z zewnątrz, na guziki przyciskane przez kierowcę itp a do sterownika tym zarządzającego dochodzą ... 3 kabelki. To nie te czasy, o których piszesz.

[...]

A dmucha tak mocno jak ma dmuchać? A czy to dmuchanie jest poprawnie zmienne? W końcu niektóre dmuchania mogą być uzależnione np. od obciążenia silnika. A to z kolei podczas jazdy można sprawdzić jedynie. I wtedy co? Z silnika do kabiny ciągniesz wężyk i podłączasz do swojego ucha by stwierdzić czy syczenie jest ok, czy o oktawę wyżej powinno? :-)

Ale komputerami producent rownie chetny do dzielenia sie jak opisami, wiec komputery zdiagnozowac IMO jeszcze trudniej :-)

Jak widać na rynku: komputerki do grupy VAG są tanie i chyba nawet kompletne. Więc sporo tych informacji wyciekło skoro one powstały.

Z innymi markami jest gorzej, ale warsztat stać na kupienie lepszego sprzętu. Są nawet takie, które aktualizują się poprzez GSM (pobieranie nowych bibliotek) i mają interfejsy do wszelkich marek. Ceny nawet tych oryginalnych mocno spadły. To nie jest żaden problem.

Byc moze, choc glowy nie dam jak z potrzebna sila ... choc jesli Tesla potrafi 200kW napedzac kola, to i hamowac silnikiem powinna dobrze.

Nawet Nissan Leaf potrafi mocno hamować w ten sposób... powodując zagrożenie bo hamowanie poprzez zdjęcie nogi z gazu jest bez świateł stopu. Przynajmniej było za czasów kiedy ja nim jeździłem. Może to poprawili.

No i sam zobacz - sterownik ABS dosc szybki jest, a nikt nie narzeka, ze hydraulika nie wyrabia :-)

Mówiliśmy o pneumatyce. Hydraulika to zupełnie coś innego. Chociażby potrafi ciepło odprowadzać, potrafi też smarować, można ją wymienić poprzez wylanie i wlanie - żadna elektronika tego nie umie.

Natomiast o szybkości działania tej hydrauliki w ABS decyduje wyłącznie elektronika a nie pneumatyka :-)

--
Pozdrawiam,
Marek

Data: 2018-10-30 23:53:11
Autor: J.F.
Dnia Tue, 30 Oct 2018 20:49:58 +0100, Marek S napisał(a):
[...]

Widac jest roznica miedzy mercedesem a fordem :-)

[...]

No ale widzisz - tak robili.

[...]

Widziales strone - akumulator podcisnienia tam jest.
Choc pewnie nieszczelnosci szybko go wypelnia.

No i maly + dla projektantow mondeo - po awarii podcisnienia ustawia
sie do nadmuchu na szybe. Moze mily chlodek nie dmuchnie ci po twarzy, ale szyba nie zaparuje
:-)

[...]

Zdaje sie robia ciezarowki z ABS.

J.

Data: 2018-10-31 01:07:00
Autor: PiteR
Jaka jest wydajność prądowa alternatorów?
wysyłam jeszcze raz z innego serwera

Data: 2018-10-31 08:04:45
Autor: J.F.
na  ** p.m.s **  Marek S pisze tak:
[...]

A bo to masz wybor ...

Wszystko działa na linki i siłę kierowcy. Żadnej automatyki i silniczków siłowniczków.

linki rdzewieja :-)

J.

Data: 2018-10-27 22:50:28
Autor: PiteR
na  ** p.m.s **  Marek S pisze tak:

> [...]
> chyba muszę kupić jakiś porządny samochód a nie vw Nie widzę Twojego komentarza ale wyczytałem go z odpowiedzi JF.

Oj to bardzo niedobrze, że nie widać postów :/

Wysyłam na serwer nntp.aioe.org bo z Uk nie mam dużego wyboru
a J.F. odczytał post z news.neostrada.pl czyli nie z jakiegoś egzotycznego serwera. Ty chyba korzystasz z atmana i tam mnie nie widać :/

Chcesz zobaczyć mityczne zawory? Proszę bardzo:

linki

:-D

o dzieki przyjacielu zrobię sobie listę samochodów jakich nie kupować ;)

Jak wnioskuję, w Twoim aucie nie ma czegoś takiego więc
nagrzewnica jest zawsze gorąca? Masz więc rację - kup lepsze auto.
Ja bym nie wydolił w upale dogrzewania.

I tu mi dałeś temat do rozkminy. O ile stopni nagrzewnica podgrzewa deskę (zakładając, że kierownice powietrza są szczelne)

--
Piter

Sweet little girl I prefer
You behind the wheel
Me the passenger

Data: 2018-10-31 01:04:19
Autor: PiteR
na  ** p.m.s **  Marek S pisze tak:

> [...]

I tu mi dałeś temat do rozkminy. O ile stopni nagrzewnica podgrzewa deskę (zakładając, że kierownice powietrza są szczelne)

wychodzi że aioe jest blokowany

HWDA

--
Piter

Sweet little girl I prefer
You behind the wheel
Me the passenger

Data: 2018-10-31 22:40:37
Autor: Marek S
W dniu 2018-10-31 o 02:04, PiteR pisze:

[...]
:/

Czytając grupę, sporadycznie widuję, że tnie jakąś osobę. Co ciekawe - zawsze jest to ta sama osoba. Przypuszczam, że jakieś filtry w komunikacji międzyserwerowej narzucają "ochronę".  :-(

I tu mi dałeś temat do rozkminy. O ile stopni nagrzewnica podgrzewa
deskę (zakładając, że kierownice powietrza są szczelne)

Ona jest gorąca jak cholera. U mnie chyba 80 czy 90 stopni. Już nie pamiętam. Dłuższy czas temu przyglądałem się temu... Z pewnością musi być nieźle wszystko rozgrzane wokół. Również wiele zależy od wielkości nagrzewnicy. Jeśli jest malutka jak w koreańczykach, to pół biedy.

--
Pozdrawiam,
Marek

Data: 2018-10-31 23:24:29
Autor: Cavallino
W dniu 31-10-2018 o 22:40, Marek S pisze:
[...]

Nie - tylko aioe to badziew, który nie propaguje postów na wiele serwerów.
Można używać wszystko, tylko nie to.

Data: 2018-11-01 21:57:41
Autor: Marek S
W dniu 2018-10-31 o 23:24, Cavallino pisze:

Nie - tylko aioe to badziew, który nie propaguje postów na wiele serwerów.
Można używać wszystko, tylko nie to.

Fakt, problemy z propagacją to najbardziej prawdopodobne uzasadnienie bo dla neostrady wszystkie jego wypowiedzi są widoczne a dla atmana już niektóre giną. Zwrócę na to uwagę na to w przyszłości.

--
Pozdrawiam,
Marek

Data: 2018-10-27 11:18:27
Autor: J.F.
[...]

Alternatory sa rozne. Kiedys byly 35A, potem 55A, a dzis zdarzaja sie
i 230A. Alternator dobiera producent do auta i wyposazenia.

Czy jedne (szczególnie na postoju) ledwo dają radę ładować akumulator a inne, geometrycznie podobne, mogą niemalże miasto zasilić? Oczywiście koloryzuję aby podkreślić konflikt logiczny.

Osobna sprawa, ze ten prad to na wysokich obrotach. Na niskich prad jest mniejszy.

I jeszcze kwestia - diesel czy benzyna ?
Diesel ma nizsze obroty, przelozenie do altka moze byc wyzsze, a potem
850 rpm silnika daje wieksze obroty niz w benzynie.

A teraz jeszcze te cwane komputery ... moze nie tylko podniosl obroty,
ale tez wylaczyl grzalki.

No i kwestia jazdy - moze sobie 30 minut jedziesz do pracy, a moze 5
minut jedziesz i 10 minut stoisz na swiatlach ..

Zastanawia mnie też jak to możliwe, że konstrukcja wytrzymuje tak ogromne obciążenia (zgaduję: 200A)? W końcu to wymaga grubego drutu, sporych diod więc alternator powinien być ogromny, a nie jest.

Drut jest zadziwiajaco cienki, choc takiego 200A to nie rozkrecalem.
Moze licza, ze stalego poboru nie bedzie, moze przy duzych obrotach
wentylator dobrze chlodzi ... I wcale nie sa duze http://www.bosch-motorsport.de/content/downloads/Products/9007203590525707.html

Ale to nie sa seryjne.

J.

Data: 2018-10-27 21:49:06
Autor: Marek S
W dniu 2018-10-27 o 11:18, J.F. pisze:

Alternatory sa rozne. Kiedys byly 35A, potem 55A, a dzis zdarzaja sie
i 230A. Alternator dobiera producent do auta i wyposazenia.

W osobówkach 230A? Wow

Osobna sprawa, ze ten prad to na wysokich obrotach.
Na niskich prad jest mniejszy.

No więc właśnie przy niskich spokojnie wyciąga u mnie ok 150-200A. Wiem to doskonale ponieważ gdy obroty silnika na jałowym mnie o tym informują.

I jeszcze kwestia - diesel czy benzyna ?

Jak napisałem - diesel.

Diesel ma nizsze obroty, przelozenie do altka moze byc wyzsze

I jest. Ten sam alternator dla podobnego modelu w benzynie różnie się .... średnicą kółka jedynie :-) Tak mi w serwisie powiedziano przy jakiejś tam pogawędce.

A teraz jeszcze te cwane komputery ... moze nie tylko podniosl obroty,
ale tez wylaczyl grzalki.

Absolutnie nie. Nie mam automatyki garażowej więc wyciągam auto z garażu, zamykam sam garaż, zamykam bramę na posesję, wsiadam - i mam ciepło.

No i kwestia jazdy - moze sobie 30 minut jedziesz do pracy, a moze 5
minut jedziesz i 10 minut stoisz na swiatlach ..

Kiedyś gadaliśmy o tym. Zwykle w korku ze 35 minut + chyba z 15 minut ekspresówką.

I wcale nie sa duze
http://www.bosch-motorsport.de/content/downloads/Products/9007203590525707.html

Coś link nie podejmuje ze mną współpracy :-)

Ale to nie sa seryjne.

Zresztą nieseryjne nie stanowią odniesienia dla mnie. Ja mam zwykły, seryjny.

--
Pozdrawiam,
Marek

Data: 2018-10-27 22:55:22
Autor: J.F.
Dnia Sat, 27 Oct 2018 21:49:06 +0200, Marek S napisał(a):
W dniu 2018-10-27 o 11:18, J.F. pisze:
Alternatory sa rozne. Kiedys byly 35A, potem 55A, a dzis zdarzaja sie
i 230A. Alternator dobiera producent do auta i wyposazenia.

W osobówkach 230A? Wow

Tez tak powiedzialem. Cytryna jakas.

Moze mieli dosc narzekajaych kierowcow :-)

[...]

Ale nie mierzyles ?

Np ten - 210A
http://www.bosch-motorsport.de/content/downloads/Products/9007202033226251.html#

ale 120A dopiero przy 4000 rpm - alternatora, silnika znacznie mniej.

[...]

A napiecie patrzyles ? Moze z akumulatora leci, a komputer kontroluje, zeby za bardzo nie
rozladowac :-)

No i kwestia jazdy - moze sobie 30 minut jedziesz do pracy, a moze 5
minut jedziesz i 10 minut stoisz na swiatlach ..
Kiedyś gadaliśmy o tym. Zwykle w korku ze 35 minut + chyba z 15 minut ekspresówką.

No to zdazy naladowac na nastepny raz :-)

I wcale nie sa duze
http://www.bosch-motorsport.de/content/downloads/Products/9007203590525707.html

Coś link nie podejmuje ze mną współpracy :-)

U mnie dziala.

Ale wpisz w google "alternator 230A" - pelno linkow. Audi, Porsche, BMW ...

J.

Data: 2018-10-27 23:14:52
Autor: Marek S
W dniu 2018-10-27 o 22:55, J.F. pisze:

Tez tak powiedzialem. Cytryna jakas.

Moze mieli dosc narzekajaych kierowcow :-)

Wierzę, wierzę. Moja ciekawość została niniejszym zaspokojona :-)

No więc właśnie przy niskich spokojnie wyciąga u mnie ok 150-200A. Wiem
to doskonale ponieważ gdy obroty silnika na jałowym mnie o tym informują.

Ale nie mierzyles ?

Owszem, mierzyłem. Oczywiście nie amperomierzem, bo nie mam takiego, który 130A by wytrzymał. Wiem o tych amperach właśnie wskutek oglądania sobie silnika pod komputerem. Zbyt często auto zaczęło mi wchodzić na wyższe obroty więc zastanowiło mnie to. Dociekałem i znalazłem przyczynę: permanentne grzanie elektryczne.

A napiecie patrzyles ?
Moze z akumulatora leci, a komputer kontroluje, zeby za bardzo nie
rozladowac :-)

J/w - siłą rzeczy również. Stabilne 14.3V.

Ale wpisz w google "alternator 230A" - pelno linkow.
Audi, Porsche, BMW ...

Oki, ufam.

--
Pozdrawiam,
Marek

Data: 2018-10-28 17:48:44
Autor: Tomasz Gorbaczuk
W dniu .10.2018 o 22:55 J.F. <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> pisze:

Tez tak powiedzialem. Cytryna jakas.

Miałem taki w C4GP.
Te 230A potrzebe było min. do grzania kabiny grzałką 1,5kW.
Teraz w kia mam więcej "podgrzewaczy", z kierownicą włącznie, ale altek  chyba mniejszy bo na dużym mrozie dopóki nie ruszę fotele słabo grzeją :-)

TG

Data: 2018-10-27 23:25:36
Autor: Kaczin
W dniu 26.10.2018 o 19:54, Marek S pisze:
Witam,

Pytam wyłącznie z ciekawości. Otóż czytając o problemach posiadaczy samochodów osobowych z np. ładowaniem akumulatora gdy coś tam ekstra

Jakiś link, do tych problemów?
Bo zdaje się, że piszesz o problemach posiadaczy samochodów z prądnicami - czyli jakieś Fiaty 126. Innymi słowy historia.

--
Kaczin

Data: 2018-10-28 06:49:04
Autor: Zenek Kapelinder
Jaka jest wydajność prądowa alternatorów?
Problemy z akumulatorami w 126p pojawialy sie z winy uzytkownikow. W sprawnym 126p pradnica o oszalamiajacej mocy 180W dawala rade w zime doladowac po rozruchu. Uzykownicy sami niszczyli akumulatory. Nasluchali sie bajek o koniecznosci doladowania akumulatora przed zima. Wyciagali akumulator i podlaczali do prostownika bez problemu gotujacego elektrolit. A w 126p byly akumulatory nie tolerujace napiecia powyzej 14,5V. Do tego mocowanie akumulatora do karoserii nie bylo przyjemne. To go stawiali na polce nie przykreconego. Na dziurach podskakiwal i sie obtrzasala masa czynna. To wystarczalo zeby zabic akumulator w krotkim czasie. W efekcie braki akumulatorow na rynku wynikaly z ich duzo szybszego zuzycia. To samo sie dzialo z akumulatorami w Ladzie, Polonezie, 125p, Skodzie, Volkswagenie, Mercedesie itd. a one mialy alternatory.

Jaka jest wydajność prądowa alternator Ăłw?