Jaka p³yta do Halcyona Infinity ?

Data: 2010-02-16 09:02:02
Autor: ZibiT
Jaka p³yta do Halcyona Infinity ?
Witam. Planujê "przesiadkê" ze Scubapro T-black (XL, stan idealny, bêdzie na sprzeda¿ w dobrej cenie) na Halcyona Infinity
http://www.halcyon.net/bc/single/infinity. Skrzyd³o to bêdzie u¿ywane z jedn± butl± 15l, balast ok. 12kg. Mam dylemat odno¶nie p³yty. Stal czy aluminium ? Jakie znaczenie mo¿e mieæ rodzaj materia³u z jakiego jest wykonana ? Czy bêdzie to mia³o wp³yw na trym ? Pozdrawiam.

Data: 2010-02-16 09:45:03
Autor: Zakrzówek Kraken
Jaka p³yta do Halcyona Infinity ?

U¿ytkownik "ZibiT" <nemo33@onet.eu> napisa³ w wiadomo¶ci news:hldjdm$i2b$1news.onet.pl...
[...]

P³yta aluminiowa to wiêcej balastu lepiej ze wzglêdu na wyloty samolotem bo balastu nie wozisz.
Co do trymu to balast który bêdziesz mia³ zarówno przy p³ycie aluminiowej (wiêcej) jak i stalowej (mniej oko³o 2 kg)
pozwoli na takie jego rozmieszczenie aby mieæ dobry trym.
Je¿eli g³ównie nurkujesz w Polsce lub je¼dzisz na nury samochodem to wzi±³bym stalow± (mniej balastu)

MSC

Data: 2010-02-16 11:41:33
Autor: Karol Susicki [DIVEZONE.PL]
[...]

Aluminiowa daje ci wiêksze mo¿liwo¶ci trymowania. Sam w lecie u¿ywam 4kg do aluminiowej. Do stalówki ju¿ nie mia³bym jak trymowaæ. Oczywi¶cie s± ludzie, którzy do twinsetu i stalowej p³yty zak³adaj± jeszcze 7-8kg wtedy bez problemu siê trymuj± :)

Tak¿e jak widzisz du¿o zale¿y od Ciebie i twojego sprzêtu... Nie wiem jakim sprzêtem dysponujesz ale 12kg to trochê sporo balastu. Je¶li faktycznie jest to dla Ciebie optimum to we¼ stalówkê. Je¶li latasz samolotami to alu jednak jest 2kg l¿ejsza.

pzdr, Karol
http://DIVEZONE.PL

Data: 2010-02-16 12:25:55
Autor: ZibiT
Jaka p³yta do Halcyona Infinity ?
Te 12kg balastu dotyczy suchacza z crash-u i zimowego ocieplacza, pewnie wynika te¿ z mojej techniki nad któr± ci±gle pracujê. A je¿eli chodzi o tego Halcyona Infinity, to czy jest jaka¶ alternatywa w rozmieszczaniu balastu, czy tylko kieszenie przy pasie i  koniec ? Rozumiem, ¿e p³yty (stal, alu) maj± taki sam kszta³t i umiejscowienie ¶rodka ciê¿ko¶ci. Pzdr.

Data: 2010-02-16 16:12:54
Autor: Zakrzówek Kraken
Jaka p³yta do Halcyona Infinity ?

U¿ytkownik "ZibiT" <nemo33@onet.eu> napisa³ w wiadomo¶ci news:hldvc3$l5p$1news.onet.pl...
[...]

Kup sobie "pas jacketowy" i przypnij czê¶c balastu 2-4 kg na dole butli - w okolicach kapcia. Przesuwa to ¶rodek ciê¿ko¶ci w kierunku nóg i pozwala na stabiln± pozycjê w bezruchu.
To najczêsciej sprawdza siê przy suchym i pojedynczej butli.
Co do wywa¿nie to po prostu na koniec nurkowania kiedy bêdziesz mia³ w butli oko³o 50 atm wypu¶æ ca³e powietrze z jacketu i suchego i wywalaj balast z kieszeni a¿ bêdziesz mia³ idealne zero przy ¶rednim oddechu.
I to jest ta ilo¶æ balastu jak± potrzebujesz.

MSC

Data: 2010-02-16 19:02:26
Autor: Sysek
ZibiT pisze:
[...]

Ja bra³em Alu. Do tego kieszenie na trym made in DIRo¿ek upchniesz do nich po 2kg. miêkkiego. W przednie mo¿na ¶mia³o upchaæ po 3kg - 3,5Kg.
P³yta Alu ze stalowym mocowaniem na flaszkê to ok 1,5kg.
Razem masz na max. ok 11,5- 12,5kg. ..... my¶lê , ¿e spokojnie powinno wystarczyæ.

Sysek

Data: 2010-02-16 21:41:49
Autor: Haw
Sysek pisze:
ZibiT pisze:
[...]

tez wzialbym alu. do tego 2 kieszenie na pas mieszczce po 4-5 kg + kieszenie trymujace/pas balastowy na gorze butli (bo jak umiescisz tyle balastu w okolicy brzucha przy singlu, to pewnie okaze sie ze lecisz na nogi). przy pojemnych kieszeniach w zasadzie okazuje sie, ze stal nie bardzo ma jakies zalety.
i nie wiem czy nie lepiej kieszenie "made in poland" po 50zl/szt. nie wiem po ile sa H. ale pewnie sporo drozej. no chyba, ze "cena nie gra roli".

pzd,
haw.

Data: 2010-02-17 07:07:40
Autor: ZibiT
Jaka p³yta do Halcyona Infinity ?

U¿ytkownik "Haw" <hawgroup@gmail.com> napisa³ w wiadomo¶ci news:hlevug$rtp$1inews.gazeta.pl...
[...]

Jak widzê raczej nie obejdzie siê bez trymowania dodatkowym balastem na butli. Czy to jest kwestia techniki p³ywania, czy uroda pojedynczej flaszki ? Przyznam siê, ¿e nie p³ywa³em na skrzydle, a mój jacket urós³ i okaza³ siê po prostu za du¿y, wiêc muszê wymieniæ dotychczasowy "kompensator" i dlatego chcia³bym spróbowaæ ze skrzyd³em. Pzdr.

Data: 2010-02-17 08:42:23
Autor: Sysek
Jaka p³yta do Halcyona Infinity ?

i nie wiem czy nie lepiej kieszenie "made in poland" po 50zl/szt. nie
wiem po ile sa H. ale pewnie sporo drozej. no chyba, ze "cena nie gra roli".

H. jest drogie i wcale nie lepsze :) Dirozek robi³ w³asne kieszenie, ja
z 2 na trym da³em +/- 60z³.

[...]

Jak masz mo¿liwo¶æ po¿yczenia , przymiarki do jakiego¶ skrzyd³a to warto

spróbowaæ. Jak chcesz tani zestaw tylko do singla to zobacz.

http://kentdiving.com/BCDs/Apeks/Apeks-WTX-3-Buoyancy-Cell/p-80-145-2139/
http://kentdiving.com/BCDs/Apeks/Apeks-WTX-One-Piece-Webbed-Harness/p-80-145-2143/
http://www.allegro.pl/item923630555_plyta_aluminiowa_anodowana_gr_3mm.html
http://www.allegro.pl/item913630056_zestaw_dir_de_lux.html
http://www.allegro.pl/item923554881_kieszenie_balastowe.html

A jak chcesz bardziej "jacketowo" to zawsze mo¿na
http://www.kentdiving.com/BCDs/Apeks/Apeks-WTX-Harness/p-80-145-2142/

I masz kompletne skrzyd³o za +/- 1100-1200 z³

--
Sysek

Data: 2010-02-17 11:23:42
Autor: Karol Susicki [DIVEZONE.PL]
Jaka p³yta do Halcyona Infinity ?

U¿ytkownik "Sysek" <sysekk@poczta.onet.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:hlg6ku$vb4$1news.onet.pl...
[...]

Kolega chce Halcyona Infinity a wiêc mieæ uprz±¿ regulowan± na cinch (Halcyona). Nie uda sie ta sztuczka raczej z ¿adn± inn± p³yt± ni¿ oryginalna Halcyonowska...nawet niewielkie odstêpstwo powoduje, ¿e regulacja przestaje dzia³aæ...

W komplecie z Infinity s± ju¿ kieszenie balastowe.

pzdr, Karol
http://DIVEZONE.PL

Data: 2010-02-17 16:46:33
Autor: Sysek
[...]

Kolega nie napisa³, ¿e chce regulowan± uprz±¿. :)
Ale mniejsza o to, sam kupi³em H. Infinity (za namow± kolegi Karola) i muszê mu tu publicznie podziêkowaæ.

Jest to naprawdê udany system z pe³nym komfortem.
Regulacja dzia³a bardzo dobrze, wykonanie pierwsza klasa.
Fakt cena nie ma³a, ale warto.

Linki podda³em tylko jako alternatywê jako sporo tañsza opcja. (te¿ markowa)A mo¿na uzyskaæ co¶ na kszta³t zwyk³ego jacketu. Worek Apeks nie wymaga p³yty. A noszak ma pe³n± regulacjê jak zwyk³a kamizelka.
Minusem jest to , ¿e jest to zestaw tylko do jednej flaszki.

--
Sysek

Data: 2010-02-17 17:29:16
Autor: ZibiT
Jaka p³yta do Halcyona Infinity ?

Dziekujê za podpowiedzi. Zdecydujê siê raczej na "gotowca" w postaci H. Infinity. Wprawdzie w±tek dotyczy³ rodzaju p³yty ale te¿ istotna jest dla mnie opinia dotycz±ca ca³ego systemu, tj. g³ównie kwestia regulacji. Nie zmierzam w kierunku kultowego (w sensie pozytywnym) DIR-u a chcia³bym znale¼æ swój z³oty ¶rodek. Nie ukrywam, ¿e jestem trochê zaskoczony potrzeb± dodatkowania trymowania balastem przy butli ale rozumiem te¿ ¿e ka¿dy cz³owiek jest inny je¿eli chodzi o ¶rodek ciê¿ko¶ci i raczej nie ma mo¿liwo¶ci zrobiæ czego¶ co idealnie wywa¿a³oby ka¿dego. Sysek, p³ywa³e¶ w tym. Kupowaæ ? Ps. Przecie¿ na kogo¶ bêdê musia³ zwaliæ winê jak mi nie bêdzie pasowaæ Pzdr.

U¿ytkownik "Sysek" <sysekk@poczta.onet.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:hlh30o$f4v$1news.onet.pl...

Data: 2010-02-17 18:07:01
Autor: Karol Susicki [DIVEZONE.PL]
Jaka p³yta do Halcyona Infinity ?

U¿ytkownik "ZibiT" <nemo33@onet.eu> napisa³ w wiadomo¶ci news:hlh5gt$l7o$1news.onet.pl...
[...]

Mo¿esz zwaliæ na mnie :) i jeszcze kilku moich znajomych, którzy maj± t± regulacjê (CINCH System) jaka jest w Infinity i jeste¶my zachwyceni. :)

Mia³em do czynienia z wieloma regulowanymi uprzê¿ami i wszystkie mi nie pasowa³y. Ta jest inna...

pzdr, Karol
http://DIVEZONE.PL

Data: 2010-02-18 06:00:11
Autor:
Jaka p³yta do Halcyona Infinity ?
Karol Susicki [DIVEZONE.PL] <dive@usunto.divezone.pl> napisa³(a):
Mia³em do czynienia z wieloma regulowanymi uprzê¿ami i wszystkie mi nie pasowa³y. Ta jest inna...

Z kompozytow± anatomiczn± p³yt± Auer te¿ ?
Mo¿e uprz꿱 regulowan± 3 pasow± ?

pozdrawiam rc

Data: 2010-02-17 22:43:51
Autor: Haw
ZibiT pisze:

[...]

12 kg to duzo jesli uczepic je w 1 miejscu. nawet gdybys mial twina i 12 kg do rozmieszczenia, to umieszczone na pasie prawdopodobnie nie zapewnilo by dobrego wywazenia. oczywiscie zalezy to rowniez od typu skafandra (w zasadzie bardziej jego dopasowania i ilosci gazu w nim), ocielacza i jeszcze paru innych drobiazgow. z moich obserwacji (siebie i znajomych) konf. singiel + pas balstowy oznacza zwykle, ze ok. 25% balastu nalezy przeniesc na gore butli.

Pzd,
Haw.

Data: 2010-02-18 06:10:22
Autor:
Jaka p³yta do Halcyona Infinity ?
Haw <hawgroup@gmail.com> napisa³(a):
12 kg to duzo jesli uczepic je w 1 miejscu. nawet gdybys mial twina i 12 kg do rozmieszczenia, to umieszczone na pasie prawdopodobnie nie zapewnilo by dobrego wywazenia.

16 kg mam na jednym pasie balastowym, dodatkowo nie mam ¿adnego ciê¿arka na
krêgos³upie. Dodatkowo nie s± to 2 wielkie ciê¿ary, tylko 8.

konf. singiel + pas balstowy oznacza zwykle, ze ok. 25% balastu nalezy przeniesc na gore butli.

Jakie¶ uzasadnienie, ¿e tak drastycznie zmieni³o siê po³o¿enie ¶rodka masy i
¶rodka wyporu dla go³ych butli ?
Chyba ¿e jest to singiel z kompozytu ze Stako, zwykle zestawy maj± p³ywalno¶æ
oko³o 0 w 50% nape³nienia.

pozdrawiam rc

Data: 2010-02-18 09:21:42
Autor: jacekplacek
Jaka p³yta do Halcyona Infinity ?
  <demolant.SKASUJ@gazeta.pl> napisa³(a):

16 kg mam na jednym pasie balastowym, dodatkowo nie mam ¿adnego ciê¿arka na
krêgos³upie. Dodatkowo nie s± to 2 wielkie ciê¿ary, tylko 8.

Przy czêstym i d³ugim nurkowaniu mo¿na bardzo bole¶nie taki pas odczuæ. Trochê ratuje sytuacjê wywa¿anie siê wy³±cznie suchym, ale w suchaczu neoprenowym stwarza(dla pocz±tkuj±cego) dodatkowe zagro¿enie utraty p³ywalno¶ci. Przy prawid³owym wywa¿aniu, czyli wy³acznie skrzyd³em, na krêgos³up zadzia³aj± dwie przeciwne si³y: skrzyd³a w górê i pasa w dó³, co w prawid³owej, poziomej pozycji bêdzie tym bole¶niejsze. Umieszczenie przynajmniej czê¶ci balastu na butli, spowoduje unoszenie go przez worek, wiêc bêdzie dla nurka neutralny. Oczywi¶cie wyst±pi tu kolejny problem, w postaci zmiany wyporu samego skafandra i wszystkimi jego konsekwencjami i powróci pytanie czy i ile balastu zdj±æ z pasa.

Data: 2010-02-18 09:41:44
Autor:
Jaka p³yta do Halcyona Infinity ?
 jacekplacek <jacekiala.SKASUJ@gazeta.pl> napisa³(a):
[...]

Kilka osób w Jastarni widzia³o ten pas, Ga³ach równie¿, skomentowa³ to krótko
"Dobrze to wymy¶li³e¶". Nie ja, to inna realizacja pasa zawodowego Draeger.
Dla ludzi którzy d³ugo pracuj± pod wod±, w suchych z pe³nymi maskami i suchymi
³bami.

Przy prawid³owym wywa¿aniu, czyli wy³acznie skrzyd³em, na krêgos³up zadzia³aj± dwie przeciwne si³y: skrzyd³a w górê i pasa w dó³, co w prawid³owej, poziomej pozycji bêdzie tym bole¶niejsze.

Mówisz ¿e to prawid³owa metoda, potem podajesz informacje w których jest ma³o
wygodna.

Umieszczenie przynajmniej czê¶ci balastu na butli, spowoduje unoszenie go przez worek, wiêc bêdzie dla nurka neutralny.

Pomy¶leli o tym w Interspiro, s± zastosowane kompozytowe butle i kawa³ o³owiu
do kompensacji wyporno¶ci tych butli. Tak wrócili¶my do wyporno¶ci zestawu
bliskiej 0, dla zestawu. Wracamy te¿ do tego czy mamy mieæ sumê elementów o
wyporno¶ciach 0. Czy jedynym ¼ród³em wyporu ma byæ skrzyd³o, co wymusza nie
roz³±czno¶æ konfiguracji.

pozdrawiam rc

Data: 2010-02-18 12:24:32
Autor: jacekplacek
 jacekplacek <jacekiala.SKASUJ@gazeta.pl> napisa³(a): > Przy czêstym i d³ugim nurkowaniu mo¿na bardzo bole¶nie taki pas odczuæ. > Trochê ratuje sytuacjê wywa¿anie siê wy³±cznie suchym, ale w suchaczu > neoprenowym stwarza(dla pocz±tkuj±cego) dodatkowe zagro¿enie utraty > p³ywalno¶ci.

[...]

Je¿eli pracuj± w pozycji pionowej i maj± szelki do pasa, to oczywi¶cie. Nie widzia³em ani tym bardziej nie bra³em udzia³u w pracach podwodnych, ale mam w rodzinie ex nurka po kilku operacjach krêgos³upa. Ca³y sprzêt klasyczny wa¿y³ ponad 100kg, co nie by³o bez wp³ywu na zdrowie.

> [...]
> prawid³owej, poziomej pozycji bêdzie tym bole¶niejsze. Mówisz ¿e to prawid³owa metoda, potem podajesz informacje w których jest
ma³o
wygodna.

Ju¿ zastosowanie jacketu ze zintegrowanym balastem znacznie poprawia komfort. Zmiana skafandra no pow³okowy pozwoli na uszczuplenie balastu a roz³o¿enie go, lub ca³kowite przemieszczenie(zale¿nie od "szko³y" i umiejêtno¶ci) na butlê ca³kowicie zmieni sytuacjê.
> [...]
wyporno¶ciach 0. Czy jedynym ¼ród³em wyporu ma byæ skrzyd³o, co wymusza nie

Chyba przejêzyczenie: nie jedynym a g³ównym ¼ród³em wyporu. Owszem, wymusza nie tylko nie roz³±czno¶æ konfiguracji, ale wp³ywa te¿ na procedury, technikê czy wrêcz mo¿liwo¶ci.

Data: 2010-02-18 13:31:00
Autor:
[...]

Nie by³o szelek, dotyczy³o to "nurków lekkich" obecnie nazywanych
p³etwonurkami. Ostatnio nurkami zawodowymi.
Ponad 100 kg to g³êbokowodny sprzêt klasyczny, powietrzne nurkowanie klasyczne
to 60-80kg.

[...]

Dochodzimy do ¶ciany pojêciowej z Twojej strony. ¦rodek masy to jedno pojêcie,
¶rodek wyporu drugie. Skoro umieszczenie balastu w formie skupionej na pasie
daje dobry trym, gdy nie stosujemy skrzyd³a czy KRW, to oznacza ¿e ¶rodek
wyporu i ¶rodek masy (a zanim ¶rodek ciê¿ko¶ci) pokrywaj± siê.
Do³o¿enie KRW czy skrzyd³a jest poza t± okolic±, co wymusza inne rozk³ady
balastu. Tyle ¿e wtedy skrzyd³o nie kompensuje tylko ciê¿aru gazu. Do takiej
kompensacji nie potrzeba dok³adaæ balastu.
> [...]
> Chyba przejêzyczenie: nie jedynym a g³ównym ¼ród³em wyporu. Owszem, wymusza nie tylko nie roz³±czno¶æ konfiguracji, ale wp³ywa te¿ na procedury, technikê czy wrêcz mo¿liwo¶ci.

To ¿e ogranicza to mo¿liwo¶ci to wiadomo, potwierdzaj± to jaskiniowcy.
Zw³aszcza ze stylu francuskiego, lecz te¿ z du¿o wcze¶niejszych czasów tak¿e.
Rozbieranie siê ze sprzêtu i przeciskanie by³o stosowane du¿o wcze¶niej ni¿ DIR.

pozdrawiam rc

Data: 2010-02-18 14:05:47
Autor: jacekplacek
 jacekplacek <jacekiala.SKASUJ@gazeta.pl> napisa³(a):  > Je¿eli pracuj± w pozycji pionowej i maj± szelki do pasa, to oczywi¶cie.
> [...]

p³etwonurkami. Ostatnio nurkami zawodowymi.
Ponad 100 kg to g³êbokowodny sprzêt klasyczny, powietrzne nurkowanie

O ile pamiêtam, zale¿a³ te¿ od miejsca: rzeka, wody stoj±ce.
> [...]
balastu. Tyle ¿e wtedy skrzyd³o nie kompensuje tylko ciê¿aru gazu. Do takiej
kompensacji nie potrzeba dok³adaæ balastu.

Jak wspomnia³em, zale¿y to od zmiennego wyporu skafandra. Przy jego sta³ym wyporze, skrzyd³o równowa¿y prawie wy³±cznie ciê¿ar gazu. Prawie, bo czasem jest trochê do³o¿one na grzanie - 1, 2kg. Ca³y balast na pasie o ile da dobry trym, ok. A co jak nie da? Mówiê o trymie statycznym.

Nie s³ysza³em, ¿e w DIR przewidywano rozbieranie siê ze sprzêtu i przeciskanie. Podobno jest taka opcja w UTD( http://utdpolish.ning.com/ ), gdzie z tego powodu nie uznaje siê ca³o¶ci balastu na butlach a jego roz³o¿enie na pas i butle, ¿eby w³a¶nie takie rozebranie siê by³o mo¿liwe(np. zaczep wewn±trz wraku).

Data: 2010-02-18 16:24:42
Autor:
[...]

Dorzuci³e¶ do skrzyd³a, mówi±c o grzaniu.
> [...]

Nie s³ysza³em, ¿e w DIR przewidywano rozbieranie siê ze sprzêtu i przeciskanie. Podobno jest taka opcja w UTD( http://utdpolish.ning.com/ ), gdzie z tego powodu nie uznaje siê ca³o¶ci balastu na butlach a jego roz³o¿enie na pas i butle, ¿eby w³a¶nie takie rozebranie siê by³o mo¿liwe(np. zaczep wewn±trz wraku).

To wada konfiguracji bez mo¿liwo¶ci rozebrania siê. W¶ród UTD jest znajomy (IT
TDI A.Baciñski) który umie wywa¿aæ siê samym suchym, inny z GNJ (instr NAUI
D.Graczyk) te¿ umie. Obaj nie robi± ceregieli ¿e koniecznie trzeba skrzyd³em.
Co do minimalizacji zaczepów we wraku to K.Starnawski (te¿ instruktor CMAS) ma
ciekawe rozwi±zania.
Jest kompensator ubytku ciê¿aru butli, nie ma skrzyd³a czy KRW. Dzieli³ z PP
wtedy hangar w Jastarni, konfigurowa³ 2 Cyklony, te¿ nie nadaj±ce siê do
nurkowania zdaniem PP. ¯eby by³o ciekawiej to wszyscy tu wymienieni znaj±
osobi¶cie PP, nie uwierzyli ¿e koniecznie skrzyd³em trzeba siê wywa¿aæ.

pozdrawiam rc

--

Jaka p³yta do Halcyona Infinity ?