[cross] Jaka karta microSD do raspberry?

Data: 2019-11-13 10:54:38
Autor: Marek
[cross] Jaka karta microSD do raspberry?
On Tue, 12 Nov 2019 23:01:01 +0000 (UTC), queequeg@trust.no1 (Queequeg) wrote:
Teraz kupiłem Adatę 8 GB, bo potrzebuję na już, ale docelowo chciałbym przejść na coś trwalszego. I nie wiem na co.

Ja kupiłem slc na mouserze, karta ok 300zl kosztuje, chodzi 3 rok i jest spokój.

--
Marek

Data: 2019-11-13 11:06:38
Autor: Olaf Frikiov Skiorvensen
[cross] Jaka karta microSD do raspberry?
Wcale nie przypadkiem, dnia Wed, 13 Nov 2019 10:54:38 +0100  doszła do mnie wiadomość  <almarsoft.3841279209937101415@news.neostrada.pl>  od Marek <fake@fakeemail.com>  :
[...]

Za połowę tej ceny kupisz dysk SSD 120GiB z adapterem USB.

Data: 2019-11-13 11:10:13
Autor: Marek
On Wed, 13 Nov 2019 11:06:38 +0100, Olaf Frikiov Skiorvensen <Belzebub@invalid.invalid> wrote:
Za połowę tej ceny kupisz dysk SSD 120GiB z adapterem USB.

I jak go zmieszczę w slot? Po za tym  i tak przestanie działać za 3 lata.

--
Marek

Data: 2019-11-13 14:11:12
Autor: Grzegorz Niemirowski
Marek <fake@fakeemail.com> napisał(a):
I jak go zmieszczę w slot? Po za tym  i tak przestanie działać za 3 lata.

Kto Ci każe zmieścić w slocie?

--
Grzegorz Niemirowski
https://www.grzegorz.net/

Data: 2019-11-13 16:40:20
Autor: Marek
On Wed, 13 Nov 2019 14:11:12 +0100, "Grzegorz Niemirowski" <grzegorz@grzegorz.net> wrote:
Kto Ci każe zmieścić w slocie?

To była pzenośnia  do "nie mam miejsca".

--
Marek

Data: 2019-11-13 18:53:47
Autor: ToMasz
W dniu 13.11.2019 o 16:40, Marek pisze:
On Wed, 13 Nov 2019 14:11:12 +0100, "Grzegorz Niemirowski" <grzegorz@grzegorz.net> wrote:
Kto Ci każe zmieścić w slocie?

To była pzenośnia  do "nie mam miejsca".

na serio? Dysk ssd, msata 60 giga kosztuje 59zł. "normalny" 79 złotych. przejściówka ssd-hdd, na ali mniej niż 15zł. Jak się zastanowić, to problemem nie jest elektronika, tylko brak miejsca. \
ToMasz

Data: 2019-11-13 19:33:11
Autor: Adam
W dniu 2019-11-13 o 18:53, ToMasz pisze:
[...]

Ale pytajnik pytał w kontekście wykorzystania w Raspberry.
RPi 1 i 2 (wyższe nie wiem) startuje z uSD.

--
Pozdrawiam.

Adam

Data: 2019-11-16 21:15:54
Autor: Queequeg
In pl.misc.elektronika Adam <a.g@poczta.onet.pl> wrote:

Ale pytajnik pytał w kontekście wykorzystania w Raspberry.
RPi 1 i 2 (wyższe nie wiem) startuje z uSD.

To jest pi 3. Startuje z uSD. Nie wiem czy da się obejść tak, żeby startowało skąd inąd :)

Da się oczywiście zrobić partycję bootowalną na karcie uSD, a rootfs czytać skądkolwiek, ale wydaje mi się, że bez uSD się nie da.

Czy może jednak się da?

Data: 2019-11-17 02:11:02
Autor: Marcin Debowski
On 2019-11-16, Queequeg <queequeg@trust.no1> wrote:
[...]

Wydaje się, że się da:
https://www.raspberrypi.org/documentation/hardware/raspberrypi/bootmodes/msd.md
To enable the USB boot bit, the Raspberry Pi 3 needs to be booted from an SD card with a config option to enable USB boot mode.
Once this bit has been set, the SD card is no longer required.

Ale achtung! to modyfikuje OTP a OTP to one-time programmable) memory i
[..] "any change you make to the OTP is permanent and cannot be undone."

--
Marcin

Data: 2019-11-17 08:08:26
Autor: Marek
On Sat, 16 Nov 2019 21:15:54 +0000 (UTC), queequeg@trust.no1 (Queequeg) wrote:
To jest pi 3. Startuje z uSD. Nie wiem czy da się obejść tak, żeby startowało skąd inąd :)

Na pewno tam jest uboot więc może wystartować z czegokolwiek co uboot wspiera i a hardware ma to fizycznie.

--
Marek

Data: 2019-11-14 08:09:24
Autor: Olaf Frikiov Skiorvensen
[cross] Jaka karta microSD do raspberry?
Wcale nie przypadkiem, dnia Wed, 13 Nov 2019 18:53:47 +0100  doszła do mnie wiadomość  <qqhfvb$uut$1@dont-email.me>  od ToMasz <tomasz@poczta.fm.com.pl>  :
[...]

Tu jest pewien kłopot, między dyskiem SSD a ciotką Maliną wystąpią złącza i kable
produkcji chińskiej. To jest loteria, uptime ciotki Maliny może drastycznie spaść.
Przebadałem kilka takich wynalazków - nawet firmowych - i nie jest dobrze, dodatkowo o
funkcji TRIM można zapomnieć, też loteria.

Data: 2019-11-14 11:59:43
Autor: Grzegorz Niemirowski
Olaf Frikiov Skiorvensen <Belzebub@invalid.invalid> napisał(a):
[...]

Kupiłem przejściówkę SATA/USB oraz zasilacz na Aliexpress. Nie ma problemu.
 11:59:15 up 142 days, 13:54,  2 users,  load average: 0,22, 0,22, 0,18
Ale może miałem szczęście.

--
Grzegorz Niemirowski
https://www.grzegorz.net/

Data: 2019-11-14 12:24:00
Autor: Olaf Frikiov Skiorvensen
[cross] Jaka karta microSD do raspberry?
Wcale nie przypadkiem, dnia Thu, 14 Nov 2019 11:59:43 +0100  doszła do mnie wiadomość  <5dcd339f$0$17355$65785112@news.neostrada.pl>  od "Grzegorz Niemirowski" <grzegorz@grzegorz.net>  :
[...]

Wymieniałem do tej pory gniazda USB w stacji dokującej i dwóch kieszeniach, msata-USB i
M.2 USB. Gniazda przerywały obwód jak się trochę posmyrało kable. Z samymi kablami nie
jest lepiej, jak potrzebuję dwa kable, to na wszelki wypadek biorę pięć i selekcjonuję.

Data: 2019-11-13 18:31:31
Autor: 2late
(Queequeg) wrote:
[...]

A jak sie dobrze przyczaisz to i takie cos utrafisz:

https://www.androidpolice.com/2019/11/12/sandisk-512-gb-80/

Zwlaszcza teraz , sezon na promocje nadchodzi.

[cross] Jaka karta microSD do raspberry?