Grupy dyskusyjne   »   pl.rec.lotnictwo   »   Jaka książka lub oprogramowanie zawiera algorytmy do obliczeń oporów samolotu podczas lotu?

Jaka książka lub oprogramowanie zawiera algorytmy do obliczeń oporów samolotu podczas lotu?

Data: 2011-05-12 20:32:56
Autor: M
Jaka książka lub oprogramowanie zawiera algorytmy do obliczeń oporów samolotu podczas lotu?
Witam

Czy ktoś może się orientuje w literaturze w której są opisane szczegółowo algorytmy za pomocą których można policzyć opory samolotu podczas lotu? Interesuje mnie także oprogramowanie które ma taką funkcjonalność. Z góry dziękuję za wszelkie odpowiedzi...

Data: 2011-05-13 12:59:59
Autor: Jakub Witkowski
Jaka książka lub oprogramowanie zawiera algorytmy do obliczeń oporów samolotu podczas lotu?
W dniu 2011-05-12 20:32, M pisze:
Witam

Czy ktoś może się orientuje w literaturze w której są opisane szczegółowo algorytmy za pomocą których można policzyć opory samolotu podczas lotu? Interesuje mnie także oprogramowanie które ma taką funkcjonalność. Z góry dziękuję za wszelkie odpowiedzi...

Moze najpierw napisz szczegółowo o co ci chodzi?
Jeśli znasz np. współczynik oporu Cx, to wzory (obejmujące większość
"lotniczych" prędkości) są ogólnie znane.

Gorzej jeśli nie znasz. Wtedy zależy jakimi danymi dokładnie dysponujesz i jak duży
margines błędu jest do przyjęcia. Albo wystarczą jakieś zgrubne przybliżenia
w oparciu o np. wymiary, przekroje, profile, typowe współczynniki oporu dla takich
czy innych wykonań, maretiałów powierzchni, precyzji odwzorowania, albo musisz
mieć dobry soft do symulacji przepływów (poza akademickimi publikacjami zapewne
nie znajdziesz opisu algorytmów, zresztą ich komercyjne wersje są niezwykle złożone
i chronione). Albo tunel i pomiary :)

--
Jakub Witkowski    |  Prezentowane opinie mogą być niepoważne,
    z domeny        |  nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części
gts /kropka/ pl    |  lub całości poglądom ich Autora.

Data: 2011-05-18 17:00:23
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Jaka książka lub oprogramowanie zawiera algorytmy do obliczeń oporów samolotu podczas lotu?

"Jakub Witkowski" iqj2vf$obr$1@news2.ipartners.pl

Gorzej jeśli nie znasz. Wtedy zależy jakimi danymi dokładnie
dysponujesz i jak duży margines błędu jest do przyjęcia. Albo
wystarczą jakieś zgrubne przybliżenia w oparciu o np. wymiary,
przekroje, profile, typowe współczynniki oporu dla takich czy
innych wykonań, maretiałów powierzchni, precyzji odwzorowania,
albo musisz mieć dobry soft do symulacji przepływów (poza
akademickimi publikacjami zapewne nie znajdziesz opisu
algorytmów, zresztą ich komercyjne wersje są niezwykle
złożone i chronione). Albo tunel i pomiary :)

Tunele i pomiary są tańsze od programów do symulacji? ;)

--
   .`'.-.         ._.                           .-.
   .'O`-'     ., ; o.'    eneuel@@gmail.com    '.O_'
   `-:`-'.'.  '`\.'`.'    ~'~'~'~'~'~'~'~'~    o.`.,
  o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/....

Data: 2011-05-19 10:05:31
Autor: Jakub Witkowski
Jaka książka lub oprogramowanie zawiera algorytmy do obliczeń oporów samolotu podczas lotu?
W dniu 2011-05-18 17:00, Eneuel Leszek Ciszewski pisze:

Tunele i pomiary są tańsze od programów do symulacji? ;)

Badania w tunelach nadal się prowadzi. Jak to uzasadnisz?
IMHO: albo soft (dostępny rynkowo) nie jest doskonały, albo jest za drogi.

--
Jakub Witkowski    |  Prezentowane opinie mogą być niepoważne,
    z domeny        |  nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części
gts /kropka/ pl    |  lub całości poglądom ich Autora.

Data: 2011-05-19 12:44:36
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Jaka książka lub oprogramowanie zawiera algorytmy do obliczeń oporów samolotu podczas lotu?

"Jakub Witkowski" ir2j0b$2cag$1@news2.ipartners.pl

Tunele i pomiary są tańsze od programów do symulacji? ;)

Badania w tunelach nadal się prowadzi. Jak to uzasadnisz?
IMHO: albo soft (dostępny rynkowo) nie jest doskonały, albo jest za drogi.

Tunele są -- więc trzeba z nich korzystać.
Jest i tradycja, i są pracownicy...

Ponadto tunel to tunel. Soft może okłamać o wiele łatwiej niż tunel.

-=-

Nie znam cen softu. I nie znam cen prowadzenia badań w tunelach.

--
   .`'.-.         ._.                           .-.
   .'O`-'     ., ; o.'    eneuel@@gmail.com    '.O_'
   `-:`-'.'.  '`\.'`.'    ~'~'~'~'~'~'~'~'~    o.`.,
  o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/....

Data: 2011-05-19 18:26:01
Autor: emil
Jaka książka lub oprogramowanie zawiera algorytmy do obliczeń oporów samolotu podczas lotu?
W dniu 2011-05-19 12:44, Eneuel Leszek Ciszewski pisze:

"Jakub Witkowski" ir2j0b$2cag$1@news2.ipartners.pl

Tunele i pomiary są tańsze od programów do symulacji? ;)

Badania w tunelach nadal się prowadzi. Jak to uzasadnisz?
IMHO: albo soft (dostępny rynkowo) nie jest doskonały, albo jest za
drogi.

Tunele są -- więc trzeba z nich korzystać.
Jest i tradycja, i są pracownicy...

Ponadto tunel to tunel. Soft może okłamać o wiele łatwiej niż tunel.

-=-

Nie znam cen softu. I nie znam cen prowadzenia badań w tunelach.

Badania w tunelach służą między innymi do weryfikacji softu.
Zamiast modelować cały samolot można przedmuchać kilka elementów i sprawdzić czy na sofcie wychodzi to samo.

Data: 2011-05-19 22:12:51
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Jaka książka lub oprogramowanie zawiera algorytmy do obliczeń oporów samolotu podczas lotu?

"emil" ir3gaj$1u1$1@opal.futuro.pl

Badania w tunelach służą między innymi do weryfikacji
softu. Zamiast modelować cały samolot można przedmuchać
kilka elementów i sprawdzić czy na sofcie wychodzi to samo.

Tak jest czy wg Ciebie tak jest?
(nie kwestionuję Twoich słów, nie zarzucam Ci nieprawdy -- pytam jedynie)

--
   .`'.-.         ._.                           .-.
   .'O`-'     ., ; o.'    eneuel@@gmail.com    '.O_'
   `-:`-'.'.  '`\.'`.'    ~'~'~'~'~'~'~'~'~    o.`.,
  o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/....

Data: 2011-05-13 16:02:46
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Jaka książka lub oprogramowanie zawiera algorytmy do obliczeń oporów samolotu podczas lotu?

"M" iqh97p$74h$1@news.task.gda.pl

Czy ktoś może się orientuje w literaturze w której są opisane szczegółowo algorytmy za pomocą których można policzyć opory samolotu podczas lotu? Interesuje mnie także oprogramowanie które ma taką funkcjonalność. Z góry dziękuję za wszelkie odpowiedzi...

Bez książki -- ciąg silnika równy jest oporowi stawianemu przez cały samolot
(w tym i przez śmigło napędzające samolot), gdy ten samolot leci prosto, na
tej samej wysokości z tą samą szybkością, bez skręcania...

(można by rzec -- bez przyspieszania i z zerową szybkością pionową)

Rzecz jasna ośrodkiem odniesienia jest tu powietrze, nie ziemia czy inny samolot. :)

-=-

Ale Ty, jak pojmuję, chcesz wszystko przeprowadzić w przeciwnym
kierunku -- chcesz wiedzieć, jakiego silnika użyć, aby samolot
mógł latać... ;)

A skoro tak -- czy podzielisz się z nami tym, co zbudujesz? ;)
Wiedzę chcesz mieć za free, ale swój produkt zapewne zachować
zechcesz dla siebie. :)

--
   .`'.-.         ._.                           .-.
   .'O`-'     ., ; o.'    eneuel@@gmail.com    '.O_'
   `-:`-'.'.  '`\.'`.'    ~'~'~'~'~'~'~'~'~    o.`.,
  o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/....

Jaka książka lub oprogramowanie zawiera algorytmy do obliczeń oporów samolotu podczas lotu?

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona