Jaka jest wydajność prądowa alternator Ăłw?

Data: 2018-10-26 20:40:30
Autor: Tomasz Pyra
Jaka jest wydajność prądowa alternator Ăłw?
Dnia Fri, 26 Oct 2018 19:54:06 +0200, Marek S napisał(a):

Zastanawia mnie też jak to możliwe, że konstrukcja wytrzymuje tak ogromne obciążenia (zgaduję: 200A)? W końcu to wymaga grubego drutu, sporych diod więc alternator powinien być ogromny, a nie jest.

200A przy 14V to znowu nie jest jakieś ogromna moc, żeby jej miały nie
sprostać diody w alternatorze (a termicznie obciążają je tylko straty).

A rozmiary jednak trochę się różnią - mam 140A i jest sporo większy od
chyba 80A z mniejszego auta.

Data: 2018-10-26 21:23:50
Autor: Marek S
W dniu 2018-10-26 o 20:40, Tomasz Pyra pisze:

A rozmiary jednak trochę się różnią - mam 140A i jest sporo większy od
chyba 80A z mniejszego auta.

A czy wyliczony przeze mnie pobór 200A bez stwarzania alternatorowi problemów wydajnościowych jest możliwy w autach osobowych? Wydaje mi się to bardzo wysoką wartością.

Skoro w mniejszych autach alternator daje 80A (lub trochę mniej), to dlaczego dość popularne są wypowiedzi "nie ładuje mi akumulatora gdy mam włączone to czy tamto"? Jeśli małe auto nie jest wyposażone w elektryczne ogrzewanie, to 80A powinno z palcem w oku wystarczyć na wszystko. To też mi się nie skleja w logiczną całość.

--
Pozdrawiam,
Marek

Data: 2018-10-26 13:02:10
Autor: sczygiel
Jaka jest wydajność prądowa alternatorów?
W dniu piątek, 26 października 2018 14:23:56 UTC-5 użytkownik Marek S napisał:
> [...]

Skoro w mniejszych autach alternator daje 80A (lub trochę mniej), to dlaczego dość popularne są wypowiedzi "nie ładuje mi akumulatora gdy mam włączone to czy tamto"? Jeśli małe auto nie jest wyposażone w elektryczne ogrzewanie, to 80A powinno z palcem w oku wystarczyć na wszystko. To też mi się nie skleja w logiczną całość.

Przelecialem po ogloszeniach i specyfikacji tam gdzie podano i bez problemu sa alternatory 130-180A

Wiec pewnie i wieksze sie moga trafic. A instalacja jest zrobiona w aucie tak aby przewidziec warunki eksploatacji.

Choc pewnie jak alternator non stop bedzie pracowac przy wysokim obcizaeniu to moze sie przegrzac.
Przy czym zima akurat sprzyja temu aby sie nie przegrzal wiec studzenie ma lepsze.

Data: 2018-10-26 22:21:09
Autor: Tomasz Pyra
Dnia Fri, 26 Oct 2018 21:23:50 +0200, Marek S napisał(a):

[...]

200A przy 12V to 2.4KW

Dość sporo, ale jak włączy się wszystko na raz to kto wie...

Światła drogowe+mijania ze 20A, przeciwmgłowe oba z 15A, szyba ogrzewana
20A, fotele na maksa też myślę że po kilkadziesiąt wezmą.
Wentylatory kabiny i chłodnic też wezmą w sumie ze 30A.
Wspomaganie kierownicy na prąd jak się szybko kręci kierownicą to bierze
stokilkadziesiąt A (no ale to powiedzmy nie jest stały pobór).
Do tego osprzęt silnika, dodatkowe urządzenia w gniazdach, przyczepa,
wycieraczki.
W dieslu świece żarowe.

Jak to się posumuje, to takie 200A wydaje się wcale nie być przesadzone.

Ja to się tylko dziwię, że im się opłaca nadal tkwić w instalacjach 12V,
które choćby kosztują wiele miedzi, na całkiem grube przewody które muszą
oplatać cały samochód.

I gdyby tu jeszcze trzeba było koło na nowo wymyślać, ale nie - instalacje
24V są od dawna w ciężarówkach i raczej wszelkie urządzenia są jak
najbardziej opracowane.

Skoro w mniejszych autach alternator daje 80A (lub trochę mniej), to dlaczego dość popularne są wypowiedzi "nie ładuje mi akumulatora gdy mam włączone to czy tamto"?

Raczej w używanym w normalnych warunkach, sprawnym samochodzie nie powinno
to mieć miejsca.

Raczej stawiam albo na bardzo dziwną eksplowtację, albo najczęściej jednak
na zużycie prądu na postoju.

Data: 2018-10-27 11:30:22
Autor: J.F.
Dnia Fri, 26 Oct 2018 22:21:09 +0200, Tomasz Pyra napisał(a):
[...]

Cieniutkie te wspolczesne druciki. Az sie czasem dziwie, ze im sie to
nie pali ... dobra izolacja ?

I gdyby tu jeszcze trzeba było koło na nowo wymyślać, ale nie - instalacje
24V są od dawna w ciężarówkach i raczej wszelkie urządzenia są jak
najbardziej opracowane.

Moze po prostu miedz nie jest taka droga, a drogie jest przygotowanie
wiazki, zamontowanie itp. Coraz wiecej tych urzadzen i coraz wieksze
schematy.

[...]

Sam liczysz - swiatla mijania powiedzmy 10A, wentylator, grzane szyby,
fotele ... a stoisz w korku ...

Raczej stawiam albo na bardzo dziwną eksplowtację, albo najczęściej jednak
na zużycie prądu na postoju.

Albo uszkodzony altek. Spalona dioda i cos tam laduje, ale slabo ...

J.

Data: 2018-10-28 11:47:52
Autor: Tomasz Pyra
Dnia Sat, 27 Oct 2018 11:30:22 +0200, J.F. napisał(a):

[...]

Też się dziwię.
Pobadałem to w Civicu i spadki napięcia o 2-3V na wiekszych odbiornikach to
norma.
Na pompie paliwa było 2.4V spadku napięcia (przewody wszystkie seryjne,
nieuszkodzone) - tyle że to chyba jest policzone, bo na akumulatorze jest
14.4V, a na pompie wtedy 12V, czyli wartość nominalna.

W każdym razie moim zdaniem to oznacza że grubości przewodów są liczone na
styk - stąd hipoteza że gdyby dostali instalację 24V, to by to sporo
pomogło.

[...]

W Civicu (a to naprawdę jest proste auto bez żadnego dodatkowego
wyposażenia), masa wszystkiech wiązek elektrycznych to 20kg (przewody,
wtyki i peszle).
Oczywiscie nie każdym płynie duży prąd, bo sporo jest sygnałowych, ale
jednak te zasilające są istotnym składnikiem.
Do tego cena to jedna, ale o nad tymi dodatkowymi kilogramami też warto się
pochylić.

W nowyszych i lepiej wyposażonych samochodach poszli w multipleksowanie
wiązki.
W Civicu przekaźniki tylnych świateł, pompy paliwa itd. są pod deską i
wszystkie przewody lecą przez cały samochód.
W nowych autach jest "tylny moduł elektryczny" z jednym grubym przewodem
zasilającym, sterowany CAN, który ma przekaźniki i bezpieczniki do
sterowania urządzeniami z tyłu.
Miedzi co prawda chyba idzie tyle samo (bo pewnie trzeba założyć że
wszystko z tyłu będzie włączone jednocześnie), ale może chociaż zaoszczędzą
na izolacji.

[...]

No ale w korku ten alternator i tak jest w stanie dawać maksymalny prąd,
więc jakoś to pewnie powinien napędzić.

Raczej stawiam albo na bardzo dziwną eksplowtację, albo najczęściej jednak
na zużycie prądu na postoju.

Albo uszkodzony altek. Spalona dioda i cos tam laduje, ale slabo ...

No jeszcze szczotki tam trzeba czasami zmieniać (zazwyczaj razem z
regulatorem).

Kiedyś to objawem uszkodzenia akumulatora było właśnie spadające napięcie
na niskich obrotach.
Ale już w tym Civicu to już nieprawda, bo ma regulator napięcia sterowany
komputerem i po kilku minutach pracy, jak samochód stoi, to obniża napięcie
(niby w celu oszczędzania paliwa).

Więc zostaje podłączyć oscyloskop i sprawdzać pulsację.
Chyba że multimetr w trybie AC coś pokaże.

Data: 2018-10-28 10:52:55
Autor: Mateusz Viste
On Sun, 28 Oct 2018 11:47:52 +0100, Tomasz Pyra wrote:
W każdym razie moim zdaniem to oznacza że grubości przewodów są liczone
na styk - stąd hipoteza że gdyby dostali instalację 24V, to by to sporo
pomogło.

E tam by pomogło. Po prostu średnica przewodów by się zmniejszyła. Chytrość ludzka nie zna granic.

Mateusz

Data: 2018-10-27 21:37:56
Autor: Marek S
W dniu 2018-10-26 o 22:21, Tomasz Pyra pisze:

200A przy 12V to 2.4KW

Dość sporo, ale jak włączy się wszystko na raz to kto wie...

No właśnie niekoniecznie wszystko, przynajmniej u mnie. Liczyłem oszczędnie. Skoro samo ogrzewanie to czasem 130A, 70A da się wygenerować włączając choćby audio + światła + być może jeszcze jakąś pierdołę. Nic wyszukanego.

Ja to się tylko dziwię, że im się opłaca nadal tkwić w instalacjach 12V,
które choćby kosztują wiele miedzi, na całkiem grube przewody które muszą
oplatać cały samochód.

Więc właśnie. Patrzałem na przewody do wspomnianego ogrzewania. Mają chyba centymetr szerokości. To bardziej szyny niż przewody. Bez sensu...

Raczej stawiam albo na bardzo dziwną eksplowtację, albo najczęściej jednak
na zużycie prądu na postoju.

Dziwną? Wcale niekoniecznie. Jak wspomniałem - wchodzę do auta nawet teraz, gdy jest +10. Jeśli ostygnie na zewnątrz, to bez podłączania komputera wiem, że rusza ogrzewanie elektryczne skoro natychmiast mam ciepło. Stan ten trwa aż do momentu kiedy silnik sam będzie potrafił grzać kabinę ... lub ... jak wspomniałem, całą zimę bo padł mi elektrozawór (psuje się co rok - 2 lata - taka przypadłość modelu) - o czym nie wiedziałem bo niby skąd.

--
Pozdrawiam,
Marek

Data: 2018-10-28 13:04:43
Autor: Tomasz Pyra
Dnia Sat, 27 Oct 2018 21:37:56 +0200, Marek S napisał(a):

[...]

Ale to ogrzewanie tylko na chwilę - podobnie jak np. wspomaganie kierownicy
które pociągnąć potrafi jeszcze więcej, albo rozrusznik.

Chwilowy ujemny bilans jest spoko - tak długo jak jest chwilowy.

[...]

No niestety.
Bo tu jeszcze trzeba pamiętać że jak w instalacji 230V przy 20A będą 2V
spadku napięcia, to nie ma nad czym płakać, bo to ledwo 1%.

Ale jak przy 12V 20A, na takim samym przewodzie będą 2V spadku - to już
jest sporo i nagle się okazuje że w samochodzie światła gorzej świecą.

[...]

No tak, ale to jest właśnie eksploatacja niesprawnego samochodu i nie ma
się co dziwić że kończy się to jakimiś problemami.
Jak ogrzewanie jest sprawne, grzałka wyłącza się pewnie po 3 minutach i
wszystko gra (tak długo jak ktoś nie robi "tras" po 3min).

Data: 2018-10-28 14:23:05
Autor: Marek S
W dniu 2018-10-28 o 13:04, Tomasz Pyra pisze:

Ale to ogrzewanie tylko na chwilę - podobnie jak np. wspomaganie kierownicy
które pociągnąć potrafi jeszcze więcej, albo rozrusznik.

Chwilowy ujemny bilans jest spoko - tak długo jak jest chwilowy.

Tyle tylko, że u mnie "chwila" trwała dwa czy 3 miesiące zanim zorientowałem się, że nie działa elektrozawór nagrzewnicy. Pisałem o tym. Nie miałem żadnych problemów z ładowaniem czy czymkolwiek.

No tak, ale to jest właśnie eksploatacja niesprawnego samochodu i nie ma
się co dziwić że kończy się to jakimiś problemami.

No to jeszcze raz - żadnych problemów nie miałem. :-) Po prostu drastycznie wzrósł pobór prądu o czym nie wiedziałem bo nie było żadnych oznak tego, poza przypadkowo dokonanym odczytem na komputerze diagnostycznym.

--
Pozdrawiam,
Marek

Data: 2018-10-28 15:40:01
Autor: J.F.
Dnia Sun, 28 Oct 2018 14:23:05 +0100, Marek S napisał(a):
[...]

Ale tez do konca nie wiemy ile tego pradu brakowalo i jak dlugo.

No i jak pisales - miales sprytny komputer, ktory w razie potrzeby
poniosl obroty jałowe ...

J.

Data: 2018-10-28 20:12:42
Autor: Marek S
W dniu 2018-10-28 o 15:40, J.F. pisze:

Ale tez do konca nie wiemy ile tego pradu brakowalo i jak dlugo.

Do pracy codziennie dojeżdżałem - z czego czasowo większość drogi to albo postój albo jazda bez używania pedału gazu (dosłownie - do 20km/h tak się da). Jeśli na jałowym biegu bilans energetyczny byłby ujemny, to miałbym natychmiast informację o tym na desce rozdzielczej.

Z kolei, jeśli po parkowaniu miałbym problem z akumulatorem, to również wiedziałbym natychmiast. Na desce pojawia się wtedy napis, że wszystkie funkcje komfortowe zostają odłączone do czasu podładowania akumulatora (czyli 8 minut jazdy). Tak się stało gdy kamerę zostawiłem na chyba 5 dni włączoną.

No i jak pisales - miales sprytny komputer, ktory w razie potrzeby
poniosl obroty jałowe ...

Jasne, ale po mniej więcej minucie redukował je do normalnych uznając, że alternator jednak podoła.

Tak na marginesie - zawór nagrzewnicy 2x wymieniałem rok po roku. Po każdej wymianie zjawisko ustępowało. Tylko na zimnym silniku obroty są przez chwilę (ze 3 minuty, zależnie od potrzeb) wyższe - co jest prawidłowe.

--
Pozdrawiam,
Marek

Data: 2018-10-28 21:51:19
Autor: J.F.
Dnia Sun, 28 Oct 2018 20:12:42 +0100, Marek S napisał(a):
[...]

Moze masz lepszy samochod - wiekszosc o tym nie informuje.

A ze dluga trasa, to np ta grzalka mogla odpuscic po 15 minutach i
akumulator sie doladowal.

Tak czy inaczej - alternatory coraz mocniejsze, prad nawet na jalowych
obrotach coraz mocniejszy, ale i odbiornikow pradu coraz wiecej ..

Tak na marginesie - zawór nagrzewnicy 2x wymieniałem rok po roku. Po każdej wymianie zjawisko ustępowało. Tylko na zimnym silniku obroty są przez chwilę (ze 3 minuty, zależnie od potrzeb) wyższe - co jest prawidłowe.

Tak na margnesie - twoj swietny komputer nie wykryl uszkodzonego
zaworu.
A przeciez to takie proste :-)

J.

Data: 2018-10-28 23:41:33
Autor: Marek S
W dniu 2018-10-28 o 21:51, J.F. pisze:

Tak na margnesie - twoj swietny komputer nie wykryl uszkodzonego
zaworu.
A przeciez to takie proste :-)

Ha! Poniekąd wykrył lecz ja dupy dałem bo nie spodziewałem się usterki czegokolwiek skoro wszystko działa :-)

Zaspokoję Twoją ciekawość i wyjaśnię dlaczego to taki problem - specyfika usterki. Zawór można wyobrazić sobie jako 5zł na ośce umieszczony w rurce. Kieruje on wlatujący płyn albo do nagrzewnicy albo do obiegu zamkniętego silnika. Ćwierć obrotu wykonuje całą akcję. Na krawędzi "monety" jest gruba guma. Gorący płyn to niefajne środowisko dla tej uszczelki. Do tego dochodzi tarcie o ścianki zaworu. Guma przeciera się, częściowo spada z "monety" i zatyka przepływ.

Elektrycznie zawór jest sprawny. Słychać jak silniczek w nim pracuje. No więc podczas moich dociekań zauważyłem błąd w postaci "niewiarygodny odczyt temperatury nagrzewnicy". Pomyślałem, że coś jest z czujnikiem nie teges. W końcu grzeje ona prawidłowo. Zdemontowałem więc czujnik (całe szczęście, że konsoli nie trzeba było zdejmować), patrzę a to zwykły termistor. Zepsuć go można tak samo trudno jak kulkę stalową :-) Pomierzyłem go - działa.

Włączam silnik, temperatura płynu powiedzmy 40 stopni, a nagrzewnicy ... 80. Tak pokapowałem się, że w ogóle mam grzałkę elektryczną. Programowo odłączyłem ją. Nagrzewnica zimna a silnik gorący więc stało się jasne, że nawaliło coś pomiędzy - czyli zawór. Tylko dlatego, że nie wiedziałem iż mam grzałkę to nie zinterpretowałem prawidłowo błędu.

--
Pozdrawiam,
Marek

Jaka jest wydajność prądowa alternator Ăłw?