Jaka korba Octalink, Hollowtech, 48T ?

Data: 2011-02-24 12:39:22
Autor: kerum
Jaka korba Octalink, Hollowtech, 48T ?
Heja,

przymierzam się do wymiany korby i chciałbym kupić jak±¶ Shimano z:
- mocowaniem na Octalink,
- chętnie z Hollowtech (ale nie Hollowtech 2),
- o blatach 48-36-26, chętnie o blatach stalowych (może oprócz
największego),
- linia łańcucha 47,5 lub 50 (obie wydaj± się być u mnie ok)

Z tego co widzę, to warunki te spełniaj± poniższe modele (a może
jeszcze jakie¶?)
- FC-M470
- FC-M521
- FC-M530
- FC-M531
- FC-M540

Czy kto¶ mógłby mnie o¶wiecić, czy s± między nimi jakie¶ istotne
różnice?

Pozdrawiam,
K.

Data: 2011-02-26 05:37:20
Autor: rzymo
Jaka korba Octalink, Hollowtech, 48T ?
On 24 Lut, 21:39, kerum <krzysztof.murkow...@gmail.com> wrote:
(...)

Z mojego do¶wiadczenia z octalinkiem to warto się przyjrzeć pakietowi
- odpowiedni± żywotno¶ć miały u mnie te z grupy LX i wyższe (liczbowo
51 i wyżej). Możliwe, że innym suport Alivio (oznaczenie 25/26) żył
długo, u mnie nie chciał ;)
W każdym razie po dłuższym używaniu korb HT2 znowu wracam do octalinka
- padło na FC-M521 + pakiet LX (BB-UN51).

Data: 2011-02-26 19:36:47
Autor: tms
On 2011-02-26 14:37, rzymo wrote:
[...]

A mógłby¶ się podzielić swoimi do¶wiadczeniami które skłoniły Cię do powrotu do Octalink-a? Jakie wady widzisz w HT2 i dlaczego Twoim zdaniem Octalink u Ciebie sprawdzi się lepiej.

Z góry dzięki
tms

Data: 2011-02-26 12:40:16
Autor: rzymo
Jaka korba Octalink, Hollowtech, 48T ?
On 26 Lut, 19:36, tms <t...@nowhere.invalid> wrote:
A m g by si podzieli swoimi do wiadczeniami kt re sk oni y Ci do
powrotu do Octalink-a? Jakie wady widzisz w HT2 i dlaczego Twoim zdaniem
Octalink u Ciebie sprawdzi si lepiej.

Widzę to tak:
- przy HT2 zbyt często musiałem zmieniać łożyska (zeszłorocznej zimy
nawet dwukrotnie),
- różnicy w sztywno¶ci nie wyczuwam żadnej,
- wagowo podobnie.

Data: 2011-02-27 11:08:50
Autor: tms
On 2011-02-26 21:40, rzymo wrote:
[...]

Hmm, mnie wyszło że HT2 w eksploatacji wyjdzie mi taniej niż wymiana pakietów. Pierwszy pakiet szlag trafił mi po ca 4.5kkm i to bez żadnej specjalnej jazdy MTB, cross-country itd. Owszem zaliczył jeden sezon zimowy ale to chyba mimo wszystko nie powinno mieć aż takiego wpływu na czę¶ć mimo wszystko nieco chronion± przed wpływami ¶rodowiska.

Tylko oczywi¶cie szacunek ekonomiczny przy założeniu że wymienia się łożyska nie na Shimano tylko na uszczelnione dwustronnie 61805 2RS. Co prawda jeszcze zbyt mało przejeĽdziłem żeby cokolwiek się o tej trwało¶ci wypowiadać ale w różnych miejscach użytkownicy chwalili sobie takie rozwi±zanie jako dużo trwalsze i sporo tańsze przy okazji.

Data: 2011-02-27 04:36:48
Autor: rzymo
Jaka korba Octalink, Hollowtech, 48T ?
On 27 Lut, 11:08, tms <t...@nowhere.invalid> wrote:
Hmm, mnie wysz o e HT2 w eksploatacji wyjdzie mi taniej ni wymiana
pakiet w. Pierwszy pakiet szlag trafi mi po ca 4.5kkm i to bez adnej
specjalnej jazdy MTB, cross-country itd. Owszem zaliczy jeden sezon
zimowy ale to chyba mimo wszystko nie powinno mie a takiego wp ywu na
cz mimo wszystko nieco chronion przed wp ywami rodowiska.

No to u mnie odwrotnie - octalinkowe LX i XT kręc± się po kilkana¶cie
tysięcy km, a żadne łożyska w miskach nie dożyły do 5kkm ;) (mufa
frezowana, lewe ramię lekko dokręcone, nie na chama).

Mam też korbę (szosowa 105'tka), w której na osi s± przetarcia i
delikatne wżery, ale jeszcze nie tak wyraĽne jak na zdjęciu
podlinkowanym przez QRT.

Data: 2011-02-27 13:03:53
Autor: ...::QRT::...

On 2011-02-26 14:37, rzymo wrote:
On 24 Lut, 21:39, kerum<krzysztof.murkow...@gmail.com>  wrote:
(...)

Z mojego doświadczenia z octalinkiem to warto się przyjrzeć pakietowi
- odpowiednią żywotność miały u mnie te z grupy LX i wyższe (liczbowo
51 i wyżej). Możliwe, że innym suport Alivio (oznaczenie 25/26) żył
długo, u mnie nie chciał ;)
W każdym razie po dłuższym używaniu korb HT2 znowu wracam do octalinka
- padło na FC-M521 + pakiet LX (BB-UN51).

A mógłbyś się podzielić swoimi doświadczeniami które skłoniły Cię do powrotu do Octalink-a? Jakie wady widzisz w HT2 i dlaczego Twoim zdaniem Octalink u Ciebie sprawdzi się lepiej.

u mnie było to tak iż w korbie HT2 (FC-M580) w osi zrobiły sie najpierw
przetarcia w miejscu łożyska a później wżery

prosze oto foto:

http://img717.imageshack.us/img717/2415/1090583.jpg

Po tym incydencie stwierdziłem iż takie zużywanie sie samej korby nie
bardzo mi sie podoba i wróciłem do starszych rozwiań. koszt suportów akurat w mojej opini nie jest specjalnie istotny gdyż można
zakupić np suport accenta który sam nie jest specjalnie konkurencyjny
cenowo z shimano, to jednak jego konstrukcja umoĹĽliwia bardzo prostÄ…
wymianę samych łożysk – łożyska nie są wklejane a te plastikowe osłonki
łatwo się ściąga bez ryzyka ich uszkodzenia.

Data: 2011-02-27 15:10:40
Autor: MadMan
Dnia Sun, 27 Feb 2011 13:03:53 +0100, ...::QRT::... napisał(a):

u mnie było to tak iż w korbie HT2 (FC-M580) w osi zrobiły sie najpierw
przetarcia w miejscu łożyska a póĽniej wżery

prosze oto foto:

http://img717.imageshack.us/img717/2415/1090583.jpg

Po tym incydencie stwierdziłem iż takie zużywanie sie samej korby nie
bardzo mi sie podoba i wróciłem do starszych rozwiań.

A nie jeĽdziłe¶ na zablokowanym łożysku? Bo to wygl±da tak, jakby ta o¶
się po czym¶ obracała, a nie powinna - o¶ w HT2 styka się z łożyskiem na
sztywno i nie powinna w ogóle się przesuwać po niczym!

--
Pozdrawiam,
Tlen: madman1985, GG: 2283138

Data: 2011-02-27 15:48:38
Autor: ...::QRT::...
Dnia Sun, 27 Feb 2011 15:10:40 +0100, MadMan napisał(a):

[...]

ZTCP to nie zajechałem łożysk nigdy w trupa, choć oczywi¶cie wiadomo iż
sprawnych sie nie wymienia :)
Bo to wygl±da tak, jakby ta o¶
się po czym¶ obracała, a nie powinna - o¶ w HT2 styka się z łożyskiem na
sztywno i nie powinna w ogóle się przesuwać po niczym!

teoria sobie praktyka sobie - wytarcie i wżery w tych korbach to nie były
jakie¶ incydentalne sprawy, szczególnie w pierwszych korbach HT2 problem
był do¶ć powszechny. Gdzie¶ czytałem iż póĽniej niby co¶ tam w temacie
poprawili, ale czy tak sie stało istotnie to nie wiem. A problem jest w sumie w tym iż bez demontażu korby praktycznie nie da się
ocenić stanu łożysk.

Data: 2011-02-27 16:07:54
Autor: Wojtek Sobociński
W dniu 2011-02-27 15:48, ...::QRT::... pisze:
[...]

No, akurat w tym przypadku demontaż korby to nie jest problem. Zreszt± pewnie tak to było pomy¶lane - łatwo wyj±ć więc trzeba wyj±ć... po prostu dodatkowy punkt do procedury dochodzi.

--
Wojtek Sobociński
Full szosa 2 sztywniaki

Data: 2011-02-27 18:21:02
Autor: tms

On 2011-02-26 14:37, rzymo wrote:
[...]

Octalink u Ciebie sprawdzi siÄ™ lepiej.

[...]

koszt suportĂłw akurat w mojej opini nie jest specjalnie istotny gdyĹĽ moĹĽna
[...]

Sorry że tak drążę ale doświadczenia z pierwszej ręki są bezcenne. Czy robiłeś planowanie mufy supportowej? Niektórzy twierdzą że jest to dość ważne. Ja nie mogłem znaleźć żadnego zaufanego serwisu który by miał do tego sprzęt więc wykonałem planowanie trochę metodą domową - papier ścierny na kawałku szyby i pomiar równoległości poprzez posmarowanie olejem powierzchni gniazda łożyska i dokręcenie delikatnie do pierwszego oporu. Wtedy na powierzchni mufy zostaje ślad w którym miejscu występuje przyleganie i trzeba te strony doszlifować aż ślad będzie występował dookoła. Tylko wszystko wyjdzie dopiero po kilkunastu kkm więc jeszcze krzynę muszę pojeździć :-)

Data: 2011-02-27 18:41:36
Autor: ...::QRT::...
Jaka korba Octalink, Hollowtech, 48T ?
Dnia Sun, 27 Feb 2011 18:21:02 +0100, tms napisał(a):

Sorry że tak dr±żę ale do¶wiadczenia z pierwszej ręki s± bezcenne. Czy robiłe¶ planowanie mufy supportowej?

nie

Niektórzy twierdz± że jest to do¶ć ważne.

nie wierze w to. Nie sadze by miski były na tyle miękkie by mogły sie
odkształcić pod wpływem niezbyt mocnego przecież przykręcania.

Data: 2011-03-11 11:46:15
Autor: kerum
Jaka korba Octalink, Hollowtech, 48T ?
heja,

ostatecznie zdecydowałem się na FC-M521 i BB-ES51.
Poprzednia korba FC-C203 wytrzymała 30kkm, ciekawe po ilu padanie 521

Pozdro,
k.

Data: 2011-03-11 12:08:05
Autor: Rowerex
On 11 Mar, 20:46, kerum <krzysztof.murkow...@gmail.com> wrote:
heja,

ostatecznie zdecydowałem się na FC-M521 i BB-ES51.
Poprzednia korba FC-C203 wytrzymała 30kkm, ciekawe po ilu padanie 521

Na allegro jest nowa korba Sugino XD 48/36/26 na kwadrat, do tego
jaki¶ Kinex 110-113mm (korby Sugino ponoć wymagaj± do¶ć któtkich
osi).

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2011-02-27 13:43:13
Autor: Mikołaj \"Miki\" Menke
Dnia 26.02.2011 14:37 użytkownik rzymo napisał :
W każdym razie po dłuższym używaniu korb HT2 znowu wracam do octalinka
- padło na FC-M521 + pakiet LX (BB-UN51).

Przepraszam, że się czepiam, ale czy czasem UN to nie jest kwadrat? ZTCP
Octalink to ES.

Gadu-gadu: 2128279 Mobile: +48607345846

Data: 2011-02-27 08:35:54
Autor: rzymo
Jaka korba Octalink, Hollowtech, 48T ?
On 27 Lut, 13:43, "Mikołaj \"Miki\" Menke" <m...@menek.one.pl> wrote:
Przepraszam, e si czepiam, ale czy czasem UN to nie jest kwadrat? ZTCP
Octalink to ES.

Tak, masz rację ;) Liczbowo pamiętam, oznaczenia literowego już nie.

Data: 2011-02-27 12:00:53
Autor: Ignac
[...]

  ...przed zakupem zmierzyłbym głęboko¶c osadzenia piasty octalink w
  starej korbie i wg. tego wymiaru dobrał now±...wtedy linia łańcucha
  będzie identyczna i obie przerzutki (stare) będ± działać ok.
  Bo wymiana z kwadratu na octalink cało¶ci to wyższa szkoła jazdy żeby
  w nowym napędzie zachowana była linia łańcucha i żeby obie przerzutki
  obsługiwały należycie cały napęd...bo wtedy istnieje zagrożenie że i
  przerzutki trzeba wymienić...w mojej ocenie to nie jest takie hop sup.
  Podaj wszystkie elementy napędu które chcesz wymienić.
   Ignac

Data: 2011-02-27 14:44:26
Autor: Wojtek Sobociński
W dniu 2011-02-27 12:00, Ignac pisze:

[...]